Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28292
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Di 02 Mei 2017, 22:50

Er kan natuurlijk ergens SLT vandaan komen door inzet van het SGM dat vrijkwam van de Hoekse lijn een maand geleden, dat was in het vorige wijzigingsblad immers nog nergens planmatig ingezet. Maar of dat genoeg is voor Vathorst - Hoofddorp?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MetroRET
Berichten: 1015
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Di 02 Mei 2017, 22:51

Wubbo schreef:Daar is de 4600 voor teruggekomen, dus dat zal het verschil niet zijn.


Dat klopt, maar SLT is wel ruimer dan SGM. En VIRM is daar natuurlijk weggehaald, dus is de capaciteit wel verminderd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34914
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Di 02 Mei 2017, 22:57

De capaciteit is met ingang van de dienstregeling 2016 natuurlijk wel uitgebreid met de 1000, het kon daar waarschijnlijk wel met iets minder capaciteit af dan men vorig jaar had. Er rijden nog altijd 9 vrij toegankelijke treinen per uur tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 1015
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Di 02 Mei 2017, 22:59

Die niet stoppen op tussengelegen stations. :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34914
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Di 02 Mei 2017, 23:04

En de doorgaande reizigers van/naar Leiden en verder en Amsterdam Centraal zitten in de trein via Haarlem. Dus wat je nu tussen Schiphol en Amsterdam Centraal hebt is voor vooral lokaal vervoer. Wat daar nu rijdt moet buiten exceptionele pieken ruim voldoende zijn, en SLT en SGM zijn ongeveer om het even als je planning voldoet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5803
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Di 02 Mei 2017, 23:21

De sprinters Amsterdam - Schiphol zijn toch regelmatig overvol. Ik kan mij voorstellen dat men daar bij voorkeur toch SLT heeft rijden, met bagage gaat in/uitstappen bij een gelijkvloerse instap toch net wat sneller. Als het qua inzetnormen verder toch niet veel uitmaakt lijkt het mij logisch dat men een andere SLT-serie kiest voor de grote wisseltruc.

MetroRET
Berichten: 1015
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Wo 03 Mei 2017, 07:37

Het zal gaan om SLT uit de 7400 (/4700). Daar zal weer gedeeltelijk met SGM gereden worden.

De SGM komen waarschijnlijk van het Hoekse lijn die nu "geen werk" hebben.

Klaasje
Berichten: 6373
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Mei 2017, 10:55

Daarnaast is de 5800 tegenwoordig krapper gepland dan ooit. Die trein is superstrak getrokken tussen Amsterdam en Weesp en tussen Weesp en Amersfoort. SGM is qua rijden wellicht niet trager maar het halteren duurt wel langer. De 5800 kan dat niet hebben.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4401
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Wo 03 Mei 2017, 11:03

MetroRET schreef:De SGM komen waarschijnlijk van het Hoekse lijn die nu "geen werk" hebben.
Dat zijn er niet zo veel, bovendien vallen er nu een paar in voor de stellen die door brandschade aan de kant staan.

De instroom van meer FLIRT (eindelijk) zal misschien meer SGM opleveren.
DDZ wat nu in de 4900 kan natuurlijk ook nog ergens in een sprinterdienst ingezet worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2333
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Mikos » Wo 03 Mei 2017, 13:22

Okay, we gaan het helemaal anders doen. Daar waar de HSL nogal een zorgenkindje is qua uitval en verstoringen en ook NS is daar klaar mee, dus wordt er een nieuw pakket verstoringsmaatregelen geïntroduceerd om de reiziger met zo min mogelijk extra vertraging op de plaats van bestemming te krijgen bij een verstoring op de HSL. Vanaf 8 mei gaat onderstaand pakket in:

Verstoring op de HSL-Noord sectie
900 rijdt Amsterdam - Den Haag HS, biedt daar cross-platform overstap op de 1100.
De 1100 blijft rijden.
De 1000 wordt opgeheven.

Verstoring op de HSL-Zuid sectie
900 en 1100 rijden om via conventioneel spoor (via Dordrecht).
1100 rijdt om via Dordrecht en stopt daar extra.
900 rijdt om via Dordrecht en stopt tussen Dordrecht en Breda op 3 tussengelegen stations (vervangt daarmee de 6600).
2300 rijdt niet.
2400 rijdt niet tussen Rotterdam en Breda.
6600 rijdt niet tussen Dordrecht en Breda (wordt vervangen door de 900).

Stremming op deeltraject van de 1100
Stremming richting Den Haag: 1100 keert te Rotterdam C.
Stremming richting Breda: 1100 keert te Rotterdam C.

Stremming Amsterdam-Schiphol
900 gaat via en met stop te Amsterdam Zuid naar Diemen Zuid en keert daar.
1000 wordt opgeheven.

Klaasje
Berichten: 6373
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Mei 2017, 13:28

Dit hele verhaal heeft twee grote voordelen. De personeelslogistiek zal veel minder verstoord hoeven te raken als gevolg van een verstoring, daardoor kan de dienst sneller opgepakt worden als de storing voorbij is. Daarnaast daalt het aantal uitval registraties: Een 900 die nog wel Asd-Gv rijdt wordt namelijk als rijdend geregistreerd te Shl en Asd in plaats van niet rijdend. Op zichzelf is dat allemaal positief. Ik denk ook eigenlijk dat we over een paar maanden ronkende persberichten kunnen gaan lezen dat de uitvalcijfers enorm gedaald zijn want deze maatregelen hakken wel in die cijfers.

Pim-AllianceB95
Berichten: 824
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 03 Mei 2017, 13:46

Ziet er goed en klantvriendelijk uit! :pos:

Vraag me alleen wel af waarom de 900 bij een verstoring Shl-Asd niet stopt te Dvd, daar zou men immers mooi over kunnen stappen naar Asd.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4114
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Chrysa » Wo 03 Mei 2017, 14:10

Ah, intercities op Lage Zwaluwe. *O*
Werd tijd dat er wat gedaan werd, tussen Rotterdam en Breda reed wel erg weinig bij verstoringen.

Klaasje
Berichten: 6373
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Mei 2017, 14:20

Pim-AllianceB95 schreef:Ziet er goed en klantvriendelijk uit! :pos:

Vraag me alleen wel af waarom de 900 bij een verstoring Shl-Asd niet stopt te Dvd, daar zou men immers mooi over kunnen stappen naar Asd.

Omdat dat niet past tussen de 5700 en 1600. Je hebt 7 minuten tussen vertrek van de een en de aankomst van de ander nodig voor het tussenvoegen van een korte stop en dat past eigenlijk al niet aangezien er maar 6 minuten zijn. De laatste stop van een trein waarbij die ontruimd wordt kan nooit een korte stop zijn, daarmee is het kansloos.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12299
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Meltrain » Wo 03 Mei 2017, 14:33

Mooi pakket maatregelen. :pos:
Ik vraag me alleen nog af waarom bij een verstoring Shl - Asd de 1000 volledig wordt opgeheven. Is het niet mogelijk om die net als de 900 naar Dmnz te laten rijden?
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

starx
Berichten: 564
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Wo 03 Mei 2017, 15:50

Dat lijkt me inderdaad een prima set maatregelen. Gelukkig heeft NS ingezien dat de betrouwbaarheid van de HSL volstrekt onvoldoende was en dat wordt zo hopelijk een stuk beter.
Mikos schreef:2400 rijdt niet tussen Rotterdam en Breda.

Ik denk dat je hier tussen Rotterdam en Dordrecht bedoelt.

Ik vraag me wel of of de 900 in het pad gaat rijden van de 6600. Dan vertrekt die dus 6 minuten eerder uit Breda, maar het omrijden & de extra stops kost samen ongeveer een kwartier. Dat betekent dat die vanuit Rtd richting Shl minstens 10 minuten vertraagd zal rijden. En ook de 1100 zal door een omweg vertraging oplopen.

Maargoed, vertraging is altijd beter dan uitval.

Gothic-Writer
Berichten: 165
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Gothic-Writer » Wo 03 Mei 2017, 16:25

Nu maar hopen dat het zuidelijk deel van de HSL een beetje begaanbaar blijft komende zomer, met het oogpunt op de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug, anders hébben deze oplossingen niet veel nut, maar buiten dat om, prima oplossingen!!!!

Klaasje
Berichten: 6373
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Mei 2017, 16:30

En toch nog even over op de zuurpruimmodus... Ik vind het wel bizar laat dat NS nu eindelijk een keer maatregelen neemt om bij de verstoring de gevolgen te verminderen voor zowel de statistieken als de reizigers. Je zou toch zeggen dat dat wel een keer eerder had gemogen. Zou dat iets te maken hebben met dat het ministerie heeft gezegd dat "three strikes out" ook echt betekent dat het binnen die drie keer goed moet komen?

CamilleKreemers
Berichten: 2977
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 03 Mei 2017, 16:34

Waarom is niet eerder gekeken naar alternatieven op het spoor, zodat de klant een enigzins goed product kan verwachten? Na 1 strike hadden ze al moeten kijken ernaar. Dan hadden ze wellicht die tweede strike ook niet gehad en meer op veilig gespeeld. Kennelijk zit er een minder doordacht management achter.

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 772
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor olof » Wo 03 Mei 2017, 16:48

De maatregelen zien er goed uit. Ik ben alleen wel benieuwd of er genoeg materieel paraat is in Breda om te kunnen bijsturen op de 6600. Omdat de 900 en 1100 worden omgeleid, zal het wel dringen worden op de Moerdijkbrug. Dan wil je niet nog je sprintermaterieel in Dordrecht hebben staan. De 6600 is al vaak genoeg de dupe.

Die extra stops van de 900 op Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe lijken me wel een tikkeltje overdreven, hier rijdt toch ook de 5900? Een halfuursdienst moet toch wel haalbaar zijn op dit rustige traject. Tot enkele jaren terug reed er in het dal een halfuursdienst. Tussen Lage Zwaluwe en Breda is de bus een alternatief. Twee stops minder is toch circa vier minuten minder leed voor de reiziger.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2333
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Mikos » Wo 03 Mei 2017, 17:04

Dat het nu wordt ingevoerd wil natuurlijk niet zeggen dat er niet al een hele tijd aan is gewerkt. Sommige dingen hebben nu eenmaal een lange doorlooptijd voor ze kunnen worden ingevoerd.

Ik zag trouwens een melding voorbij komen dat de ingangsdatum momenteel op losse schroeven staat, dus mogelijk niet al per volgende week, maar het komt er wel aan.

Voor zowel de 900 als de 1100 wordt een extra reistijd van 30 minuten voorzien via Dordrecht.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4401
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Wo 03 Mei 2017, 17:33

30 minuten vertraging door een extra rijtijd van een minuut of 8: dat is wel fors.

Dat het nu wordt ingevoerd wil natuurlijk wel zeggen dat men er te laat aan gedacht heeft.
Dit maatregelenpakket had gewoon in december klaar moeten liggen, niet een half jaar later.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Bemined
Berichten: 1296
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Wo 03 Mei 2017, 17:39

Dat is inderdaad heel fors, de netto extra rijtijd (dus exclusief lange stops) zou voor de stoppende 900 slechts een kwartier zijn en voor de 1100 circa 8 à 9 minuten. Dat je enkele stops langer maakt om bestaande paden te gebruiken snap ik, zeker als je treinseries opheft, want anders krijg je in Bdpb opeens dat de trein bijvoorbeeld enkele minuten eerder vertrekt wat ongewenst is. Maar zelfs dan kom ik maar op hooguit 20 minuten extra reistijd uit, de 6600 gaat namelijk 5 minuten voor de 900 uit Bd, en na overstap op de 2400 ben je enkele minuten voor de 1000 naar Asd vertrekt in Rtd. Eigenlijk zou je dan verwachten dat juist de 900 dus opgeheven wordt en de 1000 verlengd wordt via Ddr naar Bd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Mei 2017, 23:07

Mikos schreef:Okay, we gaan het helemaal anders doen. Daar waar de HSL nogal een zorgenkindje is qua uitval en verstoringen en ook NS is daar klaar mee, dus wordt er een nieuw pakket verstoringsmaatregelen geïntroduceerd om de reiziger met zo min mogelijk extra vertraging op de plaats van bestemming te krijgen bij een verstoring op de HSL. Vanaf 8 mei gaat onderstaand pakket in:

Verstoring op de HSL-Noord sectie
900 rijdt Amsterdam - Den Haag HS, biedt daar cross-platform overstap op de 1100.
De 1100 blijft rijden.
De 1000 wordt opgeheven.

Verstoring op de HSL-Zuid sectie
900 en 1100 rijden om via conventioneel spoor (via Dordrecht).
1100 rijdt om via Dordrecht en stopt daar extra.
900 rijdt om via Dordrecht en stopt tussen Dordrecht en Breda op 3 tussengelegen stations (vervangt daarmee de 6600).
2300 rijdt niet.
2400 rijdt niet tussen Rotterdam en Breda.
6600 rijdt niet tussen Dordrecht en Breda (wordt vervangen door de 900).

Stremming op deeltraject van de 1100
Stremming richting Den Haag: 1100 keert te Rotterdam C.
Stremming richting Breda: 1100 keert te Rotterdam C.

Stremming Amsterdam-Schiphol
900 gaat via en met stop te Amsterdam Zuid naar Diemen Zuid en keert daar.
1000 wordt opgeheven.

Ik mis eigenlijk de optie: Stremming tussen Schiphol en Riekerpolder Aansl., in dat geval kan de ICD natuurlijk ook niet richting Diemen-Zuid rijden. Wordt er dan op Schiphol gekeerd?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 6373
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Mei 2017, 23:10

Nee, dan zal die er wel uit gaan.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast