Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Wubbo » Wo 03 Feb 2016, 18:32

Extra rijden tussen Zwolle en Almere kan alleen als je in Zwolle niet in de knoop wil komen: de knoop Zwolle zit al vol. Je extra trein heeft dan sowieso alleen zin voor Zwolle.

Voor deze omreisrelatie (Utrecht - Zwolle) zou een extra stop op Duivendrecht van de IC's tussen Amsterdam en Utrecht waarschijnlijk meer helpen. Ja, het is meer overstappen maar de kans dat het sneller is dan met een doorgetrokken 4900 is groot.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor SuperGhost » Wo 03 Feb 2016, 19:40

Hoezo is het meer overstappen? Beiden is toch gewoon 1x overstappen (of in Duivendrecht of in Almere) :?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Feb 2016, 19:40

Waar is men trouwens aan het werk eigenlijk komend weekend, dat kan immers ook de mogelijkheden voor een sneller alternatief beperken. Zijn het al werkzaamheden aan DSSU op Utrecht Centraal zelf, of gaan de damwanden bij de Leijenseweg in Bilthoven erin? (Voor het tunneldek aldaar is het denk ik nog wat te vroeg, dat zag er nog niet echt klaar voor inschuiven uit)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Z2N » Do 04 Feb 2016, 00:51

In Ut zijn er verder geen spoorwijzigingen, dus ik denk eerder dat laatste.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 189
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Renebussen » Do 04 Feb 2016, 16:29

Weet iemand meer informatie over bleizo? Op de site http://www.bleizo.nl/vervoersknoop/#video (naar beneden scrollen) staat dat Zomer 2016 gaan beginnen met de bouw, als ik daar lang kom zie ik nog niks staan, maar het is ook nog geen zomer 2016

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Michael » Do 04 Feb 2016, 16:38

Daniel schreef:Waar is men trouwens aan het werk eigenlijk komend weekend, dat kan immers ook de mogelijkheden voor een sneller alternatief beperken. Zijn het al werkzaamheden aan DSSU op Utrecht Centraal zelf, of gaan de damwanden bij de Leijenseweg in Bilthoven erin? (Voor het tunneldek aldaar is het denk ik nog wat te vroeg, dat zag er nog niet echt klaar voor inschuiven uit)


Er wordt een overweg verwijderd.

https://www.prorail.nl/nieuws/dit-weeke ... -bilthoven
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Do 04 Feb 2016, 19:04

Ja, de overweg waar Daniel het over heeft dus. Verder klikkend op de site van Prorail lees ik dat er in maart en april ook nog weekenden volgen waar daar gewerkt wordt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Do 04 Feb 2016, 20:01

En vooral het verwijderen in de beveiliging en het deel wat onder het spoor ligt dus ook, want voor de rest is die overweg al zo goed als weg zie ik dagelijks vanuit de trein.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor VIRM » Vr 05 Feb 2016, 11:17

Vraagje naar aanleiding van een bericht op het NS Serviceforum over de 3300.

De NS wil over niet al te lange tijd PHV invoeren van Eindoven tot Amsterdam en Uitgeest/Alkmaar.
Wat zijn de kansen dat er op de Zaanlijn 2x per uur extra Sprinters komen (voor een totaal van 6x per uur), maar dat die extra Sprinters via de Hemboog/Westtak doorrijden naar Schiphol en Hoofddorp?
Nu rijdt er slechts 2x per uur in beide richten een trein over de Hemboog (3300), wat wel een beetje zonde is van die hele investering. Voor de richting Zuidas zou je dan Amsterdam Lelylaan kunnen gebruiken als overstappunt, waardoor Sloterdijk ietwat wordt ontlast.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Vr 05 Feb 2016, 13:04

De kans dat meer treinen over de Westtak gaan rijden lijkt niet groot, die zit nu al best wel vol.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Wubbo » Vr 05 Feb 2016, 17:59

SuperGhost schreef:Hoezo is het meer overstappen? Beiden is toch gewoon 1x overstappen (of in Duivendrecht of in Almere) :?
Het voorstel ging over een 4900 die na Almere doorreed naar Zwolle.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 133
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor MarkNL » Za 06 Feb 2016, 10:29

Renebussen schreef:Weet iemand meer informatie over bleizo? Op de site http://www.bleizo.nl/vervoersknoop/#video (naar beneden scrollen) staat dat Zomer 2016 gaan beginnen met de bouw, als ik daar lang kom zie ik nog niks staan, maar het is ook nog geen zomer 2016

Ik kan er zelf ook vrij weinig nieuws over vinden maar ik denk geen nieuws = goed nieuws in dit geval ;). De grootschalige werkzaamheden zullen dan wel in de zomer losbarsten. In de maanden ervoor zie je soms wel voorbereidend werk. Dat kunnen het verleggen van leidingen zijn of andere grondwerkzaamheden, alleen die vallen natuurlijk wat minder snel op.

henk1234
Berichten: 739
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor henk1234 » Ma 15 Feb 2016, 13:30

Vraagje: ik ga binnenkort een rondje met de trein doen, en ga dan ook even naar duitsland. Kan ik in Enschede een kaartje gronau(gr)- gronau uit de automaat toveren?
Klopt het ook dat in duitsland de leeftijd tot waar je tot het kindertarief gerekend wordt ook lager is?
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video

dennistd
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor dennistd » Ma 15 Feb 2016, 16:08

Als de leeftijd in je profiel (14) klopt dan kun je op www.nsinternational.nl een retour Enschede Kennispark-Gronau met 100% korting in Nederland voor €1,50 kopen. Ik denk niet dat de automaat in dit geval voordeliger is.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

henk1234
Berichten: 739
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor henk1234 » Ma 15 Feb 2016, 16:37

dennistd schreef:Als de leeftijd in je profiel (14) klopt dan kun je op http://www.nsinternational.nl een retour Enschede Kennispark-Gronau met 100% korting in Nederland voor €1,50 kopen. Ik denk niet dat de automaat in dit geval voordeliger is.

Bedankt! Is 100% korting in Nederland ook voor een dagkaart geldig? Onder het infotabje staan namelijk alleen abonnementen.
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Z2N » Ma 15 Feb 2016, 16:45

Ja.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Meltrain » Wo 17 Feb 2016, 11:47

Wat is eigenlijk de reden dat doordeweeks de 2800 in Utrecht gekoppeld (en gesplitst) wordt met de 1700 / 11700 en in het weekend de (dan rijdende) 12800 al in Gouda gekoppeld (en gesplitst) wordt met de 1700 / 11700?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor SuperGhost » Wo 17 Feb 2016, 11:51

Volgens mij is dat eerste het gevolg van de verbouwing van Utrecht CS
En als dat laatste het gevolg van de uitsnijding van de sprinter Woerden-Utrecht, waardoor de sprinter uit Den Haag op Leidsche Rijn moet stoppen (anders stopt daar geen trein meer). Hiervoor zit echter de 2800 in de weg. Dit wordt dus opgelost door in Gouda te koppelen met de achterliggende IC uit Den Haag (en v.v.)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Wo 17 Feb 2016, 13:27

Klopt. En dat koppelen/splitsen is doordeweeks is dan weer de reden dat er nu ("tijdelijk") VIRM in al deze series rijdt, voor meer capaciteit op Rotterdam-Utrecht en Den Haag-Utrecht.

In dienstregeling 2017 moet dat koppelen weer verleden tijd zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Meltrain » Wo 17 Feb 2016, 14:20

De reden waaróm er überhaupt gekoppeld wordt en reden van de inzet van VIRM was me bekend. Dat in het weekend gekoppeld wordt in Gouda vanwege de extra stop van de 9800 vermoedde ik al, maar dat is dus nu bevestigd. Bedankt daarvoor.

Dan rest nog slechts de vraag waarom ook niet doordeweeks in Gouda gecombineerd en gesplitst wordt.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Wo 17 Feb 2016, 16:19

Simpel, de reistijd Utrecht-Rotterdam is 3 minuten langer als er gesplitst wordt in Gouda.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Wo 17 Feb 2016, 17:28

Spoor 3a te Gouda heeft ook een lengtebeperking van 4 bakken i.v.m. seinbeeld Haagse deel. En doordeweeks zijn zesjes uiteraard zeer gewenst in het Rotterdamse deel in de spitsrichting.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor SuperGhost » Wo 17 Feb 2016, 18:41

En nog gewoon een andere reden: het is niet nodig, aangezien de 9800 dan niet in Leidsche Rijn hoeft te stoppen. :wink:

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3259
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Do 18 Feb 2016, 15:19

Mag IC60419 (CNL) voor binnenlandse reizen worden gebruikt? En indien nee, waarom niet?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor webguy » Do 18 Feb 2016, 15:25

Zover ik weet is een reservering verplicht. Daarnaast is het met de meeste CNLs zo dat je na een bepaald station niet meer mag instappen.
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten