Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Do 18 Feb 2016, 15:35

Het is een IC dus reservering is niet verplicht (wel aanbevolen omdat er maar een paar rijtuigen als IC rijden).

Richting Duitsland zijn de stops in Utrecht en Arnhem alleen bestemd voor instappers, de andere kant op alleen voor uitstappers. Dat sluit binnenlandse reizen dus uit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Suus » Do 18 Feb 2016, 15:44

Binnenlands verkeer op die trein is niet toegestaan in Nederland en Zwitserland. Dit is in de internationale reisplanner te herkennen aan het ontbreken van een aankomst of vertrektijd bij sommige stations.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor KM46 » Do 18 Feb 2016, 16:54

Waarom is er wel binnenlands vervoer (met een normaal kaartje en toeslag) toegestaan in de ICE en niet in Thalys?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3327
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Do 18 Feb 2016, 17:00

Omdat die lui bij Thalys graag moeilijk doen :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Suus » Do 18 Feb 2016, 17:30

Dat is het verschil in filosofie van de Franse en Duitse spoorwegen.

De Fransen willen geen staande reizigers in hun treinen en verkopen alleen globaalprijzen met verplichte reservering en hebben alleen een contignent tickets voor reizigers naar België of Frankrijk. De Duitsers hebben onder het systeem van goedkope tarieven ook een normaal kilometertarief waarmee je vrij in de trein kan stappen.

Maar ik kan een bezoek aan een van de buitenlandse bestemmingen van harte aanbevelen :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3327
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Do 18 Feb 2016, 17:36

Maar dat weerhoudt mensen (of in ieder geval mij) er wel van in dat ding te stappen. Met de IC Berlijn en de ICE ben ik al zeker rond de 200 keer de grens gepasseerd. Met de Thalys een keer of 10... :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor verfmeer » Do 18 Feb 2016, 23:28

Op Den Haag HS ligt langs spoor 9 een parkeerplaats vlak langs het spoor, op perronhoogte. Die parkeerplaats is overdekt met iets wat lijkt op een perronoverkapping, dus heeft daar ooit een perron gelegen?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Do 18 Feb 2016, 23:30

Geen reizigersperron, maar wel een postperron :)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Ezra
Berichten: 922
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ezra » Do 18 Feb 2016, 23:35

Aking schreef:Maar dat weerhoudt mensen (of in ieder geval mij) er wel van in dat ding te stappen. Met de IC Berlijn en de ICE ben ik al zeker rond de 200 keer de grens gepasseerd. Met de Thalys een keer of 10... :')

Reden om de ICE voor binnenland te pakken is wat mij betreft de 100% zitplaatskans (met name richting Amsterdam). Een nadeel: de ICE zit vaak achter de Intercity naar A'dam.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3327
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Vr 19 Feb 2016, 21:51

Aking schreef:Mag IC60419 (CNL) voor binnenlandse reizen worden gebruikt? En indien nee, waarom niet?


Om hier nog even op terug te komen:

Ik was vanavond rond vertrektijd van betreffende trein op Amsterdam CS, en daar werd expliciet omgeroepen dat voor het CNL gedeelte een reservering verplicht is, en geen woord over het IC gedeelte.

Hierop nog even naar de loketten gelopen en de gastvrouw aldaar adviseerde mij om gewoon in te stappen, maar kon mij geen uitsluitsel geven of het officieel is toegestaan.
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor microshit » Za 20 Feb 2016, 20:04

Ik zie nog wel eens de CNL op Utrecht naar Amsterdam, en dan staat er toch echt "Niet Instappen" op de schermen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3327
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Za 20 Feb 2016, 21:27

Mjah dat is de tegenrichting. Daar is het makkelijker te "handhaven"

In Amsterdam kunnen ze tenslotte moeilijk "Niet Instappen" op de schermen zetten... :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor webguy » Za 20 Feb 2016, 23:13

In Amsterdam staat er waarschijnlijk juist alleen niet instappen, omdat het daarna een rangeerdeel is naar Wgm.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Za 20 Feb 2016, 23:26

Het ging hier over 's avonds als de CNL uit Amsterdam vertrekt.
"Niet instappen, tenzij u naar het buitenland gaat" zou het dan eigenlijk moeten zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Geert » Zo 21 Feb 2016, 13:19

"Niet voor binnenlands vervoer"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Meltrain » Vr 26 Feb 2016, 10:05

Een hypothetische vraag:

Stel ik kom aan op Rotterdam Centraal met de 2800 en ik wil overstappen op de 5100 naar Rotterdam Lombardijen. Helaas is de 2800 enkele minute te laat, dus ik mis precies mijn overstap. Aangezien het later in de avond is en de 5000 niet rijdt, loop ik een half uur vertraging op. Ik heb dus recht op Geld terug bij Vertraging.
Tijdens dat half uur wachten, moet ik even naar het toilet. Helaas bevinden de toiletten zich buiten de poortjes, dus ik moet uit- en weer inchecken.
Maar verspeel ik hiermee dan mijn recht op GtbV, aangezien ik onderweg uit- en inchek? Als dit nu door de NS als twee losse reizen worden gezien, heb ik immers geen half uur vertraging meer.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Tochjo » Vr 26 Feb 2016, 10:11

Je kunt in Mijn NS bij het indienen van een claim bij het vertrekstation en aankomststation kiezen uit alle stations waar je die dag hebt ingecheckt en uitgecheckt:

Afbeelding

Je kunt in jouw hypothetische situatie dus zonder problemen een claim indienen voor de reis van vertrekstation naar Rotterdam Lombardijen, ook al heb je in Rotterdam Centraal uitgecheckt en opnieuw ingecheckt.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor MdJ » Vr 26 Feb 2016, 14:27

Binnen 35 minuten uit/inchecken wordt gezien als 1 reis. Dus tenzij het behoorlijk vast zit, moet dat geen probleem zijn.

En anders een opmerking erover in het opmerkingenveld zetten, dan hebben ze op kantoor ook wat te lachen.
Bij twijfel: gebruik beton.

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor KM46 » Vr 26 Feb 2016, 21:36

@Meltrain: Op het serviceforum van de ns kunnen ze het juiste antwoord geven :idea: .

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Hainje » Vr 26 Feb 2016, 21:36

Het antwoord is al gegeven door Tochjo, die overigens ook op het NS forum actief is.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor huibe » Vr 26 Feb 2016, 23:15

Kan de stuurstand op de ic d niet gebruikt worden? Scheelt toch een aantal locs.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Korot
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 20 Mei 2013, 21:45

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Korot » Vr 26 Feb 2016, 23:30

Nee, die waren/zijn niet binnen de gestelde tijd en budget om te bouwen om te werken met de TRAXX locs. Daarom zijn er zoveel locs besteld, dan kan je een loc hebben aan beide kanten van de trein, zodat je niet hoeft om te lopen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Z2N » Za 27 Feb 2016, 00:39

Bovendien zijn deze locs makkelijker door te verkopen bij de levering van de ICNG dan verbouwde stuurstanden, dus uiteindelijk is de voorkeur bij nieuwe Traxx'en komen te liggen, het kwam financieel beter uit.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

gliderfighter
Berichten: 373
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor gliderfighter » Zo 28 Feb 2016, 21:52

Is er zoals ovtijden voor de trein ook ergens een overzicht van de bus met welke tijden + evt vertraging? Die natuurlijk vrij toegankelijk is.
Chauffeur Arriva Brabant

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Zo 28 Feb 2016, 22:09

Niet in de lijstvorm met historie zoals OVtijden 'm geeft bij mijn weten. Voor de bussen is 't vooral de real-time info zoals op OVradar waar je het van moet hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten