Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Als je een dienstregeling maakt waarmee rekening is gehouden met de slechtere prestaties van DDZ6 is er niet zo veel aan de hand.

Grootste probleem is dat de motorwagens nooit ontworpen zijn voor zesdelige treinen en de langere treinen dus een zwaardere motorbelasting geven, vooral bij het aanzetten. Die motoren kunnen die geplande overbelasting wel aan, maar liever niet te vaak. Vandaar dat wordt geprobeerd ze uit de sprinterdiensten te houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Wat je zegt is niet correct. De belasting op de motoren wordt namelijk niet groter van een zwaardere trein: De motoren leveren niet ineens meer vermogen en de wielen niet meer kracht als er meer is wat de trein tegenhoudt (dat is wat er conceptueel met extra rijtuigen gebeurt). De grap is dat de koeling van de tractieinstallaties en motoren echter is gedimensioneerd op een bepaalde maximum aan tijd waarop dit maximale vermogen geleverd wordt. Dit is afgeleid van de tijd die nodig is om een motorwagen met vijf rijtuigen op snelheid te brengen. Bij zes rijtuigen duurt dat langer en is er dus na afloop van deze prestatie meer tijd nodig om de apparatuur te laten afkoelen. Wat dat betreft kan een stopdienst met lange halteafstanden dus uitstekend maar een stopdienst/IC-dienst met veel halteringen binnen weinig kilometers is niet aan te raden. De [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] of een s9100 zou dus prima kunnen terwijl je niet moet proberen de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal4600[/serie] te rijden.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

olof schreef:Ik heb het idee dat een deel van de reizigers van de intercity naar de sprinters is gegaan.
Tsja, en dat zag niemand aankomen natuurlijk. :oops:
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

MetroRET schreef:Tevens gaan de 5200 en 6600 per april / september rijden met FLIRT, waarbij de capaciteitsspeling groter is.
Volgens mij biedt 2x Flirt echt niet meer capaciteit dan een DDZ-4 en voor 3x Flirt zijn er te weinig Flirtjes besteld. Een duurzame oplossing zou zijn als de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] in de (brede) spits verlengt wordt naar Breda, maar of dat past weet ik niet.
Wat mij betreft zou de NS er dan ook goed aan doen om de 2400 permanent te verlengen.
In ieder geval 1x/uur, in plaats van die [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Breda2300[/serie] zorgt er ieder geval voor dat Rotterdam Blaak rechtstreeks te bereiken is vanuit Breda. Dat zou ik een grote vooruitgang vinden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

olof schreef:Wat mij betreft zou de NS er dan ook goed aan doen om de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] permanent te verlengen.
Uit jouw bericht begrijp ik dat het knelpunt zit tussen Breda en Eindhoven, dan helpt verlengen van de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] naar Breda toch niet?
Erno-BE schreef:
MetroRET schreef:Tevens gaan de 5200 en 6600 per april / september rijden met FLIRT, waarbij de capaciteitsspeling groter is.
Volgens mij biedt 2x Flirt echt niet meer capaciteit dan een DDZ-4 en voor 3x Flirt zijn er te weinig Flirtjes besteld.
Als het internet mij de goede cijfers aanbiedt: een DDZ-viertje heeft 67 zitplaatsen 1e klas en 269 2e klas (en 36 klapstoelen), Flirt-3+4 heeft 64 zitplaatsen 1e klas en 284 zitplaatsen 2e klas (en 24 klapstoelen). Opgeteld dus precies evenveel, maar Flirt is veel meer ingericht op staande mensen (en je zou nog met 4+4 kunnen gaan rijden in de drukste treinen).
Erno-BE schreef: Een duurzame oplossing zou zijn als de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] in de (brede) spits verlengt wordt naar Breda, maar of dat past weet ik niet.
Nee, dat past niet, in ieder geval niet zolang er nog regelmatig goederentreinen omgeleid moeten worden via dit baanvak.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Erno-BE schreef:
Wat mij betreft zou de NS er dan ook goed aan doen om de 2400 permanent te verlengen.
In ieder geval 1x/uur, in plaats van die [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Breda2300[/serie] zorgt er ieder geval voor dat Rotterdam Blaak rechtstreeks te bereiken is vanuit Breda. Dat zou ik een grote vooruitgang vinden.
Met de s1900 was Blaak ook al niet rechtstreeks bereikbaar omdat die trein er niet stopte, dus of het nou zo'n gemis is...
PHS

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

We krijgen over een paar maanden twaalf minuten reistijdwinst tussen Brabant enerzijds en de zuidvleugel van de Randstad enerzijds, waarvoor weet ik hoeveel miljard is geïnvesteerd, maar jij wilt het niet omdat een ICR9 misschien wel te klein is. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

ICR heeft per bak wel meer zitplaatsen dan ICM natuurlijk, dus die 9 delige ICR vervoert evenveel reizigers als 10 bakken ICM of 8 bakken DDZ (wat hier ook een tijd reed).
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

Wubbo schreef:
Erno-BE schreef: Een duurzame oplossing zou zijn als de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] in de (brede) spits verlengt wordt naar Breda, maar of dat past weet ik niet.
Nee, dat past niet, in ieder geval niet zolang er nog regelmatig goederentreinen omgeleid moeten worden via dit baanvak.
Nog niet idd, en omdat de bureaucratie in Duitsland de spuigaten uitschiet zal het niet voor dienstregeling 2024 kunnen, maar als het niet gebeurt wanneer er ruimte beschikbaar komt dan vreet ik m'n schoen op! Omdat het al best wel druk is namelijk. Waar in 2012 een zesdelige SLT tussen Tb en Bd bijna iedereen in de spits een plaats aan het raam bood sta je nu des te vaker in een DDZ-4. Vooral sinds de sprinter eindelijk een beetje aansluit op die naar Eindhoven en men sneller in Rotterdam is en het de gunstigste trein tussen Tb en Ddr is loopt het hard hier.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Chrysa schreef:
Erno-BE schreef:
Wat mij betreft zou de NS er dan ook goed aan doen om de 2400 permanent te verlengen.
In ieder geval 1x/uur, in plaats van die [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Breda2300[/serie] zorgt er ieder geval voor dat Rotterdam Blaak rechtstreeks te bereiken is vanuit Breda. Dat zou ik een grote vooruitgang vinden.
Met de s1900 was Blaak ook al niet rechtstreeks bereikbaar omdat die trein er niet stopte, dus of het nou zo'n gemis is...
Maar toen had je natuurlijk een rechtstreekse sprinter :wink:

Maar ik dacht dat NS op termijn de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] ook op Blaak wil laten stoppen zodra zo'n stop passend te krijgen is.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

SuperGhost schreef: Maar ik dacht dat NS op termijn de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] ook op Blaak wil laten stoppen zodra zo'n stop passend te krijgen is.
Ben ik blij dat de sprinter Ht-Ddr (6600) er niet op aansluit, gadsie, moet ik als doorgaande reiziger gaan wachten terwijl ik nu eindelijk pijlsnel in de westelijke Randstad en Schiphol kan geraken :') (het zogenoemde Mastwijkistofobie)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Gothic-Writer »

De invoering van de flirt-3 op de series: 5200 / 5900 / 6400 en 6600 mag wat mij betreft, best wel versneld worden, want het zijn werkelijk hele fijne treinen om in te reizen.

*ik weet dat de serie 7400 ook naar flirt-3 gaat, maar die wacht maar tot 20xx!!!

Qua capaciteit, dat zit wel goed met deze treinen.


Nu even een ander discussiepunt, namelijk Traject Breda - Tilburg:
Het grootste probleem zit hem echt niet alleen in de goederenpaden op dit traject, dat is juist een onderdeel van het probleem. Het grootste probleem is met name een aantal mensen in de gemeente Gilze Rijen (en dan specifiek uit Rijen) die dus letterlijk tot aan het hoger gerechtshof van Europa hebben aangevochten dat de spoorwegovergang van de Julianastraat - Stationstraat in Rijen te vaak moet sluiten voor het verkeer, waardoor er nu dus letterlijk rekening gehouden moet worden dat per uur, deze overweg minimaal 2x 5 minuten per uur vrij toegankelijk moet zijn voor het overige verkeer.

In 2018 word overigens wel begonnen met het vertunnelen van de Oosterhoutse weg/Vijk Eikenweg, waardoor er dus van 2019 al weer een overgang minder is op het traject. Neemt niet weg dat er dus over het volledige traject Breda - Tilburg nog 8 overgangen blijven, waaronder dus de beruchte overgang in Rijen.

**misschien een beetje een futuristische gedachtegoed, maar misschien is het een idee om op dit traject eens iets unieks te doen door bijvoorbeeld een 'dubbeldeks' tracé te maken, waarbij onder de sprinters rijden en boven de intercitytreinen en goederen treinen.
(Het is maar een idee, niet serieus nemen dus)
PHS

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De samenstelling van een ICR9 is BDs-B-A-B-Bf-B-A-B-B

BDs heeft 52 zitplaatsen 2e klas en 11 klapstoelen (totaal 63)
B heeft 84 zitplaatsen 2e klas en 10 klapstoelen (totaal 94)
A heeft 59 zitplaatsen 1e klas en 10 klapstoelen (1e 59, 2e 10)
Bf heeft 72 zitplaatsen 2e klas en 15 klapstoelen (totaal 87)

Totale capaciteit ICR9:
1e klas: 118 zitplaatsen
2e klas 640 zitplaatsen

Capaciteit VIRM:
Vierdelige stam: ongeveer 62 zitplaatsen 1e klas en ongeveer 228 zitplaatsen 2e klas en 15 klapstoelen.
Zesdelige stam: ongeveer 130 zitplaatsen 1e klas en ongeveer 440 zitplaatsen 2e klas, onbekend aantal klapstoelen.

Een ICR9 heeft dus in de tweede klas bijna net zoveel zitplaatsen als een VIRM10...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Gothic-Writer schreef:*ik weet dat de serie 7400 ook naar flirt-3 gaat, maar die wacht maar tot 20xx!!!
De [serie=Sprinter|2017|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] staat niet in de plannen. De [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wel.
Gothic-Writer schreef:Nu even een ander discussiepunt, namelijk Traject Breda - Tilburg:
Het grootste probleem zit hem echt niet alleen in de goederenpaden op dit traject, dat is juist een onderdeel van het probleem. Het grootste probleem is met name een aantal mensen in de gemeente Gilze Rijen (en dan specifiek uit Rijen) die dus letterlijk tot aan het hoger gerechtshof van Europa hebben aangevochten dat de spoorwegovergang van de Julianastraat - Stationstraat in Rijen te vaak moet sluiten voor het verkeer, waardoor er nu dus letterlijk rekening gehouden moet worden dat per uur, deze overweg minimaal 2x 5 minuten per uur vrij toegankelijk moet zijn voor het overige verkeer.
Bij elke overweg geldt dat hij een aantal minuten per uur open moet zijn, omdat anders de overweg gestoord raakt. Dat is zeker meer dan 2x5 minuten, want bij een beetje overweg is dat te weinig om het verkeer af te wikkelen. Ik ken trouwens geen verhalen over dienstregelingen die afgevallen of gewijzigd zijn vanwege deze overweg, wel vanwege twee andere (het overpad in het station van Oisterwijk en de overweg Rijksweg-Noord in Elst).
olof schreef:Het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven zal alleen maar toenemen de komende jaren. De A58 staat muurvast in de spits. Hoe wil de NS dit gaan opvangen?
Er circuleren al langer plannen voor 2 extra ICs tussen Breda en Eindhoven. Die plannen zijn alleen nog niet uitvoerbaar vanwege de perroncapaciteit van Tilburg (en vast ook vanwege die goederenpaden).
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Vierdelige stam: ongeveer 62 zitplaatsen 1e klas en ongeveer 228 zitplaatsen 2e klas en 15 klapstoelen.
Volgens mij pak je nu het aantal zitplaatsen van een niet verlengde IRM-III :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Nee, de specificatie voor de laatste serie afgeleverd door Bombardier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Voor de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] zijn te weinig Flirts besteld. 58 stellen is net genoeg om de [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie]/[serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie]/[serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Oss6700[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] integraal met Flirt te laten rijden. Lijkt mij niet waarschijnlijk dat Flirt ingezet wordt in de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie], tenzij er zo'n 8 stellen Flirt bijbesteld worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

De [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] staat dan ook niet op de kaart:

Afbeelding
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

En ondertussen weten we ook wat het weekend van het nieuwe wijzigingsblad heeft gebracht. De situatie op zondagavond tussen Utrecht en Zwolle is wel verbeterd, maar nog lang niet op niveau. De meeste treinen richting Groningen zijn verlengd tot twee treinstellen, met uitzondering van de 551 (van een viertje naar een drietje) en de 571, één van de drukste treinen, krijgt het tweede stel er pas in Zwolle bij. Op de Leeuwardertreinen is minder consequent verlengd. Nog niet wat het zijn moet dus, maar positief gezien, per saldo een stuk beter dan het vorige wijzingsblad.

De 1600/1700 hebben het echter alleen maar zwaarder gekregen: ondanks de huishoudbeurs gisteren bijna alleen maar losse drietjes.

Op zaterdag lijkt de 559 een bak extra gekregen te hebben (hoewel dit ook toeval kan zijn met het oog op de werkzaamheden Gd-Rtd), een welkome verlenging in ieder geval.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Ik zou alles wat je net over de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] gezegd heb maar vergeten, afgelopen weekend waren deze series namelijk ingekort tot Gouda waardoor men dus niet de kans had stellen af te trappen in Rotterdam. Zou me niets verbazen als men dit aanstaand weekend wel gewoon weer doet zoals vanouds. Al zouden er wel een aantal treinen verlengd worden dacht ik, maar niet zo fanatiek als afgelopen weekend.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

olof schreef:Met dank aan Mikos:

VIRM 1-IV 63 1e klas, 326 2e klas, 18 klapzittingen.
VIRM 1-VI 132 1e klas, 438 2e klas, 26 klapzittingen.
VIRM 2-IV 61 1e klas, 330 2e klas, 18 klapzittingen.
VIRM 2-VI 129 1e klas, 442 2e klas, 26 klapzittingen.
VIRM 3-VI 129 1e klas, 442 2e klas, 26 klapzittingen.
VIRM 4-IV 61 1e klas, 330 2e klas, 18 klapzittingen.

Een VIRM-10 heeft dus ongeveer 195 1e klas en 808 2e klas zitplaatsen. Dat is dus fors meer dan ICR-9.
Wat is de logica dat een treinstel met 6 bakken ruim 2x zoveel capaciteit aan 1e klas heeft dan een treinstel met 4 bakken?
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Die is er niet, daarom wordt dit bij de modernisatie ook aangepast en krijgen de viertjes meer 1e klas (en ik neem aan de zesjes iets minder, maar daar heb ik nog geen cijfers van gezien).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten