Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

In de brief staat: "NS organiseert tijdens de werkzaamheden alternatief vervoer"
Lekker duidelijk dus :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: Overigens kunnen reizigers naar Rotterdam zich dan weer gerust verslapen in de trein want die hebben zowel in Utrecht als Gouda een haalbare overstap vanuit de (1)1700 op de 2800 :P
In Utrecht moet je wel van spoor 8 naar 12. Je hebt er weliswaar 9 minuten voor, maar dan is de overstap in Gouda toch handiger.
Daniel schreef:Owja ook nog 'n leuke: de IC Den Haag - Breda via de HSL gaat pas per 23 januari 2017 rijden.
Dan kan tot die tijd de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] dus gewoon in beide richtingen in Dtz stoppen. :)
Is er al iets bekend over wanneer hij wel doorrijdt naar Eindhoven?

(En waarom was het zo moeilijk om tijdelijk even met machinisten te ruilen zodat de IC Den Haag - Eindhoven geheel doorgaand gereden kon worden door machinisten die wel toelating hebben op Traxx-locs?)
MetroRET schreef:De gehele 1100 rijdt, indien hij maar tot Bd rijdt, alleen maar voor frequentieverdichting.

Gvc - Gv: 5000/5100
Gv - Rtd: 2200/2400
Rtd - Bd: 900
Ik heb dan ook eerlijk gezegd liever dat hij helemaal niet rijdt en dat de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] tijdelijk verlengd wordt naar Breda.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:
Daniel schreef: Overigens kunnen reizigers naar Rotterdam zich dan weer gerust verslapen in de trein want die hebben zowel in Utrecht als Gouda een haalbare overstap vanuit de (1)1700 op de 2800 :P
In Utrecht moet je wel van spoor 8 naar 12. Je hebt er weliswaar 9 minuten voor, maar dan is de overstap in Gouda toch handiger.
Nou hebben de reizigers richting Gouda wel de neiging de eerst vertrekkende trein te pakken, dus 't zou goed mogelijk zijn dat je voor een hogere zitplaatskans juist beter de overstap in Utrecht kunt maken :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Van Eindhoven naar Rotterdam Blaak geeft NS o.a. de volgende reisroute, ook vanaf 23 januari:
Eindhoven - Utrecht - R'dam Centraal - R'dam Blaak (reistijd 1:52).

Dus wel via R'dam Centraal, maar zonder terug te reizen. _O-
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef:
MetroRET schreef: De gehele 1100 rijdt, indien hij maar tot Bd rijdt, alleen maar voor frequentieverdichting.

Gvc - Gv: 5000/5100
Gv - Rtd: 2200/2400
Rtd - Bd: 900
Ik heb dan ook eerlijk gezegd liever dat hij helemaal niet rijdt en dat de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] tijdelijk verlengd wordt naar Breda.
Dat is een geweldige oplossing waar ik nog helemaal niet aan gedacht had... :@
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

Voor mijn veel gebruikte reis (Sneek-Schiphol) zie ik dat ik een paar minuutjes tijdwinst heb en een ruimere overstaptijd in Leeuwarden. Daar ben ik niet ongelukkig mee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door evos »

Daniel schreef:@Bemined: Knulligste is eigenlijk nog dat dat goederenpad net een luttele minuten te vroeg uitgekomen lijkt te zijn. Op het moment dat dat goederenpad bij het inrijsein van Utrecht is is spoor 8 inmiddels leeg. Echter is dat maar 2 minuten na vertrektijd van de (1)1700 waardoor de opvolgtijd door hetzelfde wissel volgens de norm te kort is.
Zonde dat dat net zo uitkomt (zal 'm wel vooral zitten in de gewenste ligging richting Geldermalsen) want had dat pad via spoor 8 gekund dan zou spoor 9 ook voor reizigerstreinen bruikbaar geweest zijn en had je Amersfoort - Den Haag in beide richtingen 4x/uur mogelijk gemaakt.
Dat zal dan ook wel de reden zijn dat de 2000 van Gvc op spoor 21 keert op de 8800 naar Ledn, in plaats van (wat je zou verwachten) op spoor 9.

Ook opvallend in Utrecht is dat de 5700 van/naar Hfd aankomt op 4 en vertrekt van 1, zonder dat er op een andere serie wordt gekeerd. Dat zal te maken hebben met het vrijwel tegelijkertijd vertrekken resp. aankomen van de 5600 naar/van Zl op spoor 3. Kennelijk wordt er omgerangeerd; de keertijd is ook maar liefst 21 min.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

evos schreef:Dat zal dan ook wel de reden zijn dat de 2000 van Gvc op spoor 21 keert op de 8800 naar Ledn, in plaats van (wat je zou verwachten) op spoor 9.
Inderdaad, en zover ik begrijp blijft dit tot ETMET van start gaat, dan kan de goederentrein pas in het pad gaan rijden dat daarvoor bedacht is en kan spoor 9 benut gaan worden. Al met al lijkt dienstregeling 2017 vooral een net niet tussenfase te zijn tussen de stabiele dienstregeling die we hadden en de toekomstige PHS dienstregeling. Veel nieuwe infra, maar daar gaan reizigers nog maar beperkt van profiteren doordat diverse treinen lange stops gaan krijgen om de rijtijdwinst teniet te gaan doen. Zo gaat de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] 4 minuten in Bijlmer stilstaan bijvoorbeeld om de tijdwinst van DSSU en de viersporigheid bij Amsterdam Zuid ongedaan te maken, om van de vele sprinters die soms meerdere keren minutenlang stil gaan staan maar te zwijgen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

Om de moed niet door de schoenen te laten zakken: Hier, niet ver van Tbr, kunnen we niet wachten op de nieuwe dienstregeling! *O*

Richting het westen:
Rtd =42 minuten (2016: 51 minuten) -9
Ddr =37 minuten (2016: 38 minuten) -1 (-1 overstap)
Dt = 58 minuten (2016: 65 minuten) -7 (+1 overstap)/ 63 minuten (-2, +/- 0 overstap)
Gvc =71 minuten (2016: 77 minuten) -6 (+2 overstap)
Shl = 69 minuten (2016: 90 minuten) -21!
Asd =85 minuten (2016: 92 minuten) -7 (-1 overstap)
Asdz =82 minuten (2016: 91 minuten) -9 (+1 overstap)
Ledn =79 minuten (2016: 95 minuten) -16
Alm =111 minuten (2016: 118 minuten) -7
Hlm =103 minuten (2016: 112 minuten) -9
Amr =122 minuten (2016: 133 minuten) -11 (+1 overstap)

Die aansluiting op de IC-Direct legt geen windeieren!

Ehv =38 minuten (2016: 47 minuten) -9
Vl =83 minuten (2016: 96 minuten) -13
Mt =119 minuten (2016: 119 minuten)
Hrl =111 minuten (2016: 126 minuten) -15

En die op Eindhoven ook niet!

Noordoost:
Amf =87 minuten (2016: 89 minuten) -2
Zl =125 minuten (2016: 127 minuten) -2
Ah =89 minuten (2016: 92 minuten) -3
Rs =34 minuten (2016: 57 minuten) -23 (!)
Oss =45 minuten (2016: 50 minuten) -5

Snellere overstap in Utrecht en meer spitstreinen ook niet! Ondanks slechtere overstap nog steeds 3 minuten winst naar Arnhem.

Zuidwest:
Rsd =37 minuten (2016: 48 minuten) -11
Vs =103 minuten (2016: 125 minuten) -22 (!)
Atw =79 minuten (2016: 85 minuten) -6
Bru =139 minuten (2016: 145 minuten) -6

En het later vertrekken van de sprinter+eerder naar Roosendaal ook niet!

Alleen op Nijmegen gaan we er twee minuten op achteruit en Geldermalsen of Houten duren voortaan ook een stuk langer. Wat mij betreft gaan we nooit meer terug naar de oude dienstregeling :pos:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bjarte »

Wat is de argumentatie van de NS om de IC stop op Duivendrecht te schrappen voor intercity's Leeuwarden/Groningen - Den Haag? De tijdswinst is volgens de dienstregeling slechts 1 minuut, terwijl de bereikbaarheid van Amsterdam behoorlijk achteruit gaat voor de Noorderlingen en Zwollenaren. Om het centrum van Amsterdam te bereiken is dus straks een overstap nodig op Almere of vanuit Zuid weer terug te reizen met metro. Dit komt neer op minimaal 10 minuten extra reistijd, in veel gevallen zelfs een kwartier extra. De metroaansluitingen op Duivendrecht zijn veel gunstiger dan op Zuid. Voor reizigers uit Zuidoost is het schrappen van Duivendrecht al helemaal dramatisch.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Het idee is dat voornamelijk reizigers uit Almere en Lelystad de stop van de intercity op Duivendrecht gebruiken en dat reizigers van verder die naar het centrum van Amsterdam willen de Noord-Zuidlijn gebruiken. Helaas is die laatste lijn het eerste anderhalf jaar na de grote wijziging nog niet in gebruik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door trolly »

Voor de bestemming "Leidseplein" geeft 9292 ongeveer dezelfde reistijd vanaf beide stations. En wie weet, als ooit de Noord/Zuidlijn nog eens mocht gaan rijden...
Maar Suus was me al voor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bjarte »

Die argumentatie van de Noordzuid lijn is begrijpelijk. Maar aangezien die lijn nog niet open is, lijkt mij een stop op Duivendrecht het komende jaar wel wenselijk. Er zit tussen Zuid en Schiphol nog een paar minuten speelruimte, waardoor een stop van twee minuten op Duivendrecht nog prima ingepland kan worden. Bovendien staat de trein ook nog twee minuten stil op Spl.

Leidseplein is geen eerlijk vergelijkingsmateriaal, aangezien daar geen metro komt en daardoor de snelste reisoptie ook in de huidige situatie via Zuid gaat. Het gaat vooral om bestemmingen aan de oostkant van het centrum en Amstel.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

Bjarte schreef:Leidseplein is geen eerlijk vergelijkingsmateriaal, aangezien daar geen metro komt en daardoor de snelste reisoptie ook in de huidige situatie via Zuid gaat. Het gaat vooral om bestemmingen aan de oostkant van het centrum en Amstel.
Juist voor de metro zuidelijk van station Amstel maakt het verschil. De metrostations noordelijk daarvan zijn nu vanuit Almere e.v. al ongeveer even snel via Amsterdam Centraal.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door RobertT »

Daniel schreef:Owja ook nog 'n leuke: de IC Den Haag - Breda via de HSL gaat pas per 23 januari 2017 rijden. In de laatste week van de huidige dienstregeling en in de eerste week van de nieuwe is namelijk één buis van de Willemsspoortunnel buiten dienst wegens spoorvernieuwing, in januari is dit nogmaals twee weken het geval met de andere buis.
Tussen de twee buitendienststellingen in wordt deze IC als proefbedrijf uitgevoerd aldus de 39e voortgangsrapportage HSL-Zuid.
Erg fijn dan,dat deze niet in de reisplanner is verwerkt.daar staat de verbinding er gewoon in in december en januari
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

De basisdienstregeling zit er nu gewoon in, werkzaamheden staan nooit zo ver van tevoren in de planner. Hoewel het inderdaad geen overbodige luxe zou zijn voor zo'n ingrijpende maatregel in de hele eerste maand dat de nieuwe dienstregeling geldt.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

SLToilet schreef:Om de moed niet door de schoenen te laten zakken: Hier, niet ver van Tbr, kunnen we niet wachten op de nieuwe dienstregeling! *O*
Racehof is inderdaad de duidelijke winnaar van de nieuwe dienstregeling. In theorie althans. Tot nu toe is het de NS immers nog nooit gelukt om de vertraging en uitval van de treinen over de HSL binnen de perken te houden. En anders ligt er wel weer zo'n verdraaide brug in de weg. Tel er in al die gevallen maar (minimaal) een halfuurtje bij op als je terugreist. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 16 okt 2016, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

^^ we hebben in ieder geval het geluk dat de eerste aansluiting op de IC-Direct naar Amsterdam is: die naar Den Haag ligt er enige tijd uit -o- .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

En Limburg komt er het slechtste vanaf doordat de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] in Eindhoven geen aansluiting meer biedt op de trein naar Tilburg en Breda. Had ook liever gezien dat de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] (en daarmee de gehele Limburgse dienstregeling) een kwartier verschoven werd. Ik kan wel stellen dat de Beneluxtrein, s1100 en s11100 de grootste ondingen zijn in de dienstregeling.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Pauwels
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 16 okt 2016, 14:46

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pauwels »

Mooi lijstje met tijdswinst voor Reeshof, maar dit lijkt wel het jubelbericht vande NS zelf, met al die minuutjes winst. Ik zie nergens de draconische verslechtering voor reizigers uit de Reeshof naar een sprinterstaion voorbij Den Bosch richting Utrecht. Daar komt maar liefst 28 minuten bij en op de terugreis 29!!
Dat allemaal dankzij de knip die in Den Bosch gemaakt wordt in de huidige lijn.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Hier in Lage Zwaluwe gaat de rit naar Breda 2 minuten langer duren, en naar Dordrecht 1 minuut. Of dat nou zo'n ramp is weet ik niet, maar het zal allemaal wel. Nu nog hopen dat Arriva de aansluiting tussen de trein naar Breda en de 122 niet om zeep helpt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Ik zag dat Reeshof - Oisterwijk ook van 25 naar ca. 45 minuten gaat.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Hoe zit het met de reis van Echt naar Delfzijl West? Of van Mantgum naar Hoogkarspel?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

Voor mij verandert er *O* niks *O* op wat minuutverschuivinkjes na. En voor Deventer-Amsterdam C zie ik dat ik soms zelfs via Zwolle mag en op ICE-uren mag ik zelfs via Utrecht en dan met de ICE naar Asd :P (zou best kunnen dat dat nu ook al zo is)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Ja shit man, Echt - Delfzijl West gaat van 4:38 naar 4:39 :N
Wat een droefenis, die nieuwe dienstregeling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten