Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Do 28 Jan 2016, 17:08

NS legt grote spoorboekwijziging voor aan reizigersorganisaties
De nieuwe dienstregeling van NS is nog maar net ingegaan, maar er wordt al hard gewerkt aan de afronding van het spoorboekje voor 2017. Het treinschema gaat ingrijpend op de schop om zo de dienstverlening aan reizigers te verbeteren. Nagenoeg alle reizigers krijgen daarom te maken met kleinere of grotere wijzigingen in hun treinreis. Traditiegetrouw legt NS de plannen in januari ter advies voor aan de reizigersorganisaties. Op 26 januari is het finale concept verstrekt aan deze organisaties, die in maart hun advies zullen geven.

Bron: NS
Kaart met wijzigingen (PDF)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Tochjo » Do 28 Jan 2016, 17:25

Voor mij opvallend:
- Bediening Utrecht Leidsche RIjn al naar vier keer per uur terwijl de brug over het Amsterdam Rijnkanaal nog niet verdubbeld is;
- Reistijdwinst op Zwolle-Roosendaal slechts tot zes minuten. Dat valt me wel tegen.

Verder ben ik wel benieuwd naar die concept-dienstregeling. Iemand connecties? :P

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Do 28 Jan 2016, 17:30

Heel veel details staan hier in de bijlage:
http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... gelin.aspx
De exacte minutenuitwerking is er nog niet, het is slechts de aanvraag van de NS zover ik begrijp, ProRail moet het nog toekennen.
Laatst gewijzigd door Bemined op Do 28 Jan 2016, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Do 28 Jan 2016, 17:31

Je bedoelt dit document? Staat gewoon gelinkt in de tekst :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Do 28 Jan 2016, 17:45

Tochjo schreef:Voor mij opvallend:
- Bediening Utrecht Leidsche RIjn al naar vier keer per uur terwijl de brug over het Amsterdam Rijnkanaal nog niet verdubbeld is;

Daardoor krijgt de sprinter Den Haag - Utrecht wel een lange stop in Woerden, wel komt er een cross-platform overstap met de sprinter Rotterdam - Amsterdam in Woerden.
- Reistijdwinst op Zwolle-Roosendaal slechts tot zes minuten. Dat valt me wel tegen.

Op Arnhem - Den Bosch is het twaalf minuten, een deel zal verloren gaan tussen Den Bosch en Roosendaal.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Tochjo » Do 28 Jan 2016, 17:47

Bee schreef:Je bedoelt dit document? Staat gewoon gelinkt in de tekst :)

Heh, ik zag een link naar nieuws.ns.nl en nam aan dat dat gewoon een promopraatje was zonder inhoud :oops:

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Somoht » Do 28 Jan 2016, 17:58

Meest opvallend misschien wel: De 12700 en 700 gaan niet meer stoppen op Duivendrecht, de nieuwe Intercity Lelystad->Amsterdam-Zuid->Schiphol(->Dordrecht) wel. En die nieuwe IC rijdt alleen op werkdagen en zaterdag tot 20:00.
Verder komt er dus een kwartierdienst tussen Lelystad en Amsterdam-Zuid, rijdt de SPR Utrecht->Almere niet meer verder dan Almere Centrum.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25094
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Do 28 Jan 2016, 18:08

Ik vraag me af hoelang er nog spitssprinters tussen Utrecht en Breukelen blijven rijden als ik deze plannen zie... gezien de Sprinter Rhenen > Amsterdam 13 minuten in Utrecht gaat stilstaan maar de spitssprinter Veenendaal - Breukelen wel een korte stop krijgt lijkt het me onontkoombaar dat er twee Sprinters vlak achter elkaar komen te rijden. En gezien dat met het enkelspoor bij Veenendaal aan die kant niet zo handig zal passen zal dat waarschijnlijk effect hebben naar Breukelen.

Verder is de 4900 die niet meer in Overvecht kan stoppen wel een opvallende. Er omheen rijden kan immers niet, dus dat moet ergens een minutenconflictje zijn in een overkruising.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Do 28 Jan 2016, 18:17

Bijzonder is de vernieuwde avonduitwerking rond Weesp. Kennelijk reizen er weinig mensen uit t Gooi met de trein.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Z2N » Do 28 Jan 2016, 18:29

De lijst van maatregelen (onder voorbehoud):

Flevoland/Utrecht/Gooi
- Er komt een nieuwe IC Lelystad Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden (verder ri Dordrecht), met halte in Almere Buiten en Duivendrecht.
- De IC (12)700 stopt niet meer in Duivendrecht
- SPR 4600 wordt 10-15 minuten opgeschoven, waardoor in Lelystad Centrum aansluitingen ontstaan op de IC naar Schiphol, de trein valt hierdoor buiten de knoop in Zwolle (maar zal daar waarschijnlijk kort keren ipv 22 minuten nu).
- SPR 4900 stopt voortaan niet meer in Utrecht Overvecht, door inpassingsproblemen in het Gooi en in Flevoland. Het eindpunt in Almere wordt Almere Centrum.
- De 2600 zal voortaan rijden via Haarlem, ter compensatie rijdt de SPR 4600 verder naar Hoofddorp. Tussen Amsterdam Centraal en Schiphol rijden dan alleen nog stoppende sprinters (SPR 4600 uit Zwolle en SPR 5800 uit Amersfoort Vathorst) en directe IC Direct-treinen. De sprinters van deze route rijden 4x per uur in de spits en 2x per uur in het dal door naar Leiden.
- De SPR 5700 eindigt voortaan in Hoofddorp, en rijdt voortaan niet meer na 20:00 en op zondag. De SPR 4900 stopt dan wel in Hollandsche Rading en Utrecht Overvecht.
- De overstap Soest <-> Hilversum in Baarn verslechtert, en wordt een achterlichtaansluiting.

Knoop Zwolle/Noord-Nederland
- De IC 12700 rijdt voortaan als 'echte' IC door Friesland, en stopt voortaan (evenals de IC 12500) in Meppel, Steenwijk en Heerenveen. Tussen Meppel en Leeuwarden rijden twee sprinters per uur, met aansluiting in Meppel op de sprinter richting Zwolle.
- De aansluitingen richting Emmen vanuit de Hanzelijn in de knoop Zwolle worden aangepast, de IC-treinen naar Leeuwarden vertrekken voortaan drie minuten eerder, de Vechtdallijn-treinen vertrekken voortaan drie minuten later.
- De SPR 7900 krijgt dan weer een slechtere aansluiting, deze zal drie minuten eerder vertrekken uit Zwolle.
- Er komen twee spits-sprinters te rijden tussen Groningen en Assen.

Oost-Nederland
- De SPR 7000 wordt versneld, waardoor er geen langere halteringen meer nodig zijn bij de passage van een IC Berlijn. Dit wordt mogelijk door een andere spooropstelling in Enschede.
- De IC 3600 wordt tussen Arnhem en 's-Hertogenbosch negen minuten versneld.
- De IC 3000/3100 krijgt door inpassingsproblemen op de Corridor Arnhem-Nijmegen een lengtebeperking.
- De Sprinter-opzet rond Arnhem-Nijmegen wordt aangepast, voortaan rijdt de SPR 7600 tussen Zutphen en Wijchen, en de SPR 4400 tussen Arnhem en 's-Hertogenbosch. De 4400 krijgt tussen 's-Hertogenbosch en Oss versterking van een spitssprinter.

Brabantse Corridor
- De IC 1900 wordt omgelegd via de HSL, en rijdt in (bijna-) kwartiersdienst met de ICD 900 tussen Rotterdam en Breda. Hierdoor ontstaat er een kwartiersdienst tussen Rotterdam, Breda en Tilburg, in combinatie met de IC 3600.
- De aansluitingen van de sprinters in Tilburg worden verbeterd.
- De Beneluxtrein wordt omgelegd via de HSL, en keert voortaan in Breda. Deze trein stopt voortaan ook in Noorderkempen, maar doet Dordrecht en Roosendaal niet meer aan.
- Er komt een directe SPR Dordrecht - Breda - 's-Hertogenbosch (SPR 13600), ter behoeve van de verbindingen tussen Dordrecht en de Brabantse Corridor. De SPR Den Haag - Breda wordt daarom geknipt in Dordrecht.
- Er komt een directe IC Schiphol - Utrecht - Eindhoven - Venlo, met aansluiting op de IC Eindhoven - Den Haag in Eindhoven. De IC Schiphol - Venlo is een vleugeltrein van de huidige IC 3500, er wordt gecombineerd in Eindhoven. Als de 3500 niet rijdt wordt de verbinding Eindhoven-Venlo wel geboden.
- Tussen Eindhoven en Sittard is er voortaan een 10/20 verhouding tussen de 800/3500, de SPR 6400 vult het gat tussen de twee tussen Eindhoven en Weert. De 6400 wordt bovendien verlengd naar Tilburg Universiteit.
- De SPR 9600 schuift een kwartier op, en sluit aan op de IC 800 naar Amsterdam.
- De SPR 9600 Eindhoven - 's-Hertogenbosch wordt voortaan in Boxtel ingehaald, omdat er anders inpassingsproblemen ontstaan in Vught. Dit wordt met de werkzaamheden voor PHS A2-corridor opgelost.
- De sprinters in Limburg schuiven enkele minuten op door de nieuwe ligging van de IC-treinen.

DSSU
- De opzet van de Sprinters op de VleuGel-corridor wijzigt, voortaan rijdt er een SPR Den Haag - 's-Hertogenbosch en een SPR Woerden - Tiel.
- Utrecht Leidsche Rijn krijgt vier treinen per uur, de inhalingen van de SPR 9800 in Gouda Goverwelle verhuizen daarom naar Woerden. In Woerden komt er een korte overstap met de SPR 4000.
- Utrecht Vaartsche Rijn opent (eindelijk!), met acht treinen per uur in de spits en zes in het dal.
- De SPR 7400 rijdt voortaan standaard door naar Amsterdam, echter met lang stationnement in Utrecht.

Noord-Holland
- De IC 3000 stopt voortaan altijd in Heiloo, de IC 800 slaat voortaan altijd Heiloo over.
- De Spits-IC 3400 stopt voortaan ook in Heiloo en Castricum.
- De Spits-IC 14500 stopt voortaan altijd in Hoorn Kersenboogerd.
- De 3300 krijgt een stabielere tijdligging, en een langere kering in Hoorn Kersenboogerd.
- Er is voortaan geen koppeling meer op de corridor Hoorn - Amsterdam - Amersfoort.

Overig
- Door de wijzigingen in Brabant is de snelste verbinding naar Herzogenrath/Aken vanuit Eindhoven voortaan met een overstap vanuit de IC 800 op een SPR 6900 Sittard - Heerlen.
- De verbindingen naar het Ruhrgebied vanuit Brabant en Den Haag verbeteren, door kortere overstappen in Venlo. De rijtijdwinst bedraagt tot 25 minuten.
- De 2600 stopt voortaan vijf minuten in Roosendaal, maar biedt daar wel een vijfminutenoverstap richting Breda.
- De SPR 16000 rijdt voortaan niet meer als SPR 13600 door in 's-Hertogenbosch, hetzelfde geldt voor de SPR 4400 en de SPR 9600, Of de SPR 4400 wel als SPR 9600 naar Eindhoven doorrijdt, en de SPR 4400 als SPR 13600, wordt niet duidelijk.
- Er is nog geen zekerheid over een IC Dordrecht - Breda.
- Er wordt gesproken over de start van de geel-blauwe reus in Nederland: de Eurostar.

Als er nog iets mist, meld het dan even, dan voeg ik het nog bij.
Laatst gewijzigd door Z2N op Do 28 Jan 2016, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Wubbo » Do 28 Jan 2016, 18:43

Ik zou de treinserienummers weglaten, die wijzigen namelijk grootschalig in 2017 (maar daar hoeft geen advies over aangevraagd te worden ;-)). Verder vind ik opvallend dat er op het kaartje dingen staan die waarschijnlijk niet uitgevoerd worden: zo staat er op het kaartje dat er 4x/uur gereden gaat worden tussen Leeuwarden en Meppel (-Zwolle) maar in de adviesaanvraag staat dat daarvoor nog onderzocht moet worden of de infra dat aan kan.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor julsteren » Do 28 Jan 2016, 18:53

Dit belooft nog wat, in elk geval voortaan de olieslurper van grootmoeder lenen als ik naar Groningen ga, de aansluiting richting Twente word een beetje vervelend als ik het zo bekijk -o-

Milco
Berichten: 3563
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Milco » Do 28 Jan 2016, 19:05

Z2N schreef:Er komt een nieuwe IC Lelystad Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden (verder ri Dordrecht), met halte in Almere Oostvaarders en Duivendrecht.

Niet Almere Oostvaarders wordt bediend, maar Almere Buiten, om het aantal treinen per uur (zes) gelijk te houden met nu. ;)

Verder neem ik aan dat als de '2600' via Haarlem gaat rijden, deze de huidige 2200 vervangt?

In de bijlage van Locov lees ik dit:
Als gevolg van inpassingsproblemen rond Schiphol en Amsterdam Zuid, het wachten op verbeterde infrastructuur rond Naarden-Bussum en een tijdelijke materieelkrapte waardoor Intercitymaterieel in een Sprinterdienst moet worden ingezet, is de treindienst tussen Utrecht en Almere aangepast.

Nu ben ik best wel benieuwd of dit DDZ zal zijn (wat nu ook in sprinters rijdt) of dat de 4900 ICMm en/of VIRM krijgt...
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Z2N » Do 28 Jan 2016, 19:27

Wubbo schreef:Ik zou de treinserienummers weglaten, die wijzigen namelijk grootschalig in 2017 (maar daar hoeft geen advies over aangevraagd te worden ;-)). Verder vind ik opvallend dat er op het kaartje dingen staan die waarschijnlijk niet uitgevoerd worden: zo staat er op het kaartje dat er 4x/uur gereden gaat worden tussen Leeuwarden en Meppel (-Zwolle) maar in de adviesaanvraag staat dat daarvoor nog onderzocht moet worden of de infra dat aan kan.

Ik heb de serienummers alleen ter identificatie neergezet, op basis van de huidige dienstregeling. :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 28 Jan 2016, 19:57

Uhu, maar zoals het er nu staat wordt de 1500 ingekort tot Amsterdam begrijp ik vanuit beide richtingen?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Z2N » Do 28 Jan 2016, 20:06

Ja, of anders gezegd, hij wordt geknipt.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Do 28 Jan 2016, 20:34

De structuur van de dienstregeling wijzigt behoorlijk. Tot nu toe was elke nieuwe dienstregeling vooral uitbouw/optimalisatie van de dienstregeling 2007. Het levert echter wel behoorlijk wat rafelranden op door capaciteitsknelpunten. Die moeten de komende jaren worden weggewerkt als er nieuwe infrastructuur wordt opgeleverd. Met rafelranden bedoel ik vooral: stations overslaan, lange tussenstops, scheve verdeling van treinen over het uur, asymmetrie.

Op zich is dat allemaal geen ramp. In 2007 viel er ook het nodige op de dienstregeling aan te merken en dat is toen in de jaren erna stukje bij beetje verbeterd.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Do 28 Jan 2016, 21:18

Volgens mij was in 2013 (of was het 2012?) de dienstregeling nog behoorlijk gewijzigd mede door de komst van de Hanzelijn.

Als je dit al een enorme wijziging vind, dan was die dat natuurlijk ook wel.
Al zijn geen van beide zo ingrijpend als 2007 natuurlijk.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Do 28 Jan 2016, 21:21

Z2N schreef:Of de SPR 4400 wel als SPR 9600 naar Eindhoven doorrijdt, en de SPR 4400 als SPR 13600, wordt niet duidelijk.

Volgens het kaartje op pagina 19 van de bijlage gaan alle sprinters keren in 's-Hertogenbosch. En de laatste zin van het document bij de mogelijke knelpunten is "spooropstelling 's-Hertogenbosch" :p
Maar op zich moet dat wel passen met alle in secties verdeelde perronsporen.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Do 28 Jan 2016, 21:22

julsteren schreef:Dit belooft nog wat, in elk geval voortaan de olieslurper van grootmoeder lenen als ik naar Groningen ga, de aansluiting richting Twente word een beetje vervelend als ik het zo bekijk -o-

Je kan gebruik maken van de sprinter Groningen - Zwolle. Op dat traject is dat nog wel te doen als de materieelinzet niet veranderd.
Rame à l'approche

larsico
Berichten: 17
Lid geworden op: Za 09 Apr 2011, 16:54

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor larsico » Do 28 Jan 2016, 21:33

Oef, als de 2600 (weer) via Haarlem gaat rijden zullen ze in Zeeland helemaal gaan piepen... Was een aantal jaar geleden (in de oude situatie met 1x IC per uur) ook het geval, gedurende één jaar. Vervolgens weer omgelegd via Schiphol, weet niet zeker of dit het directe gevolg was van protesten uit de provincie?

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Do 28 Jan 2016, 21:38

Was dat niet (net als nu) gewoon het gevolg van hoe het toevallig uitkomt in de knoop Leiden?
Trouwens:
De reizigersstroom tussen Zeeland en Schiphol en Amsterdam Zuid bedraagt ongeveer 350 reizen per dag, de reizigersstroom tussen Zeeland, Haarlem en Amsterdam Sloterdijk bedraagt ongeveer 450 reizen per dag

Aldus het document :D
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Do 28 Jan 2016, 21:38

Volgens NS zijn er meer mensen gebaat bij een route naar Haarlem en Sloterdijk (450) dan naar Schiphol en de Zuidas (350).


Overigens wel weer een naïeve opstelling van NS door te stellen dat vanaf de IC Eindhoven-Venlo nu meer mensen over de Brabantroute willen (3.000) dan richting Utrecht en Schiphol (2.000) en dat dat over een paar jaar wel weer zal wijzigen door de omslag van die IC.

Over Arnhem-Den Haag t.o.v. Arnhem-Schiphol maakte NS ook al zo'n argumentatie (volgens mij was dat verschil wel iets kleiner), maar Arnhem-Den Haag is nog altijd een veel gevraagde verbinding.

Ik denk dus niet dat je zomaar grote groepen reizigers van eindbestemming kan laten switchen. Mensen gaan niet opeens hun baan in Den Haag opzeggen om er eentje op de Zuid-as te nemen, omdat NS opeens de verbinding om legt en nu de andere richting een overstap minder geeft. Zeker in deze tijden waar je niet zomaar een baan vindt gaat dat echt niet zomaar gebeuren.

larsico
Berichten: 17
Lid geworden op: Za 09 Apr 2011, 16:54

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor larsico » Do 28 Jan 2016, 21:44

Zugführer schreef:Was dat niet (net als nu) gewoon het gevolg van hoe het toevallig uitkomt in de knoop Leiden?
Trouwens:
De reizigersstroom tussen Zeeland en Schiphol en Amsterdam Zuid bedraagt ongeveer 350 reizen per dag, de reizigersstroom tussen Zeeland, Haarlem en Amsterdam Sloterdijk bedraagt ongeveer 450 reizen per dag

Aldus het document :D


Ah oké, dat wil ik best geloven. Al gaat die vergelijking dus over de toekomstige situatie, niet over de huidige. Denk namelijk dat de reizigersstroom Zeeland > Schiphol > Sloterdijk > Centraal groter is dan Zeeland > Haarlem > Sloterdijk > Centraal. Maar aangezien de IC vanuit Lelystad vanaf 2017 sowieso via de Zuidas zou moeten rijden, is dit überhaupt geen optie.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11127
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Meltrain » Do 28 Jan 2016, 21:48

Op pagina 9 staat dat de nieuwe Intercity Lelystad - Schiphol niet na 20:00 uur en op zondag rijdt.
Maar wat gebeurt er dan op de rest van het traject van de IC Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht? Komt er op die tijden dan een IC Schiphol - Dordrecht of vindt op dat traject een frequentieverlaging plaats?
Op pagina 19 staat wel: "In de avonduren gaat de frequentie op de Oude Lijn terug naar twee keer per uur, conform 2016. " maar dat is nu pas vanaf ongeveer 22:00 uur.

Overigens kan ik prima leven met de wijzigingen.
Persoonlijk vind ik nog het meest jammere dat de stations ten zuiden van Rotterdam Centraal een langere reistijd richting België krijgen. Vanaf Rotterdam Lombardijen moet ik dan dus eerst per Sprinter naar Dordrecht, vervolgens per Sprinter naar Breda en daarvandaan kan ik pas per IC naar Antwerpen. Ik geef meteen toe dat het aantal reizigers dat dit nadeel ook heeft niet heel groot zal zijn.

Verder hoop ik dat de Sprinter Dordrecht - Breda - 's-Hertogenbosch wel met ander materieel dan SLT gereden wordt, aangezien het traject mijns inziens te lang is om zonder toilet te rijden en er tussen Dordrecht en Breda ook geen alternatieven in de vorm van een IC zijn.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten