Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor SuperGhost » Ma 28 Dec 2015, 19:27

Die keuze heb je straks niet meer. De Klomp gaat zijn IC binnen enkele jaren verliezen.

Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: Ma 15 Sep 2014, 21:00
Locatie: Aadorp

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Niek » Ma 28 Dec 2015, 19:35

Als ik met een tienertoer in de ICE wil reizen, en ik een dal voordeel abonnement op mijn OV-chipkaart heb staan moet ik dan wel of geen toeslag kopen?
Frequente fietser tussen Aadorp en Almelo
Mijn foto's
(verwacht er niet te veel van)

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3305
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Di 29 Dec 2015, 00:56

Ik zou zeggen van wel, tenzij de voorwaarden van tienertoer een toeslag uitsluiten...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Di 29 Dec 2015, 09:33

Lijkt me ook, je reist dan niet op je abonnement (dat is formeel alleen geldig als je bent in gecheckt).

Tienertour is met toeslag geldig in de ICE.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor webguy » Di 29 Dec 2015, 10:20

Stel je hebt 1e klas dalvoordeel, dan mag je niet opeens met die tienertoer 1e klas reizen... Gewoon toeslag dus.
Reisinformatie/nerd

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor 010jongen » Wo 30 Dec 2015, 13:24

Kan iemand mij vertellen wat de achterliggende gedachte is van het beperkt doorrijden van de sprinters naar Hoek van Holland strand? Van 10 tot 15 wordt er eenmaal per uur doorgereden naar het strand. Is het niet beter om gewoon alle ritten door te laten rijden? Aangezien de sprinters op Hoek van Holland Haven toch ruim 20 minuten stilstaan. Of is er na 15 uur geen vraag meer naar de trein... Vind het maar vaag.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor SuperGhost » Wo 30 Dec 2015, 13:50

Volgens mij woont er vrijwel niemand in de omgeving van dat station en is het vooral bedoeld voor strandbezoekers. In die winter heb je er daar niet zo veel van, dus heeft een uitgebreide dienstregeling niet zo veel zin.

Het kan wellicht wel zonder een extra slag, maar NS moet wél betalen voor die extra rit (niet alleen elektriciteit, maar ook voor het rijpad zelf en het mogen stoppen langs een perron moet betaald worden) en dat krijgen ze er nooit uit. Als het doorrijden dan niet verplicht is, zal een vervoerder dat dus ook nooit doen.

Jultar
Berichten: 41
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Jultar » Wo 30 Dec 2015, 14:11

De ritten die doorrijden zijn eigenlijk instandhoudingsritten. Om onder andere roestvorming te voorkomen (en een heleboel administratieve rompslomp). De hoeveelheid treinen is precies genoeg om over beide sporen en alle verschillende wissels te rijden om ook daarvan de juiste werking te kunnen garanderen.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor 010jongen » Wo 30 Dec 2015, 21:56

Jultar schreef:De ritten die doorrijden zijn eigenlijk instandhoudingsritten. Om onder andere roestvorming te voorkomen (en een heleboel administratieve rompslomp). De hoeveelheid treinen is precies genoeg om over beide sporen en alle verschillende wissels te rijden om ook daarvan de juiste werking te kunnen garanderen.


Helder, thanks!

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9554
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Wubbo » Zo 03 Jan 2016, 16:50

Wubbo schreef:Ah, dat boek staat hier in de kast :pos: Maar dat wordt wat veel info voor het NoordOost-artikel, wellicht dat dat voer is voor een ander Wiki-artikel. Over de sporensituatie rond Utrecht door de jaren heen is denk ik voldoende te vertellen.
Utrecht Centraal/Geschiedenis Ik ben begonnen, vullen jullie aan?

OVwatcher
Berichten: 58
Lid geworden op: Wo 10 Dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor OVwatcher » Zo 03 Jan 2016, 22:51

SuperGhost schreef:Volgens mij woont er vrijwel niemand in de omgeving van dat station en is het vooral bedoeld voor strandbezoekers. In die winter heb je er daar niet zo veel van, dus heeft een uitgebreide dienstregeling niet zo veel zin.

Het kan wellicht wel zonder een extra slag, maar NS moet wél betalen voor die extra rit (niet alleen elektriciteit, maar ook voor het rijpad zelf en het mogen stoppen langs een perron moet betaald worden) en dat krijgen ze er nooit uit. Als het doorrijden dan niet verplicht is, zal een vervoerder dat dus ook nooit doen.


Er woont zat volk. De afgelopen jaren is er een nieuwe woonwijk gebouwd achter Station Strand, maar omdat er in de spits niet gereden wordt heeft niemand wat aan dat station.

OVwatcher
Berichten: 58
Lid geworden op: Wo 10 Dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor OVwatcher » Zo 03 Jan 2016, 22:54

Kan iemand mij verklaren waarom IC12577, geheel uit patroon, stopt in Meppel?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Mikos » Ma 04 Jan 2016, 01:50

Dat doet die al jaren, 'vroeger' deden de 12573 en 12581 overigens hetzelfde. Een precieze reden daarvoor kan ik niet echt geven, wellicht dat het een overblijfsel is van de 9100 die niet altijd op die tijden heeft gereden?

Er zat overigens een hele leuke conducteur op die trein vanavond :wink:

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 138
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor MarkNL » Zo 10 Jan 2016, 13:27

Naar aanleiding van de inzet van het Plan V in het noorden van het land eerder deze week... Wat is de reden dat de ijzelschakeling op de bovenleiding niet meer wordt gebruikt?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9554
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Wubbo » Zo 10 Jan 2016, 18:31

Wat ik heb gehoord of gelezen (maar ik heb geen idee meer waar) zaten daar twee dingen achter. Ten eerste waren er zorgen over het doorbranden van de bovenleiding als de ijzelschakeling wordt gebruikt, en ten tweede is het risico dat er treinen stuk gaan door de hoge stromen in de bovenleiding groter geworden (door de splitsing ProRail-NS en doordat het moderne materieel er veel minder goed tegen kan).

Maar wellicht is dit een broodje aap, dat kan ook.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Geert » Zo 10 Jan 2016, 20:30

Ik heb hier ook over gelezen, het stond in het kamerstuk Programma wintermaatregelen spoor en daar stond op pagina 6 het volgende:

Ter bestrijding van (de gevolgen van) ijs aan de bovenleiding kennen we de maatregelen ‘blijven rijden’, ‘schrapen’ en een intensievere controle van de stroomafnemers tijdens periodes met kans op ijzel en ruige rijp. Elektrisch ontijzelen kan niet (meer) toegepast worden: de schakeling is niet landelijk dekkend, de effectiviteit is niet aangetoond en de inzet vergt coördinatie over veel actoren om schade aan bovenleiding en materieel te voorkomen. Daarnaast wegen de kosten van het in stand houden van de schakeling niet op tegen de mogelijke baten.

Met een werkgroep van vertegenwoordigers van vele betrokken partijen (vervoerders, materieelonderhoud, infrastructuuronderhoud) zijn verdere verkenningen ter bestrijding van ijs op de bovenleiding uitgevoerd. Deze verkenningen hebben geen nieuwe methoden voor het bestrijden van ijs op de bovenleiding opgeleverd. De maatregelen ‘blijven rijden’ en ‘schrapen’ zijn de meest effectieve maatregelen, met echter wel een grens aan de hoeveelheid ijs aan de bovenleiding. De hinder door ijzel, zoals van 24 januari 2014 is niet te voorkomen.

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor KM46 » Zo 10 Jan 2016, 20:34

Help het niet om treinen te voorzien van twee pantografen? En dan wel eentje vooraan het treinstel en eentje achteraan het treinstel (zoals bij het oude materieel '54 beter bekend als de "Hondenkoppen").

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25113
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Zo 10 Jan 2016, 20:46

De meeste NS-treinen hebben er toch al twee? Het zijn vooral de GTWs die relatief snel in de problemen komen omdat ze er maar eentje hebben.
Wat vooral meespeelt is dat de geavanceerde elektronica in de nieuwere treinen slecht overweg kan met een steeds wisselende spanning doordat die steeds even wegvalt door het ijs aan de rijdraad.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Suus » Zo 10 Jan 2016, 21:31

Veel moderne treinen hebben een onderspanningsbescherming, zodat de trein beheerst uitvalt wanneer er te weinig spanning is. Vooral noodzakelijk om de computer zo lang mogelijk werkend te houden. Met ijzel schiet die bescherming al snel aan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Michael » Ma 11 Jan 2016, 15:48

Daniel schreef:De meeste NS-treinen hebben er toch al twee? Het zijn vooral de GTWs die relatief snel in de problemen komen omdat ze er maar eentje hebben.
Wat vooral meespeelt is dat de geavanceerde elektronica in de nieuwere treinen slecht overweg kan met een steeds wisselende spanning doordat die steeds even wegvalt door het ijs aan de rijdraad.


Voor zover ik weet hebben alle NS treinen 2 stroomafnemers.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Ma 11 Jan 2016, 16:12

Ja, maar die zitten meestal dicht bij elkaar. Dus niet zo:
KM46 schreef:Help het niet om treinen te voorzien van twee pantografen? En dan wel eentje vooraan het treinstel en eentje achteraan het treinstel (zoals bij het oude materieel '54 beter bekend als de "Hondenkoppen").
Is dat niet hetzelfde idee dat je krijgt door twee treinstellen aan elkaar koppelen? De 'ijzelexpress' van afgelopen week reed ook met twee stellen Plan V.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Michael » Ma 11 Jan 2016, 17:16

Klopt inderdaad. Alleen bij SLT en VIRM zitten ze enigszins uit elkaar. Maar wel op dezelfde bak.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 138
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor MarkNL » Ma 11 Jan 2016, 20:12

Dank voor het antwoord, Wubbo en Geert :).

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Ma 18 Jan 2016, 19:45

Hee even een gek hersenspinsel waar ik van de week ineens aan zat te denken, Mikos zal zeker en vast het antwoord wel weten :)

Ik heb twee chipkaarten, een eigen persoonlijke kaart met DalVoordeel erop, en een anonieme kaart. De anonieme kaart heb ik van mijn moeder gekregen en gebruik ik om naar haar te komen of in nood enzo. Om een vage reden die ik niet snap weigert ze geld op mijn eigen kaart te zetten, maar daar staat dus wel die DalVoordeel op.

Nou zat ik me dus af te vragen.. mag ik samenreiskorting op mijn anonieme kaart zetten, omdat ik op de andere DalVoordeel heb? Dat ik 'met mezelf meereis' en dus toch met korting kan reizen? Of mag dat niet omdat ik met mijn DalVoordeel-kaart niet incheck?
Ik heb hier aan het loket wel eens gevraagd of het mogelijk is geld van de ene naar de andere kaart te zetten, maar dat kan alleen bij een saldo onder de 30 euro. En dan ook meteen alles of niets.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Tochjo » Ma 18 Jan 2016, 20:08

Ardan schreef:mag ik samenreiskorting op mijn anonieme kaart zetten, omdat ik op de andere DalVoordeel heb? Dat ik 'met mezelf meereis' en dus toch met korting kan reizen? Of mag dat niet omdat ik met mijn DalVoordeel-kaart niet incheck?

Dat laatste: het mag niet.

Een vaker voorkomende situatie is dat iemand een NS Business Card met Traject Vrij van de baas heeft en privé buiten het traject wil reizen. Dan kan niet met de Business Card worden ingecheckt, want dan moet de baas voor de reis betalen. Toch is het dan niet toegestaan om op een andere kaart Samenreiskorting te laden en zo van de korting van de Business Card te profiteren. NS heeft daarom enkele jaren geleden houders van een Business Card een jaar gratis Dal Voordeel aangeboden.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten