Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Bericht door Wubbo »

Extra rijden tussen Zwolle en Almere kan alleen als je in Zwolle niet in de knoop wil komen: de knoop Zwolle zit al vol. Je extra trein heeft dan sowieso alleen zin voor Zwolle.

Voor deze omreisrelatie (Utrecht - Zwolle) zou een extra stop op Duivendrecht van de IC's tussen Amsterdam en Utrecht waarschijnlijk meer helpen. Ja, het is meer overstappen maar de kans dat het sneller is dan met een doorgetrokken [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] is groot.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Bericht door SuperGhost »

Hoezo is het meer overstappen? Beiden is toch gewoon 1x overstappen (of in Duivendrecht of in Almere) :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daniel »

Waar is men trouwens aan het werk eigenlijk komend weekend, dat kan immers ook de mogelijkheden voor een sneller alternatief beperken. Zijn het al werkzaamheden aan DSSU op Utrecht Centraal zelf, of gaan de damwanden bij de Leijenseweg in Bilthoven erin? (Voor het tunneldek aldaar is het denk ik nog wat te vroeg, dat zag er nog niet echt klaar voor inschuiven uit)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #17

Bericht door Z2N »

In Ut zijn er verder geen spoorwijzigingen, dus ik denk eerder dat laatste.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Korte vragen #17

Bericht door Stadsbus »

Weet iemand meer informatie over bleizo? Op de site http://www.bleizo.nl/vervoersknoop/#video (naar beneden scrollen) staat dat Zomer 2016 gaan beginnen met de bouw, als ik daar lang kom zie ik nog niks staan, maar het is ook nog geen zomer 2016
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Michael »

Daniel schreef:Waar is men trouwens aan het werk eigenlijk komend weekend, dat kan immers ook de mogelijkheden voor een sneller alternatief beperken. Zijn het al werkzaamheden aan DSSU op Utrecht Centraal zelf, of gaan de damwanden bij de Leijenseweg in Bilthoven erin? (Voor het tunneldek aldaar is het denk ik nog wat te vroeg, dat zag er nog niet echt klaar voor inschuiven uit)
Er wordt een overweg verwijderd.

https://www.prorail.nl/nieuws/dit-weeke ... -bilthoven
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

Ja, de overweg waar Daniel het over heeft dus. Verder klikkend op de site van Prorail lees ik dat er in maart en april ook nog weekenden volgen waar daar gewerkt wordt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daniel »

En vooral het verwijderen in de beveiliging en het deel wat onder het spoor ligt dus ook, want voor de rest is die overweg al zo goed als weg zie ik dagelijks vanuit de trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #17

Bericht door VIRM »

Vraagje naar aanleiding van een bericht op het NS Serviceforum over de [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie].

De NS wil over niet al te lange tijd PHV invoeren van Eindoven tot Amsterdam en Uitgeest/Alkmaar.
Wat zijn de kansen dat er op de Zaanlijn 2x per uur extra Sprinters komen (voor een totaal van 6x per uur), maar dat die extra Sprinters via de Hemboog/Westtak doorrijden naar Schiphol en Hoofddorp?
Nu rijdt er slechts 2x per uur in beide richten een trein over de Hemboog ([serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie]), wat wel een beetje zonde is van die hele investering. Voor de richting Zuidas zou je dan Amsterdam Lelylaan kunnen gebruiken als overstappunt, waardoor Sloterdijk ietwat wordt ontlast.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

De kans dat meer treinen over de Westtak gaan rijden lijkt niet groot, die zit nu al best wel vol.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Hoezo is het meer overstappen? Beiden is toch gewoon 1x overstappen (of in Duivendrecht of in Almere) :?
Het voorstel ging over een [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] die na Almere doorreed naar Zwolle.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Korte vragen #17

Bericht door MarkNL »

Renebussen schreef:Weet iemand meer informatie over bleizo? Op de site http://www.bleizo.nl/vervoersknoop/#video (naar beneden scrollen) staat dat Zomer 2016 gaan beginnen met de bouw, als ik daar lang kom zie ik nog niks staan, maar het is ook nog geen zomer 2016
Ik kan er zelf ook vrij weinig nieuws over vinden maar ik denk geen nieuws = goed nieuws in dit geval ;). De grootschalige werkzaamheden zullen dan wel in de zomer losbarsten. In de maanden ervoor zie je soms wel voorbereidend werk. Dat kunnen het verleggen van leidingen zijn of andere grondwerkzaamheden, alleen die vallen natuurlijk wat minder snel op.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen #17

Bericht door PatrickM »

Vraagje: ik ga binnenkort een rondje met de trein doen, en ga dan ook even naar duitsland. Kan ik in Enschede een kaartje gronau(gr)- gronau uit de automaat toveren?
Klopt het ook dat in duitsland de leeftijd tot waar je tot het kindertarief gerekend wordt ook lager is?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #17

Bericht door dennistd »

Als de leeftijd in je profiel (14) klopt dan kun je op www.nsinternational.nl een retour Enschede Kennispark-Gronau met 100% korting in Nederland voor €1,50 kopen. Ik denk niet dat de automaat in dit geval voordeliger is.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen #17

Bericht door PatrickM »

dennistd schreef:Als de leeftijd in je profiel (14) klopt dan kun je op http://www.nsinternational.nl een retour Enschede Kennispark-Gronau met 100% korting in Nederland voor €1,50 kopen. Ik denk niet dat de automaat in dit geval voordeliger is.
Bedankt! Is 100% korting in Nederland ook voor een dagkaart geldig? Onder het infotabje staan namelijk alleen abonnementen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #17

Bericht door Z2N »

Ja.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #17

Bericht door Meltrain »

Wat is eigenlijk de reden dat doordeweeks de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] in Utrecht gekoppeld (en gesplitst) wordt met de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] / [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] en in het weekend de (dan rijdende) [serie=Intercity (vleugeltrein van (1)1700)|2016|Gouda - Rotterdam Centraal12800[/serie] al in Gouda gekoppeld (en gesplitst) wordt met de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] / [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie]?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij is dat eerste het gevolg van de verbouwing van Utrecht CS
En als dat laatste het gevolg van de uitsnijding van de sprinter Woerden-Utrecht, waardoor de sprinter uit Den Haag op Leidsche Rijn moet stoppen (anders stopt daar geen trein meer). Hiervoor zit echter de 2800 in de weg. Dit wordt dus opgelost door in Gouda te koppelen met de achterliggende IC uit Den Haag (en v.v.)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

Klopt. En dat koppelen/splitsen is doordeweeks is dan weer de reden dat er nu ("tijdelijk") VIRM in al deze series rijdt, voor meer capaciteit op Rotterdam-Utrecht en Den Haag-Utrecht.

In dienstregeling 2017 moet dat koppelen weer verleden tijd zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #17

Bericht door Meltrain »

De reden waaróm er überhaupt gekoppeld wordt en reden van de inzet van VIRM was me bekend. Dat in het weekend gekoppeld wordt in Gouda vanwege de extra stop van de [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie] vermoedde ik al, maar dat is dus nu bevestigd. Bedankt daarvoor.

Dan rest nog slechts de vraag waarom ook niet doordeweeks in Gouda gecombineerd en gesplitst wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

Simpel, de reistijd Utrecht-Rotterdam is 3 minuten langer als er gesplitst wordt in Gouda.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daniel »

Spoor 3a te Gouda heeft ook een lengtebeperking van 4 bakken i.v.m. seinbeeld Haagse deel. En doordeweeks zijn zesjes uiteraard zeer gewenst in het Rotterdamse deel in de spitsrichting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Bericht door SuperGhost »

En nog gewoon een andere reden: het is niet nodig, aangezien de 9800 dan niet in Leidsche Rijn hoeft te stoppen. :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Mag IC60419 (CNL) voor binnenlandse reizen worden gebruikt? En indien nee, waarom niet?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door webguy »

Zover ik weet is een reservering verplicht. Daarnaast is het met de meeste CNLs zo dat je na een bepaald station niet meer mag instappen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten