Pagina 7 van 11

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: ma 28 dec 2015, 19:27
door SuperGhost
Die keuze heb je straks niet meer. De Klomp gaat zijn IC binnen enkele jaren verliezen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: ma 28 dec 2015, 19:35
door Niek
Als ik met een tienertoer in de ICE wil reizen, en ik een dal voordeel abonnement op mijn OV-chipkaart heb staan moet ik dan wel of geen toeslag kopen?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 29 dec 2015, 00:56
door Aking
Ik zou zeggen van wel, tenzij de voorwaarden van tienertoer een toeslag uitsluiten...

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 29 dec 2015, 09:33
door reisthijs
Lijkt me ook, je reist dan niet op je abonnement (dat is formeel alleen geldig als je bent in gecheckt).

Tienertour is met toeslag geldig in de ICE.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 29 dec 2015, 10:20
door webguy
Stel je hebt 1e klas dalvoordeel, dan mag je niet opeens met die tienertoer 1e klas reizen... Gewoon toeslag dus.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 30 dec 2015, 13:24
door 010jongen
Kan iemand mij vertellen wat de achterliggende gedachte is van het beperkt doorrijden van de sprinters naar Hoek van Holland strand? Van 10 tot 15 wordt er eenmaal per uur doorgereden naar het strand. Is het niet beter om gewoon alle ritten door te laten rijden? Aangezien de sprinters op Hoek van Holland Haven toch ruim 20 minuten stilstaan. Of is er na 15 uur geen vraag meer naar de trein... Vind het maar vaag.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 30 dec 2015, 13:50
door SuperGhost
Volgens mij woont er vrijwel niemand in de omgeving van dat station en is het vooral bedoeld voor strandbezoekers. In die winter heb je er daar niet zo veel van, dus heeft een uitgebreide dienstregeling niet zo veel zin.

Het kan wellicht wel zonder een extra slag, maar NS moet wél betalen voor die extra rit (niet alleen elektriciteit, maar ook voor het rijpad zelf en het mogen stoppen langs een perron moet betaald worden) en dat krijgen ze er nooit uit. Als het doorrijden dan niet verplicht is, zal een vervoerder dat dus ook nooit doen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 30 dec 2015, 14:11
door Jultar
De ritten die doorrijden zijn eigenlijk instandhoudingsritten. Om onder andere roestvorming te voorkomen (en een heleboel administratieve rompslomp). De hoeveelheid treinen is precies genoeg om over beide sporen en alle verschillende wissels te rijden om ook daarvan de juiste werking te kunnen garanderen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 30 dec 2015, 21:56
door 010jongen
Jultar schreef:De ritten die doorrijden zijn eigenlijk instandhoudingsritten. Om onder andere roestvorming te voorkomen (en een heleboel administratieve rompslomp). De hoeveelheid treinen is precies genoeg om over beide sporen en alle verschillende wissels te rijden om ook daarvan de juiste werking te kunnen garanderen.
Helder, thanks!

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 03 jan 2016, 16:50
door Wubbo
Wubbo schreef:Ah, dat boek staat hier in de kast :pos: Maar dat wordt wat veel info voor het NoordOost-artikel, wellicht dat dat voer is voor een ander Wiki-artikel. Over de sporensituatie rond Utrecht door de jaren heen is denk ik voldoende te vertellen.
[wiki]Utrecht Centraal/Geschiedenis[/wiki] Ik ben begonnen, vullen jullie aan?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 03 jan 2016, 22:51
door OVwatcher
SuperGhost schreef:Volgens mij woont er vrijwel niemand in de omgeving van dat station en is het vooral bedoeld voor strandbezoekers. In die winter heb je er daar niet zo veel van, dus heeft een uitgebreide dienstregeling niet zo veel zin.

Het kan wellicht wel zonder een extra slag, maar NS moet wél betalen voor die extra rit (niet alleen elektriciteit, maar ook voor het rijpad zelf en het mogen stoppen langs een perron moet betaald worden) en dat krijgen ze er nooit uit. Als het doorrijden dan niet verplicht is, zal een vervoerder dat dus ook nooit doen.
Er woont zat volk. De afgelopen jaren is er een nieuwe woonwijk gebouwd achter Station Strand, maar omdat er in de spits niet gereden wordt heeft niemand wat aan dat station.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 03 jan 2016, 22:54
door OVwatcher
Kan iemand mij verklaren waarom IC12577, geheel uit patroon, stopt in Meppel?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: ma 04 jan 2016, 01:50
door Mikos
Dat doet die al jaren, 'vroeger' deden de 12573 en 12581 overigens hetzelfde. Een precieze reden daarvoor kan ik niet echt geven, wellicht dat het een overblijfsel is van de [serie=Stoptrein|2016|Groningen - Zwolle9100[/serie] die niet altijd op die tijden heeft gereden?

Er zat overigens een hele leuke conducteur op die trein vanavond :wink:

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 10 jan 2016, 13:27
door MarkNL
Naar aanleiding van de inzet van het Plan V in het noorden van het land eerder deze week... Wat is de reden dat de ijzelschakeling op de bovenleiding niet meer wordt gebruikt?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 10 jan 2016, 18:31
door Wubbo
Wat ik heb gehoord of gelezen (maar ik heb geen idee meer waar) zaten daar twee dingen achter. Ten eerste waren er zorgen over het doorbranden van de bovenleiding als de ijzelschakeling wordt gebruikt, en ten tweede is het risico dat er treinen stuk gaan door de hoge stromen in de bovenleiding groter geworden (door de splitsing ProRail-NS en doordat het moderne materieel er veel minder goed tegen kan).

Maar wellicht is dit een broodje aap, dat kan ook.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 10 jan 2016, 20:30
door Geert
Ik heb hier ook over gelezen, het stond in het kamerstuk Programma wintermaatregelen spoor en daar stond op pagina 6 het volgende:
Ter bestrijding van (de gevolgen van) ijs aan de bovenleiding kennen we de maatregelen ‘blijven rijden’, ‘schrapen’ en een intensievere controle van de stroomafnemers tijdens periodes met kans op ijzel en ruige rijp. Elektrisch ontijzelen kan niet (meer) toegepast worden: de schakeling is niet landelijk dekkend, de effectiviteit is niet aangetoond en de inzet vergt coördinatie over veel actoren om schade aan bovenleiding en materieel te voorkomen. Daarnaast wegen de kosten van het in stand houden van de schakeling niet op tegen de mogelijke baten.

Met een werkgroep van vertegenwoordigers van vele betrokken partijen (vervoerders, materieelonderhoud, infrastructuuronderhoud) zijn verdere verkenningen ter bestrijding van ijs op de bovenleiding uitgevoerd. Deze verkenningen hebben geen nieuwe methoden voor het bestrijden van ijs op de bovenleiding opgeleverd. De maatregelen ‘blijven rijden’ en ‘schrapen’ zijn de meest effectieve maatregelen, met echter wel een grens aan de hoeveelheid ijs aan de bovenleiding. De hinder door ijzel, zoals van 24 januari 2014 is niet te voorkomen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 10 jan 2016, 20:34
door ODRAIL
Help het niet om treinen te voorzien van twee pantografen? En dan wel eentje vooraan het treinstel en eentje achteraan het treinstel (zoals bij het oude materieel '54 beter bekend als de "Hondenkoppen").

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 10 jan 2016, 20:46
door Daniel
De meeste NS-treinen hebben er toch al twee? Het zijn vooral de GTWs die relatief snel in de problemen komen omdat ze er maar eentje hebben.
Wat vooral meespeelt is dat de geavanceerde elektronica in de nieuwere treinen slecht overweg kan met een steeds wisselende spanning doordat die steeds even wegvalt door het ijs aan de rijdraad.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 10 jan 2016, 21:31
door Suus
Veel moderne treinen hebben een onderspanningsbescherming, zodat de trein beheerst uitvalt wanneer er te weinig spanning is. Vooral noodzakelijk om de computer zo lang mogelijk werkend te houden. Met ijzel schiet die bescherming al snel aan.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: ma 11 jan 2016, 15:48
door Michael
Daniel schreef:De meeste NS-treinen hebben er toch al twee? Het zijn vooral de GTWs die relatief snel in de problemen komen omdat ze er maar eentje hebben.
Wat vooral meespeelt is dat de geavanceerde elektronica in de nieuwere treinen slecht overweg kan met een steeds wisselende spanning doordat die steeds even wegvalt door het ijs aan de rijdraad.
Voor zover ik weet hebben alle NS treinen 2 stroomafnemers.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: ma 11 jan 2016, 16:12
door reisthijs
Ja, maar die zitten meestal dicht bij elkaar. Dus niet zo:
KM46 schreef:Help het niet om treinen te voorzien van twee pantografen? En dan wel eentje vooraan het treinstel en eentje achteraan het treinstel (zoals bij het oude materieel '54 beter bekend als de "Hondenkoppen").
Is dat niet hetzelfde idee dat je krijgt door twee treinstellen aan elkaar koppelen? De 'ijzelexpress' van afgelopen week reed ook met twee stellen Plan V.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: ma 11 jan 2016, 17:16
door Michael
Klopt inderdaad. Alleen bij SLT en VIRM zitten ze enigszins uit elkaar. Maar wel op dezelfde bak.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: ma 11 jan 2016, 20:12
door MarkNL
Dank voor het antwoord, Wubbo en Geert :).

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 19:45
door Ardan
Hee even een gek hersenspinsel waar ik van de week ineens aan zat te denken, Mikos zal zeker en vast het antwoord wel weten :)

Ik heb twee chipkaarten, een eigen persoonlijke kaart met DalVoordeel erop, en een anonieme kaart. De anonieme kaart heb ik van mijn moeder gekregen en gebruik ik om naar haar te komen of in nood enzo. Om een vage reden die ik niet snap weigert ze geld op mijn eigen kaart te zetten, maar daar staat dus wel die DalVoordeel op.

Nou zat ik me dus af te vragen.. mag ik samenreiskorting op mijn anonieme kaart zetten, omdat ik op de andere DalVoordeel heb? Dat ik 'met mezelf meereis' en dus toch met korting kan reizen? Of mag dat niet omdat ik met mijn DalVoordeel-kaart niet incheck?
Ik heb hier aan het loket wel eens gevraagd of het mogelijk is geld van de ene naar de andere kaart te zetten, maar dat kan alleen bij een saldo onder de 30 euro. En dan ook meteen alles of niets.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 20:08
door Tochjo
Ardan schreef:mag ik samenreiskorting op mijn anonieme kaart zetten, omdat ik op de andere DalVoordeel heb? Dat ik 'met mezelf meereis' en dus toch met korting kan reizen? Of mag dat niet omdat ik met mijn DalVoordeel-kaart niet incheck?
Dat laatste: het mag niet.

Een vaker voorkomende situatie is dat iemand een NS Business Card met Traject Vrij van de baas heeft en privé buiten het traject wil reizen. Dan kan niet met de Business Card worden ingecheckt, want dan moet de baas voor de reis betalen. Toch is het dan niet toegestaan om op een andere kaart Samenreiskorting te laden en zo van de korting van de Business Card te profiteren. NS heeft daarom enkele jaren geleden houders van een Business Card een jaar gratis Dal Voordeel aangeboden.