Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daelea »

Er is ongetwijfeld een goede reden voor het plan, daar twijfel ik niet aan. Het ging mij vooral om het idee van het laten stoppen van een internationale trein op een sprinterstation. Desalniettemin moge het duidelijk zijn dat als het pad zo uitkomt dat de IC achter een sprinter hangt, hij inderdaad net zo goed ook op de sprinterstations kan stoppen :)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Het is te zot voor woorden dat er elk uur een sprinter Amsterdam - Leiden opgeheven moet worden en er 1 keer per uur een IC stop op Den Haag Laan van NOI moet vervallen om de Benelux er zo nog tussen te proppen op Den Haag - Amsterdam. Combineren met een IC direct lijkt me inderdaad een goede oplossing, of het ding naar Den Haag Centraal laten rijden - overstappen in Rotterdam op de IC direct naar Amsterdam is nu immers al altijd sneller voor internationale reizigers
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Ik zou gaan voor een trein Den Haag Centraal - Brussel-Zuid, dan heeft Den Haag wel haar geliefde directe verbinding en hebben we ook niet dat gedonderstraal ten noorden van Den Haag, al weet ik niet hoe/of de inpassing op Rotterdam - Den Haag lukt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

Ik vind dat er werk gemaakt moet worden van een IR Breda-Antwerpen-Brussel. Reizigers van en naar de Randstad die niet in het dure Thalys/Eurostar regime willen vallen kunnen dan met één overstap hun bestemming bereiken. Tussen Breda en Breda grens kan de hogesnelheidslijntoeslag nooit heel veel zijn. Er moet natuurlijk wel multi-courant materieel worden aangeschaft door de Belgen (in concreto: er moeten wat treinstellen worden omgebouwd) maar dat lijkt me met een zakje geld vanuit Nederland wel mogelijk. Het is goedkoper dan een nieuw viaduct bij Roosendaal bouwen denk ik zo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Je moet je autocorrectie eens controleren Vinny, elke keer als je IC probeert te typen maakt het er IR van... :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Ik ben het eens met het LOCOV, deze nadelen voor de binnenlandse treindiensten op Den Haag-Rotterdam, Den Haag-Amsterdam (beide sprinters) en de IC-bediening van Laan van NOI en Blaak zijn veel te groot én treft ook nog eens veel meer reizigers dan dat er reizigers in die Benelux-IC zijn.

Wat mij betreft dus gewoon zo inleggen dat de huidige ICD Amsterdam-Breda verlengt wordt naar Brussel. Als Den Haag zo graag een rechtstreekse trein naar België wil, dan leggen de NS en NMBS (of desnoods een andere vervoerder) daarnaast nog een (spits)sneltrein Den Haag-Brussel in via Roosendaal die in Essen dan gekoppeld is met de huidige Belgische IR.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Er bestaan ook in België geen IR's meer en het doortrekken van die trein naar Roosendaal is al problematisch, dus laat staan naar Den Haag.
Misschien kan Arriva opnieuw de LageLandenLijn gaan onderzoeken (A)

Wat ik niet helemaal snap, is het de bedoeling dat de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] straks in Rotterdam Blaak gaat stoppen? Dat zou een beetje jammer zijn van de tijdwinst die op de HSL juist geboekt wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Ja, maar als je met de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] (toekomstige 1100) niet in Rtb stopt, zijn veel reizigers uit Brabant in Rotterdam veel langer bezig om op hun bestemming te komen, aangezien ze ook niet meer in Dordrecht kunnen overstappen op de trein van vijf minuten later naar Rotterdam Blaak en de rechtstreekse sprinter Breda - Blaak ook wordt geschrapt. Dus ik kan mij wel voorstellen dat ze de 1100 op Blaak willen laten stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef:Wat mij betreft dus gewoon zo inleggen dat de huidige ICD Amsterdam-Breda verlengt wordt naar Brussel.
Het lijkt me ook het beste om, hoop alleen dat het niet voor te volle treinen gaat zorgen. Er komt natuurlijk wel materieel vrij door deze twee treinen te koppelen, precies genoeg om de Benelux met 9 rijtuigen te laten rijden (waarvan 2 eerste klas), maar of je twee maar ICR6 door ICR9 kan vervangen weet ik niet. De oude Benelux kende natuurlijk ook binnenlandse reizigers dus het laat zich niet een op een vergelijken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Freek »

Bee schreef:Ik zou gaan voor een trein Den Haag Centraal - Brussel-Zuid, dan heeft Den Haag wel haar geliefde directe verbinding en hebben we ook niet dat gedonderstraal ten noorden van Den Haag, al weet ik niet hoe/of de inpassing op Rotterdam - Den Haag lukt.
Belgen willen niet naar Den Haag maar naar Amsterdam. De Reizigersaantallen laten dat ook zien. We gooien de Nederlanders er toch ook niet in Mechelen uit.
Rotterdam - Den Haag is trouwens ook problematisch.
Laatst gewijzigd door Freek op vr 05 feb 2016, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Freek schreef:
Bee schreef:Ik zou gaan voor een trein Den Haag Centraal - Brussel-Zuid, dan heeft Den Haag wel haar geliefde directe verbinding en hebben we ook niet dat gedonderstraal ten noorden van Den Haag, al weet ik niet hoe/of de inpassing op Rotterdam - Den Haag lukt.
Belgen willen niet naar Den Haag maar naar Amsterdam. De Reizigersaantallen laten dat ook zien. We gooien de Nederlanders er toch ook niet in Michelin uit.
Rotterdam - Den Haag is trouwens ook problematisch.
Als je in Mechelen overstapt ben je wel eerder in Brussel trouwens...

Maar buiten Rotterdam - Antwerpen heeft de Benelux al sinds 2014 sowieso nog maar weinig te bieden, behalve heel veel reistijd tegen best wel veel geld :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Freek schreef:Belgen willen niet naar Den Haag maar naar Amsterdam. De Reizigersaantallen laten dat ook zien. We gooien de Nederlanders er toch ook niet in Mechelen uit.
Rotterdam - Den Haag is trouwens ook problematisch.
Ben wel nieuwsgierig naar die reizigersaantallen? Den Haag lijkt me voor België net zo'n aantrekkelijke bestemming als Gent of Brugge voor Nederlanders, en daar gaan toch heel wat mensen heen heb ik het idee. Met daarbij nog eens het gegeven dat steeds meer reizigers voor de Thalys kiezen tussen Brussel en Amsterdam. Hoewel dat natuurlijk het gevolg is van het vertragen van de Benelux :p
En als inpassing op Rotterdam - Den Haag problematisch is, waarom wordt daar dan niets over vermeld in de adviesaanvraag? Er zijn geen treinseries die daar op bepaalde momenten van de dag moeten vervallen, zoals tussen Amsterdam en Den Haag. Dus waar baseer je dat op?
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

Staat gewoon in de adviesaanvraag. Er hoeven geen treinen te vervallen, maar wel 2 IC-stations voor sommige treinen: Den Haag l.v. NOI en Rotterdam Blaak.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Rotterdam Blaak en Den Haag Laan van NOI liggen beiden niet tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal :p
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Nee inderdaad, maar het geval voor Den Haag-Rotterdam is dat de sprinters dan uit de goede kwartiersligging gehaald moeten worden en een 12-18-ligging moet krijgen 1x per uur.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

Zugführer schreef:Rotterdam Blaak en Den Haag Laan van NOI liggen beiden niet tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal :p
Natuurlijk. Maar een dienstregeling is zo'n puzzel dat je niet kunt zeggen dat een probleem vlak voor en vlak na een traject niet te maken heeft met de inpassing op het traject daartussen. En de scheve ligging van de Sprinters inderdaad.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is nu het plan met de spitstrein Oss - Den bosch?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Enkele Thalys treinen rijden dagelijkst al met twee stellen heb ik mij laten vertellen, dus van die treinen een stel naar Den Haag laten rijden zou een reële optie kunnen zijn. Het is natuurlijk de vraag of Den Haag er echt veel mee op schiet, één verbinding met Parijs per dag :p
CamilleKreemers schreef:Wat is nu het plan met de spitstrein Oss - Den bosch?
Die komt er. Doorkoppeling in Den Bosch is nog niet bekend, zoals het plan er nu ligt keren alle sprinters uit alle richtingen in Den Bosch, maar of dat allemaal gaat passen heb ik mijn vraagtekens bij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Moshi schreef:
Zugführer schreef:Rotterdam Blaak en Den Haag Laan van NOI liggen beiden niet tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal :p
Natuurlijk. Maar een dienstregeling is zo'n puzzel dat je niet kunt zeggen dat een probleem vlak voor en vlak na een traject niet te maken heeft met de inpassing op het traject daartussen. En de scheve ligging van de Sprinters inderdaad.
Nu zal dat effect op Rotterdam Blaak niet zo gek veel met de ligging van de Sprinters te maken hebben, daar rijden ze immers al gescheiden van de treinen via de HSL.

Het niet kunnen stoppen met de IC Den Haag - Breda in Blaak zal waarschijnlijk betekenen dat de Benelux daar vlak achteraan zit. Immers heb je in Rotterdam de beperking dat treinen van/naar de HSL verplicht via de buitenste sporen van de Willemstunnel moeten (anders moet je bij Rotterdam Zuid door trage wissels heen). En precies dat veroorzaakt ook weer dat die sporen nogal vol zitten.
Gezien de aansluitingen die de Sprinters in Dordrecht blijven bieden volgens de adviesaanvraag hebben zullen die net als nu achter de IC aan kunnen blijven rijden en hebben ze daardoor maar twee sporen in de Willemstunnel nodig. De verschuiving naar een onregelmatiger interval tussen Rotterdam en Den Haag zal daarom waarschijnlijk komen door een langere stop in Rotterdam om de Benelux voor te laten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Als de IC Brussel wordt samengevoegd met een IC direct A'dam - Breda ontstaat er tussen Breda en Dordrecht inderdaad meer ruimte voor extra treinen.

Reizigers van en naar Dordrecht en noordelijker moeten in Breda overstappen voor aansluiting op 3 langeafstandsverbindingen, namelijk -ik schat het belang in deze volgorde- richting:
1) Eindhoven e.v.;
2) Antwerpen - Brussel e.v.;
3) Nijmegen - Arnhem e.v..

De geplande sprinter Dordrecht - 's-Hertogenbosch heeft in Breda waarschijnlijk een overstap van 14 tot 18 minuten op de IC naar Eindhoven (zie eerder in deze discussie). Dat is nogal lang.

Wanneer de overblijvende IC direct A'dam - Breda via Dordrecht zou gaan rijden wordt dat waarschijnlijk teruggebracht tot zo'n 8 minuten (uitgaande van een geplande kwartierligging op de HSL R'dam - Breda en extra reistijd via Dordrecht van 7 minuten).

Die IC direct biedt dan helaas geen aansluiting richting België; de IC Brussel (die in Breda tijd nodig heeft om te keren) vertrekt ongeveer een half uur later. De sprinter zou misschien wel een krappe aansluiting hebben. Idealiter is zo’n overstap 15-20 minuten denk ik, vanwege de vervelende consequenties bij vertraging.

Andere opties lijken me nog steeds de IC Zwolle - Roosendaal splitsen/combineren in Breda (i.p.v. de sprinter ’S-Hertogenbosch - Dordrecht) of de geplande IC Lelystad - Dordrecht doortrekken naar Breda. In de spits is een frequentie van 4x per uur tussen Breda en Dordrecht heus niet overdreven veel trouwens. In de huidige plannen gaat het slechts om 2 of 3 treinen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Volgens mij komt er geen mooie kwartierdienst op de HSL. Tussen Tilburg en Breda is een ongelijkmatige interval van 11/19 minuten tussen beide intercity's, en dat zou ook in 2017 zo blijven. Wel worden de intervallen vermoedelijk omgewisseld omdat de intercity Eindhoven - Breda een kwartier opschuift (cross-platform in Ehv met de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]) en Zwolle - Roosendaal versneld wordt. Je krijgt dan Zwolle - Roosendaal 19 minuten na Eindhoven - Den Haag, en de eerstgenoemde gaat in Breda aansluiting geven op de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] welke daardoor niet in een strakke kwartierdienst kan gaan rijden.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Bemined schreef:Volgens mij komt er geen mooie kwartierdienst op de HSL. Tussen Tilburg en Breda is een ongelijkmatige interval van 11/19 minuten tussen beide intercity's, en dat zou ook in 2017 zo blijven. Wel worden de intervallen vermoedelijk omgewisseld omdat de intercity Eindhoven - Breda een kwartier opschuift (cross-platform in Ehv met de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]) en Zwolle - Roosendaal versneld wordt. Je krijgt dan Zwolle - Roosendaal 19 minuten na Eindhoven - Den Haag, en de eerstgenoemde gaat in Breda aansluiting geven op de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] welke daardoor niet in een strakke kwartierdienst kan gaan rijden.
Humpf, verwarrend. Als dat klopt lijkt het erop dat de IC Zwolle - Roosendaal de sprinter 's-Hertogenbosch - Dordrecht op de hielen zit bij Breda. Beiden zouden tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg ongeveer een kwartier van elkaar moeten liggen om aansluiting te geven van/naar Utrecht. Het wordt dan dus niet echt een snel ding, die sprinter. Zou die in Tilburg een tijdje wachten?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Men zegt dat de reis tussen Arnhem en ‘s-Hertogenbosch negen minuten sneller wordt, terwijl verderop staat dat Zwolle - Roosendaal 6 minuten sneller wordt. Dus klinkt als dat ergens een stop 3 minuten langer wordt ja. De knoop in Zwolle verschuift ook 2 minuten staat ergens, dus dat zo dan uitkomen op dat tussen Tilburg en Breda de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zo'n 5 minuten vroeger komt te rijden, terwijl de IC Eindhoven - Den Haag ongeveer een kwartier later komt te liggen. De ICD krijgt in Breda een directe overstap (dat is meestal 2 á 3 minuten) op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en een overstap van 7 á 8 minuten op de sprinter Dordrecht - ‘s-Hertogenbosch. Dat zou dus bijvoorbeeld kunnen resulteren in de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] aankomst :15, [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vertrek :17 en de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] vertrek :22, laatste dus vrijwel in het huidige pad. IC naar Eindhoven komt dan zo rond :37 aan in Breda en zal om :38 vertrekken.

De [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] gaat volgens het document 6 minuten na de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] uit Tilburg, dus dat zal rond :37 moeten worden, :08 in Eindhoven, de IC uit Den Haag 5 minuten erna. Die rijdt waarschijnlijk gelijk door als [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] naar Weert, doordat de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] 5 minuten later gaat rijden kan de [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] ook opgeschoven worden en kan deze doorkoppeling weer.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

De knoop Zwolle verschuift weliswaar, maar reken er maar op dat de IC Zwolle-Roosendaal niet meeverschuift aldaar (i.v.m. het enkelspoor, het nu al korte keren in Zwolle zonder optie tot lange keren). Sterker nog: als die mee verschoven moet worden, dan zou hij eerder iets later moeten vertrekken (want moet goed aansluiten ri. Groningen en die vertrekt dan 2 minuten eerder en komt 2 minuten later aan), maar dat past dus niet.

Ik vermoed dat de stop in 's-Hertogenbosch wel eens iets langer kan worden.
Als de IC op Arnhem-'s-Hertogenbosch 9 minuten sneller wordt, dan komt die vrijwel gelijk (.06/.36) met de IC uit Utrecht (.05/.35) aan in 's-Hertogenbosch. Hij zal dan wel iets langer stil staan om achter de IC naar Eindhoven aan te vertrekken (zodat de tijden van de IC in beide richtingen zo goed als symmetrisch zijn, aangezien tot Vught Aansluiting er nog geen 4 sporen liggen). Daarnaast had NS anders wellicht ook wel vermeld dat Arnhem-Tilburg(-Breda) 9 minuten sneller zou zijn.

Overigens hoop ik wel dat die IC naar Eindhoven 1 minuutje later vertrekt uit 's-Hertogenboch dan (dus om .08/.38 i.p.v. .07/.37), zodat er vanuit Arnhem ook een goede overstap is op die IC naar Eindhoven (verknoping).
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Als de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet zou meeschuiven met de knoop in Zwolle zou je geen overstap Groningen -> Deventer meer hebben omdat die overstap dan onder de 5 minuten duikt. Aangezien daar niets over vermeld wordt vermoed ik dat deze trein gewoon meeschuift. De korte kering worden dan juist langer dus dat is het probleem niet, en je bent nog altijd op tijd in Deventer voor de tegentrein vertrekt dus ook dat is geen probleem. Alleen de kruising in Zutphen moet anders ingericht worden als je later uit Zwolle vertrekt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten