Pagina 5 van 11

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 22 dec 2015, 01:07
door Meltrain
Dus destijds kwam het deel uit Den Haag als eerste binnen te Utrecht Centraal?
Ik ben dan ook benieuwd wanneer (en waarom) die volgorde omgedraaid is.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 22 dec 2015, 08:31
door reisthijs
Dat is in dienstregeling 1996/97 omgedraaid. Toen werd de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ook losgekoppeld van de NoordOost.

Waarom weet ik niet, maar 1996 was een jaar met veel wijzigingen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 22 dec 2015, 17:57
door Wubbo
Daniel schreef:Er klopt sowieso ergens nog iets niet in je jaartallen: er staat nu dat in 1995/1996 de Westtak werd geopend en de treinen vanuit Amsterdam CS naar Schiphol gingen rijden, maar er staat ook dat in 1995 de Zuidtak werd geopend en Schiphol een aparte vleugel werd :wink:
Er klopt wel meer niet op die pagina, hij is nog lang niet af en ik ben nog niet overal tevreden over :). 1995/1996 was wel het eerste jaar met IC's over de Zuidtak.
Daniel schreef:Hoewel ik zelf de details ook niet ken: zit er voldoende tijd tussen de delen uit Den Haag en Rotterdam zodat er nog een trein ergens anders vandaan kon aankomen misschien die dan ook mee combineert?
Nee, daar zit de vertrouwde 3 minuten tussen.

@Ronald: dank! Ik ga er gewoon een doorgaande trein Den Haag - Deventer - stoptrein Enschede van maken. Dat is ook de meest logische situatie. Blijft de vraag waarom dat dan niet in het spoorboekje stond...

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 22 dec 2015, 22:01
door waldo79
reisthijs schreef: Waarom weet ik niet, maar 1996 was een jaar met veel wijzigingen.
Was het niet het jaar dat mat54 werd afgeserveerd? 1998 kende ook aardig wat wijzigingen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 22 dec 2015, 22:18
door Michael
Vanaf 1989 ging Mat '54 uit dienst. In 1996 was de laatste officiele rit in de reizigersdienst.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 11:05
door reisthijs
Dat zal weinig invloed op de dienstregeling hebben gehad. Zeker in de Noordoost waar toen al een paar jaar alleen nog maar ICM in reed (de laatste kwam in '94 in dienst).

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 14:41
door Suus
Is het nieuwe noordelijke emplacement van Utrecht Centraal niet in 1996 opgeleverd?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 19:45
door Daniel
Dat zou best wel eens kunnen: met dank aan streetview zie ik dat alle viaducten tussen Utrecht Centraal en Overvecht, een stukje dat toch vrij nauw verweven is met die ombouw van het emplacement, een bouwjaar in begin jaren '90 hebben namelijk.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 21:21
door Ardan
Die vrijliggende IC-sporen naar Blauwkapel zijn in 1996 of 1997 geopend toch? Kan me in ieder geval een spoor-jaarboek van 1996 herinneren waar een reportage daarover in stond. Eens kijken of ik die hier in de kast heb liggen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 21:34
door Ardan
Hebbes, Spoor & Trein editie 8, 1997. Het hele gebeuren is in mei 1996 in gebruik genomen. Zie spoiler voor wat tekst en plaatjes. Ik vermoed dat het diagram de situatie vóór 1996 weergeeft maar een duidelijk jaartal staat er niet bij, niet zogauw ik kan vinden.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is een behoorlijk uitgebreid artikel dus wellicht kan ik er meer nuttige informatie uithalen voor hier.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 21:50
door Wubbo
Ah, dat boek staat hier in de kast :pos: Maar dat wordt wat veel info voor het NoordOost-artikel, wellicht dat dat voer is voor een ander Wiki-artikel. Over de sporensituatie rond Utrecht door de jaren heen is denk ik voldoende te vertellen.

Het spoorboekje 1996/1997 heeft het trouwens vooral over de ingebruikname van de viersporigheid Leiden - Rijswijk en de daardoor compleet veranderde lijnvoering op de Oude Lijn. Wellicht is dat er de oorzaak van dat er met materieel geschoven is?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 21:54
door Daniel
In 1996 zou, volgens de planning althans, ook de hogere spoorbrug bij Dordrecht volledig in gebruik genomen moeten zijn. Dat heeft ongetwijfeld ook een impact gehad op wat er aan treindiensten mogelijk was (en daarmee op de materieelinzet).

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 21:56
door ODRAIL
Michael schreef:Vanaf 1989 ging Mat '54 uit dienst. In 1996 was de laatste officiele rit in de reizigersdienst.
Kan ik het verkeerd hebben dat er in de periode 1989 tot 1996 er toch nog Mat '54 stellen gebruikt werden?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 22:06
door Daniel
Dat heb je goed, want dat staat precies in het bericht wat je quote :wink: En daarnaast, ik heb zelf Mat '54 nog bewust meegemaakt dus dat zegt eigenlijk ook al dat er die hele periode nog wat van moet hebben gereden want voor 1989 was ik nog veel te jong om dat echt bewust meegemaakt te kunnen hebben.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 22:27
door ODRAIL
Zelf heb ik Mat '54 nog redelijk bewust meegemaakt. Met name tussen Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel werden ze af en toe ingezet voor de stoptreindiensten.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 22:33
door Ronald
In de jaren negentig werd het nog vaak ingezet op verbindingen zoals de sneltrein Nunspeet - Eindhoven en Zwolle - Horst-Sevenum.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 24 dec 2015, 17:02
door Zabe
Is het nu 100% bevestigd dat de ICB vanaf december 2016 via Breda gaat rijden? (Dus niet meer via dordrecht/rosendaal).
En is de reistijd al bekend?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 26 dec 2015, 11:47
door huibe
Ik heb op mijn mobiel nu de nieuwe app van de NS staan, maar ik kan de optie voor het opslaan van de reis in mijn (google) agenda niet meer vinden. Zit deze functie er nog wel op of is deze eruit gesloopt?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 26 dec 2015, 11:57
door Suus
Onder de drie puntjes rechtsboven?
Afbeelding

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 26 dec 2015, 12:09
door huibe
Helaas heb ik geen drie puntje....

Ik zit nu op versie 4.1.6

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 26 dec 2015, 12:52
door Daniel
Android toevallig? Rechtsonder heb je dan een blauwe cirkel met een + erin. Als je daarop tikt krijg je de mogelijkheid het aan je agenda toe te voegen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 26 dec 2015, 14:38
door timtrein
Zabe schreef:Is het nu 100% bevestigd dat de ICB vanaf december 2016 via Breda gaat rijden? (Dus niet meer via dordrecht/rosendaal).
En is de reistijd al bekend?
De IC direct bedoel je dan, of de Benelux? De ICB = IC Berlijn komt daar in elk geval niet ;)

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 26 dec 2015, 14:55
door huibe
Daniel schreef:Android toevallig? Rechtsonder heb je dan een blauwe cirkel met een + erin. Als je daarop tikt krijg je de mogelijkheid het aan je agenda toe te voegen.
Dank u.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 26 dec 2015, 15:23
door Michael
timtrein schreef:
Zabe schreef:Is het nu 100% bevestigd dat de ICB vanaf december 2016 via Breda gaat rijden? (Dus niet meer via dordrecht/rosendaal).
En is de reistijd al bekend?
De IC direct bedoel je dan, of de Benelux? De ICB = IC Berlijn komt daar in elk geval niet ;)
Hij bedoelt de IC Brussel (dus de Benelux)

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 26 dec 2015, 16:24
door webguy
huibe schreef:Ik heb op mijn mobiel nu de nieuwe app van de NS staan, maar ik kan de optie voor het opslaan van de reis in mijn (google) agenda niet meer vinden. Zit deze functie er nog wel op of is deze eruit gesloopt?
Hij is laatst uit het 'Delen' menu verwijderd omdat ie daar niet logisch werd gevonden. Nu dus een los item en sinds 4.x in de Floating Action Button (FAB)