Dienstregeling 2017
Re: Dienstregeling 2017
Dat ze richting Zeeland gaan, betekent toch niet dat ze op volle sterkte Zeeland in gaan?
Re: Dienstregeling 2017
En hier dan ook gelijk maar de geplande inzet van FLIRT zoals deze afgelopen week in de app verscheen: http://nsdr.bemined.nl/FLIRT-2017-1.txt De praktijk week nog af vanwege problemen met de viertjes, maar de app gaf wel al de normale inzet aan.
Re: Dienstregeling 2017
Door de tijdligging van die sprinter heb je op Almere Centrum wel een overstap van 20+minuten als je verder wilt dan Almere.JWM schreef:Ehm, er rijdt toch gewoon een sprinter?
Re: Dienstregeling 2017
Geldt dit voor alle doordeweekse dagen of 1 specifieke dag ?Bemined schreef:En hier dan ook gelijk maar de geplande inzet van FLIRT zoals deze afgelopen week in de app verscheen: http://nsdr.bemined.nl/FLIRT-2017-1.txt De praktijk week nog af vanwege problemen met de viertjes, maar de app gaf wel al de normale inzet aan.
Re: Dienstregeling 2017
Er zijn kleine verschillen per dag, maar dan vooral in de avond en vroege ochtend, in de spits en overdag is het voor 99% gelijk doordeweeks geloof ik. Vrijdagavond wordt de 9659 FLIRT 3+3 ipv 4+3 in Eindhoven terwijl de 9657 solo blijft. Dat is gelijk de enige trein met 6 bakken FLIRT die ik kan vinden, de rest is solo of 7 bakken.
Re: Dienstregeling 2017
Behalve dus de 1727 die juist op vrijdag (gepland) met 5 bakken meer (!) rijdt dan op de overige dagen. :')Bemined schreef:Vrijdag is er altijd al een aparte materieelinzet. De NS lijkt dit jaar zichzelf overtroffen te hebben wat betreft korte treinen op vrijdagochtend, ik heb nog nooit zoveel solo ICM in de spits ingepland gezien.
Ik vond het gisterochtend al zo opvallend dat er ineens een erg lange, vrij lege, trein aan kwam rijden. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2017
En de weekenden is alles met solo 3 of 4 bakken ?Bemined schreef:Er zijn kleine verschillen per dag, maar dan vooral in de avond en vroege ochtend, in de spits en overdag is het voor 99% gelijk doordeweeks geloof ik. Vrijdagavond wordt de 9659 FLIRT 3+3 ipv 4+3 in Eindhoven terwijl de 9657 solo blijft. Dat is gelijk de enige trein met 6 bakken FLIRT die ik kan vinden, de rest is solo of 7 bakken.
Re: Dienstregeling 2017
Weekenden heb ik nog niet naar gekeken. Voor vandaag zie ik echter alleen solo, voor zondag zul je moeten wachten tot morgen, de NS app toont dagplan alleen op de dag zelf tot circa 70 minuten voor vertrek, daarna schakelt de app over op de actuele inzet waar je in geval van FLIRT niets aan hebt zolang de bijsturing de viertjes eruit haalt. Actuele inzet blijft dan getoond worden tot 4:00 de volgende ochtend (of een paar minuutjes langer) waarna het dagplan van de volgende dag ingeladen wordt. Kortom, je kunt alleen het dagplan zien van de treinen die tussen circa 5:30 en 2:00 rijden, en alleen op de dag zelf.
Re: Dienstregeling 2017
Op Somda werd vermeld dat vanaf maandag wel weer viertjes ingezet gaan worden, dan zal de [serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] tussen Btl en Ehv via de buitenste sporen geleid worden, ivm een beperking op de binnensporen, waar volgens IL&T geen viertjes ingezet kan worden, op dit moment.
Re: Dienstregeling 2017
Wat is daar de reden van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2017
Die heb ik helaas gemist, en snappen deed ik het verder ook weinigMeltrain schreef:Wat is daar de reden van?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39196
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
In de binnensporen aldaar schijnt een stukje hogesnelheidsspoor te liggen waar een FLIRT-IV niet overheen mag door, volgens zeggen, ontbrekende documentatie omtrent het extra jacobsdraaistel zonder magneetremmen wat er in die stellen zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
De schuinte van de sporen is daar afwijkend, en omdat het extra draaistel in een vierdelige FLIRT geen volledige documentatie zou hebben mogen de vierdelige FLIRT's niet over dat betreffende spoor rijden.
Het komt bij mij over op als regelrechte haarkloverij.
Het komt bij mij over op als regelrechte haarkloverij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Die beperking zal ook de reden zijn dat er nog zoveel SGM en DDAR moet invallen, eigenlijk zou meer dan de helft van de stellen in [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] een viertje moeten zijn. In tijden van materieeltekort is het natuurlijk een beetje slordig dat de viertjes nu nauwelijks gebruikt worden. Ik ben benieuwd of het SGM dat men nu op reserve heeft staan in februari nog herverdeeld als FLIRT het een beetje goed doet, of dat men wacht tot grote verschuiving van wijzigingsblad april.
Re: Dienstregeling 2017
Dat wijzigingsblad was in ieder geval al dicht voordat de inzet in de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] / [serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] begon, dus daar zou ik niet op hopen. Op dagplan aanpassen kan natuurlijk, maar dan hoef je niet tot februari te wachten.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Dienstregeling 2017
De treinen van/naar Groningen zijn op vrijdagavond zoals ik hier eerder las inderdaad 'traditioneel verlengd', maar de zondagmiddag/-avond is men kennelijk vergeten. Tot in ieder geval de 563 worden er enkel losse ICM-IV'tjes richting Groningen ingezet, ik kan u melden dat het in de 555 in elk geval erg gezellig is (maar iedereen kon zowaar mee)
Re: Dienstregeling 2017
Is het ook.. Aangezien de schuinte van de spoorstaven daar minder is.. Dat is helemaal niet zo gek want bij de wissels op de Hanzelijn wordt dezelfde schuinte gebruikt en bij de overige wissels in Nederland zelfs helemaal geen schuinte. Heel gevaarlijk! (Als het al gevaarlijk zou zijn, zou ik dat gevaar eerder op wissels dan op recht spoor verwachten.. :') )Suus schreef:De schuinte van de sporen is daar afwijkend, en omdat het extra draaistel in een vierdelige FLIRT geen volledige documentatie zou hebben mogen de vierdelige FLIRT's niet over dat betreffende spoor rijden.
Het komt bij mij over op als regelrechte haarkloverij.
Re: Dienstregeling 2017
Het viel me vanochtend op dat op zaterdag vanaf Ede-Wageningen een extra sprinter naar Arnhem rijdt: op zaterdag wordt een uursdienst gereden, vertrek om :51, maar om 7:21 vertrekt gepland ook een sprinter, vanochtend gereden door een VIRM-VI. Iemand enig idee wat het idee hierachter is?
Re: Dienstregeling 2017
Het rijden met VIRM is in ieder geval gepland.Thom69 schreef:Het viel me vanochtend op dat op zaterdag vanaf Ede-Wageningen een extra sprinter naar Arnhem rijdt: op zaterdag wordt een uursdienst gereden, vertrek om :51, maar om 7:21 vertrekt gepland ook een sprinter, vanochtend gereden door een VIRM-VI. Iemand enig idee wat het idee hierachter is?
http://nsdr.bemined.nl/2017-1/7500-za.html
Deze keert in Ah vervolgens op de 3122 naar Schiphol Airport.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Gokje:Thom69 schreef:Het viel me vanochtend op dat op zaterdag vanaf Ede-Wageningen een extra sprinter naar Arnhem rijdt: op zaterdag wordt een uursdienst gereden, vertrek om :51, maar om 7:21 vertrekt gepland ook een sprinter, vanochtend gereden door een VIRM-VI. Iemand enig idee wat het idee hierachter is?
NS is verplicht om de eerste rit aan te bieden tussen 6:00 en 7:00 (ook op zaterdag), tenzij er voor de nieuwe concessie al een uitzondering was hierop. Voor de sprinter Arnhem-Ede v.v. geldt dat er vanaf Arnhem geen uitzondering was, maar vanaf Ede wel. Hierdoor is NS dus verplicht om voor 7:00 een rit vanuit Arnhem te laten vertrekken. Dit is dus die afwijkende rit.
In de vorige dienstregeling was het wel keurig elk uur (eerste rit vanuit Arnhem daarbij om 6:37, die vanuit Ede om 7:06). Echter is in de nieuwe dienstregeling die sprinter een kwartier naar voren gehaald. Doordat dan opeens de eerste rit nog vroeger zou zijn én in Ede toch nergens (goed) op zou aansluiten (de eerste IC's rijden pas een half uur later), heeft NS er voor gekozen deze sprinter juist een kwartier naar achter te verschuiven. Hierdoor blijft NS alsnog binnen de concessie-eisen, maar biedt de eerste sprinter in Ede aansluiting op de eerste IC naar Utrecht, terwijl de sprinter terug naar Arnhem ook aansluiting biedt vanaf de eerste IC vanuit Utrecht.
Omdat deze sprinter als die terug is op geen enkele sprinter naar Ede meer kan keren (de eerstvolgende is die van 8:21, maar daar keert de sprinter uit Ede van een half uur later al op), is het voor NS natuurlijk aantrekkelijker om deze eerste sprinter met VIRM te laten rijden, zodat die kan keren op de IC naar Schiphol van 7:46, die op Arnhem Centraal begint en dus toch nieuw materieel voorgeschoteld moet krijgen. Op die manier bespaart NS een rangeerbeweging uit. Dit is overigens ook de reden dat in tegenstelling tot de andere IC's naar Utrecht (die vanaf spoor 11 vertrekken), die van 7:46 vanaf spoor 10 vertrekt, omdat spoor 10 makkelijker te bereiken is vanaf Ede dan spoor 11.
Re: Dienstregeling 2017
Wauw, dat klinkt als een logische reden. Bedankt voor de uitgebreide uitleg, niks meer aan toe te voegen :)
Re: Dienstregeling 2017
In de vroege ochtend of late avond vind je wel meer afwijkende materieelzet. Van SGM in de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie], VIRM in de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal4600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] tot DDZ in de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en DDAR in de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Hilversum (- Almere Centrum)14900[/serie]. Het vaste materieel van een treinserie is alles behalve heilig bij het begin en eind van de dienstregeling.
Re: Dienstregeling 2017
Wat, ter aanvulling, vaak te maken heeft met het overbrengen van materieel voor de volgende ochtend (of voor de ochtendspits) of voor onderhoud.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Dienstregeling 2017
Er worden op zondagvond stelselmatig veeeel te korte treinen ingezet op de intercity Groningen - Den Haag/Rotterdam. Koplopers met drie of vier delen, terwijl het in de vorige dienstregeling nog regelmatig VIRM waren met 8 of zelfs 10 delen. Is er dan niemand bij de NS waarbij een lampje gaat branden als ze dit zien? Reizigers moeten meer dan een uur in het gangpad staan, terwijl er overal in Nederland treinen niets staan te doen op de rangeerterreinen. :N Deze avond opnieuw het geval.
Re: Dienstregeling 2017
Wat zegt NS-Klantenservice hierover?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten