Het grote wintertopic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
reisthijs
Berichten: 4998
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor reisthijs » di 29 jan 2019, 23:03

Bedenk wel dat de uitgedunde dienstregeling waar het nu over gaat, LUD2, is bedacht om op vrij korte termijn over te kunnen schakelen. Dat gaat eenvoudiger als een groot deel van de treinen gewoon de normale dienstregeling blijft rijden.
Een compleet aangepaste dienstregeling zoals die op 10-10-10 werd uitgetest is nooit in de praktijk gebruikt omdat de voorbereidingstijd te lang is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

maarten83
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor maarten83 » wo 30 jan 2019, 08:00

Enige minpuntje is dan wel dat het verlengen van materieel bij LUD2 dan niet uitgewerkt is. Anders zou je toch wel een verlengde 5000 verwachten. Zeker omdat deze in een normale spits al het predicaat druk hebben.

waldo79
Berichten: 4930
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor waldo79 » wo 30 jan 2019, 08:11

Het keren van de 2800 op 2000 ben ik dan wel tevreden mee. Dit levert langere combinaties op dan regulier.
Mij best :)

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12322
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Wubbo » wo 30 jan 2019, 12:40

reisthijs schreef:Een compleet aangepaste dienstregeling zoals die op 10-10-10 werd uitgetest is nooit in de praktijk gebruikt omdat de voorbereidingstijd te lang is.
Er staat mij ook bij dat voor die dienstregeling juist meer wissels nodig waren, dat is ook niet handig met sneeuw.

Daniel schreef:Nou, zo'n overstap als die die Meltrain noemt bijvoorbeeld. Als er echt meer nagedacht wordt dan simpelweg series schrappen dan hadden ze aan dergelijke gevallen allicht wat gedaan. Bijvoorbeeld die Sprinter op Rotterdam Centraal knippen ofzo, zodat je voor de ligging ten zuiden van Rotterdam de afhankelijkheid van Rijswijk kwijt bent.
Ook dat betekent juist het gebruiken van meer wissels. Bovendien moeten doorgaande reizigers dan overstappen, de vraag is waarmee je meer mensen dupeert.

Daniel schreef:Mooi voorbeeld van het kiezen voor de makkelijkste oplossing is bijvoorbeeld dat tussen Amersfoort en Utrecht met de LUD tegenwoordig altijd 4x/uur een trein blijft rijden. Da's niet bepaald robuuster met de kering in Utrecht erbij: je kunt met die frequentie alleen op spoor 9 keren dus als het daarheen leidende wissel in storing raakt heb je een probleem. Om nog maar te zwijgen over de opvolgtijd van 5 minuten tussen twee treinen.
Toen het nog een typische verdichtingsserie was die hier de kwartiersdienst vormde (de toenmalige 2800) vloog die er nog juist altijd uit bij een LUD, maarja, keren met de (1)1700 in Amersfoort is ook onhandig omdat je trein dan op 5b zal moeten passen wat ook weer beperkingen in lengte geeft terwijl je juist zou willen versterken.
Je schrijft het zelf al: er is eigenlijk geen handig alternatief voor keren op Utrecht. Het meest logisch zou dan zijn het uitsnijden van de 1700 en de 11700, waarbij de 11600 vanaf Amersfoort als 1700 doorrijdt.
Volgens mij heb ik jou trouwens ook regelmatig horen klagen over overvolle treinen tussen Amersfoort en Utrecht, wat dat betreft zou je blij moeten zijn met deze oplossing.

Tom024
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Tom024 » wo 30 jan 2019, 14:00

Het zal geen nieuws zijn, maar ik zie dat de 6600 in Nm op zichzelf keert. In theorie in twee minuten, in de praktijk geeft NS standaard al vijf minuten vertraging aan. Een robuust vertraagde dienstregeling dus.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11264
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Aking » wo 30 jan 2019, 14:18

Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Z2N » wo 30 jan 2019, 15:12

In de lucht wel, maar niet op de grond. Hoeveel cm er gevallen is hangt af van je definitie. :P
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Hendrik
Berichten: 2083
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Hendrik » wo 30 jan 2019, 15:14

Ja, vanmorgen vroeg al!

Michael
Berichten: 10852
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Michael » wo 30 jan 2019, 15:17

Aking schreef:Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*


Sneeuw heb ik wel gezien. Alleen bleef het niet liggen

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4485
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor isadora » wo 30 jan 2019, 15:58

Aking schreef:Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*

Dacht eerst wel, maar na het douchen niets meer.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

umbusko
Berichten: 925
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor umbusko » wo 30 jan 2019, 15:58

In Nijmegen heb ik nog geen sneeuw gezien...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Daniel » wo 30 jan 2019, 16:25

In De Klomp zie ik nu iets dwarrelen, maar dat blijft niet liggen.

@Wubbo: Ik zeg ook niet dat ik er niet blij mee was, maar het viel wel op bij de eerste LUD in de huidige opzet van de NoordOost.
Overigens was die grote drukte bij eerdere LUDs met name te wijten aan de toen in Utrecht geknipte ICs in de toenmalige (12)500, waardoor de treinen korter i.p.v. langer werden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

en-es
Berichten: 1202
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor en-es » wo 30 jan 2019, 16:28

Aking schreef:Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*

Ik niet. Al de hele dag niet.

WSM
Berichten: 1000
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor WSM » wo 30 jan 2019, 20:12

maarten83 schreef:Enige minpuntje is dan wel dat het verlengen van materieel bij LUD2 dan niet uitgewerkt is. Anders zou je toch wel een verlengde 5000 verwachten. Zeker omdat deze in een normale spits al het predicaat druk hebben.

Het was dan ook lekker proppen in de 5000. Er stonden wel de nodige SGMm'en uit te rusten in de tuin van Rtd, maar die waren natuurlijk allemaal defect (voordat die smoes op de proppen komt).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

waldo79
Berichten: 4930
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor waldo79 » wo 30 jan 2019, 21:20

Ik ben probleemloos heen en weer gekomen. De 6918 en 2018 heen zowel als de 6965 terug waren prima op lengte. Respectievelijk SLT8, ICM11 en SLT10.
Mij best :)

maarten83
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor maarten83 » do 31 jan 2019, 00:28

WSM schreef:
maarten83 schreef:Enige minpuntje is dan wel dat het verlengen van materieel bij LUD2 dan niet uitgewerkt is. Anders zou je toch wel een verlengde 5000 verwachten. Zeker omdat deze in een normale spits al het predicaat druk hebben.

Het was dan ook lekker proppen in de 5000. Er stonden wel de nodige SGMm'en uit te rusten in de tuin van Rtd, maar die waren natuurlijk allemaal defect (voordat die smoes op de proppen komt).


Je zou toch zeggen dat er met 20% minder treinen wel een mcn over is die wat van die stelletjes uit de tuin kan halen. Of bedenkt niemand meer dat het wellicht klantvriendelijk is om zoiets te doen?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14790
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Meltrain » do 31 jan 2019, 07:08

Maar wat is nu eigenlijk precies het effect van sneeuw op de dienstuitvoering?
Worden de sporen gladder, gaan de treinen eerder kapot, vriezen de wissels vast?
Al deze dingen kunnen namelijk ook gebeuren zonder sneeuw en dan wordt de dienstregeling niet uitgedund.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

reisthijs
Berichten: 4998
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor reisthijs » do 31 jan 2019, 09:24

Bepaalde problemen komen alleen voor als het sneeuwt.
Bijvoorbeeld treinen die kapot gaan doordat er sneeuw in roosters waait, wissels die stukgaan door brokken sneeuw die van treinen vallen en de tongen blokkeren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Z2N » do 31 jan 2019, 10:18

Met name die ijsblokken (die ontstaan doordat het kwik maar net onder nul uitkomt, daar krijg je plaksneeuw van) is funest, ook in andere landen levert dat momenteel problemen. De TGV mag bijvoorbeeld momenteel slechts 160-220 km/h in het oosten van Frankrijk na slechts een paar centimeter sneeuw dinsdag.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1361
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor SLToilet » do 31 jan 2019, 10:50

Wordt de snelheid op de HSL hier in Nederland eigenlijk ook weleens verlaagd in de winter?
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12322
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Wubbo » do 31 jan 2019, 17:24

Volgens mij is dat wel eens gebeurd, maar het is zeker niet standaard. Over het algemeen is wind een groter probleem op de HSL.

Karl
Berichten: 3910
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Karl » do 31 jan 2019, 18:57

Op de HSL wordt door het grootste deel van de treinen standaard beneden de maximumsnelheid gereden, wellicht speelt dat ook een rol.
Het is een spectrum.

wouter15
Berichten: 1069
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor wouter15 » do 31 jan 2019, 18:58

Morgen rijden er tot 10:00 minder treinen in Oost en Zuidoost Nederland en op de lijn Amsterdam - Eindhoven vanwege de verwachte sneeuw.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4485
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor isadora » vr 01 feb 2019, 06:59

Her en der staan treinen stil vanwege de weersomstandigheden.
Waarom is er nu geen LUD?
Gekke jongens, die van de NS. :X
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41432
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote wintertopic

Berichtdoor Suus » vr 01 feb 2019, 07:03

We hebben nu te maken met een Regionaal Uitgedunde Dienstregeling.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten