Pagina 13 van 14

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: di 29 jan 2019, 23:03
door reisthijs
Bedenk wel dat de uitgedunde dienstregeling waar het nu over gaat, LUD2, is bedacht om op vrij korte termijn over te kunnen schakelen. Dat gaat eenvoudiger als een groot deel van de treinen gewoon de normale dienstregeling blijft rijden.
Een compleet aangepaste dienstregeling zoals die op 10-10-10 werd uitgetest is nooit in de praktijk gebruikt omdat de voorbereidingstijd te lang is.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 08:00
door maarten83
Enige minpuntje is dan wel dat het verlengen van materieel bij LUD2 dan niet uitgewerkt is. Anders zou je toch wel een verlengde 5000 verwachten. Zeker omdat deze in een normale spits al het predicaat druk hebben.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 08:11
door waldo79
Het keren van de 2800 op 2000 ben ik dan wel tevreden mee. Dit levert langere combinaties op dan regulier.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 12:40
door Wubbo
reisthijs schreef:Een compleet aangepaste dienstregeling zoals die op 10-10-10 werd uitgetest is nooit in de praktijk gebruikt omdat de voorbereidingstijd te lang is.
Er staat mij ook bij dat voor die dienstregeling juist meer wissels nodig waren, dat is ook niet handig met sneeuw.

Daniel schreef:Nou, zo'n overstap als die die Meltrain noemt bijvoorbeeld. Als er echt meer nagedacht wordt dan simpelweg series schrappen dan hadden ze aan dergelijke gevallen allicht wat gedaan. Bijvoorbeeld die Sprinter op Rotterdam Centraal knippen ofzo, zodat je voor de ligging ten zuiden van Rotterdam de afhankelijkheid van Rijswijk kwijt bent.
Ook dat betekent juist het gebruiken van meer wissels. Bovendien moeten doorgaande reizigers dan overstappen, de vraag is waarmee je meer mensen dupeert.

Daniel schreef:Mooi voorbeeld van het kiezen voor de makkelijkste oplossing is bijvoorbeeld dat tussen Amersfoort en Utrecht met de LUD tegenwoordig altijd 4x/uur een trein blijft rijden. Da's niet bepaald robuuster met de kering in Utrecht erbij: je kunt met die frequentie alleen op spoor 9 keren dus als het daarheen leidende wissel in storing raakt heb je een probleem. Om nog maar te zwijgen over de opvolgtijd van 5 minuten tussen twee treinen.
Toen het nog een typische verdichtingsserie was die hier de kwartiersdienst vormde (de toenmalige 2800) vloog die er nog juist altijd uit bij een LUD, maarja, keren met de (1)1700 in Amersfoort is ook onhandig omdat je trein dan op 5b zal moeten passen wat ook weer beperkingen in lengte geeft terwijl je juist zou willen versterken.
Je schrijft het zelf al: er is eigenlijk geen handig alternatief voor keren op Utrecht. Het meest logisch zou dan zijn het uitsnijden van de 1700 en de 11700, waarbij de 11600 vanaf Amersfoort als 1700 doorrijdt.
Volgens mij heb ik jou trouwens ook regelmatig horen klagen over overvolle treinen tussen Amersfoort en Utrecht, wat dat betreft zou je blij moeten zijn met deze oplossing.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 14:00
door Tom024
Het zal geen nieuws zijn, maar ik zie dat de 6600 in Nm op zichzelf keert. In theorie in twee minuten, in de praktijk geeft NS standaard al vijf minuten vertraging aan. Een robuust vertraagde dienstregeling dus.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 14:18
door Aking
Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 15:12
door Z2N
In de lucht wel, maar niet op de grond. Hoeveel cm er gevallen is hangt af van je definitie. :P

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 15:14
door Hendrik
Ja, vanmorgen vroeg al!

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 15:17
door Michael
Aking schreef:Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*


Sneeuw heb ik wel gezien. Alleen bleef het niet liggen

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 15:58
door isadora
Aking schreef:Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*

Dacht eerst wel, maar na het douchen niets meer.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 15:58
door umbusko
In Nijmegen heb ik nog geen sneeuw gezien...

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 16:25
door Daniel
In De Klomp zie ik nu iets dwarrelen, maar dat blijft niet liggen.

@Wubbo: Ik zeg ook niet dat ik er niet blij mee was, maar het viel wel op bij de eerste LUD in de huidige opzet van de NoordOost.
Overigens was die grote drukte bij eerdere LUDs met name te wijten aan de toen in Utrecht geknipte ICs in de toenmalige (12)500, waardoor de treinen korter i.p.v. langer werden.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 16:28
door en-es
Aking schreef:Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*

Ik niet. Al de hele dag niet.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 20:12
door WSM
maarten83 schreef:Enige minpuntje is dan wel dat het verlengen van materieel bij LUD2 dan niet uitgewerkt is. Anders zou je toch wel een verlengde 5000 verwachten. Zeker omdat deze in een normale spits al het predicaat druk hebben.

Het was dan ook lekker proppen in de 5000. Er stonden wel de nodige SGMm'en uit te rusten in de tuin van Rtd, maar die waren natuurlijk allemaal defect (voordat die smoes op de proppen komt).

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: wo 30 jan 2019, 21:20
door waldo79
Ik ben probleemloos heen en weer gekomen. De 6918 en 2018 heen zowel als de 6965 terug waren prima op lengte. Respectievelijk SLT8, ICM11 en SLT10.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: do 31 jan 2019, 00:28
door maarten83
WSM schreef:
maarten83 schreef:Enige minpuntje is dan wel dat het verlengen van materieel bij LUD2 dan niet uitgewerkt is. Anders zou je toch wel een verlengde 5000 verwachten. Zeker omdat deze in een normale spits al het predicaat druk hebben.

Het was dan ook lekker proppen in de 5000. Er stonden wel de nodige SGMm'en uit te rusten in de tuin van Rtd, maar die waren natuurlijk allemaal defect (voordat die smoes op de proppen komt).


Je zou toch zeggen dat er met 20% minder treinen wel een mcn over is die wat van die stelletjes uit de tuin kan halen. Of bedenkt niemand meer dat het wellicht klantvriendelijk is om zoiets te doen?

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: do 31 jan 2019, 07:08
door Meltrain
Maar wat is nu eigenlijk precies het effect van sneeuw op de dienstuitvoering?
Worden de sporen gladder, gaan de treinen eerder kapot, vriezen de wissels vast?
Al deze dingen kunnen namelijk ook gebeuren zonder sneeuw en dan wordt de dienstregeling niet uitgedund.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: do 31 jan 2019, 09:24
door reisthijs
Bepaalde problemen komen alleen voor als het sneeuwt.
Bijvoorbeeld treinen die kapot gaan doordat er sneeuw in roosters waait, wissels die stukgaan door brokken sneeuw die van treinen vallen en de tongen blokkeren.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: do 31 jan 2019, 10:18
door Z2N
Met name die ijsblokken (die ontstaan doordat het kwik maar net onder nul uitkomt, daar krijg je plaksneeuw van) is funest, ook in andere landen levert dat momenteel problemen. De TGV mag bijvoorbeeld momenteel slechts 160-220 km/h in het oosten van Frankrijk na slechts een paar centimeter sneeuw dinsdag.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: do 31 jan 2019, 10:50
door SLToilet
Wordt de snelheid op de HSL hier in Nederland eigenlijk ook weleens verlaagd in de winter?

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: do 31 jan 2019, 17:24
door Wubbo
Volgens mij is dat wel eens gebeurd, maar het is zeker niet standaard. Over het algemeen is wind een groter probleem op de HSL.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: do 31 jan 2019, 18:57
door Karl
Op de HSL wordt door het grootste deel van de treinen standaard beneden de maximumsnelheid gereden, wellicht speelt dat ook een rol.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: do 31 jan 2019, 18:58
door wouter15
Morgen rijden er tot 10:00 minder treinen in Oost en Zuidoost Nederland en op de lijn Amsterdam - Eindhoven vanwege de verwachte sneeuw.

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: vr 01 feb 2019, 06:59
door isadora
Her en der staan treinen stil vanwege de weersomstandigheden.
Waarom is er nu geen LUD?
Gekke jongens, die van de NS. :X

Re: Het grote wintertopic

Geplaatst: vr 01 feb 2019, 07:03
door Suus
We hebben nu te maken met een Regionaal Uitgedunde Dienstregeling.