Het grote wintertopic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december

Bericht door Anne »

Maar ze houden nog wel een slag om de arm. Want in het mailtje dat ik net van NS kreeg staat als waarschuwing:
Morgen start NS volgens de normale dienstregeling op. Wij adviseren u echter wel om kort voor vertrek uw reis te plannen op ns.nl of met de Reisplanner Xtra app, vanwege mogelijke verstoringen door de nasleep van het winterweer.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december

Bericht door Hainje »

Denk dat dit vooral met materieel te maken heeft. Veel van wat vrijdag en zaterdag naar de juiste standplaats is gereden staat nu waarschijnlijk weer elders. Dat duurt wel even voordat zoiets gecorrigeerd is.
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december

Bericht door Geert »

Bemined schreef:Ja, rekenfoutje, iets te veel kerende treinen en iets te weinig wissels in een doorstroomstation :P
En in de reisinformatie werd het anderhalf uur lang niet genoemd en daarna verkapt als een wisselstoring. Yeah, right.
Bemined schreef:Je wilt positief nieuws? Trein 2856 was verlengd van VIRM6 naar VIRM12. Tevens had deze trein 82 minuten vertraging op een rit van 37 minuten.
Daar zat ik in. :X

Na die 82 minuten vertraging mocht ik van Rotterdam alsnog doorreizen richting Den Haag omdat er vanuit Gouda niets meer naar Den Haag reed (heeft ook nooit de storingsinformatie gehaald). Totale vertraging was 2 uur op een rit van normaal 37 minuten. :X Gelukkig wel zitplek dankzij de 12 bakken VIRM, maar echt blij was ik niet (17.00 uur uit Utrecht vertrokken en 19.40 uur eens in Den Haag). Trein heeft een uur in de buurt van Gouda stilgestaan vanwege een defect wissel.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december

Bericht door Mikos »

'ProRail was niet klaar voor het zware winterweer in december'

16 januari 2018

Toen het KNMI vorige maand code rood afgaf voor zwaar winterweer was ProRail daar nog niet klaar voor.

De spoorbeheerder zegt tegen het AD dat werkzaamheden aan de verwarming van de wissels nog niet waren afgerond. Op 10 en 11 december, toen het weeralarm van kracht was, kampten volgens het AD ongeveer vijftig van de 5500 verwarmde wissels met storingen. Daardoor konden honderden treinen niet rijden. Hoewel het volgens ProRail inderdaad maar gaat om een procent van de wissels, spreekt de NS van "grote wisselstoringen".

De krant schrijft dat twee derde van de wissels met gas wordt verwarmd, maar dat die verwarming verstopt kan raken als het sneeuwt. Een deel van de vernieuwde elektrische verwarming, die dat probleem moet oplossen, bleek volgens het AD begin december niet te werken.

Bron en meer...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december

Bericht door ODRAIL »

Wel een aanfluiting ja. Heb de papieren versie van het bericht gelezen.

Je mag toch op z'n minst verwachten dat zulke werkzaamheden voor half november zijn uitgevoerd / afgerond.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote wintertopic

Bericht door ODRAIL »

Over debacle van ProRail komen zelf kamervragen:

https://www.ad.nl/binnenland/kamer-voel ... ~a14ab772/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Wubbo »

Dat daar kamervragen over komen verbaast mij niet zo veel, die komen tegenwoordig zo'n beetje over alles wat er in Nederland gebeurt...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic

Bericht door isadora »

Zeker als het popiejopie-problemen betreft, makkelijk scoren en zo.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Daniel »

Tja, de gestoorde wissels in Amersfoort zullen inderdaad vast nog niet klaar geweest... Ik verbaasde me zelf al over de datums waarop ze nog wisselverwarmingen aan het vervangen zouden zijn op emplacement Amersfoort toen ik daar als soort van omwonende (spoor ligt hier toch zo'n 750 meter vandaan) er een brief over kreeg van ProRail.
Die vervanging liep dus tot in december door, waarbij de laatste vervanging meen ik een week na de grote sneeuwproblemen gepland stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote wintertopic

Bericht door ODRAIL »

Zulke werkzaamheden behoren (ruim) voor het ingaan van de winter te zijn afgerond.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Het grote wintertopic

Bericht door SLToilet »

In het uiterste geval zou je tot in de derde week van november nog bezig mogen* zijn maar ProRail heeft het afgelopen jaar helaas vaker niet het juiste werk opgeleverd waardoor eind oktober pas een veilige keus is. Vanaf dan kán het, in extreme gevallen, gaan sneeuwen, vanaf eind november kan je redelijkerwijs 10cm+ verwachten inclusief strenge vorst. Dat wetende is 11 december royaal te laat.

*Er is geen wet maar ik noem het een wet van de natuur
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Karl »

KM46 schreef:Zulke werkzaamheden behoren (ruim) voor het ingaan van de winter te zijn afgerond.
Maar zónder werkzaamheden doen ze het wellicht niet en wellicht zit je voor onderdelen vast aan bepaalde leveranciers en er moeten ook maar monteurs beschikbaar zijn die de verwarming mogen aanbrengen. Uiteraard is het wenselijk het eerder af te hebben, maar ik ben ook wel benieuwd naar de drijfveren dit te plannen tot in december aan toe.
Het is een spectrum.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Durashift »

Voorspellingen (historische gegevens) van het weerbureau waarmee ProRail een contract mee (zal) hebben, zullen wel hebben verteld dat de kans op serieuze sneeuwval in december niet heel groot is (was).

:?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het grote wintertopic

Bericht door trolly »

Tsja, het spoor en de winter... Vast ritueel: NS en ProRail schetteren in oktober dat ze er helemaal klaar voor zijn, en als de vlokjes dan dwarrelen blijkt het allemaal een beetje tegen te vallen. En dat al minstens tien jaar...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door wouter15 »

Vanwege de verwachte zware storm passen NS en Prorail de diesntregeling op 18 januari 2018 aan.

De belangrijkste aanpassingen zijn:

Minder Intercity’s gehele dag
Alkmaar/Schagen – Amsterdam – Utrecht - Sittard
Amersfoort – Deventer
Amsterdam – Den Haag CS
Amsterdam – Rotterdam/Breda, Intercity direct
Den Haag CS – Breda
Breda – Dordrecht
Dordrecht – Lelystad Centrum
Den Haag CS – Utrecht
Nijmegen – Utrecht – Schiphol
Rotterdam – Utrecht

Minder Sprinters gehele dag
Almere – Hilversum
Amsterdam – Breukelen
Amsterdam – Hoofddorp
Amsterdam – Uitgeest
Arnhem – Nijmegen
Den Haag CS – Dordrecht
Den Haag CS – Gouda Goverwelle
Den Haag CS – Leiden
Groningen - Assen
Nijmegen – Wijchen
Utrecht – Woerden

Minder Intercity’s/Sprinters spits
Vlissingen – Roosendaal: minder Intercity’s
Enkhuizen – Amsterdam: minder Intercity’s
Rotterdam – Gouda Goverwelle: minder Sprinters
Alphen ad Rijn – Leiden: minder Sprinters
Utrecht – Houten Castellum: minder Sprinters
Oss – ’s Hertogenbosch: minder Sprinters
Veenendaal C – Utrecht – Breukelen: minder Sprinters

Overige aanpassingen
Op de HSL tussen Rotterdam en Breda kunnen vanwege de storm geen treinen rijden. Intercity direct wordt tussen Breda en Rotterdam omgeleid en stopt ook op station Dordrecht.
Utrecht – Almere: geen rechtstreekse treinen. Reis via Weesp.

Zie verder: https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... eling.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door Meltrain »

Waarom kunnen er geen treinen over de HSL rijden? :?

En wat is eigenlijk de reden voor de uitdunning van de treindienst? Bij zware sneeuwval kan ik me nog iets voorstellen wegens bevroren wissels, maar wat is nu het risico?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door SLToilet »

Bij zware storm kan het knap vervelend zijn als er een boom op het spoor komt, op zich dus niks geks om wat te snoeien, maar ik heb toch mijn bedenkingen:

- Ver in het binnenland, in het oosten, zie je toch dat de wind minder hard is. In Groningen en Maastricht is er een 'schamele' windkracht 6 voorspeld (komt erg vaak voor in het Westen), afgezien van wat takjes is het overdreven om in die uithoeken zware problemen te verwachten, zeker als treinen in een open landschap rijden. De reizigers in Sittard of Assen zullen er vreemd van opkijken, al helemaal als ze in de avondspits nog steeds 50% minder treinen zien maar de windkracht een gewelddadige windkracht van... 3 bereikt :shock: (vergelijk: windkracht 3 is even sterk als een zacht briesje op een warme zomerdag). Dit geheel anders dan langs de kust waar windkracht 10 best veel schade kan berokkenen.
- Dat er in het binnenland dan ook wordt geschrapt van 6 naar 2 IC's tussen Den Bosch en Utrecht is op z'n zachtst gezegd een gotspe. Een open landschap en maar matig harde wind, die in de avond al is gezakt!
- Wat dat betreft is het echter heel goed dat de IC-Direct wordt omgeleid. Maar voor wie het nog niet wist: bij dit hele plan horen wél aanvullende aanpassingen: de 6600 rijdt maar tot Breda, de IC-Direct vervangt de sprinter. Wie dus denkt alsnog snel te zijn komt bedrogen uit.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door isadora »

Maar het is toch ook vervelend als er een boom op het spoor ligt zonde zware storm?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door Frank93 »

Meltrain schreef:Waarom kunnen er geen treinen over de HSL rijden? :?
Te gevaarlijk volgens mij, afgelopen week was het nog in het nieuws dat dit probleem er voorlopig nog wel is:
https://www.ad.nl/binnenland/tienduizen ... ~a4aaf77a/
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door SLToilet »

Daar wordt over twee jaar wat aan gedaan. Dus tot die tijd hopen dat het aantal stormen laag blijft :') .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door ODRAIL »

Het eerste bericht van dit topic is ook gepost in het wintertopic. Dus ik ga het beheer vragen om dit topic te verwijderen.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door dennistd »

Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog veel bomen om zullen gaan: we hebben het afgelopen jaar ook al wat stormen gehad toen de bomen nog volop blad hadden. Nu zijn ze helemaal kaal en vangen dus ook veel minder wind (en dat geldt zelfs voor de hoge bomen :wink: )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door reisthijs »

isadora schreef:Maar het is toch ook vervelend als er een boom op het spoor ligt zonde zware storm?
Zonder zware storm vallen er niet zo veel bomen op het spoor.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door Chrysa »

Morgen 0x overstappen naar Schiphol ipv 2x omdat de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] op Lage Zwaluwe stopt. *O*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018

Bericht door isadora »

reisthijs schreef:
isadora schreef:Maar het is toch ook vervelend als er een boom op het spoor ligt zonde zware storm?
Zonder zware storm vallen er niet zo veel bomen op het spoor.
Ah zo, dan snap ik inderdaad beter wat de schrijver bedoelt met:
SLToilet schreef:.........op zich dus niks geks om wat te snoeien.......
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten