Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Dennenboom schreef:Jammer dat de huidige NS niet meer zo scheutig is met het verstrekken van allerlei getallen die e.e.a. zouden kunnen onderbouwen.
Heeft ProRail geen gegevens van treinkilometers of aantal treinritten op het Nederlandse net? Dacht dat wel eens gezien te hebben in persberichten ofzo.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

ProRail noemt altijd een aantal van dat soort getallen in het jaarverslag, en die verslagen zijn allemaal hier terug te vinden https://www.prorail.nl/over-prorail/jaarverslagen.

Dit is het meest recente:
Nederland heeft het drukst bereden spoornet van Europa. In 2015 werden er ruim 3,3 miljoen treinritten gemaakt over het Nederlandse spoor. Gemiddeld maken reizigers elke dag 1,1 miljoen treinreizen – in totaal 152 miljoen kilometers in 2015. Alle goederen legden met elkaar 6 miljoen kilometer af.
Ter vergelijking, dit schreven ze over 2003:
Hoewel het aantal reizigerskilometers in 2003 licht is gedaald, nam het aantal treinkilometers toe tot 132 miljoen, een stijging van ruim 2 procent ten opzichte van 2002. Dit
lijkt tegenstrijdig maar een treinkilometer is niet afhankelijk van het aantal passagiers in de trein. De sector goederenvervoer liet zelfs een groei zien tot circa 11 miljoen treinkilometers.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door isadora »

Wat is dat goederenvervoer dan de afgelopen 15 jaar giga gekrompen.
Dat had ik echt niet verwacht.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Dat is ook niet zo voor zover ik weet, ik denk dat er een andere meetmethode in zit.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Treinkilometers zegt niets over de hoeveelheid goederen. Als de treinen twee keer zo zwaar zijn geworden is er toch groei. Rond 2003 zagen we nog veel treinen met enkele wagons. Nu zien we dat nauwelijks meer.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door isadora »

Misschien geeft het CBS een beter inzicht, al vind ik het nu nog moeilijker, om een trend te vinden:
http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... TB=G1&VW=T
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daelea »

Even een snelle berekening uitgevoerd met die data van het CBS, zodat het gewicht per gereden kilometer berekend kan worden (zie spoiler voor meer details). Dit was in 2004 3,95 ton per gereden kilometer, in 2015 was dit opgelopen naar 5,08 ton per gereden kilometer (stijging van ongeveer 28%). Het totaal afgelegde kilometers is nagenoeg gelijk gebleven in deze periode (in 2015 een daling van ongeveer 1%), maar er is wel een piek in afgelegde kilometers te zien in de periode 2005 - 2008 (gemiddeld 28% meer dan in 2015), welke gepaard gaat met een groei in totaal vervoerd gewicht (gemiddeld 20% meer in 2007 dan in 2004).
Spoiler: show
Het CBS geeft het 'Vervoerd ladinggewicht' in 1000 ton per jaar, alsook het 'Totaal afgelegde treinkilometers' in 1000 km per jaar. Door het eerste getal door het tweede te delen, krijg je voor zover mijn statistische kennis reikt het aantal ton dat de goederentreinen (binnenlands en internationaal) per kilometer in een jaar vervoerd hebben.

Dit is in getallen:

gewicht km gewicht / km
2004 33709 8516 3,95
2005 35009 10397 3,36
2006 37267 10463 3,56
2007 40700 10777 3,77
2008 40569 10575 3,83
2009 33594 8900 3,77
2010 35536 8722 4,07
2011 39174 8082 4,84
2012 37627 7818 4,81
2013 38927 7827 4,97
2014 39367 7710 5,10
2015 41721 8206 5,08
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door isadora »

Dank Thom voor je snelle doorberekening
Dat zet alles in een duidelijker perspectief. :pos:
En dus is mijn eerdere (ongefundeerde) conclusie onderuit gehaald, gelukkig maar. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door groningen »

De reistijd van IC Dordrecht - Breda (nonstop) is 25 minuten na een stilstand van 12 minuten in Dordrecht. Sprinter Dordrecht - Breda is 25 minuten (overal stoppend). Hier klopt toch iets niet!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Vanaf volgende week, als de losse IC rijdt (en 1x p/u), dan is de reistijd wel minder (18-20 minuten).

Heeft het wellicht iets te maken met dat dat pad niet 2x p/u beschikbaar is en hij daardoor in een ongunstig pad komt? Op Breda->Dordrecht lijkt de huidige IC in ieder geval in het pad van de sprinter te rijden.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door groningen »

Nu zijn er nog 2 IC tussen Dordrecht en Breda; volgende maand is er nog maar 1 IC met 2 Sprinters per uur (ook in de avondspits). Nu zijn er nog 2 IC per uur.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ja, dat is precies wat SuperSpook aangeeft.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Het oorspronkelijke plan voor de dienstregeling 2017 was 2 sprinters, onder druk vanuit het zuiden en met behulp van extra financiering is daar een extra uurlijkse pendel-IC aan toegevoegd.

Qua inpassing zit je op de brabantrouts met het probleem dat er aan het spoor wordt gewerkt tussen Arnhem en Oberhausen, waardoor meer treinen de Brabantroute moeten nemen. Hierdoor is het inplannen van treinen op de gewenste manier lastig, tussen Breda Prinsenbeek en. Tilburg ligt de lijn eigenlijk aan zijn maximale capaciteit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door groningen »

Misschien hadden ze ooit tussen Breda en Tilburg het 3 of 4 sporig moeten, toen de mogelijkheid er nog was.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Het is natuurlijk maar tijdelijk, uiteindelijk moeten de goederentreinen weer via de Betuweroute gaan en dan kan Breda - Tilburg ook naar de geplande 6 intercity's en 4 sprinters per uur toe.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Geplande 6 intercity's? Die planning is toch niet meer dan een ruwe toekomstschets voor 20zoveel?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

2023? 2* Roosendaal-Breda en 4*Breda-Eindhoven
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Er staat weer een adviesaanvraag op de site van het locov: http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... ijzig.aspx

Belangrijkste zaken daarin zijn een extra vroege van Rsd naar Vs en de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] die in een richting weer gaat stoppen in Uto.

Dat laatste is mogelijk omdat er sneller materieel gaat rijden. Dat suggereert dat er SLT gaat rijden. Dat roept natuurlijk de vraag op uit welke serie dat SLT dan zal komen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Milco »

Goeie vraag, ben ik ook erg benieuwd naar! Wellicht gaat er dan meer FLIRT de baan op zodat er op die manier SLT wordt vrijgespeeld? Of het betreft een wisseling met materieel van de [serie=Sprinter|2017|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie]. DD-AR en een 1700-loc zijn volgens mij ook sneller dan DDZ.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door ArrivaBas »

De materieelinzetten zullen te zijner tijd vast wel bekend worden en ik heb een hoopje op introductie in de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]. :Y *bus*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Flirt speelt alleen maar SGM en DDZ vrij, beide zullen niet snel genoeg zijn om de stop erin te krijgen. Ik verwacht dus toch SLT in die serie maar weet ook niet waar dat vandaan komt. In juni zou dat nog uit de traditionele zomeruitsparingen kunnen komen (juni is qua materieelinzet altijd het rustigste wijzigingsblad), maar ik neem aan dat ze dit niet terugdraaien in september dus uiteindelijk zal het ergens anders vandaan moeten komen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Aannemelijk gaat dan SGM uit de FLIRT-gebieden naar treinseries die dan weer SLT (of DDAR uit de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie]) verwisseld.
DDZ uit de FLIRT-gebieden zou naar de Intercity's moeten gaan (eindelijk).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Misschien dat het SLT uit de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] / [serie=Sprinter|2017|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie] gehaald wordt, waar het tot december ook in reed? Het verschil tussen SGM en SLT zal bij deze serie niet heel groot zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Is een mogelijkheid, maar mogelijk is daar SLT gekomen, omdat de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] niet meer tussen Shl en Asd is gaan rijden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Daar is de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] voor teruggekomen, dus dat zal het verschil niet zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten