Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Suus »

Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op
NS verkoopt dagelijks 24 duizend extra 'treinkaartjes' dankzij de chippoortjes die inmiddels op vijftig stations staan. Op stations waar de poortjes staan, wordt ongeveer 2 procent vaker ingecheckt, concludeert NS op basis van eigen onderzoek.

Het gaat vooral om reizigers die op uitgaansavonden een paar haltes verderop moeten zijn', zegt de woordvoerder van NS. 'Vroeger namen die blijkbaar nog weleens de gok dat ze niet gecontroleerd zouden worden, en met die poortjes betalen ze toch maar.' Hoeveel de extra betalende reizigers op jaarbasis voor NS in het laatje brengen, weet spoorbedrijf nog niet.

[..]

Veel reizigers zijn volgens de NS-woordvoerder blij met de poortjes omdat zij daardoor niet vergeten uit te checken. Ook bij reizigersorganisatie Rover komen nog maar weinig klachten binnen.

Verder draagt de strengere toegang bij aan het gevoel van veiligheid op stations en in de treinen, stelt NS. Uit een klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat 90 procent van de reizigers de veiligheid op stations met poortjes een 7 of hoger geeft, terwijl dat percentage op andere stations op 81 ligt. Vooral conducteurs zijn volgens NS veel veiliger af: 'Minder zwartrijders betekent ook minder gesprekken die kunnen uitmonden in ruzie.'
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Tristan »

Allemaal leuk en aardig dat het aantal verkochte kaartjes met 2% is gestegen, maar in het artikel lees ik niets over de mutatie van het aantal reizigers op de betreffende stations. Dus als het totaal aantal reizigers met 2 of meer procent is gestegen, weet je zeker dat de poortjes geen enkel effect op het aantal zwartrijders hebben.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Mr-W »

Al die onderzoeken van NS zelf geven mij een beetje het gevoel dat de slager zijn eigen vlees keurt, kan me niet voorstellen dat er geen enkel negatief aspect kleeft aan de poortjes.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Hendrik »

Toch herken ik het door NS geschetste beeld wel. Ik merk weinig ontevredenheid en hoor daarentegen juist regelmatig dat de poortjes een goede reminder zijn voor het in- en uitchecken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Wubbo »

Tristan schreef:Allemaal leuk en aardig dat het aantal verkochte kaartjes met 2% is gestegen, maar in het artikel lees ik niets over de mutatie van het aantal reizigers op de betreffende stations. Dus als het totaal aantal reizigers met 2 of meer procent is gestegen, weet je zeker dat de poortjes geen enkel effect op het aantal zwartrijders hebben.
Waarom zou de stijging op die stations dan hoger zijn dan het landelijk gemiddelde? Willen er daar opeens meer mensen met de trein omdat er poortjes staan ofzo?

Overigens verbaast zo'n cijfer me niet. De mensen die echt waren vergeten om een kaartje te kopen, kopen nu wel een kaartje. Dat je een lichte stijging ziet is dus niet raar. Dat zijn alleen niet de mensen waar je in de trein echt last van hebt qua agressie. Maar daar staat ook niks over in dit artikel.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Tristan »

Wubbo schreef:
Tristan schreef:Allemaal leuk en aardig dat het aantal verkochte kaartjes met 2% is gestegen, maar in het artikel lees ik niets over de mutatie van het aantal reizigers op de betreffende stations. Dus als het totaal aantal reizigers met 2 of meer procent is gestegen, weet je zeker dat de poortjes geen enkel effect op het aantal zwartrijders hebben.
Waarom zou de stijging op die stations dan hoger zijn dan het landelijk gemiddelde? Willen er daar opeens meer mensen met de trein omdat er poortjes staan ofzo?
Het aantal reizigers per station kan behoorlijk fluctueren, zoals te zien is in dit overzicht.

Neem bijvoorbeeld Rtd, op dit station is het aantal reizigers 2% gestegen; het aantal verkochte kaartjes is ook 2% gestegen, dus dan zou je dus kunnen concluderen dat de poortjes op dit station exact 0 zwartrijders heeft tegengehouden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Ardan »

Er is geen relatie tussen het aantal verkochte kaartjes en het aantal reizigers (denk aan abonnementen enzo). Er is zelfs geen relatie tussen het aantal inchecks en het aantal reizigers want er zijn ook mensen die alleen iemand uitzwaaien of iets kopen of het station passeren. Of ben je gewoon op zoek naar redenen om de chipkaart te bashen?
Ik doe ook maar wat
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Abracadabram »

De cijfers over het aantal instappers die Tristan als bron opgeeft gaan over 2013/2014 terwijl de poortjes in Rotterdam pas in 2015 zijn gesloten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Z2N »

Bovendien wordt het aantal reizigers berekend op basis van het aantal verkochte kaartjes, dus als het aantal verkochte kaartjes met 2% stijgt is het logisch dat het cijfer voor het aantal reizigers ook met 2% stijgt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Tristan »

Abracadabram schreef:De cijfers over het aantal instappers die Tristan als bron opgeeft gaan over 2013/2014 terwijl de poortjes in Rotterdam pas in 2015 zijn gesloten.
Ik haalde dat overzocht alleen als voorbeeld erbij.
Z2N schreef:Bovendien wordt het aantal reizigers berekend op basis van het aantal verkochte kaartjes, dus als het aantal verkochte kaartjes met 2% stijgt is het logisch dat het cijfer voor het aantal reizigers ook met 2% stijgt. (A)
Kortom: het aantal zwartrijders is dan exact gelijk gebleven, wat dus inhoudt dat de poortjes daar dus geen effect op hebben.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Suus »

Nee, want zwartrijders zijn lastig tot niet te tellen op stations, dat gaat hooguit met steekproeven in de treinen. Er zijn dus geen concrete uitspraken over te doen. Ik beoordeel de uitspraak van Tristan dan ook als onwaar.
Laatst gewijzigd door Suus op di 22 dec 2015, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door JWM »

Misschien kan een conducteur aangeven of hij tegenwoordig gemiddeld minder uitstellen van betalingen uitschrijft ten opzichte van een jaar terug?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Mikos »

Het gemiddeld aantal uitstellen kan ik niet zeggen, het aantal mensen dat per ongeluk niet is ingecheckt is wel gekelderd. Daarmee is een hoop discussie in de trein verdwenen (daarvoor in de plaats is er een handvol bijdehante reizigers gekomen dat het nodig vindt om te klagen als je bijvoorbeeld meteen na vertrek uit Rotterdam Centraal begint te controleren dat 'dat overbodig is'. Als je die er dan op wijst dat reizigers ook in Vlissingen kunnen zijn ingestapt, binden ze vaak in), maar de echte harde kern zwartrijders zul je met een poortje niet tegenhouden. Er zijn een aantal manieren om de werking van zo'n poortje te omzeilen (en die ga ik dus niet behandelen), het maakt het echter wel direct duidelijk dat het om een doelbewuste actie gaat, dat scheelt weer discussie.

Afgezien daarvan kan ik je wel vertellen dat het ook zeker zijn uitwerking op sommige zwartrijders niet mist; die vinden het nu te veel moeite om met zo'n poortje in de clinch te gaan en checken tegenwoordig netjes in en uit. Het werpt toch een drempel op.

Maar, dat heb ik van horen zeggen van een conducteur, JWM :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Ardan »

Z2N schreef:Bovendien wordt het aantal reizigers berekend op basis van het aantal verkochte kaartjes, dus als het aantal verkochte kaartjes met 2% stijgt is het logisch dat het cijfer voor het aantal reizigers ook met 2% stijgt. (A)
Reken je onder 'verkochte kaartjes' ook nieuw afgesloten abonnementen? Zo nee, dan klopt je uitspraak niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Ardan »

Tristan schreef:
Abracadabram schreef:De cijfers over het aantal instappers die Tristan als bron opgeeft gaan over 2013/2014 terwijl de poortjes in Rotterdam pas in 2015 zijn gesloten.
Ik haalde dat overzocht alleen als voorbeeld erbij.
Als je dan met cijfers gaat gooien, doe het dan ook goed. Nu vergelijk je eigenlijk appels met peren.
Ik doe ook maar wat
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Tristan »

Mikos schreef:Afgezien daarvan kan ik je wel vertellen dat het ook zeker zijn uitwerking op sommige zwartrijders niet mist; die vinden het nu te veel moeite om met zo'n poortje in de clinch te gaan en checken tegenwoordig netjes in en uit. Het werpt toch een drempel op.
Dat is oogkleppen ophebben of heel naïef zijn. De simpelste manier om poortjes te omzeilen, is namelijk ook de minst opvallende. Dus grote kans dat deze methode op grote schaal wordt toegepast.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Mikos »

Nee, dat is kennis van zaken hebben. Ik heb namelijk nogal dagelijks met die lui te maken. Dat jij denkt dat het niet zo is, is iets anders dan wat ik in de praktijk mee maak. :wink:
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door SLToilet »

Ik denk dat er met meerdere situaties rekening moet worden gehouden:

- Ten eerste de oorspronkelijke situatie: geheel zonder poortjes en in de tijd dat je zelfs nog zonder chipkaart kon reizen. In Rotterdam was dat tot november 2012.

-Ten tweede met open poortjes, tot mei 2015

-Ten derde met lage gesloten poortjes, sinds mei 2015

Nog mooier zou zijn om het effect van hoge poortjes te meten elders en verdere mutaties, zoals het totaal verbouwen van een station. Bekend is dat de paaltjes in het oude station van Breda zodanig waren geplaatst dat je de incheckpaaltjes gemakkelijk kon missen en zelfs de automaten. In Tilburg moet dat effect wel kleiner zijn omdat je al niet om de paaltjes heen kon.

En vergelijk ook met de gemiddelde stijging/daling van de verkoop in heel Nederland. Houd er ook rekening mee dat de poortjes pas in mei dicht waren gegaan en dat cijfers voor 2016 waarschijnlijk betrouwbaarder zijn.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Z2N »

Ardan schreef:
Z2N schreef:Bovendien wordt het aantal reizigers berekend op basis van het aantal verkochte kaartjes, dus als het aantal verkochte kaartjes met 2% stijgt is het logisch dat het cijfer voor het aantal reizigers ook met 2% stijgt. (A)
Reken je onder 'verkochte kaartjes' ook nieuw afgesloten abonnementen? Zo nee, dan klopt je uitspraak niet.
Met verkochte kaartjes bedoelde ik natuurlijk de in- en uitchecktransacties, en daar zitten ook de abonnementen bij. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Daniel »

In 2015 mis je er dan mogelijk nog een hoop anders: tot ruim in dat jaar waren er nog oude jaartrajectkaarten in omloop zonder verplicht in- en uitchecken :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Tristan »

Wat zijn die poortjes toch geweldig :neg:
Ambulancepersoneel staat voor dichte ov-poortjes op station Hilversum

HILVERSUM Medewerkers van de ambulancedienst hebben vanochtend op het station in Hilversum een tijdje staan wachten voordat ze door de dichte ov-poortjes konden.
Het ambulancepersoneel rukte uit voor iemand op het perron die medische hulp nodig had. Op foto's van Matijn Nijhuis is te zien dat de medewerkers niet door de poortjes konden. Waarschijnlijk omdat ze geen ov-chipkaart bij zich hadden, schrijft Nijhuis in een tweet.

Bron: RTVNH
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Daniel »

Tja dat rode kruis geldt ook voor ambulancepersoneel. Dan kunnen ze proberen wat ze willen om dat poortje te openen (want dat kunnen ze stelt NS in het artikel), maar dan moeten ze wel het goeie poortje nemen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:Tja dat rode kruis geldt ook voor ambulancepersoneel. Dan kunnen ze proberen wat ze willen om dat poortje te openen (want dat kunnen ze stelt NS in het artikel), maar dan moeten ze wel het goeie poortje nemen :wink:
Ja logisch, Het Rode Kruis -> rood kruis. :!:
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Z2N »

Beetje rare situatie, als er ambulancepersoneel moet komen op de trein is de veiligheidscentrale als het goed is op de hoogte gesteld, en die kunnen op afstand de poortjes openen. Bovendien is er in Hilversum personeel dat dat ook kan. In dit geval ligt de schuld dus bij het personeel, en niet zozeer bij de poortjes. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Chippoortjes leveren NS extra inkomsten op

Bericht door Mikos »

Daar is inderdaad gewoon een protocol voor, dat de heren ambulancebroeder niet hebben gevolgd.

Wel weer een mooie non-reden voor Tristan om te schoppen. Voor ons een reden om Tristan weer ongelijk te geven. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten