Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Mikos » Ma 14 Dec 2015, 23:19

Als die technische beperkingen er niet waren, was alles in één keer al zo optimaal mogelijk ingezet en hadden we de huidige flauwekul niet met alternerende tussenstops, rare toegevoegde regels met 'stopt ook in Duivendrecht' en dat soort vaagheden.

Er wordt momenteel gewerkt aan de optimalisatie van de reisinformatie bij verstoringen en daarna gaat men weer verder kijken naar de uitbreiding van de mogelijkheden. Want er is zo veel meer mogelijk met InfoPlus.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Meltrain » Ma 14 Dec 2015, 23:20

Overigens snap ik niet dat in Haarlem niet gewoon "Hoorn" als eindbestemming voor de 14800 wordt getoond.
Het is inderdaad iets langzamer dan het reizen via Ass, maar het is wel een overstap-vrije verbinding.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Di 15 Dec 2015, 00:10

Mikos schreef:Momenteel zitten er nogal wat beperkingen aan de digitale schermen, er zal uiteindelijk een zelfde soort situatie komen als 'vroeger' met de CTA's; daarop werd Beverwijk groot aangegeven en daarna de rest van de bestemmingen, zodat duidelijk is dat de trein via Beverwijk rijdt, maar ook verder. Op dit moment is dat nog geen mogelijkheid.

Ik zat vanavond op Gvc er eens op te letten, op de TBP die de sprinter naar 'Weesp' aankondigde. Via ..., ..., ... 'en Diemen Zuid'. De rest volgde niet. Kan bij alternerende bestemmingsweergave ook wel verwarring opleveren, wie naar het bord gaat kijken als de latere bestemmingen in beeld staan kan dan denken 'Weesp via Hilversum'.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Somoht » Di 15 Dec 2015, 00:12

Mikos schreef:Als die technische beperkingen er niet waren, was alles in één keer al zo optimaal mogelijk ingezet en hadden we de huidige flauwekul niet met alternerende tussenstops, rare toegevoegde regels met 'stopt ook in Duivendrecht' en dat soort vaagheden.

Er wordt momenteel gewerkt aan de optimalisatie van de reisinformatie bij verstoringen en daarna gaat men weer verder kijken naar de uitbreiding van de mogelijkheden. Want er is zo veel meer mogelijk met InfoPlus.


Dat soort vaagheden zijn allemaal precies hoe InfoPlus is ontworpen, dit zijn niet zozeer technische beperkingen maar hoe het systeem doelbewust is opgezet.

Bijvoorbeeld "Die stopt ook op Duivendrecht" is een direct gevolg van de combinatie Intercity en de status van Duivendrecht als "knooppuntStoptreinstation". Had dvd een intercitystation status of hoger had dan had de IC tussen Amstel en Duivendrecht weer vermeld "Stopt niet op Duivendrecht". Beide kun je beargumenteren als consistent en dus optimaal.

Over die verkorte routes, zie onderstaand, die lijken mij dus ook opgesteld te worden aan de hand van stamtabellen waarbij tussenliggende stations als "belangrijk" worden genoteerd.

Verkorte route
In een aantal gevallen wil de vervoerder niet de eindbestemming of alle stopstations van een
(stop)trein al publiceren vanaf het begin van de rit omdat verwarring mogelijk is met een andere trein
die een gunstiger reismogelijkheid aanbiedt. In zo’n geval biedt een verkorte route uitkomst: i.h.a.
wordt de trein naar een fictief eindstation gepubliceerd met de belangrijkste uitstapstations. Anders
gezegd: de verkorte route bevat een beperkte blik op een rit: een selectie van de uitstapstations en
een fictieve eindbestemming die eigenlijk een stopstation onderweg is. Deze beperkte blik is
afhankelijk van het station waarvoor een DVS wordt samengesteld.

Reistip
Een tip dat een trein afwijkend stopgedrag vertoont t.o.v. zijn treinformule (intercity, stoptrein). Bijv.
een intercity die op een of meer niet-intercity stations stopt.

Instaptip
Een tip die van belang is voor een reiziger die van plan is te gaan instappen op de betreffende trein op
het betreffende station. Belangrijkste toepassing:
bij een stoptrein wordt vermeld dat voor bepaalde bestemmingen van die trein een andere (snel)trein
een sneller alternatief is (ook al vertrekt deze later).

Overstaptip
Een tip die de reiziger moet helpen het juiste overstapstation te kiezen als dit niet intuïtief is.
Bijvoorbeeld: voor de Utrechtboog bestond was de kortste verbinding naar Schiphol met een overstap
in Duivendrecht. Daarom kreeg de trein Utrecht - Amsterdam een tip mee dat reizigers met
bestemming Schiphol moeten overstappen in Duivendrecht (veel reizigers zullen denken dat ze in
Amsterdam moeten overstappen).


Dit is geloof ik de stamtabel die gebruikt word, in ieder geval in het reisplanner systeem:

14800
-hn
-utg
-bv
-hlm

Andere richting
-ass
-hlm
-bv

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Mikos » Di 15 Dec 2015, 00:18

Consistent en optimaal vanuit het systeem misschien, maar het zal er allemaal uitgewerkt moeten worden, want overkill aan informatie. Dat noem ik wel technische beperkingen, ja :mrgreen:

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Somoht » Di 15 Dec 2015, 00:24

Ook consistent aan de reiziger, omdat DVD nu eenmaal geen IC station is dus moet het duidelijk zijn welke IC's daar dan wel stoppen. Je zou hoogstens dvd in twee stations moeten opdelen waarin de 1e verdieping wel IC status heeft, maar ja hoe communiceer je dat weer aan de reiziger?
Je zou de boel kunnen opdelen in lijnnummers maar dat is nooit verder gekomen dan een pilot-fase.

Wat mijn klacht dan weer is dat NS SLT'tjes en SGM'tjes rijden met koersborden die conflicteren met de bestemmingen zoals op I+, zoals op Amsterdam Zuid met een Sprinter met op het koersbord Utrecht en op de TBP "Hilversum".
Daarnaast ontbreekt op Zuid daar ook weer de reistip dat de IC richting Enschede sneller in Hilversum is. Anyways dat zijn dus allemaal stamtabel aanpassingen die niet gedaan worden om welke reden dan ook.

Daarnaast zou ik juist zeggen dat het verkorte route verhaal juist het tegenovergestelde van overkill aan info is :P

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Mikos » Di 15 Dec 2015, 00:30

Geef het een paar jaar de tijd, dan hebben ze al die onzinnige dingen eruit gewerkt, hebben we de ruimte op de schermen om meerdere tussenstops tegelijkertijd te tonen en je dus in maximaal 3x alterneren in Den Helder alle stops tot aan Nijmegen kunt zien, wordt alle reisinformatie uit één bron gevoed en staat er zowel op de borden op het station als op de koersborden op de trein dezelfde bestemming én kunnen wij als treinpersoneel de reisinformatie zelf instellen in plaats van dat het systeem wat anders vindt en de handmatige instellingen doodleuk overrulet.

Tot die tijd; blijven lachen, ooit wordt het beter en zal het systeem optimaal benut worden!

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Somoht » Di 15 Dec 2015, 00:36

Mwah ik heb zeer sterk het idee dat het precies werkt zoals ze willen dat het werkt en dat je teleurgesteld zal raken ;)
Daarnaast zal dat koersborden systeem niet veranderen totdat ze ooit OBIS in de SLT's gaan plaatsen.

Overigens zijn mijn grootste klachten over I+ dat het systeem gewoon slecht is qua detectie dat treinen wegrijden. Het aantal treinen dat geen vertrekstatus krijgt is gewoon te hoog, vooral in geval van vertragingen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Di 15 Dec 2015, 00:40

Dat soms een IC sneller is mag trouwens ook wel handmatig omgeroepen worden in sommige gevallen. Ik moest vanavond van Gvc naar Dv, maar door een wisselstoring reden er geen IC's tussen Gvc en Gd, en niet tussen Ut en Amf. Ik ben met de sprinter Gvc - Ut gereisd, tot Gd, waar ik op de IC uit Rtd naar Ut ben overgestapt. Er werd met geen woord gerept dat overstappen op die IC sneller was, er werd alleen gezegd dat 'reizigers naar Utrecht op de IC konden overstappen'. Velen deden dat, maar veel mensen zagen op de schermen in de trein dat onze sprinter ook naar Ut ging en bleven dus zitten, ook omdat de HC omriep dat die IC 'slechts uit drie wagentjes bestond'. Gelukkig wist ik wel dat er op Gdg werd ingehaald dus ik ben ondanks de drukte wél overgestapt. Ik was anders nog een half uur later geweest want nu kon ik in Ut een overstap naar Amf halen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor reisthijs » Di 15 Dec 2015, 00:57

Somoht schreef:Ook consistent aan de reiziger, omdat DVD nu eenmaal geen IC station is dus moet het duidelijk zijn welke IC's daar dan wel stoppen. Je zou hoogstens dvd in twee stations moeten opdelen waarin de 1e verdieping wel IC status heeft, maar ja hoe communiceer je dat weer aan de reiziger?
Alleen maar consistent aan het systeem. Dat opdelen zou een mooie oplossing zijn. Beneden is het nu eenmaal wél een IC-station. Voor reizigers op de lijn Amsterdam-Utrecht is het geen IC-station, dus hoef je daar bij een IC niet te vermelden dat die trein er niet stopt.

(Dat was ook de gedachte achter de vertrekstaten, in de 'goede oude tijd' dat die nog een beetje leesbaar waren. Vertrekstaat Shl: IC-bolletje bij Dvd. Vertrekstaat Ut: geen IC-bolletje bij Dvd.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

FlyingHollander
Berichten: 22
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 14:32

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor FlyingHollander » Di 15 Dec 2015, 13:54

Zojuist een kijkje genomen op Sloterdijk wat betreft de info over de 14800. Er staat op de digitale borden nog steeds Beverwijk. Op de vertrekstaten staat bovenaan als laatste Beverwijk. Er is echter wel een bolletje Heemskerk bijgekomen en ook bij de vertrektijden staat nu spr naar Heemskerk.

Dat ze een keuze maken voor een bepaalde manier van info geven kan ik begrijpen. Maar 3 verschillende eindbestemmingen is volgens mij niet nodig.

Thom69
Berichten: 630
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Thom69 » Di 15 Dec 2015, 17:01

De oude 4800 (Asd - Hlm - Utg) stond op de vertrekstaten ook altijd al als sprinter naar Heemskerk aangegeven - als ik het me goed herinner zelfs met "Sprinter Beverwijk, rijdt verder naar Heemskerk". Een constructie als "Sprinter Beverwijk, rijdt verder naar Alkmaar - Hoorn" zou het volgens mij nu wel goed doen.

Overigens, de koersdisplays van SGMm tonen te Asd op de 14800 "Haarlem - Hoorn", wat dus ook weer totaal niet overeenkomt met de digitale schermen (Beverwijk). Maak er dan op de koersdisplays "Beverwijk - Hoorn" van, zou ik zeggen.
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor JWM » Di 15 Dec 2015, 17:22

Och, ooit stonden er twee sprinters naar Uitgeest op hetzelfde tijdstip op de borden :')

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Gekko123 » Di 15 Dec 2015, 18:32

En voor zover ik weet is dat over het algemeen ook goed gegaan. Net zoals er op Rotterdam Centraal op de momenten dat de 12600 rijdt er op ongeveer hetzelfde moment een IC naar Groningen/Leeuwarden wordt weergegeven (eentje via Utrecht Centraal, eentje via Schiphol en Amsterdam Centraal).
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Di 15 Dec 2015, 18:44

Die is zelfs nog "leuker" reisadviestechnisch gezien. Ik heb al meer dan eens van de IC naar Groningen op de IC naar Groningen mogen overstappen in Rotterdam, maar dat waren toch echt twee verschillende treinen :P Die staan trouwens weer wel beide met hun uiteindelijke bestemming op de borden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Meltrain » Do 17 Dec 2015, 09:24

Zoals bekend, bestaat het bedrag wat met de OV-Chipkaart betaald wordt uit twee delen: het opstaptarief en het kilometertarief.
Voor het kilometertarief geldt dat elke vervoerder precies evenveel krijgt als dat je met die vervoerder hebt verreisd, maar hoe zit dat met het opstaptarief? Is dat allemaal voor de eerste vervoerder, of moet dat achteraf ook nog verdeeld worden?

Je zou kunnen zeggen dat het altijd voor de eerste vervoerder is en dat het gemiddeld altijd precies uitkomt vanwege de heenreis en terugreis, maar dat hoeft helemaal niet waar te zijn.
Zo reisde ik gisteren zowel op de heen- als terugreis met de RET, Connexxion en de RET, zodat de RET twee keer de eerste vervoerder was en Connexxion dus geen enkele keer.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

JoostJonker
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 07 Aug 2013, 20:53

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor JoostJonker » Vr 18 Dec 2015, 15:48

Tochjo schreef:
Bee schreef:
JWM schreef:Iemand die weet of er nu ergens of binnenkort goedkope treinkaartjes te koop zijn die geldig zijn medio januari?

Superdalretour voor 2 personen: https://www.spoordeelwinkel.nl/product/ ... r/superdal

Ik zou wel even navragen of je er ook alleen mee mag reizen. De voorwaarden sluiten alleen reizen niet specifiek uit, maar bij een eerdere actie van Etos moest echt met twee personen gereisd worden.


Check even de site http://www.goedkooptreinkaartje.com. Hier vind je alle huidige treinkaartacties.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Vr 18 Dec 2015, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld

albertjan96
Berichten: 266
Lid geworden op: Do 19 Mar 2015, 21:51
Locatie: Kesteren / Arnhem

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor albertjan96 » Vr 18 Dec 2015, 16:13


Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Suus » Za 19 Dec 2015, 20:30

Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo 28 Dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Visgraatmodel » Zo 20 Dec 2015, 22:46

Zijn er andere steden (op Rotterdam na) die het Berlijnse sluitsignaal gebruiken op de metro/trein?
OV-Flipkaart

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Zo 20 Dec 2015, 23:08

Goeie vraag! Ik kan me zo niks bedenken eigenlijk. Het Berlijnse metrosignaal hoor je wel vaker (Parijs heeft het ook geloof ik) maar dat komt meer omdat zo'n zoemer wel een vrij algemeen geluid is.
Het Rotterdamse signaal is overigens niet exáct hetzelfde, de twee lage tonen zijn iets korter.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Wubbo » Ma 21 Dec 2015, 22:53

Ik probeer de Wiki-pagina van de NoordOost te actualiseren. Ik ben nu in 1995/1996, waarbij de trein naar Schiphol geintegreerd werd in de NoordOost. Daarbij valt me alleen op dat volgens de tabellen in het spoorboekje de volgende verbindingen werden aangeboden:

Den Haag CS - Amersfoort;
Vanaf Utrecht gecombineerd met Rotterdam CS - Enschede;
Vanaf Utrecht gecombineerd met Utrecht CS - Enschede (dit treindeel reed als stoptrein tussen Deventer en Enschede)

Weet iemand hoe dit ging? Het deel uit Den Haag is de achterste vanaf Utrecht, dus dat deel eraf in Amersfoort kan prima. Ik vraag me alleen af hoe ze dan dat treindeel in Utrecht er nog bij kregen, dat zou dan het middelste deel tussen Utrecht en Amersfoort moeten worden en dat lijkt me zo lastig?
Het spoorboekje is wel heel consequent en laat elk uur dit patroon zien, ook in de tegenrichting.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daniel » Ma 21 Dec 2015, 23:10

Er klopt sowieso ergens nog iets niet in je jaartallen: er staat nu dat in 1995/1996 de Westtak werd geopend en de treinen vanuit Amsterdam CS naar Schiphol gingen rijden, maar er staat ook dat in 1995 de Zuidtak werd geopend en Schiphol een aparte vleugel werd :wink:

Hoewel ik zelf de details ook niet ken: zit er voldoende tijd tussen de delen uit Den Haag en Rotterdam zodat er nog een trein ergens anders vandaan kon aankomen misschien die dan ook mee combineert?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3231
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ronald » Ma 21 Dec 2015, 23:24

Wubbo schreef:Ik probeer de Wiki-pagina van de NoordOost te actualiseren. Ik ben nu in 1995/1996, waarbij de trein naar Schiphol geintegreerd werd in de NoordOost. Daarbij valt me alleen op dat volgens de tabellen in het spoorboekje de volgende verbindingen werden aangeboden:

Den Haag CS - Amersfoort;
Vanaf Utrecht gecombineerd met Rotterdam CS - Enschede;
Vanaf Utrecht gecombineerd met Utrecht CS - Enschede (dit treindeel reed als stoptrein tussen Deventer en Enschede)

Weet iemand hoe dit ging? Het deel uit Den Haag is de achterste vanaf Utrecht, dus dat deel eraf in Amersfoort kan prima. Ik vraag me alleen af hoe ze dan dat treindeel in Utrecht er nog bij kregen, dat zou dan het middelste deel tussen Utrecht en Amersfoort moeten worden en dat lijkt me zo lastig?
Het spoorboekje is wel heel consequent en laat elk uur dit patroon zien, ook in de tegenrichting.

Ik had in die periode die trein heel vaak, maar een treindeel tot Amersfoort kan ik me niet herinneren. Volgens mij was het altijd vanaf Utrecht de voorste delen (minimaal 2x ICM) als IC Rotterdam- Enschede en de achterste (enkele) ICM als IC Den Haag-Enschede, als stoptrein vanaf Deventer.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Ma 21 Dec 2015, 23:53

Daniel schreef:Er klopt sowieso ergens nog iets niet in je jaartallen: er staat nu dat in 1995/1996 de Westtak werd geopend en de treinen vanuit Amsterdam CS naar Schiphol gingen rijden, maar er staat ook dat in 1995 de Zuidtak werd geopend en Schiphol een aparte vleugel werd :wink:

De Zuidtak is in 1993 geopend (weet ik zeker), de Westtak in 1986 (kan er een jaartje naast zitten).
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast