Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Het grootste probleem met de huidige intercity die in Essen eindigt is dat deze niet onder het viaduct van de A58 past.

Er schijnt vanwege een zoveelste ronde wegwerkzaamheden in Antwerpen wel tijdelijk een tweede lokaaltrein te komen tussen Antwerpen en Roosendaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Widejo »

Tevens lijkt mij een stevige verbouwing aan het emplacement van Roosendaal ook niet gewenst. Het gehele complex is monumentaal, dit geld ook voor het eilandperron. Dus ingrijpen zoals perrons ombouwen naar een Belgische variant gaat veel tijd in beslag nemen.

Überhaupt een tweede L-trein per uur tussen Roosendaal en Antwerpen zou geen slecht idee zijn. Zeker bij het verhuizen van de Benelux, maar ik denk dat de vraag daar te klein voor is. En levert dat geen problemen op in Antwerpen-Centraal, is er nog veel ruimte per uur op de onderste sporen. Ik neem aan dat daar ook een toekomstige Eurostar erbij komt op die perrons.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Je zou die 2e trein dan eventueel via de ring kunnen sturen, zodat die stations ook weer terug in dienst komen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Waarom zou je? Beide stations trokken nog geen 200 reizigers per dag en de reistijd voor de andere stations is met bijna 10 minuten afgenomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Frank »

http://www.locov.nl/Images/Locov%202016 ... 374801.pdf

Besluit NS dienstregeling 2017:
* De intercity's tussen Utrecht Centraal en Eindhoven rijden 's avonds een uur langer elk kwartier.
* IenM financiert voor twee jaar elk uur een intercity Dordrecht - Breda. Tweemaal per uur bleek niet inpasbaar.
* De intercity's tussen Maastricht en Alkmaar rijden in de spits vaker door naar Schagen, zodat te Alkmaar altijd wordt aangesloten op de spitsintercity van/naar Haarlem.
* De Sprinters tussen Hoorn Kersenboogerd en Hoofddorp rijden doordeweeks tot 19:00 elke dertig minuten door naar Leiden Centraal.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MarkNL »

Wat betreft een tweede verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen: stond er niet een passage in het voorstel van begin dit jaar dat de NS hier onderzoek naar zou doen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Dat was geen passage maar een aparte adviesaanvraag:
www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-258760-adviesaanvraag-verbinding-a.aspx
Daarin stelt NS dus voor om de tijdelijke extra treinen rond Antwerpen door te laten rijden tot Roosendaal. Dat is best een goed idee, maar daar hebben ze wel de medewerking van de NMBS voor nodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MarkNL »

Ah dat was hem inderdaad, thnx! Kon hem zo even niet 1-2-3 meer vinden via m'n telefoon.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Frank schreef: Besluit NS dienstregeling 2017:
* De intercity's tussen Utrecht Centraal en Eindhoven rijden 's avonds een uur langer elk kwartier.
* IenM financiert voor twee jaar elk uur een intercity Dordrecht - Breda. Tweemaal per uur bleek niet inpasbaar.
* De intercity's tussen Maastricht en Alkmaar rijden in de spits vaker door naar Schagen, zodat te Alkmaar altijd wordt aangesloten op de spitsintercity van/naar Haarlem.
* De Sprinters tussen Hoorn Kersenboogerd en Hoofddorp rijden doordeweeks tot 19:00 elke dertig minuten door naar Leiden Centraal.
Mooie verbeteringen op het oorspronkelijke plan. Het betekent overigens dat de [serie=Sprinter|2016|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] worden ingekort tot Hoofddorp. Nieuw Vennep en Sassenheim hebben dan dus geen directe verbinding meer met Amsterdam Zuid en naar Amsterdam Centraal om het half uur.

Verder is het nog steeds zo dat de laatste doorgaande IC van en naar Heerlen nog altijd vrij vroeg gaat. Wel zal de [serie=Stoptrein|2016|Heerlen - Sittard6900[/serie] onder Arriva ook ´s avonds elk halfuur rijden. Voor de doorgaande reizigers is dit ´s avonds dan altijd de snelste verbinding richting Eindhoven.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Het was hier volgens mij nog niet met zoveel woorden gezegd, maar de Benelux blijft volgend jaar onveranderd. Dat betekent dat die net als nu zwaar wordt uitgebogen. Hij zit dan geen andere series in de weg, waardoor die deels niet kunnen rijden of stations moeten overslaan. Voor Amsterdam en Schiphol is er de mogelijkheid om vanuit de Benelux op de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] over te stappen en zo een kwartier sneller te zijn. Als het goed is hoef je met een internationaal vervoerbewijs geen toeslag te betalen.

In 2018 zal dan het verbeterplan ingaan. Maar daarover is het laatste woord nog niet gezegd, want Den Haag is daar totaal niet happy mee.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

starx schreef:Als het goed is hoef je met een internationaal vervoerbewijs geen toeslag te betalen.
Dit klopt.
🍉
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Widejo »

In het topic over Ideeën voor de dienstregeling 2016 heb ik al een paar keer aangegeven dat de "rechtstreekse" verbinding naar Schiphol vanuit Zeeland echt een dingetje is voor zowel de provincie Zeeland maar ook voor de gemeente Bergen op Zoom. Opnieuw komt de verbinding naar Schiphol in het geding als we kijken naar de plannen voor 2017.

En opnieuw komen beide partijen waarschijnlijk in actie. Ze tekenen beide bezwaar aan, nadrukkelijk tegen het verdwijnen van deze rechtstreekse verbinding.

http://internetbode.nl/bergen-op-zoom/r ... jnt-303628
Bron: Bergen op Zoomse Bode

Mijn persoonlijke mening is het puur een wijziging ter stimulatie van het gebruik van de Intercity Direct.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Ik zie het meer als een typisch geval van Mastwijkisme :D
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door jesse-cruzu »

Het is wel zo dat reizigers de (duurdere) Intercity Direct worden ingejaagd.
Alargule

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Alargule »

Welnee.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Jef400 »

Welkom in de eerste ronde van het grote ovinnederland tennistoernooi. We schakelen in bij een stand van 15-15 in de eerste game *O*

Nou even serieus. Ik weet niet hoe lang de overstap is. Maar ook in Leiden kun je overstappen. Kan nog cross-platform zonder tijdverlies ook. Dat IC-direct verhaal en de vele reizigers neem ik maar mee als lulkoek voor bij deze tenniswedstrijd. Fijne dag nog verder.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Tsja, of als je in Rotterdam crossplatform over kunt stappen op de ICD?

Overigens, ik zal dat de IC Vlissingen dan over Haarlem naar Amsterdam Centraal gaat en door naar Almere Centrum als eindbestemming (volgens de wiki). Is dat heel erg handig? Zit die dan de treinen tussen Zaandam/Sloterdijk en Amstel/Utrecht in de weg?
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door waldo79 »

De [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] rijdt toch ook "over" Amsterdam heen. Op dit moment is dat ook niet problematisch :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De 2600, of welk nummer deze ook krijgt volgend jaar, wordt geknipt op Amsterdam Centraal. Niets doorrijdende treinen uit Haarlem dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Het is vooral een dienstregelingstechnische reden dat de rechtstreekse verbinding Zeeland-Schiphol verdwijnt. In de nieuwe situatie rijden er geen "normale" IC's meer over de Westtak in Amsterdam. Ik kan prima begrijpen dat dat gebeurt. Er blijft wel een snelle overstap bestaan in Leiden. Het alternatief was dat de rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal zou komen te vervallen.

Volgens mij moet Bergen op Zoom vooral blij zijn dat de overstap in Roosendaal op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] sneller wordt. Dat lijkt me toch wel wat belangrijker dan de rechtstreekse verbinding met Schiphol.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door waldo79 »

Bee schreef:De 2600, of welk nummer deze ook krijgt volgend jaar, wordt geknipt op Amsterdam Centraal. Niets doorrijdende treinen uit Haarlem dus.
Ik heb het ook over het moment van nu :@
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De 2600 van nu rijdt op de hoge sporen, die komen van Weesp en van Schiphol. Nu is het geen probleem.

Maar volgend jaar komt de s2600 uit Haarlem. Haarlem staat op de lage sporen en dus moet je overal doorheen voor Weesp. Daarom wordt de dienst geknipt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door waldo79 »

Het is mij duidelijk :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Ik lees ook dat de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] (of welk nummer die volgend jaar ook heeft) een langere stop te Roosendaal krijgt. Waarom is dat dan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Om aansluiting te geven op de Zwolle - Roosendaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten