Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Mikos »

Ja, want Olst en Wijhe zijn zo gericht op Zwolle en totaal niet op Deventer, ofzo. Je roept hele rare dingen, die totaal niet relevant zijn. Alsof ik ga roepen dat ze beter een kwartiersdienst kunnen gaan rijden met Mercedes Sprinters in plaats van Ambassadors op die snelbuslijn van Breda naar Utrecht. En anders nemen ze de trein maar. :')
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Op zich hebben veel meer reizigers er profijt van dan dat ze er op achteruit gaan. Het aantal reizigers tussen Zwolle en Deventer is veel groter dan tussen Zwolle/Deventer en Wijhe/Olst. En aangezien de provincie Overijssel het al niet breed heeft zul je het moeten doen met de bestaande infrastructuur. Verder ligt het station Wijhe op een rare locatie helemaal in het noorden van het dorp, je zou het station beter kunnen verplaatsen naar een locatie ter hoogte van de Raalterweg. En als laatste doet lijn 161 doet er maar 18 minuutjes langer over dan de trein tussen Deventer en Olst, dus de reistijd blijft best beperkt voor Olst/Wijhe.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Mikos »

En vervolgens ga je dus 1000 man (ik neem die cijfers zonder ze te controleren van je over) per dag in een bus stoppen en vervierdubbel je per enkele reis hun reistijd even van Olst naar Deventer, want dan hebben anderen er voordeel van? Waar gaat de provincie, die het toch al niet breed heeft, al die bussen vandaan halen dan?

Laat het dan maar lekker zoals het is; zodra er ergens geld gevonden wordt voor de verdubbeling tussen Olst en Deventer gaan we het nog wel eens hebben over een aparte sprinter.

Wat heeft dit trouwens nog met de huidige dienstregeling te maken? (A)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Ik haakte aan op Ardan met zijn *O* smiley over het niet stoppen in Wijhe en Olst, dus geen directe verwijzing naar de huidige dienstregeling. Ik zal dit weekend wel eens even gaan puzzelen en mijn bevinden hierover in een ander topic plaatsen. Het moet toch ook zonder spoorverdubbeling beter kunnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Mikos schreef: Mercedes Sprinters in plaats van Ambassadors op die snelbuslijn van Breda naar Utrecht
Slecht voorbeeld, want in tegenstelling tot Regenmakers plan gaan mensen er dan wel op vooruit. :p

Zwolle - Deventer heeft niet genoeg vraag naar 2 ICs en 2 sprinters lijkt me, dan zijn die twee stops niet zo'n probleem vergeleken met de 40 minuten extra reistijd die je mensen in Olst en Wijhe anders geeft. Als je zo graag meer sprinters wilt, ga lekker naar Friesland of Zeeland dan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Dankje Chrysa voor je heldere inzicht. Ik moet ook niet om half 3 's nachts met plannen aankomen. Scheelt mij weer puzzelen dit weekend. :)

Overigens Zeeland heeft 0 sprinters. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

SuperGhost schreef:Tussen Deventer en Olst ligt dubbelspoor ja.
Was het maar waar. Alle dure PHS-projecten hebben dit soort achterstallige klusjes uitgesteld naar de verre toekomst.

Maar waart er hier ineens zo op Olst en Wijhe gebasht? Die zijn toch zeker niet de grootste kwelling voor IC-reizigers. Wat te denken van de Zeeuwse lijn?
Daarnaast, als de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] ze gaat overslaan, dan gaat ofwel de knoop in Zwolle, ofwel die in Zutphen kapot. En verder loopt er tussen Zwolle en Deventer geen snelweg (of goed uitgebouwde autoweg), dus de trein is hier nu al sneller dan de auto. Ik denk dus dat het aantal extra reizigers dat dit zal trekken beperkt is.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

regenmaker schreef:Dankje Chrysa voor je heldere inzicht. Ik moet ook niet om half 3 's nachts met plannen aankomen. Scheelt mij weer puzzelen dit weekend. :)

Overigens Zeeland heeft 0 sprinters. ;)
Daarom moeten zij dus extra sprinters hebben. :p
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

bron
ZEVENBERGEN - Waarom is de toegankelijkheid voor mindervaliden op de NS-stations Zevenbergen en Lage Zwaluwe verslechterd? Dat wil de Tweede Kamerfractie van de PvdA weten van staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.
Geen bijzonder artikel, maar het is al de 4de sinds de nieuwe dienstregeling waarbij er SGM rijdt ipv SLT op Dordrecht - Roosendaal ([serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie]). Ze hebben wel een punt over dat de treinen onbruikbaar zijn voor rolstoelers, maar hoe ging dit in de vorige dienstregeling dan? Toen reed er net zo veel SGM, maar alleen ergens anders...
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Reiziger Delft »

Klopt, maar ik kan me de boosheid voorstellen als je van de een op de andere dag opeens niet meer zelfstandig van de trein gebruik kan maken. NS heeft dat ook niet aangekondigd, de vrouw werd er opeens mee geconfronteerd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

starx schreef: Daarnaast, als de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] ze gaat overslaan, dan gaat ofwel de knoop in Zwolle, ofwel die in Zutphen kapot. En verder loopt er tussen Zwolle en Deventer geen snelweg (of goed uitgebouwde autoweg), dus de trein is hier nu al sneller dan de auto. Ik denk dus dat het aantal extra reizigers dat dit zal trekken beperkt is.
Ik dacht dat het sowieso ooit de bedoeling was om een doorgaande sprinter Apeldoorn - Winterswijk te maken, dan komt de knoop in Zutphen toch te vervallen. Zolang de stoptrein van Syntus uit Oldenzaal maar blijft aansluiten op de IC in Zutphen is er niets aan de hand lijkt me.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

regenmaker schreef:Zolang de stoptrein van Syntus uit Oldenzaal maar blijft aansluiten op de IC in Zutphen is er niets aan de hand lijkt me.
Ja, en die zit vast aan de knoop in Hengelo die weer aan de knoop in Zwolle en de IC's Enschede-Almelo vastzit. Daar is dus niks mee te schuiven, dus kun je de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] ook niet verschuiven.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Chrysa schreef:Zwolle - Deventer heeft niet genoeg vraag naar 2 ICs en 2 sprinters lijkt me,
Kan je dit onderbouwen?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Chrysa schreef:bron
ZEVENBERGEN - Waarom is de toegankelijkheid voor mindervaliden op de NS-stations Zevenbergen en Lage Zwaluwe verslechterd? Dat wil de Tweede Kamerfractie van de PvdA weten van staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.
Geen bijzonder artikel, maar het is al de 4de sinds de nieuwe dienstregeling waarbij er SGM rijdt ipv SLT op Dordrecht - Roosendaal ([serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie]). Ze hebben wel een punt over dat de treinen onbruikbaar zijn voor rolstoelers, maar hoe ging dit in de vorige dienstregeling dan? Toen reed er net zo veel SGM, maar alleen ergens anders...
Inderdaad vind ik het wel een terechte klacht. Ik snap eigenlijk niet waarom er niet gewoon in de reisplanner staat of een trein rolstoeltoegankelijk is. En als we dan toch bezig zijn kunnen ze er meteen ook bijzetten of een trein een toilet heeft of niet. Natuurlijk kan het dan gebeuren dat er een enkele keer een trein rijdt die er niet aan voldoet, maar in zo'n geval kun je een eventuele rolstoel gebruiker helpen of vervangend vervoer aanbieden. Het gaat immers niet om enorme aantallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Dat staat gewoon in de reisplanner:
Afbeelding

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling is het probleem met "onlogische keuze" voor materieel begonnen, althans op een aantal trajecten. Het is wel gegrond te zeggen dat de NS gewoonweg geen rekening houd met "specifieke" reizigers en alleen maar focust op de grote groepen schapen van de maatschappij, want daar zit het geld.

Natuurlijk gaan ze dat niet anpubliek zeggen, maar bij wijze van spreken, het levert veel meer geld op om duizend mensen in een sgm-ll sprinter te laten rijden, als een paar minder valide mensen de mogelijkheid te geven om ook ergens te komen zonder hulp.

*heb expres overdreven in mijn uitspraak omdat ik van mening ben dat er ook onvoldoende word ingesprongen wordt op de reizigersstromingen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Heb je daar ook nog een echt onderbouwing voor? Want de claims die je maakt zijn nogal wat, dat zou namelijk ongelijke behandeling zijn. :X

Maar even serieus: de reden dat er SGM rijdt in de 5900 is omdat dat materieel minder capaciteit heeft dan SLT, waarvan de capaciteit betet gebruikt kan worden op drukke trajecten. Zodra de Flirt in de 6900 gaat rijden zijn daar de klachten ook weer weg. Nog eventjes geduld hebben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

*5900 ;-)

En dit zal daar per Wbl 2017-5 (4 september 2017) worden ingezet, samen met de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie].
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Suus schreef:Dat staat gewoon in de reisplanner:
Okee, dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd. Maar dan zou het ook fijn zijn als 9292 dit ook meldt. En verder zou NS reizigers hier ook op attent kunnen maken door mededelingsposters op stations op te hangen. Ik denk niet dat het kwade wil is van NS, maar ze lijken zich er niet van bewust dat het veranderen van materieel voor sommige reizigers grote gevolgen kan hebben.

In de luchtvaart wordt er bijvoorbeeld wel goed rekening gehouden met invaliden. Het gaat niet om veel mensen, dus de kosten zijn beperkt en het is een ontzettend sympathiek gebaar.
Gothic-Writer schreef:Sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling is het probleem met "onlogische keuze" voor materieel begonnen, althans op een aantal trajecten. Het is wel gegrond te zeggen dat de NS gewoonweg geen rekening houd met "specifieke" reizigers en alleen maar focust op de grote groepen schapen van de maatschappij, want daar zit het geld.

Natuurlijk gaan ze dat niet anpubliek zeggen, maar bij wijze van spreken, het levert veel meer geld op om duizend mensen in een sgm-ll sprinter te laten rijden, als een paar minder valide mensen de mogelijkheid te geven om ook ergens te komen zonder hulp.

*heb expres overdreven in mijn uitspraak omdat ik van mening ben dat er ook onvoldoende word ingesprongen wordt op de reizigersstromingen.
Natuurlijk houdt NS vooral rekening met grote groepen reizigers. Dat is precies waarom er geen IC in Hoogeveen stopt, om maar iets te noemen.
Wat zijn trouwens de onlogische materieelkeuzes? In deze dienstregeling rijdt in veruit de meeste treinseries maar één materieelsoort. Volgens mij is dat de afgelopen 10 jaar nog nooit zo duidelijk geweest.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

In principe gaat toegankelijkheid van NS er nog altijd vanuit dat je reisassistentie aanvraagt onafhankelijk van het ingezette type materieel. Dat moet ook wel aangezien alleen FLIRT volledig zelfstandig toegankelijk is voor de meeste groepen invaliden. SLT kent bijvoorbeeld een te grote gleuf tussen perron en trein om met de meeste rolstoelen zonder hulpmiddel naar binnen te komen.

Overigens vind ik de vergelijking met het vliegtuig een beetje gek:
Die nemen je alleen mee als je rolstoel in het bagageruim past. Dat is voor vrijwel iedere grote elektrische rolstoel niet het geval. Die moet je dus uit elkaar halen en in elkaar zetten om mee te kunnen. NS mikt je ongeacht het formaat en type stoel gewoon in de trein zolang je maar assistentie aanvraagt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Gothic-Writer schreef:Sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling is het probleem met "onlogische keuze" voor materieel begonnen, althans op een aantal trajecten. Het is wel gegrond te zeggen dat de NS gewoonweg geen rekening houd met "specifieke" reizigers en alleen maar focust op de grote groepen schapen van de maatschappij, want daar zit het geld.
De keuze voor SGM of SLT is vooral ingegeven door de betere rijtijden van SLT. SLT wordt dus met name daar ingezet waar het vanwege de rijtijden echt moet, en wat er dan nog over blijft stroomt naar de rest. Op Den Haag - Dordrecht zijn de rijtijden dusdanig dat SGM ze ook kan halen, dus rijdt daar SGM.
Meltrain schreef:Voor mij heeft deze dienstregeling wel een groot nadeel en dat is dat de Oude Lijn wat minutenwijzigingen heeft gekregen, waardoor de overstap tussen de Sprinters Dordrecht - Rotterdam en de IC Rotterdam - Utrecht van 5 naar 15 minuten is gegaan (in de praktijk haal ik de 0-minutenoverstap héél soms).
Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom de Oude Lijn zo gewijzigd is. Volgens mij wordt er in Zwolle begonnen met het maken van de dienstregeling vanwege de knoop aldaar en wordt vanaf daar alles "uitgerold". Is er op de lijn naar Almere en Schiphol dan zo veel gewijzigd dat daardoor ook de Sprinters tussen Den Haag en Dordrecht een andere ligging gekregen hebben?
(En is bij deze wijziging wel gekeken of relevante overstappen hierdoor aanzienlijk verslechterd worden?)
De reden van de wijzigingen op de Oude Lijn is het herstellen (of maken) van 4x per uur de IC-knoop in Leiden. Die komt qua tijdsligging vast te liggen doordat een van de series daar naar Zwolle rijdt, en daarmee liggen de tijden van de IC's op de Oude Lijn vast. Voor de sprinters heb je dan nog keuzes: er is gekozen voor het bieden van de aansluitingen op Laan van NOI voor de sprinters tussen Leiden en Den Haag Centraal, en voor de aansluitingen op Den Haag HS voor de sprinters tussen Den Haag Centraal en Dordrecht. Dat daarmee de aansluitingen op Rotterdam en Den Haag Centraal voor al deze sprinters verslechterd zijn is waar, maar er is dus in ieder geval wel naar overstappen gekeken. Of daarbij ook de goede afweging is gemaakt kan ik niet beoordelen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:
SuperGhost schreef:Tussen Deventer en Olst ligt dubbelspoor ja.
Was het maar waar. Alle dure PHS-projecten hebben dit soort achterstallige klusjes uitgesteld naar de verre toekomst.
Oeps, ik bedoelde natuurlijk enkelspoor :')
regenmaker schreef:
starx schreef: Daarnaast, als de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] ze gaat overslaan, dan gaat ofwel de knoop in Zwolle, ofwel die in Zutphen kapot. En verder loopt er tussen Zwolle en Deventer geen snelweg (of goed uitgebouwde autoweg), dus de trein is hier nu al sneller dan de auto. Ik denk dus dat het aantal extra reizigers dat dit zal trekken beperkt is.
Ik dacht dat het sowieso ooit de bedoeling was om een doorgaande sprinter Apeldoorn - Winterswijk te maken, dan komt de knoop in Zutphen toch te vervallen. Zolang de stoptrein van Syntus uit Oldenzaal maar blijft aansluiten op de IC in Zutphen is er niets aan de hand lijkt me.
Bij zo'n doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn moet de huidige trein uit Winterswijk gewoon in het huidige pad blijven, maar dan alleen direct doorrijden naar Apeldoorn. Van/naar Winterswijk blijft de knoop in Zutphen dan dus gewoon overeind. Alleen van/naar Apeldoorn dan niet meer (maar die moeten een betere snelbus Arnhem-Apeldoorn krijgen). Dus die knoop in Zutphen blijft dan dus nog altijd zeer belangrijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Suus schreef:Dat staat gewoon in de reisplanner:
Pas vlak voor vertrek. Je kunt niet nu in de planner kijken om te zien wat er morgen rijdt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Mikos »

Ik kan nu in de Reisplanner zien dat er morgen om 22.47 uur van Olst naar Deventer een DDZ-VI rijdt. En om 22.41 uur uit Roosendaal naar Oudenbosch een SLT-VI.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Je denkt dat je dat kunt zien, maar in werkelijkheid wordt gewoon de inzet volgens dagplan van de dag waarop je de reis plant getoond en niet de geplande inzet morgen.
Tenminste, als ik me niet vergis was dat de beperking die in dit systeem zat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 174 gasten