Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Ik weet niet precies waarom, maar vanaf 13 februari worden de treinseries [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal4600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|(Amersfoort Vathorst -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] geknipt op Amsterdam Centraal. Zover ik kan zien rijden de treinen wel door, maar staat dit niet expliciet in de reisplanner.

De [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal4600[/serie] gaat alleen nog Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal rijden. Het traject Amsterdam Centraal - Zwolle wordt overgenomen door de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Lelystad Centrum14600[/serie], nu nog één late-avond trein van Amsterdam naar Lelystad.

De [serie=Sprinter|2017|(Amersfoort Vathorst -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] gaat alleen nog Hoofddorp - Amsterdam Centraal rijden. Het traject Amsterdam Centraal - Amersfoort Vathorst wordt overgenomen door de s15800, dat zijn nu alleen een paar dagrandtreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Dat schijnt een nogal ingewikkelde manier te zijn om te zorgen dat er op zowel de TBPs als de treinen "Amsterdam Centraal" als bestemming komt te staan. Verder verandert er eigenlijk niks aan de dienstuitvoering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

En waarom zou je dat willen? Voor al die buitenlanders in Schiphol?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

Bijvoorbeeld ja :P
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Als dat betekent dat de Schipholschreeuwers weg gaan vind ik het best.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Volgens mij staat er op die trein vanaf Den Haag Centraal al 'Zwolle' op de borden. Terwijl het voor een reeks bestemmingen toch niet de snelste optie is. Overigens staat er bij Schiphol dacht ik gewoon 'Amsterdam Centraal' op de borden.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door waldo79 »

Ik vind die vermelding van Zwolle op zijn minst vreemd. Vanuit Den Haag zijn de IC's over de Zuidtak een klein uur sneller. En stations als Dronten en Kampen Zuid zijn een half uur sneller te bereiken door over te stappen in Leiden en Lelystad Centrum.
In het verleden werd bij de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] ook nooit de werkelijke bestemming genoemd op de beide uiteinden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Het gaat er inderdaad om dat er Amsterdam Centraal op de borden komt, wat zowel voor Amersfoort als voor de omgeving Schiphol wenselijk is. Waarom dat niet in de reisinformatiesystemen opgelost kon worden (zoals niet al te lang geleden ook gebeurde met de IC Vlissingen - Amsterdam C - Lelystad en met de 5700 Den Haag - Schiphol - Weesp - Utrecht inderdaad) is me een raadsel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Is het niet zo dat er dan weer verwarring ontstond doordat er op de borden "Amsterdam Centraal" staat terwijl op de trein "Amersfoort Vathorst" wordt aangegeven? Die RISsen in het meeste materieel lijken immers een beetje "dom" te zijn en geven doorgaans alleen de uiteindelijke eindbestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef:Is het niet zo dat er dan weer verwarring ontstond doordat er op de borden "Amsterdam Centraal" staat terwijl op de trein "Amersfoort Vathorst" wordt aangegeven? Die RISsen in het meeste materieel lijken immers een beetje "dom" te zijn en geven doorgaans alleen de uiteindelijke eindbestemming.
Op treinen uit de 4000 zie ik in Rtd vaak genoeg aangegeven staan: Uitgeest, via Breukelen.

Is het voor de 4600 dan niet mogelijk om te vermelden dat de eindbestemming Zwolle is en dat hij via Amsterdam Centraal gaat ?
Hetzelfde voor de 5800 uiteraard.
Bemined
Berichten: 5941
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Bij zowel SLT als SGM zie je wel eens een via bestemming op de display's staan, maar ik heb het gevoel dat dit niet consequent is. Bij de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] zie ik in Rotterdam de ene keer 'Uitgeest via Breukelen' staan en de andere keer gewoon 'Uitgeest' zonder enige toevoeging. Lijkt me op zich een betere oplossing om dit goed werkend te krijgen dan het knippen van treinseries, waardoor doorgaande reizigers van Sloterdijk naar Weesp een niet bestaande overstap te zien krijgen. Sterker nog, de rechtstreekse verbinding wordt helemaal niet meer getoond in de reisplanner, doordat de verbinding met overstap sneller is. Reizigers die rechtstreeks prefereren boven snel krijgen die keus dus niet meer te zien.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Vraagje: hoe zit de materieelplanning van de [serie=Sprinter|2017|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] in elkaar? Waar worden er zoals treinstellen afgetrapt/bijgeplaatst?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5941
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Overdag wordt er niet afgetrapt en blijft alles gekoppeld rijden (op de ene losse SLT6 na die in de spits al los rijdt), 's avonds wordt een aantal treinen afgetrapt in Hoorn Kersenboogerd en gaat het achterste stel leeg naar Hoorn terug. Het verschilt per dag welke treinen er afgetrapt worden, en sommige treinen rijden ook met SLT8 door tot einde dienst.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Ik was daar even nieuwsgierig naar. Ik had vandaag reizigersonderzoek in de 3362 (vertrek 17:53 uit Leiden). Het viel mij al wat langer op sinds de nieuwe dienstregeling dat deze serie, buiten wat spitsritten na, erg ruim in z'n jasje zit.
Beul van de blindegeleidelijn
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Slechte start voor HSL-intercity Den Haag - Breda
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... eda-147904

Geen commentaar :X
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: RE: Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Jultar »

OVinspecteur schreef:Slechte start voor HSL-intercity Den Haag - Breda
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... eda-147904

Geen commentaar :X
Het gaat inderdaad niet helemaal lekker met die trein.
Naast de problematiek met de layer 8 in de treinen (die mettertijd wel opgelost moet worden), is er veel vertraging door voorlopende treinen.
Ik ben de afgelopen week drie dagen met het spul op pad geweest en ben zelf eigenlijk geen problemen tegen gekomen. Een keer wel +5 opgelopen door een goederentrein die bij Hollands Spoor voor mij uit werd gestuurd. Gelukkig kon de aansluiting in Breda nog gehaald worden dankzij de treindienstleider die de IC naar Eindhoven even liet wachten totdat mijn trein binnen was.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door ICE105 »

layer 8?
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door baladid »

Informatici onderscheiden 7 lagen:
Layer 1: Physical Layer
Layer 2: Data Link Layer
Layer 3: Network Layer
Layer 4: Transport Layer
Layer 5: Session Layer
Layer 6: Presentation Layer
Layer 7: Application Layer

Iedere laag hoger komt dichter bij de gebruiker. Layer 8 is een ironische naam voor de gebruiker an sich. Hij bedoelt dus dat de mensen die er wekren fouten maken.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Bemined
Berichten: 5941
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Vandaag is het nieuwe wijzigingsblad van start gegaan, even de verlengingen in de spits van een aantal series bekeken (uiteraard puur voor deze maandag uiteraard):
516 ICM6 -> ICM10
618 ICM8 -> ICM9
11720 ICM11 -> ICM12
520 ICM11 -> ICM12
1722 ICM10 -> ICM12
11724 ICM7 -> ICM10
524 ICM10 -> ICM12
1726 ICM7 -> ICM9

523 ICM7 -> ICM8
625 ICM9 -> ICM10
555 ICM7 -> ICM8
1759 ICM8 -> ICM9
559 ICM10 -> ICM11
11761 ICM6 -> ICM10
661 ICM10 -> ICM12
1763 ICM9 -> ICM10
563 ICM10 -> ICM11
665 ICM7 -> ICM9
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Niet bepaald schokkende aanpassingen zo met vaak 1 bakje erbij, maar we moeten nog zien wat de rest van de week oplevert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

De bakbesparingsjihadisten lijken weer verdreven uit de NS-krochten. En nou maar hopen dat ze zich weer een paar jaar gedeisd houden.
Bemined
Berichten: 5941
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Die besparing is alles behalve verdwenen, in de daluren wordt nog altijd lekker afgetrapt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

De zoveel-jaarlijkse cyclus van korte en lange treinen zit in elk geval met deze aanpassingen nog lang niet op z'n hoogtepunt qua treinlengtes. 'tis pas een begin vanuit het dieptepunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Eerst zien wat het weekend brengt voordat je gaat juichen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5941
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

En even in de geplande inzet van vandaag gekeken naar FLIRT en SGM:
[serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie]: 11 composities FLIRT7 (was 9xFLIRT7 en 2xFLIRT4), in daluren ontkoppeld.
[serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Oss6700[/serie]: 2 composities FLIRT4 (was 2xFLIRT3).
[serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]: 2 composities FLIRT3 (ongewijzigd).
[serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie]: 1 compositie FLIRT4 en een compositie FLIRT6, in dal ontkoppeld.

Bij SGM worden vier tweetjes extra ingezet, aantal drietjes gelijk gebleven, nog altijd flink wat SGM wat reserve is voor als FLIRT uitvalt maar reserve is gelukkig niet verder uitgebreid met de extra diensten FLIRT. De tweetjes zijn naar de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum7100[/serie] gegaan (ipv drietjes) en de [serie=Sprinter|2017|Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn8900[/serie] (ipv ICM). De [serie=Sprinter|2017|Den Haag Centraal - Haarlem6300[/serie] is integraal SGM5 geworden, en in de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Zandvoort - Haarlem - Amsterdam Centraal5400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] zijn in beide een SGM5 door een SGM6 vervangen.

Aan intercitymaterieel waag ik me niet, dat varieert te veel per dag om op basis van één maandag iets te concluderen, de inzet verschilt te veel per dag van de week, waar de meeste sprinters wel een stabiele inzet hebben op maandag t/m donderdag en hooguit de vrijdag afwijkt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 193 gasten