Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Eigenlijk is spoor 2 in Breda nog wel een perronspoor natuurlijk, er ligt immers een perron. Ietwat onhandig is alleen dat het geen uitgangen heeft en dus in bijsturingsgevallen ook niet als zodanig bruikbaar is :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Alargule »

Meer treintjes stuk en dus vertragingen, aldus het AD.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Slecht onderhoud bij de NS?
Vertel de leden op dit forum iets nieuws!
Per slot van rekening hebben we zelfs een 'doorgeefluik', waar allerlei onderhoudstechnische zaken kunnen worden aangekaart, omdat blijkbaar het intern nog steeds niet op orde is bij de NS.
Het lijkt wel of de NS alles wat men voor dat het een privaat bedrijf werd, goed op orde had, ineens compleet vergeten te zijn en daardoor alleen maar achter de feiten aanloopt. Hoewel ik ook niet uitsluit dat het puur een geldkwestie is, dat ten alle tijde in het nadeel is van de reizigers en het personeel.
De NS zal nooit meer de kwaliteit kunnen behalen, zoals het tot ongeveer 1995 behaalde.
Alargule

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Alargule »

Want? Toen fonkelden de treinen van de boenwas? Vergeet ook niet dat het sinds 1995 wel ietsje drukker is geworden op het spoor. De huidige problematiek op de verzelfstandiging afwentelen vind ik een wat te eenzijdige belichting. Bovendien ben ik wel eens benieuwd naar betrouwbaarheidscijfers uit die jaren.

Ik vraag me ook wel af of het aantal defectmeldingen wel een goede graadmeter is. Liever zou ik willen zien hoeveel reizigersminuten er verloren zijn gegaan ten opzichte van het totaal aantal reizigersminuten met als oorzaak een defecte trein. Daarmee bedoel ik dus de werkelijke reistijd van alle reizigers minus de reistijd die ze kwijt zouden zijn geweest 'volgens het boekje'. Dan heb je ook een meetwaarde die beter naar de impact op de reiziger is vertaald. Aantal kapotte treinen zegt mij niet zoveel: als de helft daarvan op een zondagavond vlak voor Den Helder strandde is het effect toch minder dan wanneer dat gebeurde in de maandagochtendspits op een drukke IC-verbinding op Utrecht Centraal.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door AppleMoose »

Vergeet ook niet dat de treinen van toen toch grotendeels anders zijn dan nu. Destijds kon de machinist vaak nog wel zelf het een en ander snel verhelpen en anders lukte dat wel op een station door een onderhoudsmedewerker. Nu zitten de treinen vol elektronica en moet je haast een ICT'er zijn om iets te kunnen verhelpen gezien de software die er in zit.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door en-es »

Volgens NS ligt het niet aan achterstallig onderhoud. 8-)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door AppleMoose »

En al zal dat wel zo zijn, dan zou NS dat nog niet hardop zeggen.

Maar goed, naast de dingen die al genoemd zijn, stromen nu ook de Flirts de reizigersdienst in die nog lang niet storingvrij zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Het grootste probleem van het materiaal is dat het bij lange na niet meer die degelijkheid heeft van vroeger, want ik verwacht niet dat alle nieuwe treinen die vanaf de slt zijn ingestroomd bij NS, een vergelijkbare levensduur behalen als bijvoorbeeld de mat'54 of mat'64.
Het zou mij niets verbazen als bijvoorbeeld de slt al weer rond 2028 compleet vervangen moet worden, omdat ze dan al volledig 'op' zijn.

Nederland had een hele degelijke treinbouwbedrijf, Werkspoor, maar ook die oerhollandse degelijkheid is nu ook al weer jaren te gronde.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Niks tegen een beetje nostalgie, maar dit slaat wel heel erg door. Er wordt hier een wel erg geromantiseerd beeld geschetst van het oude materieel. En ik was destijds nog niet gebeuren, maar ik durf te wedden dat Mat 64 en Mat 54 ook kinderziektes hadden.

Het klopt dat treinen vol elektronica zitten tegenwoordig en dat dat vroeger minder was. Maar dat is voor zaken als: energiezuinigheid, stabielere loop, minder (motor)geluid, airco, uitschuiftrede, infoschermen. Kortom, allemaal zaken waar reizigers blij mee mogen zijn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Mat'64 had ook inderdaad veel kinderziektes. Het stond in de zomer aan de kant door koelproblemen bijvoorbeeld. ICM-0 schijnt erger te zijn geweest dan TRAXX en ICR nu.
Alargule

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Alargule »

Dit klinkt inderdaad meer als de nostalgische roze bril van een oud-werknemer ('vroeger was alles beter') dan als een goed onderbouwd relaas. Zeker ook omdat helemaal niet valt aan te tonen hoe lang nieuw materieel werkelijk mee zal gaan - niemand kan in de toekomst kijken. Maar er wordt ook nu bij de bestelling en levering van nieuwe treinen toch gerekend op een levensduur van enkele decennia. En daaraan valt te zijner tijd vast nog het een en ander te rekken indien nodig, zoals dat ook met Mat '64 is gedaan.

En ja, in lijn met starx: ik zou er tegenwoordig niet meer aan moeten denken in die ouwe, spartaanse meuk vervoerd te moeten worden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door AppleMoose »

Ach, een ritje in een mat. 54 of mat. 64 is af en toe zo verkeerd nog niet *O*
Natuurlijk ben ik blij met de vooruitgang. Neemt niet weg dat die nieuwe snufjes ook storingen kunnen veroorzaken en elektrische en softwarematige problemen zijn vaak iets minder snel en makkelijk op te sporen en op te lossen.
Over de levensduur valt weinig te zeggen. Met gewoon goed onderhoud moeten ook treinen als SLT lang mee kunnen. Ik ga er niet van uit dat NS tientallen miljoenen uitgeeft aan treinen die binnen tien jaar uit elkaar vallen (Fyra daar gelaten (A) )
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Gothic-Writer schreef:Het grootste probleem van het materiaal is dat het bij lange na niet meer die degelijkheid heeft van vroeger, want ik verwacht niet dat alle nieuwe treinen die vanaf de slt zijn ingestroomd bij NS, een vergelijkbare levensduur behalen als bijvoorbeeld de mat'54 of mat'64.
Exact hetzelfde werd gezegd over Mat 64, dat het nooit de levensduur zou halen van het materieel ervoor. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pooh »

Gothic-Writer schreef:Het grootste probleem van het materiaal is dat het bij lange na niet meer die degelijkheid heeft van vroeger, want ik verwacht niet dat alle nieuwe treinen die vanaf de slt zijn ingestroomd bij NS, een vergelijkbare levensduur behalen als bijvoorbeeld de mat'54 of mat'64.
Het zou mij niets verbazen als bijvoorbeeld de slt al weer rond 2028 compleet vervangen moet worden, omdat ze dan al volledig 'op' zijn.

Nederland had een hele degelijke treinbouwbedrijf, Werkspoor, maar ook die oerhollandse degelijkheid is nu ook al weer jaren te gronde.
Mat 54: Geintroduceerd tussen 56 en 62, uitgefaseerd tussen 89 en 96. 33-34 jaar gemiddeld.
Mat 64: Geintroduceerd tussen 61 en 76, uitgefaseerd tussen 05 en 16. 40-44 jaar gemiddeld.
ICM: Geintroduceerd tussen 77 en 94. eersten uitgefaseerd in 03, groot deel rijdt nog. 33 jaar and counting
DD-AR: Geintroduceerd tussen 91 en 94, 26 jaar and counting, net gerenoveerd
VIRM: Geintroduceerd tussen 94 en 96, 23 jaar and counting, net gerenoveerd/in renovatie.

Over het echt nieuwe spul als de SLT durf ik weinig te zeggen, maar wat er voor de eeuwwisseling is gebouwd lijkt toch aardig af te stevenen op een levensduur in de buurt van Mat 54 en 64 (al is die laatste wel echt tot de laatste druppel uitgemolken)
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door jelmerrr »

Zolang als MAT'64 is ook bijna niet realistisch om na te vragen. SGM is toch ookal ongeveer 30 jaar?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

We zien wel de trend naar steeds minder bewegende onderdelen en dat de bewegende onderdelen makkelijker verwisselbaar zijn en meer aan industriestandaarden voldoen. Daarmee wordt de kans dat het materieel langer mee gaat alleen maar groter als je het mij vraagt.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pooh »

Bovendien moet je misschien niet tellen in jaren, maar vooral in kilometers, aantal stops en aantallen passagiers? Er is nogal een verschil tussen de dienstregeling in de jaren '60/'70 en de dienstregeling nu.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Dat kun je wel stellen ja. :P

Afbeelding

Wel moet er bij vermeld worden dat in het boekje van 2010 twee grote uitvouwbare kaarten zaten. Dat scheelt al snel 5 millimeter aan dikte, desondanks kun je denk ik wel spreken van een verdubbeling van het aantal ritten in Nederland.
🍉
Alargule

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Alargule »

NS HiSpeed (of was het nou Hispeed, hiSpeed of hispeeD?), ach ach ach.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Dennenboom »

Zijn er nog cijfers over de ontwikkeling van het aantal (reizigers)treinkilometers in Nederland?

Wat betreft de dikte van een spoorboekje: kijk eens naar naar IC 587 in tabel 19 van de huidige dienstregeling (vier varianten). Zo krijg je een boekje wel dik.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pooh »

Dikte van het spoorboekje zegt weinig over materieelinzet, daarvoor kun je ook gewoon meer materieel inzetten, Ik denk meer aan hogere gemiddelde snelheden, kortere halteringen, vroeger beginnen en 's avonds langer doorgaan, en minder 'rust' voor onderhoud en schoonmaak. Ik heb het vermoeden dat materieel tegenwoordig veel intensiever gebruikt wordt, zowel qua rijtijden als qua aantallen passagiers. Die laatsten zullen, schat ik, niet zorgen voor noemenswaardige snellere slijtage van het materieel zelf, maar wel van het interieur, en een benodigde extra interieur-renovatie kan de keus tussen doorrijden of afdanken behoorlijk beinvloeden.
Laatst gewijzigd door Pooh op do 23 mar 2017, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Dennenboom »

Jammer dat de huidige NS niet meer zo scheutig is met het verstrekken van allerlei getallen die e.e.a. zouden kunnen onderbouwen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Het zegt alleen nog niet meteen iets over de hoeveelheid kilometers die een trein rijdt, het materieelpark is immers ook flink gegroeid in de tussentijd.
De groei van het aantal reizigerskilometers is er wel mede de oorzaak van dat NS-materieel tegenwoordig langer in dienst blijft.
jelmerrr schreef:Zolang als MAT'64 is ook bijna niet realistisch om na te vragen. SGM is toch ookal ongeveer 30 jaar?
De oudste SGM is de 40 al gepasseerd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

De hoeveelheid benodigde treinen wordt voornamelijk bepaald door de dienstregeling gedurende de spits, de hoeveelheid kilometers die deze treinen maken wordt zowel door de spits als daluren beïnvloed. Veel meer trajecten kennen nu in de daluren dezelfde frequentie als in de spitsuren, er zijn nog maar een handjevol spitstreinseries over anno 2017. Hier en daar zullen de treinen nu korter zijn in de daluren dan voorheen, maar in totaal zal er nu toch een groter deel van de treinenstellen door blijven rijden in de daluren dan vroeger denk ik.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Dennenboom schreef:Wat betreft de dikte van een spoorboekje: kijk eens naar naar IC 587 in tabel 19 van de huidige dienstregeling (vier varianten). Zo krijg je een boekje wel dik.
En er zaten natuurlijk nog diverse bijlagen in het spoorboekje die geen treintijden bevatten. Het spoorboekje van 2017 is dan ook weer een halve centimeter dunner dan die van 2010.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten