NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor michiel71 » Za 05 Dec 2015, 19:05

In de "Adviesaanvraag Tarief 2016" die door de NS op 4 augustus 2015 aan het LOCOV is verstuurd is geschreven:

Overige Sociaal Recreatieve abonnementen
Een van de strategische doelstellingen van NS is om klanten
te verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren.


Kan iemand mij vertellen, waar ik deze strategische doelstellingen van de NS kan terugvinden?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Suus » Za 05 Dec 2015, 19:58

  • Gastvrijheid: Onze reizigers kunnen erop vertrouwen dat ze vriendelijk en professioneel geholpen worden doordat gastvrijheid in het DNA van alle medewerkers van NS zit.
  • Punctualiteit: Onze reizigers komen op tijd door verbetering van prestaties met specifieke aandacht voor 10 aandachttrajecten.
  • Vervoerscapaciteit: Onze reizigers zijn tevreden over hun plaats in de trein doordat wij heldere verwachtingen wekken die wij waarmaken.
  • Buitenland: Onze reizigers kunnen snel en comfortabel met de trein van en naar het buitenland door kwalitatief hoogstaand grensoverschrijdend vervoer.
  • Drempelloos reizen: Onze reizigers kunnen drempelloos reizen van deur tot deur door de OV-chipkaart en op elkaar afgestemde dienstregelingen door samenwerking met OV partners.
  • Reisinformatie: Alle reizigers kunnen erop vertrouwen altijd goed geïnformeerd te zijn hoe en wanneer ze op de bestemming aankomen door actuele informatie voor reizigers en NS medewerkers.
  • Stations: Onze reizigers genieten van voorzieningen van topkwaliteit op onze stations, waardoor zij hier prettig verblijven en hun tijd optimaal kunnen benutten.
  • Europa: Onze reizigers krijgen een betere dienstverlening doordat we aantoonbaar van onze Europese activiteiten leren en er geld verdienen.
Bron: http://nsjaarverslag.nl/jaarverslag-2014/s1310_onzestrategie/s1313_strategischethemas/a1370_Onze-strategische-thema’s (de eerste hit op Google bij strategische doelstellingen NS)
Rame à l'approche

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 20:35

Wow, abonnement 2.40% hoger!
En dat voor een inflatie doe is veel lager...

http://nl.inflation.eu/inflatiecijfers/ ... -2015.aspx

Waarom die inflatie anticiperen trouwens? Kunnen de prijzen niet aangepast worden; na het berekening van het daadwerkelijke inflatie?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Suus » Za 05 Dec 2015, 20:39

Zabe schreef:Wow, abonnement 2.40% hoger!
En dat voor een inflatie doe is veel lager...

Je moet even verder lezen, het is niet alleen vanwege de inflatie.
Rame à l'approche

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor michiel71 » Za 05 Dec 2015, 20:44

Bee schreef:
  • Gastvrijheid: Onze reizigers kunnen erop vertrouwen dat ze vriendelijk en professioneel geholpen worden doordat gastvrijheid in het DNA van alle medewerkers van NS zit.
  • Punctualiteit: Onze reizigers komen op tijd door verbetering van prestaties met specifieke aandacht voor 10 aandachttrajecten.
  • Vervoerscapaciteit: Onze reizigers zijn tevreden over hun plaats in de trein doordat wij heldere verwachtingen wekken die wij waarmaken.
  • Buitenland: Onze reizigers kunnen snel en comfortabel met de trein van en naar het buitenland door kwalitatief hoogstaand grensoverschrijdend vervoer.
  • Drempelloos reizen: Onze reizigers kunnen drempelloos reizen van deur tot deur door de OV-chipkaart en op elkaar afgestemde dienstregelingen door samenwerking met OV partners.
  • Reisinformatie: Alle reizigers kunnen erop vertrouwen altijd goed geïnformeerd te zijn hoe en wanneer ze op de bestemming aankomen door actuele informatie voor reizigers en NS medewerkers.
  • Stations: Onze reizigers genieten van voorzieningen van topkwaliteit op onze stations, waardoor zij hier prettig verblijven en hun tijd optimaal kunnen benutten.
  • Europa: Onze reizigers krijgen een betere dienstverlening doordat we aantoonbaar van onze Europese activiteiten leren en er geld verdienen.
Bron: http://nsjaarverslag.nl/jaarverslag-2014/s1310_onzestrategie/s1313_strategischethemas/a1370_Onze-strategische-thema’s (de eerste hit op Google bij strategische doelstellingen NS)


Ik kan hieruit niet direct opmaken dat het een strategische doelstelling van de NS is,
om de klanten te verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren... ?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Suus » Za 05 Dec 2015, 20:50

Jawel, zie de vervoerscapaciteit. In de spits wordt op dit moment de piekcapaciteit op veel plaatsen overschreden. Door de reiziger te verleiden vaker in de daluren te reizen met goedkopere tarieven heeft de reiziger meer kans op een zitplaats. En het is een succesvolle tactiek, want het verschil tussen piek en daluren is bij de NS kleiner dan in veel andere landen.

Het is geen geheim dat de directeur van de NMBS ook graag een systeem met kortingskaarten voor de daluren in België wil invoeren, in navolging van het succes in Nederland.
Rame à l'approche

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 21:03

Bee schreef:Jawel, zie de vervoerscapaciteit. In de spits wordt op dit moment de piekcapaciteit op veel plaatsen overschreden. Door de reiziger te verleiden vaker in de daluren te reizen met goedkopere tarieven heeft de reiziger meer kans op een zitplaats. En het is een succesvolle tactiek, want het verschil tussen piek en daluren is bij de NS kleiner dan in veel andere landen.

Het is geen geheim dat de directeur van de NMBS ook graag een systeem met kortingskaarten voor de daluren in België wil invoeren, in navolging van het succes in Nederland.


Het is waar dat de treinen in Nederland zijn door de dag relatief altijd gevuld.
In Belgie is treinreijden echt een spits ding. Als je in Belgie buiten de spits rijdt zijn de treinen meestal leeg.

Maar denk jij echt dat het komt door de ns? Is het ook niet gewoon het andere systeem in nederland? Bijvoorbeld:
- gratis reizen voor studenten
- veel mensen werken part time. Dus gaan naar huis vaak eerder dan 6 uur.
- de trein is ook gebruikt door dagjemensen. In belgie is het meer van forenzen en studenten.

NS biedt ook weinig spits treinen. Het frequentie blijft zeer hoog tijdens de hele dag. Dat is ook mooi voor wie buiten de spits rijdt. Ik vind het zelf het sterkste punt van ns.

Aan de andere kant is het ook niet zo dat je de keuze heeft of buiten de spits te rijden. Dus meer betalen in de spits is ook jammer...een eerste stap naar het yield management systeem die bestaat al in duitsland en frankrijk...
Laatst gewijzigd door Zabe op Za 05 Dec 2015, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 21:05

Bee schreef:
Zabe schreef:Wow, abonnement 2.40% hoger!
En dat voor een inflatie doe is veel lager...

Je moet even verder lezen, het is niet alleen vanwege de inflatie.


Ja, maar als ik meer voor hetzelfde product betaal verwacht ik toch iets meer....

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Suus » Za 05 Dec 2015, 21:19

Zabe schreef:Ja, maar als ik meer voor hetzelfde product betaal verwacht ik toch iets meer....

Brood, melk en hagelslag worden ook duurder, maar de verpakkingen niet groter. Als het meer kost om het product te leveren moet dat ergens van betaald worden, dat is met alles in het leven zo: deal with it.

Zabe schreef:Het is waar dat de treinen in Nederland zijn door de dag relatief altijd gevuld.
In Belgie is treinreijden echt een spits ding. Als je in Belgie buiten de spits rijdt zijn de treinen meestal leeg.

Maar denk jij echt dat het komt door de ns?

Het systeem werkt toch? Bied een aantrekkelijk product tegen een lagere prijs (40% korting!) en de reizigers zullen toestromen. Er staan elke werkdag vlak voor negen uur hele kuddes ongeduldige mensen te trappelen voor de stationspoortjes om met korting in te kunnen checken.

Is het ook niet gewoon het andere systeem in nederland? Bijvoorbeld:
- gratis reizen voor studenten
- veel mensen werken part time. Dus gaan naar huis vaak eerder dan 6 uur.
- de trein is ook gebruikt door dagjemensen. In belgie is het meer van forenzen en studenten.

De laatste twee kunnen meespelen, het eerste niet omdat studenten ook tijdens de spits gratis kunnen rijden. Het effect van reizigersspreiding door kortingskaarten die alleen korting geven buiten de spits is echter ook in andere landen waarneembaar, zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk met Peak en Off-Peak.

Aan de andere kant is het ook niet zo dat je de keuze heeft of buiten de spits te rijden. Dus meer betalen in de spits is ook jammer...een eerste stap naar het yield management systeem due bestaat al in duitsland en frankrijk...

Er is een verschil tussen willen en kunnen. Er zijn genoeg mensen waarvan wordt verwacht dat ze om 8:30 achter hun bureau zitten, maar dat liever niet willen en het niet aan de baas voorleggen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Daniel » Za 05 Dec 2015, 21:42

Bee schreef:En het is een succesvolle tactiek, want het verschil tussen piek en daluren is bij de NS kleiner dan in veel andere landen.

Alleen vergeet NS dat je om die reizigers ook te behouden je ze wel wat meer kwaliteit moet bieden.
Als ik in het weekend om 11.00 uur vanuit Amersfoort richting Utrecht of Amsterdam wil reizen is het meer zoeken naar een zitplek dan in de spits. En zo zijn er wel meer treinen overvol in de daluren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 21:44

Brood, melk en hagelslag worden ook duurder, maar de verpakkingen niet groter. Als het meer kost om het product te leveren moet dat ergens van betaald worden, dat is met alles in het leven zo: deal with it.


Niet alles wordt duurder. En je hebt altijd een keuze toch? Voor trein rijden heb je er juist geen keuzen, er bestaat monopolie op het spoor dus is het normaal dat de treintarieven zijn bespreekbar.
En wat is duurder in 2016? Het pro-rail gebruik vergoeding ok. En verder? Moet je dan gewoon alles accepteren? 2.5%, dan 5,10%?

Het systeem werkt toch? Bied een aantrekkelijk product tegen een lagere prijs (40% korting!) en de reizigers zullen toestromen. Er staan elke werkdag vlak voor negen uur hele kuddes ongeduldige mensen te trappelen voor de stationspoortjes om met korting in te kunnen checken.


Het is ook niet 40% korting. Het is korting voor daluren maar aan de andere kant verhoging voor de spitsuren. En het product is nu slechter dan een paar jaren geleden. Nu is er niet meer geldig tussen 16:00 en 18:30.

De laatste twee kunnen meespelen, het eerste niet omdat studenten ook tijdens de spits gratis kunnen rijden. Het effect van reizigersspreiding door kortingskaarten die alleen korting geven buiten de spits is echter ook in andere landen waarneembaar, zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk met Peak en Off-Peak.


De studenten hebben ook een ander dag rythme dan de meeste forenzen.

Er is een verschil tussen willen en kunnen. Er zijn genoeg mensen waarvan wordt verwacht dat ze om 8:30 achter hun bureau zitten, maar dat liever niet willen en het niet aan de baas voorleggen.


Voor alle mensen in ploegdiensten, horeca, heb je er geen keuzen.
Bij mijn bedrijf bellen ook die klanten niet voor 09:00 uur, het heeft ook geen zin om eerder te komen, al zou ik er willen.
En waarom moet de klant adapteren naar de wensen van het bedrijf? Is het niet andersoms?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Suus » Za 05 Dec 2015, 21:54

Zabe schreef:Het is ook niet 40% korting. Het is korting voor daluren maar aan de andere kant verhoging voor de spitsuren. En het product is nu slechter dan een paar jaren geleden. Nu is er niet meer geldig tussen 16:00 en 18:30.

Je krijgt op bepaalde tijdstippen 40% korting op de normale geadverteerde prijs, dus is het 40% korting. En het product is met het invoeren van de avondspits 15 euro goedkoper geworden, voordeel versus nadeel.

De studenten hebben ook een ander dag rythme dan de meeste forenzen.

Er zitten er toch echt wel heel veel in de spits in de trein...

Voor alle mensen in ploegdiensten, horeca, heb je er geen keuzen.
Bij mijn bedrijf bellen ook die klanten niet voor 09:00 uur, het heeft ook geen zin om eerder te komen, al zou ik er willen.
En waarom moet de klant adapteren naar de wensen van het bedrijf? Is het niet andersoms?

Je moet kijken naar de mogelijkheden die er wel zijn, niet alleen maar die dingen aanstippen die niet mogelijk zijn, want dan kunnen we wel meteen ophouden. De snelwegen staan ook vol in de spits, moeten dan alle snelwegen maar in het oneindige verbreed worden? Er zijn nu eenmaal fysieke limieten. Treinen kunnen soms niet langer, treinen kunnen niet nog een verdieping erbij krijgen, treinen kunnen niet vaker rijden of een combinatie van die factoren.

Daniel schreef:Alleen vergeet NS dat je om die reizigers ook te behouden je ze wel wat meer kwaliteit moet bieden.
Als ik in het weekend om 11.00 uur vanuit Amersfoort richting Utrecht of Amsterdam wil reizen is het meer zoeken naar een zitplek dan in de spits. En zo zijn er wel meer treinen overvol in de daluren.

Materieelplanning in het weekend is een vrij nieuwe tak van sport die niet altijd even goed gaat, maar dat weten ze bij NS ook. Je hebt werkzaamheden, speciale kaartjes die niet aan trajecten gebonden zijn, niet alle evenementen die veel reizigers trekken zijn bij NS bekend. En elk weekend moet weer helemaal anders, ik doe het ze niet na...
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor waldo79 » Za 05 Dec 2015, 21:57

Het is ook niet 40% korting. Het is korting voor daluren maar aan de andere kant verhoging voor de spitsuren. En het product is nu slechter dan een paar jaren geleden. Nu is er niet meer geldig tussen 16:00 en 18:30.

Het is maar net hoe je het wilt zien :wink:
In de daluren betaal je 40% minder dan de standaardprijs, jij suggereert dat de spitsuren duurder zijn dan de standaardprijs :N

Niet alles wordt duurder. En je hebt altijd een keuze toch?

Het feit dat er een gemiddelde inflatie is, duidt erop dat de prijzen over de hele linie stijgen. In Nederland wordt de inflatie berekend aan de hand van de Consumentenprijsindex, zeg maar een winkelmandje met veel aangeschafte artikelen.
Mij best :)

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 22:08

Het is maar net hoe je het wilt zien :wink:
In de daluren betaal je 40% minder dan de standaardprijs, jij suggereert dat de spitsuren duurder zijn dan de standaardprijs


Het is meer dan de standaard prijd tussen de dal en spits zit toch? :)

Er is ook wel inflatie, maar het is gemiddeld. Sommige prijzen stijgen, sommige prizen dalen. Ik vind het raar om gewoon het gemiddeld te gebruiken; in plaats van te kijken naar de daadwerkelijke kosten...
Laatst gewijzigd door Zabe op Za 05 Dec 2015, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 22:14

Je moet kijken naar de mogelijkheden die er wel zijn, niet alleen maar die dingen aanstippen die niet mogelijk zijn, want dan kunnen we wel meteen ophouden. De snelwegen staan ook vol in de spits, moeten dan alle snelwegen maar in het oneindige verbreed worden? Er zijn nu eenmaal fysieke limieten. Treinen kunnen soms niet langer, treinen kunnen niet nog een verdieping erbij krijgen, treinen kunnen niet vaker rijden of een combinatie van die factoren.


Als het capaciteit in de spits bereikt is; waarom zeurt de ns dan over langeafstand bus vervoer of het mogelijke afschaffing van de studenten ov chipkaart? Het is ook toch dat zij willen meer reizigers? Je kan ook niet alles hebben. Meer klanten, maar op het tijdstip dat je hebt gekozen...

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor waldo79 » Za 05 Dec 2015, 22:20

Zabe schreef:Er is ook wel inflatie, maar het is gemiddeld. Sommige prijzen stijgen, sommige prizen dalen. Ik vind het raar om gewoon het gemiddeld te gebruiken; in plaats van te kijken naar de daadwerkelijke kosten...

Eh, het gemiddelde is juist samengesteld uit zoveel mogelijk factoren, waarin alle extremen verdisconteerd zijn. En ja, niet alle prijzen stijgen.

Volgens mij ontstaat er een hoop verwarring door taalproblemen...
Mij best :)

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 22:35

Maar waarom gaat ns ervan uit dat de kosten gaat -precies- zoals het inflatie stijgen gaat?

Het is alsof je een cafe hebt; en je denk dat je kosten gaat zoals de inflatie stijgen; zonder verder te kijken.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor waldo79 » Za 05 Dec 2015, 22:40

Voor zover ik weet heeft de politiek het toegestaan om de NS jaarlijks de prijzen te verhogen met de inflatie. En ja, er worden vooraf prognoses gedaan over de te verwachten inflatie, aan de hand van macro-economische factoren. Meer info :arrow: Centraal Planbureau.
Mij best :)

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 22:50

Maar prognoses zijn echt moeilijk; zeker nu met een echt instabiel wereld.
Kijk naar 2008, het verschil tussen prognoses en wat is echt gebeurt

Stel dat het cpb 1,5% zegt; en het wordt 0.5%. Ns heeft dan de prijzen te veel verhoogd. En andersom natuurlijk.

Maar ok het maakt niet zo veel uit :wink:

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Busfoto.nl » Za 05 Dec 2015, 23:15

Studenten geef je in de spits 90 procent korting in plaats van 100. Zo betaal je alsnog een schijntje maar is er wel een lichte trigger om in de daluren te reizen. Studenten zullen zo op de Universiteiten en hbo-instellingen er ook belang bij hebben dat hun college's in de daluren plaatsvinden. De vervoersbedrijven vinden dat al een goed idee en zo krijgen ze de studenten mee.

Die hele kortingskaart schaf je af, dat tientjeswerk levert de spoorwegen toch nauwelijks wat op. In plaats daarvan krijgt iedereen standaard 40 procent korting in de daluren.

Zo maar wat niet-doorgerekende ideeen van mij om.de bezetting te spreiden over de dag.

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Durashift » Zo 06 Dec 2015, 01:49

Daniel schreef:
Bee schreef:En het is een succesvolle tactiek, want het verschil tussen piek en daluren is bij de NS kleiner dan in veel andere landen.

Alleen vergeet NS dat je om die reizigers ook te behouden je ze wel wat meer kwaliteit moet bieden.
Als ik in het weekend om 11.00 uur vanuit Amersfoort richting Utrecht of Amsterdam wil reizen is het meer zoeken naar een zitplek dan in de spits. En zo zijn er wel meer treinen overvol in de daluren.


Precies, de forens die door de weeks met de auto naar het werk rijdt.. er op een zaterdag voor kiest om recreatief met de trein te reizen.. die 'verwacht' een niet te drukke trein en zitplaats.. denk ik.

Daarbij, zondagavond zou je op de hoofdrail structuur ook wel als een spitstijd kunnen beschouwen, vind ik.
Studenten die van ouderlijk weekendbezoek komen (zal misschien nu wat minder zijn door de nieuwe regeling)
Mensen die al naar de werkplek reizen om maandagochtend te kunnen starten
Ouders die met kinderen reizen om deze terug te brengen naar de andere ouder (omgangsregeling).

Die reizigersgroepen gaan i.h.a. op de vrijdagmiddag spits heen en lang niet altijd op de maandagochtend retour.. maar al op zondag.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Bemined » Zo 06 Dec 2015, 09:04

Probleem met kortingen in de daluren / toeslag in de spits is dat het per traject flink kan verschillen wat er nou wel en niet als spits telt. De NS hanteert de periode van 6:30 tot 9:00 en 16:00 tot 18:30 als spits. Echter als ik 's ochtends de trein van 7:08 neem en 's middags die van 16:08 terug kan ik beide keren kiezen uit een royaal aantal zitplaatsen, maar toch kom ik niet in aanmerking voor kortingstarief omdat ik buiten de spits reis.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Klaasje » Zo 06 Dec 2015, 09:23

Bee schreef:
Daniel schreef:Alleen vergeet NS dat je om die reizigers ook te behouden je ze wel wat meer kwaliteit moet bieden.
Als ik in het weekend om 11.00 uur vanuit Amersfoort richting Utrecht of Amsterdam wil reizen is het meer zoeken naar een zitplek dan in de spits. En zo zijn er wel meer treinen overvol in de daluren.

Materieelplanning in het weekend is een vrij nieuwe tak van sport die niet altijd even goed gaat, maar dat weten ze bij NS ook. Je hebt werkzaamheden, speciale kaartjes die niet aan trajecten gebonden zijn, niet alle evenementen die veel reizigers trekken zijn bij NS bekend. En elk weekend moet weer helemaal anders, ik doe het ze niet na...

Leuk en aardig.. maar dat probleem bestaat al sinds de jaren '80. Er is ook maar een oplossing: Niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Want zeg nou zelf.. op zaterdag om 11:00 uur met meer dan 100 reizigers staand vertrekken uit Groningen omdat er tot Zwolle een losse icm-iv gepland staat is gewoon echt niet oké. Al dat soort treinen zouden standaard minimaal op het maximum van een conducteur moeten zitten. Juist omdat het niet zo goed voorspelbaar is.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2381
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Mr-W » Zo 06 Dec 2015, 09:41

Zabe schreef:Stel dat het cpb 1,5% zegt; en het wordt 0.5%. Ns heeft dan de prijzen te veel verhoogd. En andersom natuurlijk.
Maar ok het maakt niet zo veel uit :wink:
Dat maakt juist wel veel uit, want ook voor het jaar erna stijgen de tarieven gewoon weer mee met de verwachte inflatie.
Bemined schreef:Probleem met kortingen in de daluren / toeslag in de spits is dat het per traject flink kan verschillen wat er nou wel en niet als spits telt. De NS hanteert de periode van 6:30 tot 9:00 en 16:00 tot 18:30 als spits. Echter als ik 's ochtends de trein van 7:08 neem en 's middags die van 16:08 terug kan ik beide keren kiezen uit een royaal aantal zitplaatsen, maar toch kom ik niet in aanmerking voor kortingstarief omdat ik buiten de spits reis.
Ook in de tegenspitsrichting wordt er geen korting gegeven. Zeker de avondspits komt niet echt overeen met de werkelijkheid buiten de randstad, waar het percentage studenten hoger ligt. Niet voor niets zijn de buskortingsproducten in het zuiden en het oosten na 9u geldig zonder middagspits :)
Bee schreef:
Daniel schreef:Alleen vergeet NS dat je om die reizigers ook te behouden je ze wel wat meer kwaliteit moet bieden.
Als ik in het weekend om 11.00 uur vanuit Amersfoort richting Utrecht of Amsterdam wil reizen is het meer zoeken naar een zitplek dan in de spits. En zo zijn er wel meer treinen overvol in de daluren.

Materieelplanning in het weekend is een vrij nieuwe tak van sport die niet altijd even goed gaat, maar dat weten ze bij NS ook.
:')
Zabe schreef:Als het capaciteit in de spits bereikt is; waarom zeurt de ns dan over langeafstand bus vervoer.

Het kan een aantal procent van hun omzet wegsnoepen, vooral de groep reizigers die nu in de daluren in de trein zitten en de NS relatief veel opleveren.
Durashift schreef:Precies, de forens die door de weeks met de auto naar het werk rijdt.. er op een zaterdag voor kiest om recreatief met de trein te reizen.. die 'verwacht' een niet te drukke trein en zitplaats.. denk ik.
Het volgend weekend neemt hij gewoon weer de auto...
Durashift schreef:Daarbij, zondagavond zou je op de hoofdrail structuur ook wel als een spitstijd kunnen beschouwen, vind ik.

Zondagavond is een te breed tijdsblok, waarbij het regionaal gebonden en materieel planmatig gebonden is of er sprake is van drukte, een aanzienlijk deel van de sprinters blijft maar 1x per uur rijden door het gebrek aan vraag.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS Strategie: Klanten verleiden om (meer) te reizen in de rustigere daluren

Berichtdoor Geert » Zo 06 Dec 2015, 12:26

Bee schreef:
Daniel schreef:Alleen vergeet NS dat je om die reizigers ook te behouden je ze wel wat meer kwaliteit moet bieden.
Als ik in het weekend om 11.00 uur vanuit Amersfoort richting Utrecht of Amsterdam wil reizen is het meer zoeken naar een zitplek dan in de spits. En zo zijn er wel meer treinen overvol in de daluren.

Materieelplanning in het weekend is een vrij nieuwe tak van sport die niet altijd even goed gaat, maar dat weten ze bij NS ook. Je hebt werkzaamheden, speciale kaartjes die niet aan trajecten gebonden zijn, niet alle evenementen die veel reizigers trekken zijn bij NS bekend. En elk weekend moet weer helemaal anders, ik doe het ze niet na...

Zo nieuw is dat toch allemaal niet? Ja, er zijn een aantal variabele factoren, maar dat is al jaren zo, en ook bij geplande werkzaamheden zonder extern evenement of iets weet NS regelmatig de plank mis te slaan qua matplanning. Maar je maakt mij dat niet wijs dat dit een nieuwe tak van sport is. Er zijn al decennia werkzaamheden in het weekend en het is ook niet iets van de laatste jaren dat mensen met de trein naar een evenement gaan.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast