Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Ik zou alles wat je net over de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] gezegd heb maar vergeten, afgelopen weekend waren deze series namelijk ingekort tot Gouda waardoor men dus niet de kans had stellen af te trappen in Rotterdam. Zou me niets verbazen als men dit aanstaand weekend wel gewoon weer doet zoals vanouds. Al zouden er wel een aantal treinen verlengd worden dacht ik, maar niet zo fanatiek als afgelopen weekend.
Hadden de diverse VIRMs in de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] ook met die werkzaamheden te maken, of was dat wel een geplande wijziging. Van die treinen valt immers al weinig af te trappen, want dat waren op één trein na losse stellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bemined schreef:Ik zou alles wat je net over de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] gezegd heb maar vergeten, afgelopen weekend waren deze series namelijk ingekort tot Gouda waardoor men dus niet de kans had stellen af te trappen in Rotterdam. Zou me niets verbazen als men dit aanstaand weekend wel gewoon weer doet zoals vanouds. Al zouden er wel een aantal treinen verlengd worden dacht ik, maar niet zo fanatiek als afgelopen weekend.
Nou ja, dat geldt dus inderdaad in elk geval voor die 559 op zaterdag zoals ik al schreef, maar op zondag reed men in het vorige wijzigingsblad alleen maar met losse stellen en dat heeft men dus bij lange na niet gedaan.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Op zondag reden er wel degelijk enkele treinen met 2xICM in het vorige wijzigingsblad, de 634 en 638 bijvoorbeeld, precies de twee die afgelopen zondag in Gouda op de 543 en 547 keerden welke dus ook met 2xICM moesten rijden. Neemt niet weg dat er op zondagmiddag wel degelijk een aantal treinen verlengd zouden zijn dit wijzigingsblad (getuige de spoorwijziging in Zwolle van spoor 6a naar spoor 6, langer stuk perron nodig dus), maar t/m de 555 lijkt de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] nog met solo ICM gepland te staan op zondag (op de 519 met VIRM6 na, maar dat is meer een logistieke uitwisseling denk ik).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

De [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] lijkt ook verlengd te zijn: twee van de drie omlopen rijden nu met VIRM8, terwijl aan het begin van de dienstregeling volgens mij alles nog met VIRM6 reed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bemined schreef:Op zondag reden er wel degelijk enkele treinen met 2xICM in het vorige wijzigingsblad, de 634 en 638 bijvoorbeeld, precies de twee die afgelopen zondag in Gouda op de 543 en 547 keerden welke dus ook met 2xICM moesten rijden. Neemt niet weg dat er op zondagmiddag wel degelijk een aantal treinen verlengd zouden zijn dit wijzigingsblad (getuige de spoorwijziging in Zwolle van spoor 6a naar spoor 6, langer stuk perron nodig dus), maar t/m de 555 lijkt de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] nog met solo ICM gepland te staan op zondag (op de 519 met VIRM6 na, maar dat is meer een logistieke uitwisseling denk ik).
O, oef, 551 en 555 zijn dan misschien nog wel wat optimistisch, ja. Ook de 532 reed altijd dubbel bedenk ik mij overigens, daar lijkt de 536 nu bijgekomen te zijn (of dat moet hem ook in de kering zitten).
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bjarte »

Pim-AllianceB95 schreef:En ondertussen weten we ook wat het weekend van het nieuwe wijzigingsblad heeft gebracht. De situatie op zondagavond tussen Utrecht en Zwolle is wel verbeterd, maar nog lang niet op niveau. De meeste treinen richting Groningen zijn verlengd tot twee treinstellen, met uitzondering van de 551 (van een viertje naar een drietje) en de 571, één van de drukste treinen, krijgt het tweede stel er pas in Zwolle bij. Op de Leeuwardertreinen is minder consequent verlengd. Nog niet wat het zijn moet dus, maar positief gezien, per saldo een stuk beter dan het vorige wijzingsblad.
Het is nog steeds niet ideaal, maar inderdaad, de situatie wordt behapbaarder. Die situatie is overigens deze week totaal niet behapbaar, want de NS heeft geen rekening gehouden met de vakantieperiode. Alle IC treinen die tussen 08:45 en 10:00 vertrekken vanaf Groningen zitten vanaf Assen propvol. Hetzelfde geldt voor treinen vanuit Leeuwarden kon ik waarnemen op Zwolle. Ik heb treinen gezien waar mensen amper meekonden op Zwolle, pas nadat er omgeroepen werd dat mensen zich over de trein moesten verspreiden en de gangpaden moesten vullen konden de laatste mensen mee. Dit zijn echt schrijnende situaties. Het zijn veel oude mensen en gezinnen met kinderen die de NS laat staan en dat vaak zelfs voor meer dan een halfuur. In de vakantie is het geen spits om 07:00 tot 08:00, maar om 09:30.

Sowieso heb ik meer moeite met staanplaatsen op lange trajecten zoals Groningen - Amersfoort/Lelystad. Op een intercity Eindhoven - Alkmaar, waar steevast lange VIRM's worden ingezet, is een staanplaats een minder groot probleem aangezien er toch wel om de 10 tot maximaal 20 minuten wordt gestopt en je dus nooit lang hoeft te staan. Tussen Assen en Zwolle rij je 45 minuten zonder stop, het is een zeer kwalijke zaak als er dan passagiers moeten staan.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Sinds het wijzigingsblad zijn ook de 1863 en 765 verlengd. Beiden reden voorheen met VIRM6 en rijden nu met VIRM10. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

765 vandaag zelfs met IRM12, waarvan het achterste stel maar tot Zl rijdt. Mij is ooit eens wijsgemaakt dat het niet de bedoeling is om in de 700 bij te plaatsen/af te trappen te Zl, vanwege de korte haltering van krap 2 minuten, maar men schijnt het nu dan toch planmatig te doen.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

1863 is VIRM8 niet 10, maar nog altijd een verbetering ten opzichte van de VIRM6 van vorig wijzigingsblad. De 765 is overigens alleen op maandag en woensdag verlengd naar VIRM10, op dinsdag reed deze al met VIRM10, op donderdag is het VIRM6 gebleven en op vrijdag is het VIRM8 (en op vrijdag als enige dag wel geheel door naar Groningen). Nog niet zo erg als de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie]/[serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] overigens waar de treinlengtes geen dag hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Hoe kom je aan al deze informatie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

NS App :P
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bjarte »

Pim-AllianceB95 schreef:765 vandaag zelfs met IRM12, waarvan het achterste stel maar tot Zl rijdt. Mij is ooit eens wijsgemaakt dat het niet de bedoeling is om in de 700 bij te plaatsen/af te trappen te Zl, vanwege de korte haltering van krap 2 minuten, maar men schijnt het nu dan toch planmatig te doen.
Dat klopt en dat is erg vervelend voor heel veel reizigers en zorgt voor vertragingen. Ik snap niet waarom op de perron-verwijzer niet wordt aangegeven dat het achterste treindeel niet verder rijdt dan Zwolle. Dat zou een hoop rompslomp schelen in Zl. Het voorste deel van een trein van 10 of 12 delen staat zo ver naar voren op Zl dat het een eeuwigheid duurt voordat iedereen is ingestapt, aangezien iedereen door 1 deur moet.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door cassie127 »

Ze moeten er niet door maar willen we graag allemaal door die ene deur.

Iets met niet verder willen lopen :roll:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Mensen in paniek denken niet na maar stappen in bij de deur die het dichtste bij is. Is volkomen verklaarbaar psychologisch gezien maar dat is nog altijd een lastige conclusie. Het zou al helpen als de reizigers die tijdig op het perron goed geholpen worden met op de goede plek wachten. Zolang dat nog niet eens lukt blijft verbetering eerder wens dan werkelijkheid.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bjarte »

cassie127 schreef:Ze moeten er niet door maar willen we graag allemaal door die ene deur.

Iets met niet verder willen lopen :roll:
Heeft er misschien ook mee te maken dat de conducteur van de trein regelmatig zenuwachtig op zijn fluit staat te blazen omdat de trein zonodig precies op tijd moet vertrekken. Mensen krijg amper de tijd om zich te verplaatsen. Ik snap wel dat ze niet verder durven te lopen, zoals hierboven ook al aangegeven. Ik vind dat de passagiers hier totaal geen blaam treft, aangezien die niet kan weten dat alleen het voorste gedeelte verder rijdt. Het is een gebrek aan informatie.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door ICE105 »

Bjarte schreef: Ik snap niet waarom op de perron-verwijzer niet wordt aangegeven dat het achterste treindeel niet verder rijdt dan Zwolle. Dat zou een hoop rompslomp schelen in Zl.
Helaas, dat kan InfoPlus niet. Het oude systeem BEPAC, met de flappenborden, wel.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Somoht »

ICE105 schreef:
Bjarte schreef: Ik snap niet waarom op de perron-verwijzer niet wordt aangegeven dat het achterste treindeel niet verder rijdt dan Zwolle. Dat zou een hoop rompslomp schelen in Zl.
Helaas, dat kan InfoPlus niet. Het oude systeem BEPAC, met de flappenborden, wel.
InfoPlus kan het, zie hoe OVinfo het doet. Plus de koersboerden buiten, OBIS schermen binnen, de wifi-inde-trein-pagina geven het ook allemaal al weer *O* .
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Bjarte schreef:Het voorste deel van een trein van 10 of 12 delen staat zo ver naar voren op Zl dat het een eeuwigheid duurt voordat iedereen is ingestapt, aangezien iedereen door 1 deur moet.
Het kan nog erger, men heeft met dit wijzigingsblad bedacht dat trein 637 op zaterdag maar liefst drie (!!) treinstellen achterlaat in Zwolle, alleen het voorste ICM drietje gaat verder naar Leeuwarden, de overige 9 bakken worden afgetrapt. Dat is dus 240 meter aan trein dat achterblijft. Ook leuk voor overstappers uit trein 737 die met ICM6 rijdt, gelukkig gaat de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] altijd als tweede weg van Zwolle dus heb je iets meer tijd, maar echt handig is het niet.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bjarte »

ICE105 schreef:
Bjarte schreef: Ik snap niet waarom op de perron-verwijzer niet wordt aangegeven dat het achterste treindeel niet verder rijdt dan Zwolle. Dat zou een hoop rompslomp schelen in Zl.
Helaas, dat kan InfoPlus niet. Het oude systeem BEPAC, met de flappenborden, wel.
Er kan toch gewoon een melding geplaatst worden in de blauwe balk onderaan, hoe moeilijk kan het zijn? Desnoods werken ze met hetzelfde concept als de trein naar Heerlen / Venlo. Zoals dit dus:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Er is gewoon een InfoPlus melding "Achterste treindeel blijft achter" en dat komt dan in het balkje onderin de TBP.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bjarte »

Ja natuurlijk, op het station waar de trein daadwerkelijk wordt gesplitst is die melding er wel. Maar er is geen melding op de voorgaande stations.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Ah, zo. Die data is er wel, maar de software in de borden is niet snugger genoeg om het af te leiden (uit de materieellijst). Wordt pas sinds 2012 ofzo gevraagd :')
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bemined schreef:
Bjarte schreef:Het voorste deel van een trein van 10 of 12 delen staat zo ver naar voren op Zl dat het een eeuwigheid duurt voordat iedereen is ingestapt, aangezien iedereen door 1 deur moet.
Het kan nog erger, men heeft met dit wijzigingsblad bedacht dat trein 637 op zaterdag maar liefst drie (!!) treinstellen achterlaat in Zwolle, alleen het voorste ICM drietje gaat verder naar Leeuwarden, de overige 9 bakken worden afgetrapt. Dat is dus 240 meter aan trein dat achterblijft. Ook leuk voor overstappers uit trein 737 die met ICM6 rijdt, gelukkig gaat de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] altijd als tweede weg van Zwolle dus heb je iets meer tijd, maar echt handig is het niet.
Inderdaad allerminst prettig, maar daar heb je inderdaad nog voldoende tijd. De reden om niet af te trappen in de 700 zat hem ook in die twee minuten, voor zover ik begreep.

Voor wat betreft de materieelinzet op zondagavond had je overigens gelijk: alles tussen Ut en Zl weer met losse stellen (nu zelfs ook drietjes), vanaf 18:48 uur elk half uur doorlopend achterblijvers te Ut. In Zl komt er dan wel een stelletje bij, nog steeds hard nodig met al die overstappers uit Dv/Es/Lls.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Michael »

Bjarte schreef:Ja natuurlijk, op het station waar de trein daadwerkelijk wordt gesplitst is die melding er wel. Maar er is geen melding op de voorgaande stations.
Bij de voormalige 1900 (IC Den Haag-Venlo) zag ik anders regelmatig achterste treindeel tot Eindhoven op de TBP's staan in Breda
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Bij de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] zie ik het sinds de analoge borden door digitale zijn vervangen nooit meer staan in Rotterdam, terwijl bij deze series bijna altijd wel een treinstel afgetrapt wordt in Zwolle. Wat het voor niet dagelijkse reizigers dus nog extra verwarrend maakt want op de trein zelf staat wel de daadwerkelijke bestemming van dat treinstel, dus perron zegt 'Leeuwarden' en trein 'Zwolle'.

Overigens is vandaag de dienstregeling van het wijzigingsblad van april online gegaan, zal over 1 à 2 dagen wel in alle apps en reisplanners verwerkt zijn, de tijden per treinserie per dag staan nu al hier: http://nsdr.bemined.nl/2017-3/ Voornaamste wijzigingen het opheffen van de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Haven (- Hoek van Holland Strand)4100[/serie], [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Maassluis West4200[/serie], [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum7100[/serie] en [serie=Intercity|2017|Eindhoven - Breda11100[/serie], het verlengen van de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] naar Eindhoven en het toevoegen van de [serie=Stoptrein|2017|Hengelo - Bad Bentheim20000[/serie].
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten