Pagina 1 van 11

Korte vragen #17

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 08:50
door TomSteyl
TomSteyl schreef:In Limburg wordt sinterklaas vaker per trein binnengehaald. Is dit iets wat vaker in Nederland voorkomt?
Ik heb wel eens het verhaal gehoord dat 2 sinterklaascomites in Maastricht tegelijkertijd binnenhaalden, met 2 Sinterklazen en nog veel meer pieten tot gevolg op hetzelfde station... :roll:
Spoiler: show
Blijkbaar komt Sinterklaas toch vaak aan per trein. Behalve de antwoorden die ik hier al kreeg heb ik ook Ruurlo, Echt, Zandvoort, Lent, Hengelo, Bunde, Venray voorbij zien komen en dat zal waarschijnlijk niet het enige zijn :wink:

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 20:06
door rww
Heeft iemand verstand van de kanaaltunnel?


Ik lees dat er twee spoortunnels liggen met een servicetunnel er tussen, ik lees verder dat er op de helft en 2/3 wissels liggen tussen de twee buizen.


Nu vraag ik me af hoe zien die servicetunnel eruit ten hoogte van de wissels, die twee moeten elkaar kruizen, en mijn gezonde verstand zegt dat er dan een stuk servicetunnel onstaat die niet is aangesloten, maar dat kan natuurlijk niet.


Wat zie ik over het hoofd?

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 21:48
door Geert
Goede vraag :)
Geen idee of dit diagram overeenkomt met de fysieke werkelijkheid, maar de kanaaltunnel is inderdaad opgedeeld in meerdere secties. Als je dit kaartje moet geloven loopt de diensttunnel los van de kruising zelf (waarschijnlijk dan onder of bovenlangs zou ik zeggen).

Afbeelding

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 21:53
door SuperGhost
Afbeelding

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 21:59
door Ardan
Ik ben in 2002 door de Kanaaltunnel geweest en dat vond mijn moeder eigenlijk helemaal niet leuk, ze heeft het niet zo op tunnels. Ze was ook best bang dat de tunnel zou breken, al helemaal toen er regenwater door het dak kwam en een medewerker 'geruststelde' met 'it's only sea water' _O-

Maar toch.. Engeland 'drijft' elk jaar een paar centimeter verder weg. Hoe wordt dat opgevangen?

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 22:37
door Suus
Ardan schreef:Maar toch.. Engeland 'drijft' elk jaar een paar centimeter verder weg. Hoe wordt dat opgevangen?
??

De Britse eilanden liggen op dezelfde tektonische plaat als Europa? Het is Amerika dat wegdrijft en IJsland wat elk jaar groter wordt.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 22:49
door verfmeer
Ardan schreef:Ik ben in 2002 door de Kanaaltunnel geweest en dat vond mijn moeder eigenlijk helemaal niet leuk, ze heeft het niet zo op tunnels. Ze was ook best bang dat de tunnel zou breken, al helemaal toen er regenwater door het dak kwam en een medewerker 'geruststelde' met 'it's only sea water' _O-

Maar toch.. Engeland 'drijft' elk jaar een paar centimeter verder weg. Hoe wordt dat opgevangen?
Engeland drijft niet weg, maar Frankrijk en Engeland worden ieder jaar kleiner. Het kanaal groeit doordat de kliffen eroderen, niet doordat de afstand tussen Londen en Parijs groeit.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 23:08
door Ardan
Dan zal moeders het wel verkeerd begrepen hebben toendertijd :P Heb het verder eigenlijk ook nooit ergens gelezen..

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: do 26 nov 2015, 08:55
door SuperGhost
En vergeet de stijgende zeespiegel niet.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 22:27
door Meltrain
Daniel in 'Missers in de reisinformatie' schreef:De RRF 4402, juist ja die loc die net drie maanden terug Utrecht Centraal urenlang platlegde, had vandaag hetzelfde kunstje in Amersfoort uitgehaald: bovenleiding naar beneden en daarop vrijwel heel het station plat.
Ligt dat dan aan de locomotief zelf of aan de besturing dat die loc voor de tweede keer in drie maanden de bovenleiding naar beneden haalt?
En hoe kan een locomotief eigenlijk de bovenleiding naar beneden halen? Waar gaat dat dan (meestal) fout?

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 22:35
door Daniel
Logischerwijs gaat het fout met het enige onderdeel wat daar in de buurt komt: de stroomafnemer.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 22:36
door Milco
Ik heb een vraag: met een lijnbus mag, als er file is, meestal over de vluchtstrook worden gereden.

Wat ik me afvraag:
- Wanneer geldt er 'file'? Moet het verkeer dan echt stil staan of stapvoets rollen of geldt hier een bepaalde snelheid voor vanaf waar er file is?
- Hoe geldt het vluchtstrook rijden bij af- en opritten als een bus de snelweg moet blijven volgen? Mag de bus dan van de afrit gebruikmaken en over het puntstuk de vluchtstrook volgen naar de invoegstrook van de oprit of moet de bus voor de afrit de file in om pas na de afslag (en na de oprit) weer van de vluchtstrook gebruik te mogen maken?

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 22:36
door Aking
Daniel schreef:Logischerwijs gaat het fout met het enige onderdeel wat daar in de buurt komt: de stroomafnemer.
Niet met de zandstrooier? (A)

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 22:40
door Meltrain
Daniel schreef:Logischerwijs gaat het fout met het enige onderdeel wat daar in de buurt komt: de stroomafnemer.
Maar hóe gaat dat dan fout? Zit er op de bovenleiding iets "scheef" ofzo? En gaat het dan meestal bij splitsingen en kruisingen mis?

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 22:46
door Daniel
@Milco: In de praktijk wordt met name bij stilstaand verkeer de vluchtstrook gebruikt. Dat kan immers ook niet op volle vaart dus als het nog rijdt is het vaak net zo handig op de normale rijbaan te blijven.
Bij afritten is het verschillend per situatie. Op knooppunt Avelingen bij Gorinchem gaat de bus bijvoorbeeld een stukje de afrit af en vervolgens linksaf een busbaantje op om zo weer op de oprit in te voegen.
Op andere plekken moet de bus bij afritten weer even invoegen tussen het doorgaande verkeer.

@Meltrain: Vaak blijft de stroomafnemer ergens achter haken. Maar het kan ook dat deze versleten is en zelf de bovenleiding beschadigd waardoor die breekt. En ook kortsluiting waardoor de draad breekt kan voorkomen.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: za 28 nov 2015, 11:35
door nvdw
Milco,

In de vergunning staat beschreven onder welke voorwaarden de vluchtstrook gebruikt mag worden. Dat mag alleen op de door borden aangegeven plaatsen, en alleen als het verkeer niet harder rijdt dan 40 km/h. Het snelheidsverschil mag niet hoger zijn dan 10 km/h. Voor motorrijders die tussen de file doorrijden gelden dezelfde voorwaarden.

De borden geven voor een afrit aan dat de lijnbus weer moet invoegen. Juist bij afritten bestaat namelijk het gevaar dat een automobilist ineens uit de file ontsnapt en dan een bus in zijn nek krijgt.

Verder is het gebruik van de vluchtstrook verboden bij sneeuw en dichte mist.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: za 28 nov 2015, 12:07
door Milco
Bedankt voor het antwoord! :pos:

Borden die aangeven dat voor een afslag ingevoegd moet worden heb ik nooit opgemerkt eigenlijk.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 09:26
door Reiziger Delft
Vraagje; ik wil graag 4 plaatsen reserveren in de ICE van Utrecht naar Duisburg. Tickets heb ik al. Is dit online mogelijk, of ergens zonder extra boekingskosten? Op bahn.de staat dat dit niet voor internationale reizen kan, op NS internationaal lukt het ook niet zonder kaartje. Aan het internationale loket moet je volgens mij boekingskosten betalen (of heb ik dit mis?), en dat maakt het 2x zo duur. Treinreiswinkel doet volgens mij niet aan reserveringen zonder tickets, en daar moet je ook boekingskosten betalen.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 09:36
door Meltrain
Volgens mij kan dit alleen bij een internationaal loket en dan moet je helaas inderdaad boekingskosten betalen. :(

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 09:53
door Suus
Het kan ook nog telefonisch, maar ook dan heb je reserveringskosten.

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 14:44
door Reiziger Delft
Wat een waanzin weer; waarom bieden ze dat niet gewoon online aan. :evil:

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 15:33
door SuperGhost
Dat is te klantvriendelijk, dat kunnen we niet maken :X

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 16:45
door Busfoto.nl
Al over Flixbus nagedacht? Rijden 2x per dag in 2 uur van Utrecht naar Duisburg. Enkeltje kost €11

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 20:41
door Z2N
Hij heeft al tickets voor de ICE, en bovendien is de ICE natuurlijk vele malen comfortabeler dan een bus. (A)

Re: Korte vragen #16

Geplaatst: ma 30 nov 2015, 21:31
door microshit
Hoe zit het nu eigenlijk met het garanderen van overstaps?

Praktisch voorbeeld... Ik moet dagelijks uit Hfd terug naar Ut - dus de reisplanner adviseert ook met overstap te Shl.
Echter heeft de 5700 regelmatig +3 bij aankomst in Hfd waardoor deze dan in Shl aankomt terwijl 3100 wordt afgefloten. Soms met luttele secondes verschil (deuren worden gesloten terwijl die van de aankomende trein net ontgrendeld zijn). Zou zo'n trein dan niet heel even kunnen wachten? Heb eigenlijk minstens 3x per week +15 op deze manier.