Het grote wintertopic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Z2N »

nvdw schreef: De Uithoflijnen van Syntus (of Pouw) reden vrolijk over de besneeuwde vluchtstrook van de A28. Stilstaan op de snelweg is niet leuk, ik weet er alles van, maar dit mag gewoon niet...
Die lijnen hebben toch gewoon vrijstelling voor de vluchtstrook daar?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door ArrivaBas »

Qbuzz heeft in DMG minder problemen gehad met de sneeuw dan bij zijn opstart hier. :')

@Z2N De vrijstelling voor de vluchtstrook geldt alleen op de A27 tussen Gorinchem en Hilversum en (nutteloos) op de A1 voor Amersfoort. Van de A28 staat me niets bij van een vluchtstrookontheffing.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het grote wintertopic

Bericht door nvdw »

Ook op de A28 is er ontheffing, speciaal voor de Uithoflijnen van en naar de richting Amersfoort.

Bij sneeuw (en dichte mist, etc) is het echter jammer maar helaas: van de vluchtstrook af.
Laatst gewijzigd door nvdw op di 22 jan 2019, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het grote wintertopic

Bericht door VIRM »

Vanochtend iets vroeger op pad gegaan, en de 3323 reed met een solo SLT4. Dat was dus heerlijk knus. De aansluitende [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] reed overigens met een I~ICM10.
Op de terugweg reed de [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] met DDZ10. Op Schiphol kwam de 3356 ook met een solo SLT-treinstel aanzetten, waarbij ook de gangpaden al gevuld waren. De HC riep om dat dit kwam omdat er een probleem was met een ander treinstel, raadde aan de druktemelder in te vullen en wenste iedereen ondanks alles een fijne avond, want het was buiten volgens hem een prachtig plaatje. :pos: Tussen Sloterdijk en Zaandam was het erg langzaam rijden, aangezien een vertraagde [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en [serie=Intercity|2019|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] (met extra stop op Zaandam) voor gingen. Aankomst in Zaandam was met ongeveer +10. Daar stond overigens NS-personeel op het perron.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Syntus Utrecht en U-OV waarschuwen voor vertragingen van een uur. Krijgt NS toch nog gelijk voor zijn keuze om uit voorzorg uit te dunnen, want daar gaat alles wel redelijk. :)
Die vertragingen worden gewoon veroorzaakt door de drukte op de weg, die bussen staan vast in dezelfde files als het autoverkeer. Uitdunnen had hier dan ook weinig effect gehad.
In het verleden hebben ze weleens de spitssneldiensten opgeheven bij Syntus Utrecht om de rest op gang te houden, maar als die bussen vervolgens ook vastlopen in het verkeer schiet je er alsnog weinig mee op.

Het gaat bij Syntus dit keer echter wel goed met de real-time dus op zich is er prima te reizen met de ontregelde diensten. Zelf heb ik bijvoorbeeld gewoon toen ik nog op 't werk was even in OVinfo gekeken en ben vervolgens een paar minuten eerder vertrokken om zo de bus van een half uur eerder die met +20 reed te kunnen pakken. Ging uitstekend, heb hooguit 5 minuten hoeven wachten.
Op weg naar Amersfoort was wel te zien dat de N224 de andere kant op aanmerkelijk drukker was met vooral langzaam rijdend verkeer (met aangepaste snelheid was er prima te rijden daar), maar tegemoetkomende bussen kwamen op redelijk normale momenten langs. Het niet op volle snelheid kunnen rijden zorgde echter wel dat de aankomst in Amersfoort met +27 was en dan moest de echte spitspiek nog beginnen. Dan loopt het snel op natuurlijk.

Het enige nadelige effect is dat je bij lijnen die kort trajectritten hebben de regelmaat kwijtraakt omdat die niet een soortgelijke vertraging oplopen. Mijn bus met +27 (X80 uit Rhenen) haalde bijvoorbeeld net voor Amersfoort de bus van 20 minuten erna (vanaf Scherpenzeel) in die met +10 reed.
In een telefoontje met de verkeersleiding kreeg de chauffeur van m'n bus overigens te horen dat er op dat moment al een leidinggevende van de vestiging op het station bezig was om de dienstregeling zover het kon weer op gang te krijgen, maar dan moet natuurlijk wel het verkeer meewerken.

In de tweets van Keolis zie je dat ook wel mooi terug: concessies met veel lijnen over de provinciale wegen (Veluwe en Utrecht) kenden zware vertragingen, Almere 5-10 minuten en verrassend was wel dat Twente erbij stond zonder noemenswaardige vertragingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote wintertopic

Bericht door marvinkok »

Twente heeft dan ook amper sneeuw gezien, dus dat scheelt (A)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het grote wintertopic

Bericht door ICE11 »

reisthijs schreef:Wat Aking zegt dus. Een hoop paniek om een klein beetje sneeuw.
Grappen te vertalen is altijd een beetje moeilijk, maar ik probeer het even:

Er zitten twee sneeuwvlokken op een wolk en praten over hun plannen voor deze dag. "Wat zijn jouw plannen voor vandaag?" "Ik vlieg naar Garmisch. Mooi wintersportweer maken, en jij?" "Ik heb zin in een beetje lol, en daarom zal ik tijdens de spits even langs de sporen vliegen en op de terugweg ook langs de snelwegen......!" :lol:
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic

Bericht door waldo79 »

Tja, onder Nederlanders zegt dat grapje niks :mrgreen:
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Mdk »

Kun je hem ook in het duits posten? misschien dat ie dan wel bij me valt :mrgreen:
Bij twijfel altijd klagen
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Dennenboom »

Onze OV goeroe Spithorst heeft er ook zo zijn mening over:
Spithorst vindt dat de NS mede verantwoordelijk is voor het record aantal van 2287 filekilometers.
https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... ecord-file
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Aking »

ICE11 schreef:
reisthijs schreef:Wat Aking zegt dus. Een hoop paniek om een klein beetje sneeuw.
Grappen te vertalen is altijd een beetje moeilijk, maar ik probeer het even:

Er zitten twee sneeuwvlokken op een wolk en praten over hun plannen voor deze dag. "Wat zijn jouw plannen voor vandaag?" "Ik vlieg naar Garmisch. Mooi wintersportweer maken, en jij?" "Ik heb zin in een beetje lol, en daarom zal ik tijdens de spits even langs de sporen vliegen en op de terugweg ook langs de snelwegen......!" :lol:
waldo79 schreef:Tja, onder Nederlanders zegt dat grapje niks :mrgreen:
Mdk schreef:Kun je hem ook in het duits posten? misschien dat ie dan wel bij me valt :mrgreen:
Ik zag hem voorbij komen als het ene sneeuwvlokje gaat chillen in de Alpen, de ander gaat paniek zaaien in NL/BE waar dan ook.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het grote wintertopic

Bericht door ICE11 »

Mdk schreef:Kun je hem ook in het duits posten? misschien dat ie dan wel bij me valt :mrgreen:
Kein Problem! :wink:

Sitzen zwei Schneeflocken auf einer Wolke und unterhalten sich über ihre Pläne für den Tag. "Und, was hast Du heute vor?" "Ich fliege nach Garmisch, für schönes Wintersportwetter sorgen und Du?" "Ich hab Lust auf ein wenig Spaß und fliege daher zuerst zur Hauptverkehrszeit an Bahnstrecken vorbei und auf dem Rückweg auch noch an der Autobahn!"
PHS

Re: Het grote wintertopic

Bericht door PHS »

Ik snap de grap eigenlijk nog steeds niet. Of is het omdat Duitsers geen humor hebben?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Aking »

In Oostenrijk/Garmisch/de Alpen is men blij met een sneeuwvlok, in Nederland/Duitsland/België raakt men er van in paniek (op het spoor/de weg/overig)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote wintertopic

Bericht door ODRAIL »

De paniek op het spoor is volledig aan de bezuinigen te wijten die in het verleden hebben plaats gevonden.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Chrysa »

Vergeleken met het verleden is er flink bezuinigd op sneeuw inderdaad. :X
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Post »

KM46 schreef:De paniek op het spoor is volledig aan de bezuinigen te wijten die in het verleden hebben plaats gevonden.
Oké :roll:
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Het grote wintertopic

Bericht door ICE11 »

Aking schreef:In Oostenrijk/Garmisch/de Alpen is men blij met een sneeuwvlok, in Nederland/Duitsland/België raakt men er van in paniek (op het spoor/de weg/overig)
:pos:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Aking »

Jaja, ondanks dat ik op de schaal van KM46 anders scoor, ben ik nog net niet helemoal een áchtelíjke Gládióól *O*
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Karl »

KM46 schreef:De paniek op het spoor is volledig aan de bezuinigen te wijten die in het verleden hebben plaats gevonden.
Het is gemakkelijk om 'bron?' te roepen, maar ik ben wel benieuwd waar je dit vandaan haalt. Zelf denk dat ik de spoorwegen (IW, ProRail, NS) anders georganiseerd zouden moeten zijn, volgens mij is het namelijk geen hardware probleem maar een organisatieprobleem. Bij daadwerkelijke sneeuwval (of wind, of een aanslag, of...) kan er namelijk niet snel genoeg geschakeld worden.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Vinny »

Het belangrijkste probleem is de onderbezetting van de bijsturing in geval van grootschalige calamiteiten. De laatste jaren is er wel verbetering in gekomen door geautomatiseerde scenario's door te voeren, waardoor de personeel- en materieelplanning niet meer volledig in de puinpoeier loopt, maar volgens mij is het nog altijd niet op het gewenste niveau.

Overigens is de echte oorzaak in mijn ogen niet de bezuinigingen maar de gedeeltelijke automatisering van de verkeersleiding, waarbij om de kool en de geit te sparen er (nog) wel moeilijke en handmatig in te stellen materieel- en personeelsplanning gehandhaafd bleef. Juist dat is in geval van grootschalige calamiteiten een goed recept om een proces dat toch al niet vlekkeloos verloopt in no-time tot absolute puinhoop te doen veranderen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Het grote wintertopicg

Bericht door Durashift »

Tijdens een grote calamiteit verwachten dat het proces ongestoord door kan gaan.. Mag men dat wel verwachten??

Ik vind het van 'lerend vermogen' getuigen dat NS ervoor kiest om een aangepaste dienstregeling te draaien. Ja, niet optimaal voor een groep reizigers/ klanten.. maar beter dat dan op een veldbedje te moeten overnachten op een tochtig station, nietwaar? :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Daniel »

Ik vindt het alleen wat weinig klantgericht dat ze voor die aangepaste dienstregeling gewoon lukraak enkele treinseries laten vervallen. Juist voor dit soort situaties zou je een werkelijk ander plan moeten hebben klaarliggen dat bij verminderde frequenties ook nog wel rekening houdt met dingen als aansluitingen die nu soms wel heel lang kunnen worden.

En voor wie wil zeggen in Zwitserland lukt het ze ook... daar denken ze zo over sneeuw en spoor: https://www.dumpert.nl/mediabase/761222 ... iedje.html
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Suus »

Morgen opnieuw een aangepaste dienstregeling wegens sneeuw.

Bron: NOS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic

Bericht door isadora »

Dan waarschijnlijk vrijdag ook weer:
De kans op gladheid blijft, want ook in de nacht van donderdag op vrijdag trekt er een sneeuwfront over ons land.

Bron: NOS
https://nos.nl/artikel/2269630-ns-rijdt ... neeuw.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten