Het grote wintertopic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Z2N » di 29 jan 2019, 16:21

Als er vrijdag ook een LUD is dan donderdag ook, dit zijn namelijk de verwachtingen voor sneeuwval voor de komende dagen:
Afbeelding
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14790
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Meltrain » di 29 jan 2019, 17:13

En weer wordt de 5100 opgeheven. :evil:
Als de 2400 en 500 / 600 niet rijden, heb je helemaal niks aan de 5000, dus kun je beter die opheffen.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Z2N » di 29 jan 2019, 17:17

De aanpassingen morgen zijn 1 voor 1 dezelfde als vorige week dinsdag, dus dat verbaast me niet. Als de 5100 ipv de 5000 opgeheven zou worden zou echter ook de 2200 ipv de 2400 opgeheven moeten worden, en dat heeft minder de voorkeur dan het verbreken van de aansluitingen in Rotterdam.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14790
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Meltrain » di 29 jan 2019, 17:29

Ehm, de 5100 wordt juist opgeheven, dat is nu net mijn punt. :?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Z2N » di 29 jan 2019, 17:34

Ai, dat bedoelde ik ook. De uitgedunde treindienst kan op twee sporen worden uitgevoerd tussen Den Haag HS en Rotterdam, als je 5100 laat rijden moet je dan de 2200 ook opheffen en de 2400 laten rijden.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41433
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Suus » di 29 jan 2019, 17:34

De combinatie van 2400 en 5100 wordt opgeheven zodat de wissels ten zuiden van Rijswijk niet gebruikt hoeven te worden. Het zijn immers de 2200 en 5100 die naast elkaar staan op Den Haag HS.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14790
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Meltrain » di 29 jan 2019, 17:39

Hmm, dat is dan wel verklaarbaar, maar het blijft vervelend.
Kan de 5000 dan op zijn minst een andere tijdligging krijgen tussen Rotterdam en Dordrecht, zodat de aansluitingen naar Utrecht niet 31 minuten zijn? :roll:
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41433
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Suus » di 29 jan 2019, 17:43

Ik durf niet te zeggen of dat geen problemen oplevert voor de aansluitingen in Dordrecht.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Daniel » di 29 jan 2019, 17:52

In Dordrecht bestaan alleen maar aanfluitingen, die kunnen hooguit beter worden als je wat aanpast.
Daarnaast las ik bij de vorige LUD dat het spoorgebruik in Rijswijk überhaupt niet aangepast was, waardoor het wissel dus alsnog omgelegd moet worden en er hooguit meer tijd is om dat te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Z2N » di 29 jan 2019, 17:58

Het gaat er ook niet om dat het spoorgebruik aangepast wordt, maar dat het aangepast kán worden als door sneeuw die wissels niet gebruikt kunnen worden. Als het nog niet nodig is spaar je heel wat spoorwijzigingen uit voor de reizigers, wat heel wat duidelijker is.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12459
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Vinny » di 29 jan 2019, 18:01

Daniel schreef:Ik vindt het alleen wat weinig klantgericht dat ze voor die aangepaste dienstregeling gewoon lukraak enkele treinseries laten vervallen. Juist voor dit soort situaties zou je een werkelijk ander plan moeten hebben klaarliggen dat bij verminderde frequenties ook nog wel rekening houdt met dingen als aansluitingen die nu soms wel heel lang kunnen worden.

En voor wie wil zeggen in Zwitserland lukt het ze ook... daar denken ze zo over sneeuw en spoor: https://www.dumpert.nl/mediabase/761222 ... iedje.html

Het zou zin hebben om een calamiteitendienstregeling te maken waarbij van te voren over dat soort zaken is nagedacht en deze gewoon ieder jaar aan het begin van een nieuwe dienstregelingsperiode te communiceren.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14790
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Meltrain » di 29 jan 2019, 18:13

In 2010 heeft de NS ooit eens zo'n dienstregeling getest, maar in de praktijk is die nooit gebruikt. :?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12322
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Wubbo » di 29 jan 2019, 18:14

Er wordt over die dienstregeling echt wel nagedacht, er ligt gewoon een scenario voor op de plank.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Daniel » di 29 jan 2019, 18:58

Alleen bestaat dat scenario blijkbaar alleen uit het schrappen van series waarbij de aanpassingen om ongewenste bijeffecten te voorkomen vrijwel niet gedaan worden.
De enige uitzondering is de NoordOost van Utrecht naar het westen (met langer rijdende 2000 en 2800) en de omzetting van ETMET naar EKMET.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10079
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Hainje » di 29 jan 2019, 19:00

Elke Kwartier Minuten Een Trein ja? :P
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Daniel » di 29 jan 2019, 19:02

Nee joh, elke kwart minuut :mrgreen:

EVTMET bedoel ik dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2366
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor marvinkok » di 29 jan 2019, 19:07

Elk Kwartier Misschien Een Trein? (A)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11264
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Aking » di 29 jan 2019, 19:19

Er Volgen Treinen Maar Eender Te laat :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41433
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Suus » di 29 jan 2019, 19:58

Herinnering: rijdt morgen een van je treinen niet waardoor je meer dan een half uur onderweg langer onderweg bent, dan heb je recht op Geld Terug bij Vertraging.

De wijzigingen zijn immers pas op de dag voordat ze van toepassing zijn gecommuniceerd. Geplande wijzigingen moeten minstens twee dagen voordat ze van toepassing zijn worden gecommuniceerd om uitgesloten te zijn van de regeling.
Rame à l'approche

reisthijs
Berichten: 4998
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor reisthijs » di 29 jan 2019, 20:45

Dat klinkt leuk, maar hoeveel treinreizen duren een half uur langer door de uitgedunde dienstregeling?
In de meeste gevallen is het hooguit een kwartier extra wachten.

Wat nog niet eens zo heel erg is, heb je tenminste tijd om gratis koffie te halen bij de kiosk. (A)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

waldo79
Berichten: 4930
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor waldo79 » di 29 jan 2019, 20:48

Meltrain schreef:In 2010 heeft de NS ooit eens zo'n dienstregeling getest, maar in de praktijk is die nooit gebruikt. :?

Treurig ja, maar als je morgen per se naar kantoor moet komen zou ik 5000 en 4000 nemen. Is nog 1 overstap minder dan normaal.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14790
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Meltrain » di 29 jan 2019, 20:51

Het grote nadeel van de 4000 is dat hij met SLT rijdt en dat vindt mijn blaas niet zo leuk. -o-
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

waldo79
Berichten: 4930
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor waldo79 » di 29 jan 2019, 20:52

Ik doe ook wel eens 6900 van Geldermalsen naar Den Haag Centraal en dat heb ik ook overleefd (is ene grotere afstand dan Rtd - Asa).
Mij best :)

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12322
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Wubbo » di 29 jan 2019, 20:59

Daniel schreef:Alleen bestaat dat scenario blijkbaar alleen uit het schrappen van series waarbij de aanpassingen om ongewenste bijeffecten te voorkomen vrijwel niet gedaan worden.
Wat bedoel je met "de" aanpassingen en welke ongewenste bijeffecten bedoel je?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Daniel » di 29 jan 2019, 21:31

Nou, zo'n overstap als die die Meltrain noemt bijvoorbeeld. Als er echt meer nagedacht wordt dan simpelweg series schrappen dan hadden ze aan dergelijke gevallen allicht wat gedaan. Bijvoorbeeld die Sprinter op Rotterdam Centraal knippen ofzo, zodat je voor de ligging ten zuiden van Rotterdam de afhankelijkheid van Rijswijk kwijt bent.

Mooi voorbeeld van het kiezen voor de makkelijkste oplossing is bijvoorbeeld dat tussen Amersfoort en Utrecht met de LUD tegenwoordig altijd 4x/uur een trein blijft rijden. Da's niet bepaald robuuster met de kering in Utrecht erbij: je kunt met die frequentie alleen op spoor 9 keren dus als het daarheen leidende wissel in storing raakt heb je een probleem. Om nog maar te zwijgen over de opvolgtijd van 5 minuten tussen twee treinen.
Toen het nog een typische verdichtingsserie was die hier de kwartiersdienst vormde (de toenmalige 2800) vloog die er nog juist altijd uit bij een LUD, maarja, keren met de (1)1700 in Amersfoort is ook onhandig omdat je trein dan op 5b zal moeten passen wat ook weer beperkingen in lengte geeft terwijl je juist zou willen versterken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten