Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Mikos schreef:om 22.41 uur uit Roosendaal naar Oudenbosch een SLT-VI.
Die rijdt vandaag wel inderdaad, dus ik weet niet of wat Daniel zegt nog klopt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5811
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Mikos »

Wel gaan het morgen in de gaten houden; die DDZ-VI zal wel aardig kloppen :wink: En natuurlijk wordt de inzet volgens dagplan getoond; dat is de planning. Wat er morgen gebeurt kan heel anders zijn, maar het is gepland een SLT-VI.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door webguy »

Mikos schreef:Ik kan nu in de Reisplanner zien dat er morgen om 22.47 uur van Olst naar Deventer een DDZ-VI rijdt. En om 22.41 uur uit Roosendaal naar Oudenbosch een SLT-VI.
Dat is dan een bug
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21367
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:
Meltrain schreef:Voor mij heeft deze dienstregeling wel een groot nadeel en dat is dat de Oude Lijn wat minutenwijzigingen heeft gekregen, waardoor de overstap tussen de Sprinters Dordrecht - Rotterdam en de IC Rotterdam - Utrecht van 5 naar 15 minuten is gegaan (in de praktijk haal ik de 0-minutenoverstap héél soms).
Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom de Oude Lijn zo gewijzigd is. Volgens mij wordt er in Zwolle begonnen met het maken van de dienstregeling vanwege de knoop aldaar en wordt vanaf daar alles "uitgerold". Is er op de lijn naar Almere en Schiphol dan zo veel gewijzigd dat daardoor ook de Sprinters tussen Den Haag en Dordrecht een andere ligging gekregen hebben?
(En is bij deze wijziging wel gekeken of relevante overstappen hierdoor aanzienlijk verslechterd worden?)
De reden van de wijzigingen op de Oude Lijn is het herstellen (of maken) van 4x per uur de IC-knoop in Leiden. Die komt qua tijdsligging vast te liggen doordat een van de series daar naar Zwolle rijdt, en daarmee liggen de tijden van de IC's op de Oude Lijn vast. Voor de sprinters heb je dan nog keuzes: er is gekozen voor het bieden van de aansluitingen op Laan van NOI voor de sprinters tussen Leiden en Den Haag Centraal, en voor de aansluitingen op Den Haag HS voor de sprinters tussen Den Haag Centraal en Dordrecht. Dat daarmee de aansluitingen op Rotterdam en Den Haag Centraal voor al deze sprinters verslechterd zijn is waar, maar er is dus in ieder geval wel naar overstappen gekeken. Of daarbij ook de goede afweging is gemaakt kan ik niet beoordelen.
Aha.
Maar is het dan niet mogelijk om de Sprinters van Rotterdam Centraal in zuidelijk richting 2 à 3 minuten later te laten vertrekken (en in noordelijke richting er 2 à 3 minuten eerder te laten aankomen), zodat de overstap van/naar Utrecht wel mogelijk is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Ik denk dat je dan met je materieelomloop in de war komt, en misschien ook nog met de brugopening tussen Zwijndrecht en Dordrecht. Er wordt nu in Dordrecht in acht minuten gekeerd, als je er aan beide kanten drie minuten bij optelt heb je een extra omloop nodig en moet je lang keren in het propvolle Dordrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Of gewoon weer doorrijden richting Roosendaal, stuk makkelijker dan de huidige situatie waarin op één na alle treinseries in Dordrecht keren op een station dat daar eigenlijk helemaal niet voor gemaakt is.
In de huidige opzet zijn de aansluitingen uit Utrecht richting Dordrecht trouwens al wel weer iets beter geworden: een IC-IC overstap is van 17 naar 11 minuten gegaan. De idealere situatie zoals die er voor de omklap van de Oude Lijn was, met Sprinters en ICs die vrijwel tegelijk vertrokken en beide een goede aansluiting uit de richting Utrecht hadden, wordt echter vrij onmogelijk gemaakt doordat tegenwoordig alles wat niet-HSL is via de binnensporen van de Willemstunnel moet.

Op zich heeft de variant van Meltrain wel wat: als je beide aansluitingen met verschillende overstaptijd kunt bieden maar daarbij nog wel een inhaling van de Sprinter door de IC hebt onderweg kom je op de meest optimale situatie uit met de kortste reistijden voor alle reizigersgroepen die die overstap maken. (Je hebt dan niet meer een situatie zoals tot vorig jaar waarin je de IC net niet kunt halen en met de Sprinter tegelijk met de volgende IC aankomt)
Ook zorgt zo'n verdeling ervoor dat de Sprinter en IC verder van elkaar af komen te liggen op Dordrecht, wat mogelijk nog betere aansluitingen daar op kan leveren. Die zijn nu immers vaak ruim een kwartier.

De vraag is alleen hoe je dat passend krijgt met een vaststaande ligging boven Rotterdam en een vaststaande brugopening bij Dordrecht, maar dat kan allicht een leuk puzzeltje zijn. (Ik noem hier expres de keringen niet, dat is immers het enige waar je nog wat aan zou kunnen aanpassen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7630
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Weet iemand of er een patroon zit in de keringen van de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] en de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] in Den Haag?
Voorheen kwam de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] binnen op spoor 10 en keerde op de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie]. De [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] kwam binnen op spoor 9 en keerde op de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie].
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3823
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

De 700 keert in 37 minuten op de 1800 op spoor 10
De 1800 keert in 37 minuten op de 700 op spoor 9

De 2100 keert in 7 minuten op zichzelf wisselend op spoor 9 en 10, aan de hand van welk spoor vrij is.
VIRM
Berichten: 7630
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Ah, dat verklaart ineens een hele hoop! Maakt dat de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] overigens niet erg kwetsbaar voor vertragingen die weer de andere kant op sneeuwballen? Volgens mij is er aan de Amsterdamse kant ook niet heel veel keertijd.
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3823
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Qua keertijden is de 2100 ook niet bepaald ruim ingelegd nee...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Het is de keus tussen een lange omloop of een korte kering. Die kering op de andere serie het afgelopen jaar is ook regelmatig misgegaan. Bij vertraging kun je natuurlijk altijd nog bijsturen en het gereedstaande stel voor de IC naar Zwolle pakken.
Bemined
Berichten: 5953
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Hetzelfde probleem heeft de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie], 10 minuten kering in Rtd en 6 minuten in Ut. Dat in combinatie met een van de drukste trajecten (meerdere stukken met 14 treinen per uur per richting over twee sporen) gaat regelmatig de mist in. Het achter een sprinter belanden van een intercity (wat bij +4 al kan gebeuren) is namelijk garantie de kering in Rotterdam te missen. Gistermiddag liepen de vertragingen zoals wel vaker opnieuw zo hoog op dat men maar een complete slag Rtd-Ut-Rtd ophief, de kering van 10 minuten wordt dan een kering van 100 minuten met twee opgeheven treinen tot gevolg. Hier is een lange kering ([serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] op de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie]) ook erg gewenst voor de robuustheid. Kost alleen iets extra materieel, en is omlooptechnisch een puzzel omdat de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] in principe langer zijn dan de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie]. Echter in de praktijk is er nu er slechts een paar treinen die op volledige lengte keren in Rotterdam, dus ik verwacht dat men daar wel uit kan komen. In het verre verleden was dit dacht ik ook de praktijk.

De [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] op de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] laten keren is in de huidige dienstregeling overigens minder complex, want de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] keert niet langer in Amsterdam op de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] zoals vorig jaar maar op zichzelf, de omloop zal dus nooit meer zo complex worden als toen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Hier is een lange kering ([serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] op de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie]) ook erg gewenst voor de robuustheid. Kost alleen iets extra materieel, en is omlooptechnisch een puzzel omdat de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] in principe langer zijn dan de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie].
De 2800 is vooral ook hoger dan de 500/600. Immers rijdt de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] vandaag de dag met VIRM :wink:
Echter in de praktijk is er nu er slechts een paar treinen die op volledige lengte keren in Rotterdam, dus ik verwacht dat men daar wel uit kan komen. In het verre verleden was dit dacht ik ook de praktijk.
Dat moet dan wel een heel ver verleden geweest zijn: in de opzet van de NoordOost voor de huidige reden de treinen naar Groningen/Leeuwarden/Enschede immers met ICM terwijl Rotterdam/Den Haag - Arnhem een splitsende serie met VIRM was. In de spits kon het op elkaar keren toen echter wel omdat er dan een losse IC naar Utrecht reed met ICM die niet combineerde in Gouda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5953
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:De 2800 is vooral ook hoger dan de 500/600. Immers rijdt de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] vandaag de dag met VIRM :wink:
Welk onderdeel van 'gewijzigde materieelomloop' houdt in dat materieel van exact hetzelfde type moet zijn? :wink: Denk in oplossingen, niet in problemen. De [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] is overigens pas medio 2011 met VIRM gaan rijden, daarvoor was het een ICM serie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Het hoeft uiteraard niet exact hetzelfde materieel te zijn, maar de omloop decompliceren zorgt er wel voor dat je ook in iets verstoorde situaties nog acceptabele treinlengtes houdt. Aan de andere kant heb je met een langere kering allicht ook meer opties om nog iets te regelen als er een setje ICM aan komt rijden maar alleen een VIRM als versterking klaar staat.

Terugdenkend aan de situatie voor de wijzigingen in de NoordOost: volgens mij had die destijds niet een kering van serie op andere serie, maar keerde die lang op zichzelf in Rotterdam. Kost een compositie extra maar is misschien nog wel wenselijker als je soms ziet in wat voor smerige staat treinen na een rit van 3 uur uit Groningen/Leeuwarden weer terug die kant op gaan. Als bij het begin van zo'n lange rit de prullenbakjes al uitpuilen wordt het immers vanzelf een bende en toiletten waarin nog water aanwezig is zijn ook wel praktisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3823
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Kan men bij de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie]/[serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] niet hetzelfde grapje gaan uithalen als bij de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie]/[serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] is gedaan in Den Haag ?

De [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] in 40 minuten laten keren op de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] op spoor 14
De [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] in 40 minuten laten keren op de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] op spoor 13
De [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] in 10 minuten op zichzelf laten keren op spoor 13/14, afhankelijk te zien welk spoor er vrij is.
Bemined
Berichten: 5953
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

De [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] heeft net zo veel last van die krappe kering in Rotterdam, momenteel zelfs meer omdat deze in Utrecht nog krapper keert. Beide series op elkaar laten keren is de enige manier om de problemen voor beide series op te lossen. Voor de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] zou het op zich ook gewenst zijn dat deze in Utrecht op de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] kan keren, maar dan nog is een lange kering in Rotterdam gewenst, want het blijft een risico dat je bij een kleine vertraging achter de sprinter komt te hangen, en dan heb je die buffer nodig.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Roeland »

VIRM schreef:Ah, dat verklaart ineens een hele hoop! Maakt dat de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] overigens niet erg kwetsbaar voor vertragingen die weer de andere kant op sneeuwballen? Volgens mij is er aan de Amsterdamse kant ook niet heel veel keertijd.
de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] is niet zo gevoelig voor vertragingen, omdat-ie iedere rit op Leiden 5 minuten lang wortel staat te schieten. Dus eigenlijk heeft-ie 10 minuten buffer per omloop, alleen is die buffer planmatig niet op Gvc bezet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Bemined schreef:Voor de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] zou het op zich ook gewenst zijn dat deze in Utrecht op de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] kan keren, maar dan nog is een lange kering in Rotterdam gewenst, want het blijft een risico dat je bij een kleine vertraging achter de sprinter komt te hangen, en dan heb je die buffer nodig.
Maar dat probleem speelt voor de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] vooral in de spits, in het dal is die sprinter er richting Rotterdam niet. De andere kant op wel, maar de kans dat je daar je kering niet haalt als je al een lange kering op Utrecht had en geen sprinter voor je is natuurlijk niet zo groot.

De vraag is of je in de spits je materieel (2x een VIRM-VI of iets gelijkwaardigs) wil inzetten voor het maken van een lange kering aan beide kanten. Ik vind dat nogal een dure oplossing voor een serie waar nu 4 VIRMen-VI in rijden.
Bemined
Berichten: 5953
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Het is ook juist de spits waarin het vaak fout gaat, en het is juist de spits waarin geen reservematerieel beschikbaar is in Rotterdam. Lang keren kost wat extra materieel ja (één VIRM of twee ICMs afhankelijk van het gekozen materieel) maar dat geld voor alle eindpunten. In Den Haag keert men dus wel lang met de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] terwijl dit ook hier een extra treinstel kost. Om een betrouwbaar product aan te bieden moet er ook in de spits reservematerieel beschikbaar zijn. Men heeft wel permanent een TRAXX locomotief in Rotterdam gestationeerd, maar op gebied van reizigersmaterieel is geen reserve aanwezig. Een lange kering is naast een buffer voor vertragingen ook gelijk een reservestel bij uitval van een trein.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Voordeel van reservematerieel neerzetten is dat je het ook voor andere vertraagde treinen kan gebruiken. Ik vind dat dus een veel handiger oplossing dan maar op 1 serie lang gaan keren.
De kering op Den Haag C zou ook maar 7 minuten zijn, dat is duidelijk minder dan de 10 minuten van de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] op Rotterdam Centraal. Ook dat speelt natuurlijk mee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Een kering van tien minuten voor de 500 en 600 in Rotterdam is uiteraard extreem efficiënt. Op een rijtijd van twee keer drie uur tien minuten stilstaan, vliegtuigmaatschappijen zouden jaloers zijn. Jammer dat de treinen daardoor Rotterdam net zo vies verlaten als dat ze binnenkomen en vijf minuutjes vertraging op de weg naar Rotterdam ook net zo snel weer vijf minuutjes vertraging op weg naar een noordelijke hoofdstad zijn. Als er wat meer materieel zou zijn is dit best iets waar eens naar gekeken mag worden.

Dit punt heb ik overigens al eens eerder aangestipt op het forum, toen was het geen probleem want het kwam niet vaak voor. Grappig dat het nu toch weer terugkeert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5953
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Wubbo schreef:Voordeel van reservematerieel neerzetten is dat je het ook voor andere vertraagde treinen kan gebruiken. Ik vind dat dus een veel handiger oplossing dan maar op 1 serie lang gaan keren.
Een losse reservetrein vraagt extra inspanning om in te zetten omdat er dan gerangeerd moet worden. De praktijk is dan ook dat wanneer er overdag wel reservematerieel aanwezig is men alsnog de kerende trein met vertraging laat vertrekken. En soms heeft niet alleen de trein maar ook het personeel een korte kering, dan zou je dus ook een reservemachinist moeten inzetten. En tot slot zit je dan met verschillend materieel door elkaar, en kom je later weer in de knoop als je moet combineren. Lang keren blijft robuuster, het kost misschien wat meer maar een betrouwbare dienstregeling kost nou eenmaal geld. Grootste nadeel naar mijn idee is de perroncapaciteit, die raakt snel vol, in Rotterdam en Den Haag zou het nog net lukken, maar bijvoorbeeld Amsterdam en Nijmegen waar nu ook enkele series kort keren is weinig ruimte over.
Wubbo schreef:De kering op Den Haag C zou ook maar 7 minuten zijn, dat is duidelijk minder dan de 10 minuten van de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] op Rotterdam Centraal. Ook dat speelt natuurlijk mee.
Een kering van 7 minuten bij een viersporig traject is wat anders dan een kering van 10 minuten bij een tweesporig traject. Op Leiden - Den Haag kan een vertraagde intercity een eventuele sprinter inhalen, waardoor je met +5 in Leiden de kering mogelijk nog kan halen. Op Gouda - Rotterdam kan dat niet, dus met dezelfde +5 in Gouda mis je de kering in Rotterdam, ook al is deze langer. De theorie is leuk, maar in de praktijk is de 10 minuten kering in Rotterdam juist krapper.
Nitein-Repart
Berichten: 3557
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Een oplossing is om in de daluren, 's avonds en het weekend lang te keren en in de spits kort. Dan kan in Rotterdam de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] op de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] keren en in Amsterdam de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] op de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie]. In de spits keren de treinen dan op zichzelf. In Nijmegen is lang keren van de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]/[serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet mogelijk door het gebrek aan perronruimte.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
VIRM
Berichten: 7630
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Is er in Amsterdam dan voldoende plek om de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] op de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] te laten keren? Volgens mij wordt er kort gekeerd op spoor 2a en de sprinters op 1. Er wordt nog wel eens uitgeweken naar 4a.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten