Morgen start NS volgens de normale dienstregeling op. Wij adviseren u echter wel om kort voor vertrek uw reis te plannen op ns.nl of met de Reisplanner Xtra app, vanwege mogelijke verstoringen door de nasleep van het winterweer.
Het grote wintertopic
Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december
Maar ze houden nog wel een slag om de arm. Want in het mailtje dat ik net van NS kreeg staat als waarschuwing:
Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december
Denk dat dit vooral met materieel te maken heeft. Veel van wat vrijdag en zaterdag naar de juiste standplaats is gereden staat nu waarschijnlijk weer elders. Dat duurt wel even voordat zoiets gecorrigeerd is.
🍉
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december
En in de reisinformatie werd het anderhalf uur lang niet genoemd en daarna verkapt als een wisselstoring. Yeah, right.Bemined schreef:Ja, rekenfoutje, iets te veel kerende treinen en iets te weinig wissels in een doorstroomstation
Daar zat ik in. :XBemined schreef:Je wilt positief nieuws? Trein 2856 was verlengd van VIRM6 naar VIRM12. Tevens had deze trein 82 minuten vertraging op een rit van 37 minuten.
Na die 82 minuten vertraging mocht ik van Rotterdam alsnog doorreizen richting Den Haag omdat er vanuit Gouda niets meer naar Den Haag reed (heeft ook nooit de storingsinformatie gehaald). Totale vertraging was 2 uur op een rit van normaal 37 minuten. :X Gelukkig wel zitplek dankzij de 12 bakken VIRM, maar echt blij was ik niet (17.00 uur uit Utrecht vertrokken en 19.40 uur eens in Den Haag). Trein heeft een uur in de buurt van Gouda stilgestaan vanwege een defect wissel.
Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december
'ProRail was niet klaar voor het zware winterweer in december'
16 januari 2018
Toen het KNMI vorige maand code rood afgaf voor zwaar winterweer was ProRail daar nog niet klaar voor.
De spoorbeheerder zegt tegen het AD dat werkzaamheden aan de verwarming van de wissels nog niet waren afgerond. Op 10 en 11 december, toen het weeralarm van kracht was, kampten volgens het AD ongeveer vijftig van de 5500 verwarmde wissels met storingen. Daardoor konden honderden treinen niet rijden. Hoewel het volgens ProRail inderdaad maar gaat om een procent van de wissels, spreekt de NS van "grote wisselstoringen".
De krant schrijft dat twee derde van de wissels met gas wordt verwarmd, maar dat die verwarming verstopt kan raken als het sneeuwt. Een deel van de vernieuwde elektrische verwarming, die dat probleem moet oplossen, bleek volgens het AD begin december niet te werken.
Bron en meer...
16 januari 2018
Toen het KNMI vorige maand code rood afgaf voor zwaar winterweer was ProRail daar nog niet klaar voor.
De spoorbeheerder zegt tegen het AD dat werkzaamheden aan de verwarming van de wissels nog niet waren afgerond. Op 10 en 11 december, toen het weeralarm van kracht was, kampten volgens het AD ongeveer vijftig van de 5500 verwarmde wissels met storingen. Daardoor konden honderden treinen niet rijden. Hoewel het volgens ProRail inderdaad maar gaat om een procent van de wissels, spreekt de NS van "grote wisselstoringen".
De krant schrijft dat twee derde van de wissels met gas wordt verwarmd, maar dat die verwarming verstopt kan raken als het sneeuwt. Een deel van de vernieuwde elektrische verwarming, die dat probleem moet oplossen, bleek volgens het AD begin december niet te werken.
Bron en meer...
Re: Aangepaste dienstregeling zondag 10 december
Wel een aanfluiting ja. Heb de papieren versie van het bericht gelezen.
Je mag toch op z'n minst verwachten dat zulke werkzaamheden voor half november zijn uitgevoerd / afgerond.
Je mag toch op z'n minst verwachten dat zulke werkzaamheden voor half november zijn uitgevoerd / afgerond.
Re: Het grote wintertopic
Over debacle van ProRail komen zelf kamervragen:
https://www.ad.nl/binnenland/kamer-voel ... ~a14ab772/
https://www.ad.nl/binnenland/kamer-voel ... ~a14ab772/
Re: Het grote wintertopic
Dat daar kamervragen over komen verbaast mij niet zo veel, die komen tegenwoordig zo'n beetje over alles wat er in Nederland gebeurt...
Re: Het grote wintertopic
Zeker als het popiejopie-problemen betreft, makkelijk scoren en zo.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Het grote wintertopic
Tja, de gestoorde wissels in Amersfoort zullen inderdaad vast nog niet klaar geweest... Ik verbaasde me zelf al over de datums waarop ze nog wisselverwarmingen aan het vervangen zouden zijn op emplacement Amersfoort toen ik daar als soort van omwonende (spoor ligt hier toch zo'n 750 meter vandaan) er een brief over kreeg van ProRail.
Die vervanging liep dus tot in december door, waarbij de laatste vervanging meen ik een week na de grote sneeuwproblemen gepland stond.
Die vervanging liep dus tot in december door, waarbij de laatste vervanging meen ik een week na de grote sneeuwproblemen gepland stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Het grote wintertopic
Zulke werkzaamheden behoren (ruim) voor het ingaan van de winter te zijn afgerond.
Re: Het grote wintertopic
In het uiterste geval zou je tot in de derde week van november nog bezig mogen* zijn maar ProRail heeft het afgelopen jaar helaas vaker niet het juiste werk opgeleverd waardoor eind oktober pas een veilige keus is. Vanaf dan kán het, in extreme gevallen, gaan sneeuwen, vanaf eind november kan je redelijkerwijs 10cm+ verwachten inclusief strenge vorst. Dat wetende is 11 december royaal te laat.
*Er is geen wet maar ik noem het een wet van de natuur
*Er is geen wet maar ik noem het een wet van de natuur
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Het grote wintertopic
Maar zónder werkzaamheden doen ze het wellicht niet en wellicht zit je voor onderdelen vast aan bepaalde leveranciers en er moeten ook maar monteurs beschikbaar zijn die de verwarming mogen aanbrengen. Uiteraard is het wenselijk het eerder af te hebben, maar ik ben ook wel benieuwd naar de drijfveren dit te plannen tot in december aan toe.KM46 schreef:Zulke werkzaamheden behoren (ruim) voor het ingaan van de winter te zijn afgerond.
Het is een spectrum.
Re: Het grote wintertopic
Voorspellingen (historische gegevens) van het weerbureau waarmee ProRail een contract mee (zal) hebben, zullen wel hebben verteld dat de kans op serieuze sneeuwval in december niet heel groot is (was).
:?
:?
Re: Het grote wintertopic
Tsja, het spoor en de winter... Vast ritueel: NS en ProRail schetteren in oktober dat ze er helemaal klaar voor zijn, en als de vlokjes dan dwarrelen blijkt het allemaal een beetje tegen te vallen. En dat al minstens tien jaar...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Vanwege de verwachte zware storm passen NS en Prorail de diesntregeling op 18 januari 2018 aan.
De belangrijkste aanpassingen zijn:
Minder Intercity’s gehele dag
Alkmaar/Schagen – Amsterdam – Utrecht - Sittard
Amersfoort – Deventer
Amsterdam – Den Haag CS
Amsterdam – Rotterdam/Breda, Intercity direct
Den Haag CS – Breda
Breda – Dordrecht
Dordrecht – Lelystad Centrum
Den Haag CS – Utrecht
Nijmegen – Utrecht – Schiphol
Rotterdam – Utrecht
Minder Sprinters gehele dag
Almere – Hilversum
Amsterdam – Breukelen
Amsterdam – Hoofddorp
Amsterdam – Uitgeest
Arnhem – Nijmegen
Den Haag CS – Dordrecht
Den Haag CS – Gouda Goverwelle
Den Haag CS – Leiden
Groningen - Assen
Nijmegen – Wijchen
Utrecht – Woerden
Minder Intercity’s/Sprinters spits
Vlissingen – Roosendaal: minder Intercity’s
Enkhuizen – Amsterdam: minder Intercity’s
Rotterdam – Gouda Goverwelle: minder Sprinters
Alphen ad Rijn – Leiden: minder Sprinters
Utrecht – Houten Castellum: minder Sprinters
Oss – ’s Hertogenbosch: minder Sprinters
Veenendaal C – Utrecht – Breukelen: minder Sprinters
Overige aanpassingen
Op de HSL tussen Rotterdam en Breda kunnen vanwege de storm geen treinen rijden. Intercity direct wordt tussen Breda en Rotterdam omgeleid en stopt ook op station Dordrecht.
Utrecht – Almere: geen rechtstreekse treinen. Reis via Weesp.
Zie verder: https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... eling.html
De belangrijkste aanpassingen zijn:
Minder Intercity’s gehele dag
Alkmaar/Schagen – Amsterdam – Utrecht - Sittard
Amersfoort – Deventer
Amsterdam – Den Haag CS
Amsterdam – Rotterdam/Breda, Intercity direct
Den Haag CS – Breda
Breda – Dordrecht
Dordrecht – Lelystad Centrum
Den Haag CS – Utrecht
Nijmegen – Utrecht – Schiphol
Rotterdam – Utrecht
Minder Sprinters gehele dag
Almere – Hilversum
Amsterdam – Breukelen
Amsterdam – Hoofddorp
Amsterdam – Uitgeest
Arnhem – Nijmegen
Den Haag CS – Dordrecht
Den Haag CS – Gouda Goverwelle
Den Haag CS – Leiden
Groningen - Assen
Nijmegen – Wijchen
Utrecht – Woerden
Minder Intercity’s/Sprinters spits
Vlissingen – Roosendaal: minder Intercity’s
Enkhuizen – Amsterdam: minder Intercity’s
Rotterdam – Gouda Goverwelle: minder Sprinters
Alphen ad Rijn – Leiden: minder Sprinters
Utrecht – Houten Castellum: minder Sprinters
Oss – ’s Hertogenbosch: minder Sprinters
Veenendaal C – Utrecht – Breukelen: minder Sprinters
Overige aanpassingen
Op de HSL tussen Rotterdam en Breda kunnen vanwege de storm geen treinen rijden. Intercity direct wordt tussen Breda en Rotterdam omgeleid en stopt ook op station Dordrecht.
Utrecht – Almere: geen rechtstreekse treinen. Reis via Weesp.
Zie verder: https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... eling.html
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Waarom kunnen er geen treinen over de HSL rijden? :?
En wat is eigenlijk de reden voor de uitdunning van de treindienst? Bij zware sneeuwval kan ik me nog iets voorstellen wegens bevroren wissels, maar wat is nu het risico?
En wat is eigenlijk de reden voor de uitdunning van de treindienst? Bij zware sneeuwval kan ik me nog iets voorstellen wegens bevroren wissels, maar wat is nu het risico?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Bij zware storm kan het knap vervelend zijn als er een boom op het spoor komt, op zich dus niks geks om wat te snoeien, maar ik heb toch mijn bedenkingen:
- Ver in het binnenland, in het oosten, zie je toch dat de wind minder hard is. In Groningen en Maastricht is er een 'schamele' windkracht 6 voorspeld (komt erg vaak voor in het Westen), afgezien van wat takjes is het overdreven om in die uithoeken zware problemen te verwachten, zeker als treinen in een open landschap rijden. De reizigers in Sittard of Assen zullen er vreemd van opkijken, al helemaal als ze in de avondspits nog steeds 50% minder treinen zien maar de windkracht een gewelddadige windkracht van... 3 bereikt (vergelijk: windkracht 3 is even sterk als een zacht briesje op een warme zomerdag). Dit geheel anders dan langs de kust waar windkracht 10 best veel schade kan berokkenen.
- Dat er in het binnenland dan ook wordt geschrapt van 6 naar 2 IC's tussen Den Bosch en Utrecht is op z'n zachtst gezegd een gotspe. Een open landschap en maar matig harde wind, die in de avond al is gezakt!
- Wat dat betreft is het echter heel goed dat de IC-Direct wordt omgeleid. Maar voor wie het nog niet wist: bij dit hele plan horen wél aanvullende aanpassingen: de 6600 rijdt maar tot Breda, de IC-Direct vervangt de sprinter. Wie dus denkt alsnog snel te zijn komt bedrogen uit.
- Ver in het binnenland, in het oosten, zie je toch dat de wind minder hard is. In Groningen en Maastricht is er een 'schamele' windkracht 6 voorspeld (komt erg vaak voor in het Westen), afgezien van wat takjes is het overdreven om in die uithoeken zware problemen te verwachten, zeker als treinen in een open landschap rijden. De reizigers in Sittard of Assen zullen er vreemd van opkijken, al helemaal als ze in de avondspits nog steeds 50% minder treinen zien maar de windkracht een gewelddadige windkracht van... 3 bereikt (vergelijk: windkracht 3 is even sterk als een zacht briesje op een warme zomerdag). Dit geheel anders dan langs de kust waar windkracht 10 best veel schade kan berokkenen.
- Dat er in het binnenland dan ook wordt geschrapt van 6 naar 2 IC's tussen Den Bosch en Utrecht is op z'n zachtst gezegd een gotspe. Een open landschap en maar matig harde wind, die in de avond al is gezakt!
- Wat dat betreft is het echter heel goed dat de IC-Direct wordt omgeleid. Maar voor wie het nog niet wist: bij dit hele plan horen wél aanvullende aanpassingen: de 6600 rijdt maar tot Breda, de IC-Direct vervangt de sprinter. Wie dus denkt alsnog snel te zijn komt bedrogen uit.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Maar het is toch ook vervelend als er een boom op het spoor ligt zonde zware storm?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Te gevaarlijk volgens mij, afgelopen week was het nog in het nieuws dat dit probleem er voorlopig nog wel is:Meltrain schreef:Waarom kunnen er geen treinen over de HSL rijden? :?
https://www.ad.nl/binnenland/tienduizen ... ~a4aaf77a/
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Daar wordt over twee jaar wat aan gedaan. Dus tot die tijd hopen dat het aantal stormen laag blijft :') .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Het eerste bericht van dit topic is ook gepost in het wintertopic. Dus ik ga het beheer vragen om dit topic te verwijderen.
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog veel bomen om zullen gaan: we hebben het afgelopen jaar ook al wat stormen gehad toen de bomen nog volop blad hadden. Nu zijn ze helemaal kaal en vangen dus ook veel minder wind (en dat geldt zelfs voor de hoge bomen )
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Zonder zware storm vallen er niet zo veel bomen op het spoor.isadora schreef:Maar het is toch ook vervelend als er een boom op het spoor ligt zonde zware storm?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Morgen 0x overstappen naar Schiphol ipv 2x omdat de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] op Lage Zwaluwe stopt. *O*
Re: Aangepaste dienstregeling 18 januari 2018
Ah zo, dan snap ik inderdaad beter wat de schrijver bedoelt met:reisthijs schreef:Zonder zware storm vallen er niet zo veel bomen op het spoor.isadora schreef:Maar het is toch ook vervelend als er een boom op het spoor ligt zonde zware storm?
SLToilet schreef:.........op zich dus niks geks om wat te snoeien.......
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten