Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Meltrain » Di 22 Dec 2015, 01:07

Dus destijds kwam het deel uit Den Haag als eerste binnen te Utrecht Centraal?
Ik ben dan ook benieuwd wanneer (en waarom) die volgorde omgedraaid is.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Di 22 Dec 2015, 08:31

Dat is in dienstregeling 1996/97 omgedraaid. Toen werd de 7000 ook losgekoppeld van de NoordOost.

Waarom weet ik niet, maar 1996 was een jaar met veel wijzigingen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Wubbo » Di 22 Dec 2015, 17:57

Daniel schreef:Er klopt sowieso ergens nog iets niet in je jaartallen: er staat nu dat in 1995/1996 de Westtak werd geopend en de treinen vanuit Amsterdam CS naar Schiphol gingen rijden, maar er staat ook dat in 1995 de Zuidtak werd geopend en Schiphol een aparte vleugel werd :wink:
Er klopt wel meer niet op die pagina, hij is nog lang niet af en ik ben nog niet overal tevreden over :). 1995/1996 was wel het eerste jaar met IC's over de Zuidtak.

Daniel schreef:Hoewel ik zelf de details ook niet ken: zit er voldoende tijd tussen de delen uit Den Haag en Rotterdam zodat er nog een trein ergens anders vandaan kon aankomen misschien die dan ook mee combineert?
Nee, daar zit de vertrouwde 3 minuten tussen.

@Ronald: dank! Ik ga er gewoon een doorgaande trein Den Haag - Deventer - stoptrein Enschede van maken. Dat is ook de meest logische situatie. Blijft de vraag waarom dat dan niet in het spoorboekje stond...

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor waldo79 » Di 22 Dec 2015, 22:01

reisthijs schreef:Waarom weet ik niet, maar 1996 was een jaar met veel wijzigingen.

Was het niet het jaar dat mat54 werd afgeserveerd? 1998 kende ook aardig wat wijzigingen.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9097
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Michael » Di 22 Dec 2015, 22:18

Vanaf 1989 ging Mat '54 uit dienst. In 1996 was de laatste officiele rit in de reizigersdienst.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Wo 23 Dec 2015, 11:05

Dat zal weinig invloed op de dienstregeling hebben gehad. Zeker in de Noordoost waar toen al een paar jaar alleen nog maar ICM in reed (de laatste kwam in '94 in dienst).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Suus » Wo 23 Dec 2015, 14:41

Is het nieuwe noordelijke emplacement van Utrecht Centraal niet in 1996 opgeleverd?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Dec 2015, 19:45

Dat zou best wel eens kunnen: met dank aan streetview zie ik dat alle viaducten tussen Utrecht Centraal en Overvecht, een stukje dat toch vrij nauw verweven is met die ombouw van het emplacement, een bouwjaar in begin jaren '90 hebben namelijk.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Wo 23 Dec 2015, 21:21

Die vrijliggende IC-sporen naar Blauwkapel zijn in 1996 of 1997 geopend toch? Kan me in ieder geval een spoor-jaarboek van 1996 herinneren waar een reportage daarover in stond. Eens kijken of ik die hier in de kast heb liggen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Wo 23 Dec 2015, 21:34

Hebbes, Spoor & Trein editie 8, 1997. Het hele gebeuren is in mei 1996 in gebruik genomen. Zie spoiler voor wat tekst en plaatjes. Ik vermoed dat het diagram de situatie vóór 1996 weergeeft maar een duidelijk jaartal staat er niet bij, niet zogauw ik kan vinden.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een behoorlijk uitgebreid artikel dus wellicht kan ik er meer nuttige informatie uithalen voor hier.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Wubbo » Wo 23 Dec 2015, 21:50

Ah, dat boek staat hier in de kast :pos: Maar dat wordt wat veel info voor het NoordOost-artikel, wellicht dat dat voer is voor een ander Wiki-artikel. Over de sporensituatie rond Utrecht door de jaren heen is denk ik voldoende te vertellen.

Het spoorboekje 1996/1997 heeft het trouwens vooral over de ingebruikname van de viersporigheid Leiden - Rijswijk en de daardoor compleet veranderde lijnvoering op de Oude Lijn. Wellicht is dat er de oorzaak van dat er met materieel geschoven is?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Dec 2015, 21:54

In 1996 zou, volgens de planning althans, ook de hogere spoorbrug bij Dordrecht volledig in gebruik genomen moeten zijn. Dat heeft ongetwijfeld ook een impact gehad op wat er aan treindiensten mogelijk was (en daarmee op de materieelinzet).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor KM46 » Wo 23 Dec 2015, 21:56

Michael schreef:Vanaf 1989 ging Mat '54 uit dienst. In 1996 was de laatste officiele rit in de reizigersdienst.

Kan ik het verkeerd hebben dat er in de periode 1989 tot 1996 er toch nog Mat '54 stellen gebruikt werden?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Dec 2015, 22:06

Dat heb je goed, want dat staat precies in het bericht wat je quote :wink: En daarnaast, ik heb zelf Mat '54 nog bewust meegemaakt dus dat zegt eigenlijk ook al dat er die hele periode nog wat van moet hebben gereden want voor 1989 was ik nog veel te jong om dat echt bewust meegemaakt te kunnen hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor KM46 » Wo 23 Dec 2015, 22:27

Zelf heb ik Mat '54 nog redelijk bewust meegemaakt. Met name tussen Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel werden ze af en toe ingezet voor de stoptreindiensten.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ronald » Wo 23 Dec 2015, 22:33

In de jaren negentig werd het nog vaak ingezet op verbindingen zoals de sneltrein Nunspeet - Eindhoven en Zwolle - Horst-Sevenum.

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Zabe » Do 24 Dec 2015, 17:02

Is het nu 100% bevestigd dat de ICB vanaf december 2016 via Breda gaat rijden? (Dus niet meer via dordrecht/rosendaal).
En is de reistijd al bekend?

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor huibe » Za 26 Dec 2015, 11:47

Ik heb op mijn mobiel nu de nieuwe app van de NS staan, maar ik kan de optie voor het opslaan van de reis in mijn (google) agenda niet meer vinden. Zit deze functie er nog wel op of is deze eruit gesloopt?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Suus » Za 26 Dec 2015, 11:57

Onder de drie puntjes rechtsboven?
Afbeelding
Rame à l'approche

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor huibe » Za 26 Dec 2015, 12:09

Helaas heb ik geen drie puntje....

Ik zit nu op versie 4.1.6
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Za 26 Dec 2015, 12:52

Android toevallig? Rechtsonder heb je dan een blauwe cirkel met een + erin. Als je daarop tikt krijg je de mogelijkheid het aan je agenda toe te voegen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor timtrein » Za 26 Dec 2015, 14:38

Zabe schreef:Is het nu 100% bevestigd dat de ICB vanaf december 2016 via Breda gaat rijden? (Dus niet meer via dordrecht/rosendaal).
En is de reistijd al bekend?
De IC direct bedoel je dan, of de Benelux? De ICB = IC Berlijn komt daar in elk geval niet ;)

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor huibe » Za 26 Dec 2015, 14:55

Daniel schreef:Android toevallig? Rechtsonder heb je dan een blauwe cirkel met een + erin. Als je daarop tikt krijg je de mogelijkheid het aan je agenda toe te voegen.

Dank u.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9097
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Michael » Za 26 Dec 2015, 15:23

timtrein schreef:
Zabe schreef:Is het nu 100% bevestigd dat de ICB vanaf december 2016 via Breda gaat rijden? (Dus niet meer via dordrecht/rosendaal).
En is de reistijd al bekend?
De IC direct bedoel je dan, of de Benelux? De ICB = IC Berlijn komt daar in elk geval niet ;)


Hij bedoelt de IC Brussel (dus de Benelux)
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7695
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor webguy » Za 26 Dec 2015, 16:24

huibe schreef:Ik heb op mijn mobiel nu de nieuwe app van de NS staan, maar ik kan de optie voor het opslaan van de reis in mijn (google) agenda niet meer vinden. Zit deze functie er nog wel op of is deze eruit gesloopt?

Hij is laatst uit het 'Delen' menu verwijderd omdat ie daar niet logisch werd gevonden. Nu dus een los item en sinds 4.x in de Floating Action Button (FAB)
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten