Pagina 10 van 11

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Do 18 Feb 2016, 15:35
door reisthijs
Het is een IC dus reservering is niet verplicht (wel aanbevolen omdat er maar een paar rijtuigen als IC rijden).

Richting Duitsland zijn de stops in Utrecht en Arnhem alleen bestemd voor instappers, de andere kant op alleen voor uitstappers. Dat sluit binnenlandse reizen dus uit.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Do 18 Feb 2016, 15:44
door Suus
Binnenlands verkeer op die trein is niet toegestaan in Nederland en Zwitserland. Dit is in de internationale reisplanner te herkennen aan het ontbreken van een aankomst of vertrektijd bij sommige stations.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Do 18 Feb 2016, 16:54
door KM46
Waarom is er wel binnenlands vervoer (met een normaal kaartje en toeslag) toegestaan in de ICE en niet in Thalys?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Do 18 Feb 2016, 17:00
door Aking
Omdat die lui bij Thalys graag moeilijk doen :Y

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Do 18 Feb 2016, 17:30
door Suus
Dat is het verschil in filosofie van de Franse en Duitse spoorwegen.

De Fransen willen geen staande reizigers in hun treinen en verkopen alleen globaalprijzen met verplichte reservering en hebben alleen een contignent tickets voor reizigers naar Belgiƫ of Frankrijk. De Duitsers hebben onder het systeem van goedkope tarieven ook een normaal kilometertarief waarmee je vrij in de trein kan stappen.

Maar ik kan een bezoek aan een van de buitenlandse bestemmingen van harte aanbevelen :P

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Do 18 Feb 2016, 17:36
door Aking
Maar dat weerhoudt mensen (of in ieder geval mij) er wel van in dat ding te stappen. Met de IC Berlijn en de ICE ben ik al zeker rond de 200 keer de grens gepasseerd. Met de Thalys een keer of 10... :')

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Do 18 Feb 2016, 23:28
door verfmeer
Op Den Haag HS ligt langs spoor 9 een parkeerplaats vlak langs het spoor, op perronhoogte. Die parkeerplaats is overdekt met iets wat lijkt op een perronoverkapping, dus heeft daar ooit een perron gelegen?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Do 18 Feb 2016, 23:30
door Ardan
Geen reizigersperron, maar wel een postperron :)

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Do 18 Feb 2016, 23:35
door Ezra
Aking schreef:Maar dat weerhoudt mensen (of in ieder geval mij) er wel van in dat ding te stappen. Met de IC Berlijn en de ICE ben ik al zeker rond de 200 keer de grens gepasseerd. Met de Thalys een keer of 10... :')

Reden om de ICE voor binnenland te pakken is wat mij betreft de 100% zitplaatskans (met name richting Amsterdam). Een nadeel: de ICE zit vaak achter de Intercity naar A'dam.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Vr 19 Feb 2016, 21:51
door Aking
Aking schreef:Mag IC60419 (CNL) voor binnenlandse reizen worden gebruikt? En indien nee, waarom niet?


Om hier nog even op terug te komen:

Ik was vanavond rond vertrektijd van betreffende trein op Amsterdam CS, en daar werd expliciet omgeroepen dat voor het CNL gedeelte een reservering verplicht is, en geen woord over het IC gedeelte.

Hierop nog even naar de loketten gelopen en de gastvrouw aldaar adviseerde mij om gewoon in te stappen, maar kon mij geen uitsluitsel geven of het officieel is toegestaan.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Za 20 Feb 2016, 20:04
door microshit
Ik zie nog wel eens de CNL op Utrecht naar Amsterdam, en dan staat er toch echt "Niet Instappen" op de schermen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Za 20 Feb 2016, 21:27
door Aking
Mjah dat is de tegenrichting. Daar is het makkelijker te "handhaven"

In Amsterdam kunnen ze tenslotte moeilijk "Niet Instappen" op de schermen zetten... :')

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Za 20 Feb 2016, 23:13
door webguy
In Amsterdam staat er waarschijnlijk juist alleen niet instappen, omdat het daarna een rangeerdeel is naar Wgm.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Za 20 Feb 2016, 23:26
door reisthijs
Het ging hier over 's avonds als de CNL uit Amsterdam vertrekt.
"Niet instappen, tenzij u naar het buitenland gaat" zou het dan eigenlijk moeten zijn.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Zo 21 Feb 2016, 13:19
door Geert
"Niet voor binnenlands vervoer"

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Vr 26 Feb 2016, 10:05
door Meltrain
Een hypothetische vraag:

Stel ik kom aan op Rotterdam Centraal met de 2800 en ik wil overstappen op de 5100 naar Rotterdam Lombardijen. Helaas is de 2800 enkele minute te laat, dus ik mis precies mijn overstap. Aangezien het later in de avond is en de 5000 niet rijdt, loop ik een half uur vertraging op. Ik heb dus recht op Geld terug bij Vertraging.
Tijdens dat half uur wachten, moet ik even naar het toilet. Helaas bevinden de toiletten zich buiten de poortjes, dus ik moet uit- en weer inchecken.
Maar verspeel ik hiermee dan mijn recht op GtbV, aangezien ik onderweg uit- en inchek? Als dit nu door de NS als twee losse reizen worden gezien, heb ik immers geen half uur vertraging meer.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Vr 26 Feb 2016, 10:11
door Tochjo
Je kunt in Mijn NS bij het indienen van een claim bij het vertrekstation en aankomststation kiezen uit alle stations waar je die dag hebt ingecheckt en uitgecheckt:

Afbeelding

Je kunt in jouw hypothetische situatie dus zonder problemen een claim indienen voor de reis van vertrekstation naar Rotterdam Lombardijen, ook al heb je in Rotterdam Centraal uitgecheckt en opnieuw ingecheckt.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Vr 26 Feb 2016, 14:27
door MdJ
Binnen 35 minuten uit/inchecken wordt gezien als 1 reis. Dus tenzij het behoorlijk vast zit, moet dat geen probleem zijn.

En anders een opmerking erover in het opmerkingenveld zetten, dan hebben ze op kantoor ook wat te lachen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Vr 26 Feb 2016, 21:36
door KM46
@Meltrain: Op het serviceforum van de ns kunnen ze het juiste antwoord geven :idea: .

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Vr 26 Feb 2016, 21:36
door Hainje
Het antwoord is al gegeven door Tochjo, die overigens ook op het NS forum actief is.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Vr 26 Feb 2016, 23:15
door huibe
Kan de stuurstand op de ic d niet gebruikt worden? Scheelt toch een aantal locs.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Vr 26 Feb 2016, 23:30
door Korot
Nee, die waren/zijn niet binnen de gestelde tijd en budget om te bouwen om te werken met de TRAXX locs. Daarom zijn er zoveel locs besteld, dan kan je een loc hebben aan beide kanten van de trein, zodat je niet hoeft om te lopen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Za 27 Feb 2016, 00:39
door Z2N
Bovendien zijn deze locs makkelijker door te verkopen bij de levering van de ICNG dan verbouwde stuurstanden, dus uiteindelijk is de voorkeur bij nieuwe Traxx'en komen te liggen, het kwam financieel beter uit.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Zo 28 Feb 2016, 21:52
door gliderfighter
Is er zoals ovtijden voor de trein ook ergens een overzicht van de bus met welke tijden + evt vertraging? Die natuurlijk vrij toegankelijk is.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: Zo 28 Feb 2016, 22:09
door Daniel
Niet in de lijstvorm met historie zoals OVtijden 'm geeft bij mijn weten. Voor de bussen is 't vooral de real-time info zoals op OVradar waar je het van moet hebben.