ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor SuperGhost » Do 28 Jan 2016, 21:33

Probleem is dat je dan meer personeel en materieel nodig hebt, want dat kan maar op één plek tegelijk werken. Als je dat overdag op traject A kan inzetten en 's avonds op traject B, dan bespaar je natuurlijk ook al.

Nog los van of het wenselijk is natuurlijk (in een ideale wereld doe je de volledige onderhoudswerkzaamheden in de sowieso al bestaande nachtgaten).

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Hainje » Do 28 Jan 2016, 21:54

We weten natuurlijk niet hoe ze het bij ProRail precies voor zich zien, maar ik wil dit ook niet bij voorbaat afschieten. Uiteindelijk willen we allemaal een beter product en dat hebben we door keuzes uit het verleden en de steeds maar toenemende vraag niet van de ene op de andere dag. Dus dan zullen we toch even duur de zure appel heen moeten bijten. Ik zie wel kansen om de wat rustigere trajecten door de weeks in de daluren ook te verbussen tijdens werkzaamheden. Met name in de winterperiode staan dan vaak genoeg bussen stil bij toerboeren, dus de capaciteit zal niet echt problemen opleveren lijkt mij. Plus extra werkgelegenheid!
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Meltrain » Do 28 Jan 2016, 21:57

Wubbo schreef:Overigens geloof ik er niet zo veel van dat je tussen de treinen door of door de treinen op enkelspoor te laten rijden echt wat kan doen. De dienstregeling is tegenwoordig zo dat je het even links rijden (dus 2x door een wissel rijden, wat extra tijd kost) niet meer ingepland krijgt, naast dat baanvakken daarvoor gewoon te druk geworden zijn.

De dienstregeling zal dan wel uitgedund moeten worden. Op zich is het ook weer niet heel erg om tijdens de daluren een enkele keer de frequentie te verlagen van 4x/uur naar 2x/uur en daardoor kan er dan misschien wel gewerkt worden.

Over de veiligheid: daar is de mobiele werkplaats toch een oplossing voor? Om aan het spoor te werken terwijl over het andere spoor de treinen wel gewoon doorrijden?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor verfmeer » Do 28 Jan 2016, 22:27

SuperGhost schreef:Probleem is dat je dan meer personeel en materieel nodig hebt, want dat kan maar op één plek tegelijk werken. Als je dat overdag op traject A kan inzetten en 's avonds op traject B, dan bespaar je natuurlijk ook al.

Nog los van of het wenselijk is natuurlijk (in een ideale wereld doe je de volledige onderhoudswerkzaamheden in de sowieso al bestaande nachtgaten).


Qua personeel is dat sowieso niet zo, omdat het verboden is zo lang achter elkaar te werken. En qua materieel vraag ik me af of je dat materieel tijdens de spits wel kunt verplaatsen zonder het reizigersvervoer te verstoren.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Gekko123 » Do 28 Jan 2016, 23:53

Dat materieel kun je dan bijvoorbeeld tot 15.00 uur inzetten op traject A en daarna stallen op station X. Na de spits (laten we voor het gemak 20.00 uur zeggen), dirigeer je het materieel vervolgens naar station Y aan traject B. Aangezien het voor personeel nauwelijks uitmaakt, bespaar je op deze manier weldegelijk materieel uit, aannemende dat je anders op beide trajecten op hetzelfde moment aan het werk zou zijn.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor SLToilet » Vr 29 Jan 2016, 12:05

Meltrain schreef: De dienstregeling zal dan wel uitgedund moeten worden. Op zich is het ook weer niet heel erg om tijdens de daluren een enkele keer de frequentie te verlagen van 4x/uur naar 2x/uur en daardoor kan er dan misschien wel gewerkt worden.


Het grote nadeel is dat ProRail nogal wisselsaneringsgeil is geweest de afgelopen jaren, waardoor het steeds moeilijker is geworden treinen over een ander spoor om te leiden terwijl je nog een basale dienstregeling van 2x per uur/richting kan uitvoeren. En de sprintersporen rond Utrecht helemaal :X

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Vinny » Vr 29 Jan 2016, 20:44

Sprinters kunnen veel eenvoudiger verbust worden als intercitys.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Bemined » Vr 29 Jan 2016, 21:34

Lijkt me juist dat het verbussen van sprinters veel meer extra reistijd oplevert dan bij intercity's. Je bent namelijk met een vervangende bus veel tijd kwijt om de stations te bereiken, terwijl een snelbus lekker door kan rijden via de snelweg. Zo is bijvoorbeeld Rotterdam Alexander - Gouda via de snelweg slechts 10 minuten langer rijden, terwijl als je met een stopbus van Nieuwerkerk a/d IJssel naar Rotterdam Noord zou rijden je 25 minuten langer onderweg bent dan de trein. Terwijl beide trajecten met de trein ongeveer even lang zijn.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Wubbo » Vr 29 Jan 2016, 22:01

De ene verbussing is de andere niet. Het ene traject laat zich beter verbussen dan het andere. Reizigersaantallen spelen daarbij natuurlijk een rol, maar ook de ligging van de stations ten opzichte van de doorgaande weg. Verbussen van een sprinter Groningen-Delfzijl is dus een verschrikkelijk gedoe.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Vinny » Zo 31 Jan 2016, 10:03

Bemined schreef:Lijkt me juist dat het verbussen van sprinters veel meer extra reistijd oplevert dan bij intercity's. Je bent namelijk met een vervangende bus veel tijd kwijt om de stations te bereiken, terwijl een snelbus lekker door kan rijden via de snelweg. Zo is bijvoorbeeld Rotterdam Alexander - Gouda via de snelweg slechts 10 minuten langer rijden, terwijl als je met een stopbus van Nieuwerkerk a/d IJssel naar Rotterdam Noord zou rijden je 25 minuten langer onderweg bent dan de trein. Terwijl beide trajecten met de trein ongeveer even lang zijn.

Amsterdam-Utrecht of Rotterdam-Utrecht verbussen is gewoon echt heel moeilijk. Niet omdat de steden niet bereikbaar zijn per snelweg, maar omdat de reizigersaantallen te groot zijn om in een paar touringcars te stoppen. Dan mag je bijna continue aan en afrijden met die dingen. Je kunt voor Amsterdam-Utrecht bijvoorbeeld voorstellen dat er een buslijn Holendrecht-Abcoude-Breukelen-Utrecht en een buslijn Maarssen-Utrecht Zuilen-Utrecht Centraal wordt ingelegd als de sprinter niet kan rijden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Bemined » Zo 31 Jan 2016, 10:18

Een groot aantal intercityreizigers kan via een omreisroute, of kan met de sprinters mee als die wel blijven rijden.

wouter15
Berichten: 847
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor wouter15 » Do 16 Jun 2016, 20:27

Volgens dit artikel zullen treinreizigers overdag meer last gaan krijgen van werkzaamheden aan het spoor.

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor starx » Do 16 Jun 2016, 21:06

Wat een bizar idee. Als Rijkswaterstaat de snelwegen op klaarlichte dag zou dichtgooien voor onderhoud dan heeft de verantwoordelijke minister heel wat uit te leggen. Maar op het spoor kan het allemaal gewoon.

Hebben ze ook al bedacht dat een deel van de reizigers de auto zal pakken als hun traject eruit ligt. In het weekend is dat niet zo'n probleem, maar doordeweeks zijn de wegen al druk genoeg. Is daar wel over nagedacht. Volgens mij moet Prorail eerst maar eens goed duidelijk maken dat het echt niet anders kan.

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Ronaldussen » Do 16 Jun 2016, 21:35

Vergelijking met het wegennet gaat niet helemaal op. Er vindt doordeweeks wel degelijk (groot) onderhoud plaats aan de wegen. Bij grotere projecten zorgt dit zelfs voor langere tijd (soms jaren) hinder voor het verkeer. Klein onderhoud wordt ook overdag uitgevoerd (wel buiten de spits als het even kan). De gevolgen zijn vaak wat minder voelbaar (bij klein onderhoud), doordat er meestal maar een wegdeel tijdelijk afgesloten wordt en vaak alternatieven beschikbaar zijn die niet of nauwelijks extra reistijd opleveren. Probleem bij het spoor is echter dat je een traject in z'n geheel moet afsluiten (deels door regels, deels door beperkingen in de infrastructuur) en in 1 klap een hoop reizigers treft waarbij de alternatieven zeer beperkt zijn en nagenoeg altijd flink extra reistijd oplevert.

Maar ik ben het met je eens dat dit plan niet echt prettig is. In de weekenden is het al bushoppen bij het spoor, als dat doordeweeks overdag ook gaat gebeuren maak je de trein wel heel erg onaantrekkelijk.
*Doorfietsen maar*

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Wubbo » Do 16 Jun 2016, 22:06

Het is geen plan van ProRail, maar een uitwerking van een maatregel die PriceWaterhouseCoopers genoemd heeft in een onderzoek (gevraagd door het ministerie) om het tekort op de begroting voor beheer, onderhoud en vervanging te dichten. ProRail kan het leuk vinden of niet, maar uiteindelijk moet je na een bepaald aantal jaar infrastructuur vervangen en kost dat geld - en dat moet dan binnen budget gebeuren. En wie betaalt bepaalt, dus voor meer geld krijg je minder hinder.

hier trouwens de link naar de kamerbrief op de site van I&M.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Vinny » Do 16 Jun 2016, 22:36

Wat ik erg jammer vind is dat er in de brief niet gerept wordt over de spoorprojecten die (vooral in de Randstad) zo over elkaar heen zijn gaan buitelen. Veel infrastructuur is dan ook relatief nieuw (of in ieder geval niet heel oud). Er is volgens mij best wel wat te besparen door de projecten beter op elkaar af te stemmen en ook meer in de pas te laten lopen met het gangbare (reguliere) onderhoud. In essentie gaat de politiek daar zelf over. Hoe vaak ik niet heb meegemaakt dat een project eerst vrijwel wordt uitgekleed, vervolgens gaat men bouwen en een paar jaar later wordt alles weer dunnetjes overnieuw gedaan doordat er dan wél geld beschikbaar komt voor de oorspronkelijk gewenste versie. Een mooi voorbeeld daarvan is de Hemboog bij Amsterdam-Sloterdijk. Eerst zou er geen station komen en toen ineens wel. Gelukkig is er wél rekening mee gehouden, zodat het spoor niet afgebroken hoefde te worden, maar het heeft wel voor een behoorlijk aantal onnodige buitendienststellingen gezorgd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor starx » Vr 17 Jun 2016, 15:33

De reizigersorganisaties zijn niet happy met de plannen, en terecht.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/reizigersorganisaties_woedend:_reiziger_niet_op_1_bij_dijksma-147653

Volgens mij moet men bij de kosten overdag ook kijken naar de inkomstenderving die dat met zich meebrengt. Zowel op korte als lange termijn. Volgens mij is nachtelijk onderhoud dan helemaal niet zoveel duurder en misschien zelfs goedkoper.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor VIRM » Za 18 Jun 2016, 21:22

@Vinny: samenhang is een ding, maar nut en noodzaak? Ik maak regelmatig gebruik van die Hemboog, maar in the grand scheme of things heb je daar een miljoenenproject uit de grond gestampt waar alleen een secundair sprinterlijntje overheen tuft. Verderop in Amsterdam hebben de aanleg van de Utrechtboog en de huidige bouwwerkzaamheden rondom de Riekerpolderaansluiting volgens mij veel meer nut.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Vinny » Zo 19 Jun 2016, 12:02

De Hemboog is in essentie aangelegd omdat er te weinig perroncapaciteit op station Amsterdam Centraal vrij was voor extra treinen uit Purmerend/Hoorn. Ik denk wel dat ze meer uit die verbinding konden halen. Ik heb me nog een tijdje sterk gemaakt voor een spoorboog Lelylaan-Amsterdam Zuid. Dat zou de Hemboog zinvoller maken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Hageneis » Zo 19 Jun 2016, 12:12

Vinny schreef:De Hemboog is in essentie aangelegd omdat er te weinig perroncapaciteit op station Amsterdam Centraal vrij was voor extra treinen uit Purmerend/Hoorn. Ik denk wel dat ze meer uit die verbinding konden halen. Ik heb me nog een tijdje sterk gemaakt voor een spoorboog Lelylaan-Amsterdam Zuid. Dat zou de Hemboog zinvoller maken.

En wat mij dan ook nog bevreemdt is dat er geen trap of lift van de Hemboog naar spoor 7/8 gemaakt is. Vooral omdat Hemboog wel gesloten poortjes heeft en Sloterdijk alleen moeilijk te vinden CICO's.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor VIRM » Zo 19 Jun 2016, 22:39

@Vinny: dat zou dan ten nadele zijn van metrolijn 50. ;)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Natorious » Zo 19 Jun 2016, 23:13

Zelf denk ik dat spoorwerkzaamheden wel doordeweeks kunnen plaatsvinden, zolang als (1) het op tijd en duidelijk naar de reiziger vermeld wordt van dat traject. Het staat wel op de website vermeld, er hangen een paar A4'tjes willekeurig verspreid op de stations en het staat op de grote borden in de stationshal, als de werkzaamheden bezig zijn. Zelf lijkt het mij mooi als op de CTA's een trein vermeld wordt met daarna een waarschuwing voor werkzaamheden, die die trein specifiek zal hinderen. Zo bereid je mensen er mentaal op voor en kunnen ze moeilijk om de informatie heen.

Een ander belangrijk punt is de (2) openheid naar de reiziger toe. Wanneer je duidelijk maakt naar de reiziger waarom ze niet met de trein kunnen, in plaats van werkzaamheden aan het spoor, en ze de ernst van het onderhoud in laat zien gaan de reizigers het serieuzer nemen. Ook moet er meer gebruik gemaakt worden van reizigersdata (3). Het gebeurt redelijk vaak dat er te weinig bussen ingezet worden en dat de wachttijden daardoor oplopen. Het is begrijpelijk dat er minder mensen verwacht worden, maar er moeten niet té weinig mensen verwacht worden :Y .

Het spoor langer bezetten voor werkzaamheden biedt nou eenmaal ook veel voordelen, je krijgt veel meer gedaan in 5-7 dagen, dan in één nacht of allerlei talloze weekendjes met gaten ertussen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Ardan » Ma 20 Jun 2016, 01:16

Natorious schreef:Zelf lijkt het mij mooi als op de CTA's een trein vermeld wordt met daarna een waarschuwing voor werkzaamheden, die die trein specifiek zal hinderen. Zo bereid je mensen er mentaal op voor en kunnen ze moeilijk om de informatie heen.

Dat gebeurt al. Verder eens met punt 2 en 3 :)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Berichtdoor Vinny » Ma 20 Jun 2016, 14:27

VIRM schreef:@Vinny: dat zou dan ten nadele zijn van metrolijn 50. ;)

Jammer voor het GVB, maar een meer robuust spoornet in Amsterdam en het tegengaan van capaciteitsproblemen op Amsterdam Centraal alsmede een verbeterde bereikbaarheid van de Zuidas vanaf Noord-Holland per spoor is belangrijker.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten