Pagina 1 van 2

ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 17:37
door wouter15
ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

27 januari 2016

ProRail wil ook op werkdagen werken aan het spoor. Topman Pier Eringa zegt tegen BNR dat de maatregel hard nodig is om achterstallig onderhoud in te lopen. Daarnaast is het ook goedkoper. Tot nu toe vindt al het werk aan het spoor plaats in de nacht, het weekend en in vakanties. Eringa: “Als we zo doorgaan, dan komen we klem te zitten.”


Op werkdagen klussen aan het spoor brengt wel veel meer overlast voor reizigers met zich mee, omdat een heel traject dan niet kan worden gebruikt. Reizigers zijn dan aangewezen op alternatief vervoer en zijn langer onderweg. “Wil je korte pijn of lange jeuk?”, vraagt Eringa zich hardop af. Hijzelf wil voor de eerste optie gaan. “Misschien moeten we soms ook even een korte klap slaan, waardoor we voordeliger en kwalitatief beter het spoor kunnen vernieuwen of verbeteren.”

Lees verder

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 19:13
door Daniel
Tja, wellicht dat ze eerst is moeten beginnen met de gevolgen van buitendienststellingen te beperken door minder rigide met de veiligheidsnormen om te gaan. Als je bv. maatregelen neemt waarmee je ook overdag werkzaamheden kunt uitvoeren op één spoor dan nemen de gevolgen voor de treindienst natuurlijk al flink af. Dat past ook beter bij wat je aan hoeveelheid werkzaamheden in bv. de daluren kunt uitvoeren, want de spits wordt op veel trajecten gewoon al veel te druk om met alternatief vervoer goed te kunnen verwerken.

Daarbij helpt het natuurlijk niet dat men bij veel recente viersporigheden heel goedkoopjes maar twee sporen van perrons voorzien heeft. Dat beperkt immers nogal fors wat je nog met Sprinters kunt doen als je twee van de vier sporen voor werkzaamheden buiten gebruik neemt.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 19:44
door WSM
De nieuwe zakken zijn gevonden? Op weekdagen het spoor plat gebeurt al bij de diverse mega-buitendienststellingen dus daar is geen nieuws.
Regulier onderhoud door de weeks plegen was al geprobeerd (2007?); kennelijk was het dusdanig succesvol dat men het niet heeft geprolongeerd.
Helpt natuurlijk wel weer mooi om het reizigersoverschot terug te dringen. Misschien moeten ze ook maar gewoon de A2 tussen Amsterdam en Utrecht gewoon 2x per maand platgooien tussen 0900 en 1600 u, kijken hoe populair Schultz dan nog is.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 19:55
door waldo79
WSM schreef:Misschien moeten ze ook maar gewoon de A2 tussen Amsterdam en Utrecht gewoon 2x per maand platgooien tussen 0900 en 1600 u, kijken hoe populair Schultz dan nog is.
Wat is de toegevoegde waarde om deze one-liners ertussen te gooien :evil:

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 20:25
door AppleMoose
Ergens heeft WSM wel een punt...

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 21:03
door Wubbo
Uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal om geld. Alleen in het weekend werken betekent dat mensen maar 2 dagen per week kunnen werken (en dat niet eens elke week, want elk weekend werken wordt niet gewaardeerd) terwijl je ze meestal meer moet betalen. Door-de-weeks laten werken is wat dat betreft dus pure winst.

Of je met het verminderen van je veiligheidsnormen winst haalt is maar de vraag: als je terugkijkt naar het onderhoudsrooster overdag waar WSM al even aan refereerde, dan zie je dat ook met de oude normen (zowel voor spoorarbeiders als voor treinverkeer) al grote ingrepen in het treinverkeer nodig waren om dat te organiseren. Met een alleen maar drukker wordend treinverkeer zie ik de mogelijkheden voor onderhoud overdag zonder hinder voor het treinverkeer alleen maar minder worden.

Maar goed, wie betaalt, bepaalt. Dus als we voor een duppie op de eerste rang willen zitten kunnen dit soort maatregelen de gevolgen zijn.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 21:17
door Ardan
Achterstallig onderhoud? In ons land? Hebben ze al eens om ons heen gekeken, dáár zie je pas achterstallig onderhoud. Of is het 'het voldoet niet meer aan de nieuwste regelneukerij van een maand geleden'?

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 21:35
door Zugführer
Dat inderdaad :') :') :')

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 22:09
door Mikos
Ardan schreef:Achterstallig onderhoud? In ons land? Hebben ze al eens om ons heen gekeken, dáár zie je pas achterstallig onderhoud. Of is het 'het voldoet niet meer aan de nieuwste regelneukerij van een maand geleden'?
Nou, ik kan je een heleboel aanwijzen dat er niet lekker bij ligt, hoor. Neem voor het gemak de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. Als je er echt op gaat letten, dan zul je erachter komen dat er een heleboel achtbanen op het spoor te vinden zijn. Ook op de Hanzelijn, ondanks dat die nog maar een paar jaar geleden is aangelegd.
WSM schreef:Misschien moeten ze ook maar gewoon de A2 tussen Amsterdam en Utrecht gewoon 2x per maand platgooien tussen 0900 en 1600 u, kijken hoe populair Schultz dan nog is.
Maar er is de afgelopen decennia voor de snelwegen meer dan genoeg geld beschikbaar geweest, wat ook is ingezet voor onder andere onderhoud. Dat is voor het spoor wel anders. En waar het probleem precies zit (danwel dat er te weinig geld is geïnvesteerd in het spoor, danwel bij ProRail dat het verkeerd heeft geïnvesteerd), dat is aan de experts.

Waar je momenteel bij het spoor mee zit, is achterstallig onderhoud. Dat is de afgelopen tien jaar al flink geprobeerd weg te werken en dat hebben we geweten, met de vele weekenden werkzaamheden die we inmiddels achter de rug hebben. En dat zal linksom of rechtsom weggewerkt moeten worden, anders raak je straks in situaties zoals die in het buitenland ook al te vinden zijn. En dat zul je echt willen voorkomen.
Wubbo schreef:Of je met het verminderen van je veiligheidsnormen winst haalt is maar de vraag: als je terugkijkt naar het onderhoudsrooster overdag waar WSM al even aan refereerde, dan zie je dat ook met de oude normen (zowel voor spoorarbeiders als voor treinverkeer) al grote ingrepen in het treinverkeer nodig waren om dat te organiseren.
Nu moet ik er bij zeggen dat die onderhoudsroosters hier en daar ook wel een wassen neus waren. Behoorlijk facultatief; zo was er bijvoorbeeld een onderhoudsrooster dat ervoor zorgde dat er op, ik geloof, de maandagavond na half elf geen treinen tussen Zwolle en Emmen konden rijden vanwege dat onderhoudsrooster. Waar vervolgens echt helemaal niets van te zien was vanuit de laatste rijdende treinen. Dat wil niet zeggen dát er niet gewerkt werd, maar dat in ieder geval niet het volledige rooster optimaal werd benut. (En ja, dat is dan een onderhoudsrooster 'laat op de avond'.)

Ik denk dat de combinatie van het optimaal benutten van de in te voeren onderhoudsroosters op de dag, in combinatie met het optimaliseren van de veiligheidsnormen (er hoeven echt geen twee sporen buiten dienst zodra er ergens een spoorwerker aan de bak moet, bijvoorbeeld) en het moment waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd (klein onderhoud overdag, groot en ingrijpend onderhoud 's nachts of in het weekend), er toch een behoorlijke hoeveelheid winst te behalen valt. Zowel op financieel gebied als op het beperken van de treindienst.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 22:16
door Ardan
Ik zie toch zeker 1-2 keer in de maand mensen klussen aan Snipperling Aansluiting, slijt de boel echt zo hard ja?

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 22:27
door Mikos
Dat is een veelgebruikt, cruciaal punt in het spoornetwerk van het oosten van het land, daar is regulier onderhoud wel erg gewenst, ja...

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 22:31
door Ardan
Maar dus meer 'onderhoud om het onderhoud' dan 'onderhoud omdat het bijna stuk is'.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 22:34
door Mikos
Dat moet je aan ProRail vragen, maar ook dat is onderhoud... :wink:

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 23:02
door Z2N
Nou helpt het wat betreft de staat van ons spoor niet echt dat we in Nederland zitten, het spoor in topconditie houden is hier gewoon erg prijzig door de belabberde bodem in grote delen van het land. Dat ik op de Hanzelijn, drie jaar na opening, nu al een aantal plekken weet waar ik mijzelf goed moet laten staan als ik daar door de trein loop, ligt toch echt aan de Hollandse bodem, dat zal je nergens anders in Europa zo sterk aantreffen. Dat we weinig werkzaamheden doordeweeks hebben is dan echt een mirakel, want we hebben veel onderhoud nodig, en dat we dat veelal in het weekend doen is echt een teken van de hoeveelheid budget dat Nederland geeft aan zijn spoor.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 23:38
door Vinny
Ik wil wel even kwijt dat de spoorligging van de Hanzelijn niet ligt aan achterstallig onderhoud. Dat heeft meer te maken met de nazetting van de ondergrond. Overigens denk ik niet dat je buiten de vakanties regulier onderhoud in de daluren moet willen plannen. Daar wordt de dienstregeling in de ogen van de reiziger erg onbetrouwbaar van terwijl de voordelen beperkt zijn. In incidentele gevallen kan het natuurlijk wel. Of wanneer er makkelijk een omleiding gemaakt kan worden.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 23:48
door SuperGhost
Doordeweeks onderhoud zou gewoon moeten kunnen als we eens wat minder rigide zijn met die spoorregels. Het is behoorlijk vreemd dat als op spoor 1 gewerkt wordt, dat sporen 2 t/m 4 er dan ook uit moeten, terwijl op de weg er wel gewoon met 90 vlak langs de wegwerkers gereden mag worden (en een auto wijkt wel eventjes iets makkelijker uit naar de rijstrook waar gewerkt wordt dan een trein even naar een naastliggend spoor overgaat)

Als je dan wat minder wissels gaat wegbezuinigen langs lange trajecten, dan kun je prima plaatselijk even naar enkelspoor i.p.v. dubbelspoor of dubbelspoor i.p.v. viersporig gaan, waardoor je nog gewoon treindiensten kan blijven aanbieden.

Zeker op de wat rustigere trajecten zou je dan zeker wel doordeweeks onderhoud kunnen plegen.

Ook zou je dan niet zo strak een 'gat' moeten houden in de dienstregeling, waardoor je destijds geloof ik elke week een stop van 20 minuten in Assen had, terwijl slechts een enkele keer echt gewerkt werd. Als je gewoon voor een bepaalde dag in de week een alternatieve dienstregeling voor dat traject achter de hand hebt, dan kun je dat gemakkelijk inladen op het moment dat er gewerkt moet worden en kun je op de andere weken gewoon normaal rijden. Zo'n aanpassing kun je bij gepland onderhoud dan prima 2 weken van tevoren invoeren, waardoor reizigers ook tijdig geïnformeerd kunnen worden.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: do 28 jan 2016, 00:52
door Mikos
Vinny schreef:Ik wil wel even kwijt dat de spoorligging van de Hanzelijn niet ligt aan achterstallig onderhoud. Dat heeft meer te maken met de nazetting van de ondergrond.
Ha, dat het spoor er niet zo strak als een biljartlaken bij ligt, heeft dus niets met onderhoud, maar met de grond te maken... Dat vind ik een bijzondere opvatting, want volgens mij is dat met allerlei modellen te simuleren en vervolgens op te vangen met... onderhoud!

Maar goed, stappen we voor het idee even van de Hanzelijn af; ga voor de grap eens naar Leeuwarden vanaf Zwolle (dat traject zal jou welbekend zijn :wink:), hoe vaak slinger je dan in je stoel? En komende vanaf Leeuwarden, hoe lang rijden we nu al met maximaal 40 over de stroomloze brug tussen Akkrum en Heerenveen, omdat het spoor en de brug er daar niet meer zo lekker bij liggen? Zomaar wat voorbeeldjes.

En dat kom je op steeds meer plekken tegen. Daarmee is het nog niet zo'n zooitje als in de ons omliggende landen, maar dat niveau moet je überhaupt niet willen behalen.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: do 28 jan 2016, 01:47
door Ardan
Naja eerlijk is eerlijk; ik wandel niet zo vaak door de trein als jij. Maar een maand geleden reed ik het beruchte Woerden-Leiden en ja, je schommelt zo nu en dan wat in je stoel maar hinderlijk is het niet. Mijn blikje drinken klotste niet over het tafeltje en ik werd niet zeeziek. Iets netjes opschrijven gaat je niet lukken maar dat is nergens.

Op mijn frequente lijnen heb ik aardig wat reizigers-baankennis en ik weet waar de bochten en scherpe wissels zitten, dus daar zorg ik ervoor dat ik niet ga lopen en mijn drinken vasthoud. Maar over het algemeen kun je toch nog prima lopen, zeker als je OV-benen hebt? Het is niet zo dat je op de vrije baan van je stoel flikkert of languit in het gangpad ligt..

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: do 28 jan 2016, 12:52
door Mikos
Je zult niet altijd en overal in het gangpad terecht komen, dat niet. Maar alleen al het feit dat je flink schommelt in je stoel, buiten een bocht of een wissel om, is een slecht punt in het spoor. Niet alleen het spoor slijt op die plek sneller; de treinen die er overheen rijden net zo goed. En er zijn, helaas, een heleboel van dat soort punten te vinden die voor langere tijd niet optimaal zijn. Zo kan ik me een bruggetje herinneren op de Emmerlijn, ik geloof tussen Gramsbergen en Coevorden, waar je je écht goed vast moest houden, want er zat een kleine verzakking tussen het spoorbed en het spoor op het bruggetje. Dat heeft ook jaren geduurd voor die situatie een beetje beter werd.

En als je dan maar genoeg van dat soort punten op hetzelfde traject hebt, dan hoef jij voorlopig niet meer in de achtbaan :wink:

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: do 28 jan 2016, 13:17
door starx
Ik begrijp prima dat Eringa liever onderhoud overdag wil uitvoeren. En vanuit Prorail gezien is dat ook goedkoper. Echter, het zal NS en andere vervoerder hoe dan ook reizigers gaan kosten als bepaalde trajecten er overdag zomaar uit liggen. Ik ben heel bang dat de kogel door de kerk is als de Staatssecretaris dit gaat toestaan en dat het dan "normaal" gevonden gaat worden.
Ik denk eigenlijk dat het gewoon een centenkwestie, want nachtelijk onderhoud is nou eenmaal duurder.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: do 28 jan 2016, 17:44
door Tochjo
Veel zal natuurlijk afhangen van de precieze plannen en uitvoering. Zo herinner ik me nog wel de buitendienststellingen op Doetinchem-Winterswijk en Zutphen-Winterswijk, een dag per maand van 9.00 tot 15.00 uur. Handig was anders, maar als het zoiets wordt en kleine lijntjes buiten de spits af en toe verbust worden, dan is dat natuurlijk een andere kwestie dan een midweekse buitendienststelling van 28 uur op Amsterdam-Utrecht.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: do 28 jan 2016, 18:04
door Wubbo
SuperGhost schreef:Als je dan wat minder wissels gaat wegbezuinigen langs lange trajecten, dan kun je prima plaatselijk even naar enkelspoor i.p.v. dubbelspoor of dubbelspoor i.p.v. viersporig gaan, waardoor je nog gewoon treindiensten kan blijven aanbieden.

Zeker op de wat rustigere trajecten zou je dan zeker wel doordeweeks onderhoud kunnen plegen.
Juist die rustigere trajecten hebben minder onderhoud nodig (een deel van de slijtage komt natuurlijk door het gebruik). Overigens geloof ik er niet zo veel van dat je tussen de treinen door of door de treinen op enkelspoor te laten rijden echt wat kan doen. De dienstregeling is tegenwoordig zo dat je het even links rijden (dus 2x door een wissel rijden, wat extra tijd kost) niet meer ingepland krijgt, naast dat baanvakken daarvoor gewoon te druk geworden zijn. Bovendien zou het middel wel eens erger kunnen zijn dan de kwaal: onderhoud aan een wissel kost iets van 20.000 euro op jaarbasis (excl aanlegkosten), maar wat levert het op aan euro's?

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: do 28 jan 2016, 20:52
door Vinny
Er wordt nu wel een karikatuur geschetst van hoe het spoor in Nederland er bij ligt. De spoorligging voldoet gewoon aan de geldende normen. Als je voor elk hobbeltje de stopmachine laat aanrukken, dan wordt het onderhoud wel heel duur, naast dat het dan ongetwijfeld ook meer hinder voor de reiziger gaat opleveren. Vaak wordt dit toch "opgespaard" tot momenten dat je een heel traject achter elkaar kan doen.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: do 28 jan 2016, 21:20
door Bemined
Tja, waarom zou je wel de gehele zaterdag het treinverkeer plat mogen gooien, maar niet op maandag van 9:00 tot 15:00? Dat werkzaamheden in de spits een laatste optie is spreekt voor zich, maar de daluren doordeweeks zijn volgens mij rustiger dan de zaterdagochtend, dus voor onderhoud dat op te delen is in vensters van circa 5 uur die anders in een weekend uitgevoerd worden is het best logisch.

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Geplaatst: do 28 jan 2016, 21:30
door Wubbo
Onderhoud dat op te delen is in vensters van 5 uur past ook prima 's nachts. Overdag is wel goedkoper (voor ProRail) maar in de nacht zijn de effecten voor reizigers over het algemeen minder.