Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

waren er nog altijd klachten over te volle treinen
Ik heb sterk het idee dat er 'in de provincie' sneller geklaagd wordt over een volle trein in vergelijking met de Randstad.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Gothic-Writer »

JWM schreef:
waren er nog altijd klachten over te volle treinen
Ik heb sterk het idee dat er 'in de provincie' sneller geklaagd wordt over een volle trein in vergelijking met de Randstad.
Waarschijnlijk komt dat omdat men op een groot deel van de trajecten in de randstad meerdere opties hebben om tussen plaatsen te reizen, waar men daarbuiten veelal is aangewezen op één, soms twee opties om te kunnen reizen.
Voorbeeld: Als men van Gilze-Rijen naar Rotterdam wil, heeft men maar één optie om in Breda te komen. Vanaf Breda zijn er vervolgens wel weer twee opties, waardoor je dus al meer kans heb op een 'rustige' trein, maar die optie heb je dus niet tussen Gilze-Rijen en Breda en ben je dus afhankelijk van de enige trein die er beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

JWM schreef:
waren er nog altijd klachten over te volle treinen
Ik heb sterk het idee dat er 'in de provincie' sneller geklaagd wordt over een volle trein in vergelijking met de Randstad.
Minder gewend aan volheid denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jms
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 13:37

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door jms »

In Friesland is een trein vol als je niet meer alleen op een bankje kan zitten ofwel als de trein iets meer dan de helft van de zitplaatsen bezet is. Elders is een trein vol als je moet staan. Weer elders is een trein vol als ie echt vol is.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Naast vreemden zitten is prima, maar hou je vetrollen bij je. :X
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Als ik het goed zie, wordt het deel van Amsterdam dat gebruik maakt van Amsterdam Lelylaan nu pas een beetje wakker: Lelylaan verlies namelijk de IC [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie].
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

VIRM schreef:Als ik het goed zie, wordt het deel van Amsterdam dat gebruik maakt van Amsterdam Lelylaan nu pas een beetje wakker: Lelylaan verlies namelijk de IC [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie].
Komt de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] voor terug in de plaats.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Ja maar geen intercitystatus meer hè, het Hoogeveen effect :p
Geen rechtstreekse verbinding met Vlssingen meer :')
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

De status van Asdl was al geen IC, want de 2600 reed simpelweg als stoptrein tussen Shl en Asd, met de opmerking op de CTA-bakken, dat deze óók op Asdl stopt.
PHS

Re: Mag ik even kwijt #199

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door pedaalemmerzak »

Lelylaan is typisch een station dat geschikt zou zijn als 'sneltreinstation'. Dus stel er passeren 4 intercities per uur, dan zouden twee daarvan kunnen stoppen op dit station.

Het zelfde zou kunnen gelden voor Duivendrecht (laag/oost/west dan, in de richting Utrecht, dus aan de bovenkant ,lijkt een stop me onnodig).
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

En dát is het nou net, op Asdl passeert alleen de 9200 als IC zijnde. De rest komt vanaf de HSL vandaan.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: RE: Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daelea »

pedaalemmerzak schreef:Het zelfde zou kunnen gelden voor Duivendrecht (laag/oost/west dan, in de richting Utrecht, dus aan de bovenkant ,lijkt een stop me onnodig).
Dat is ook precies wat er gaat gebeuren vanaf december: de Intercity Den Haag - Groningen/Leeuwarden rijdt Duivendrecht voorbij, de Intercity Dordrecht - Lelystad stopt er wel. :)
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Mag ik even kwijt #199

Bericht door Hageneis »

olof schreef:Amsterdam Lelylaan is nooit bedoeld als intercitystation, maar stiekem is het dat voor veel reizigers inmiddels wel. Het is een belangrijk station voor Amsterdam West en Nieuw-West met aansluitingen op tram 1 en 17 en diverse buslijnen. Als je naar de cijfers kijkt zie je ook een forse toename van het aantal reizigers sinds de intercity er stopt. Vorig jaar zelfs ruim 14000 reizigers per dag. Is dat niet al voldoende voor een intercity?

Ik vraag me af hoe de stromen in de toekomst gaan lopen: hoeveel reizigers zullen straks via Zuid of Sloterdijk gaan reizen en hoeveel zullen er via Lelylaan blijven reizen?
Voor veel reizigers uit het centrum is het natuurlijk ook sneller om tram 1 of 17 richting het westen te nemen dan naar het Noorden (Asd) en dan om te rijden langs Westpark en Sloterdijk. Vanuit de visie van het metronetwerk uit de jaren '60 had Asdl (toen nog West genoemd) ook een heel grote rol moeten spelen (oost-westmetro!), naast station Weteringcircuit.
Bemined
Berichten: 5867
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Het is gewoon een ongelukkige situatie, het station ligt vanaf beide kanten gezien direct na een splitsing. Nog ongelukkiger is dat Sloterdijk al een directe intercity met Leiden en Den Haag heeft via Haarlem, waardoor een intercity via Lelylaan eigenlijk uitsluitend station Lelylaan zou bedienen, alle andere reizigers hebben al een verbinding via een andere route, en voor reizigers tussen Schiphol en Sloterdijk maakt het niet uit of er een stoppende intercity of sprinter rijdt.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door evos »

olof schreef:Amsterdam Lelylaan is nooit bedoeld als intercitystation, maar stiekem is het dat voor veel reizigers inmiddels wel.
pedaalemmerzak schreef:Lelylaan is typisch een station dat geschikt zou zijn als 'sneltreinstation'.
Op Lelylaan hebben tot nu toe altijd IC's dan wel sneltreinen gestopt. Wikipedia:
Tussen Amsterdam Centraal en Schiphol reden in de eerste jaren alleen Intercitytreinen, daarom was station Lelylaan tot 1996 een intercitystation. Er stopten intercitytreinen naar enerzijds Brussel en Vlissingen en anderzijds naar Enschede, Groningen, Leeuwarden en Berlijn. In 1996 ging de nieuwe sneltrein tussen Amsterdam, Schiphol en Den Haag in Lelylaan stoppen en verviel de intercitystatus van het station.
Inderdaad stopten er in b.v. 1990 intercities die Sloterdijk voorbijreden.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Dat stukje tekst van wikipedia klopt dan ook wel met de opmerking van olof.

Er stoppen alleen IC's omdat er geen stoptreinen reden op dat stuk spoor, niet omdat het per sé zo'n belangrijk station was. Of lees ik het nu verkeerd?
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hageneis »

Maar door de ringmetro, twee tramlijnen en het busstation is Asdl wel een belangrijk ov-knooppunt voor het westelijk deel van Amsterdam. Die verliezen hiermee een goede verbinding met de rest van Nederland. Voor veel forensen zal dit waarschijnlijk betekenen dat die aan gaan schuiven op de A10-west.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Ze behouden een directe trein met Leiden en kunnen op Schiphol cross-platform overstappen op andere, snelle, treinen. Vanuit Nieuw-West is het waarschijnlijk al sneller om de bus naar Schiphol te nemen en daar de intercity's te pakken.

Dat het station in verhouding met andere Nederlandse stations redelijk veel reizigers heeft klopt, maar het heeft dan wel weer minder reizigers dan andere Amsterdamse stations, een intercitystop klopt in de lokale verhoudingen dan niet.

En ik denk ook niet dat veel mensen de overstap naar de auto zullen maken. Het verkeer staat in en rond Amsterdam vaak vast en parkeervergunningen zijn duur en de wachtlijsten lang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bram »

De IC vanaf Lelylaan is populair omdat deze een directe verbinding biedt met Leiden, Den Haag, Rotterdam, en Dordrecht. Er is nou eenmaal veel verkeer tussen het Westen van Amsterdam en deze steden.

Met de nieuwe 4600 lukken de eerste twee. Op den duur wil NS toch dat mensen naar Rotterdam en verder over de HSL reizen. Zou bij volledige integratie in het hoofdrailnet de trein vanuit Zeeland (via Dordrecht) na Rotterdam niet eigenlijk ook over de HSL moeten?
Laatst gewijzigd door Bram op zo 30 okt 2016, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door evos »

Chrysa schreef:Dat stukje tekst van wikipedia klopt dan ook wel met de opmerking van olof.

Er stoppen alleen IC's omdat er geen stoptreinen reden op dat stuk spoor, niet omdat het per sé zo'n belangrijk station was. Of lees ik het nu verkeerd?
Volgens de spoorboekjes 1986 en 1990 stopten in Lelylaan:
- de IC's Asd-Brussel/Vlissingen, die verder niet stopten tussen Asd en Schiphol,
- de IC's Groningen/Leeuwarden/Enschede-Asd, die als stoptreinen (volgens het spoorboekje zonder IC-status) doorreden naar Hoofddorp.
Lelylaan was toen dus wel een echt IC-station. Wikipedia gaat m.i. wel wat kort door de bocht door te stellen dat er alleen IC's reden.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hageneis »

evos schreef:
Chrysa schreef:Dat stukje tekst van wikipedia klopt dan ook wel met de opmerking van olof.

Er stoppen alleen IC's omdat er geen stoptreinen reden op dat stuk spoor, niet omdat het per sé zo'n belangrijk station was. Of lees ik het nu verkeerd?
Volgens de spoorboekjes 1986 en 1990 stopten in Lelylaan:
- de IC's Asd-Brussel/Vlissingen, die verder niet stopten tussen Asd en Schiphol,
- de IC's Groningen/Leeuwarden/Enschede-Asd, die als stoptreinen (volgens het spoorboekje zonder IC-status) doorreden naar Hoofddorp.
Lelylaan was toen dus wel een echt IC-station. Wikipedia gaat m.i. wel wat kort door de bocht door te stellen dat er alleen IC's reden.
Klopt. In die tijd zat ik daar op school. Toen lag de ringmetro er nog niet en zat het loket in het toen gebouwtje op het perron met ook nog een Het Station (voorloper van Kiosk) erachter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De reistijd voor de directe trein Lelylaan - Leiden neemt zes minuten toe (van 24 naar 30 minuten), de verbindingen met overstap blijven net zo snel. Aantal directe treinen naar Leiden gaat overdag van 2x/uur naar 4x/uur in een perfecte kwartiersligging. Het comfort van SLT ligt wel lager dan dat van VIRM, maar al met al denk ik dat er iets teveel nadruk wordt gelegd op het woord Intercity.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hageneis »

Er wonen ook nog reizigers verder dan Ledn, hoor!
Dan veranderd de situatie wel behoorlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Ik neem even een reis die veel rijksambtenaren zullen afleggen: Lelylaan - Den Haag Centraal gaat van 39 naar 45 minuten en blijft met overstap. Valt allemaal reuze mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten