Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Alargule

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Alargule »

Haal die citroen eens uit je kont, JWM.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Naar aanleiding van klachten van reizigers, heft de NS nog enkele wijzigingen doorgevoerd.
Zie hier voor het overzicht: NS Forum
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Frank »

Goed dat de ongelukkig dienstregeling op zondag tussen Arnhem Centraal en Nijmegen iig verholpen is.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Op de site van NS staat trouwens ook dat de s1100 pas vanaf 23 januari zal rijden. Tot die tijd rijden er minder treinen tussen Rotterdam en Breda vanwege werkzaamheden en testritten.

Dat er minder treinen kunnen rijden vanwege werkzaamheden, dat kan ik begrijpen. Maar dan die testritten: dat had toch allang gebeurd moeten zijn. Die ICR-rijtuigen zijn al meer dan een jaar uit de dienstregeling gehaald. Dat hele plan om de s1100 via de HSL te laten rijden wordt echt met de dag lachwekkender. Eerst al die knip in Breda en nu dit weer. Ze hadden dit hele plan gewoon een jaar moeten uitstellen, net zoals ze dat met bijna alle verbeterplannen hebben gedaan (Benelux, 4e trein Zl-Lw, ETMET op de A2-corridor).
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Frank schreef:Goed dat de ongelukkig dienstregeling op zondag tussen Arnhem Centraal en Nijmegen iig verholpen is.
De extra trein zorgt er ook voor dat de verbinding Nijmegen-Tiel ook op zondag goed is. Die was door het ontbreken van die trein Arnhem-Nijmegen erg dramatisch. Zeker nu de provincie wil bezuinigen op lijn 42 Tiel-Druten is een vlotte overstap in Elst vanuit Nijmegen op de trein naar Tiel en omgekeerd erg gewenst is.

De [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] had op zondag best ingekort kunnen worden tot Nijmegen als bezuiniging. 4 Sprinters op zondagmiddag tussen Arnhem en Nijmegen is aardig veel te noemen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom dat niet gebeurd is. 2x/uur een sprinter Zutphen - 's-Hertogenbosch (met een lange stilstand in Arnhem of Nijmegen) moet volgens mij wel te maken zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

starx schreef:Op de site van NS staat trouwens ook dat de s1100 pas vanaf 23 januari zal rijden.
Het schijnt zelfs de vraag te zijn of ze 23 januari wel gaan halen :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk wel dat het wenselijk is om de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] te laten rijden tussen Arnhem en Nijmegen, vanwege de overstap in Elst op de trein naar Tiel en d rechtstreekse verbinding tussen Nijmegen en Velp/Rheden/Brummen. Echter is het waarschijnlijk niet mogelijk om de Sprinter een kwartier te laten staan in Nijmegen aangezien de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] er nog langs moet en spoor 4a al in gebruik is door kerende IC's uit Utrecht. Ik weet niet of het mogelijk is om 's avonds en op zondag de IC's uit Utrecht op spoor 1a af te handelen. Dit zou het wel mogelijk maken om de Sprinters een kwartier te laten staan in Nijmegen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Frank »

Het is trouwens maar een redelijk korte periode dat er vier Sprinters per uur tussen Arnhem Centraal en Nijmegen rijden op zondag. Dat de Sprinter Den Bosch - Arnhem Centraal op zondag ook tussen Nijmegen en Arnhem rijdt heeft natuurlijk wel als voordeel dat er een redelijk goede overstap op de intercity naar Zwolle blijft bestaan.

Aan de andere kant, wat mij betreft mag zeker tussen Nijmegen en Den Bosch op zondag elke dertig minuten een Sprinter gaan rijden - en dan niet alleen een korte periode aan het eind van de middag. De reizigersorganisaties hadden hier ook om gevraagd, maar NS vond het nog niet nodig.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Die uurdienst van de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] op zondag vind ik ook wel erg vreemd en reizigersonvriendelijk. Zelfs in de biblebelt worden de meeste stations op zondag beter bediend.

Ik begrijp trouwens ook niet waarom de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in het weekend overdag niet wordt ingekort tot Arnhem. Je kan van de rijtijd Ut-Ah namelijk makkelijk 2 minuten afhalen, zodat een overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Ah haalbaar wordt.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Er is geen ruimte in Arnhem om 2x/uur een trein een half uur te laten keren en de NS wou de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] ook niet laten stoppen in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is die ruimte om te keren er juist in het weekend wel (dan rijdt er immers minder naar Doetinchem, naar Ede en naar Nijmegen). Waarom zou die [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] eigenlijk versneld moeten worden tussen Utrecht en Arnhem? Die [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] haal je echt wel. Van het rijden van de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] als sprinter is volgens mij nooit sprake geweest.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Dat klopt ja, ik was even vergeten dat de keertijd van 5 minuten ook nog overstaptijd zou worden. Het is echter wel zo dat bij een versnelling van de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie], deze op één spoor in 6 minuten zou kunnen keren in Ah. Anders zou die lang moeten keren en daarbij continu één spoor bezet houden en dat gaat waarschijnlijk niet passen.

De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] als stoptrein laten rijden kan sowieso niet, want dan zou die de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de weg zitten.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

6 minuten keertijd voor een Intercity is wel erg krap, 10 minuten keertijd is toch echt het minimale.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Nee hoor, kijk maar eens op bijvoorbeeld Amersfoort Schothorst.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

Maar kijk dan ook eens hoe vaak Amf-Amfs v.v. wordt opgeheven :?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:Ik begrijp trouwens ook niet waarom de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in het weekend overdag niet wordt ingekort tot Arnhem. Je kan van de rijtijd Ut-Ah namelijk makkelijk 2 minuten afhalen, zodat een overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Ah haalbaar wordt.
Omdat anders de overstap op de Maaslijn vervalt. De 3600 heeft daar geen overstap op, de 3100 wel. En je bespaart er ook geen treinen mee, want dan moet de 3000 lang keren in Nijmegen (25 min) en de 3100 lang in Arnhem (32 min) in plaats van dat ze kort op elkaar in Nijmegen kunnen keren (10 min).
Erno-BE schreef:Er is geen ruimte in Arnhem om 2x/uur een trein een half uur te laten keren en de NS wou de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] ook niet laten stoppen in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent.
Die ruimte is er wel hoor. Die intercity kan dan afwisselend op spoor 10 of 11 keren (de IC naar Den Helder dan ook afwisselend vanaf 10 of 11 vertrekken). De ICE kan door de kwartiersverschuiving van de sprinter naar Ede van hetzelfde perron gebruik maken als die sprinter, dus die kunnen beiden op spoor 9 terecht (bovendien keert die sprinter nu juist als de 3000 niet in Arnhem is, dus zou ook eventueel spoor 8 met die trein kunnen delen). Past dus prima.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Je zit nog met een trein naar Doetinchem/Winterswijk hé, waar moet je die dan laten? Op spoor 6b keert de trein naar Düsseldorf al van .15 tot .44.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

SuperGhost schreef:
starx schreef:Ik begrijp trouwens ook niet waarom de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in het weekend overdag niet wordt ingekort tot Arnhem. Je kan van de rijtijd Ut-Ah namelijk makkelijk 2 minuten afhalen, zodat een overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Ah haalbaar wordt.
Omdat anders de overstap op de Maaslijn vervalt. De 3600 heeft daar geen overstap op, de 3100 wel. En je bespaart er ook geen treinen mee, want dan moet de 3000 lang keren in Nijmegen (25 min) en de 3100 lang in Arnhem (32 min) in plaats van dat ze kort op elkaar in Nijmegen kunnen keren (10 min).
De suggestie was ook vooral om bakkilometers te besparen en niet zozeer treinen. In het weekend heeft NS toch geen tekort aan treinen. En zoals ik al zei kan de rijtijd op Ut-Ah 2 minuten verkort worden zodat die in Ah kort kan keren op een van de IC-sporen.
Maar die aansluiting op de Maaslijn is wel een goede reden om de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet in te korten. Al vraag ik me eigenlijk wel af of de Maaslijn dan niet beter een kwartier kan draaien zodat die op de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] aansluit (en in Rm op de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]). Maarja, dan moet je in Limburg alles weer overhoop gooien en dat moet volgend jaar ook alweer gebeuren.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

De meeste reizigers uit Swalmen, Reuver, Tegelen, Venlo en Nijmegen willen naar Maastricht en niet naar Heerlen. Daarom sluit de [serie=Stoptrein|2016|Roermond - Nijmegen32200[/serie] aan op de IC-trein naar Maastricht en niet op de IC-trein naar Heerlen. Om de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in te laten korten tot Arnhem moet je spoor 4 opdelen in een A- en B-sectie, zodat de RE19 naar 4b kan (Tiel-trein naar 4b), Arriva en Breng naar 6b en de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] naar Nijmegen en de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] naar 8. De ICE's kunnen in beide richtingen spoor 9 gebruiken en de IC-treinen naar Utrecht spoor 10 en 11. Maar ik denk niet dat men blij wordt van investeringen die inkrimping van de dienstregeling tot gevolg hebben, al hoewel het opdelen van spoor 4 wel nuttig kan zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Frank »

Het opdelen van spoor 4 heb ik ook al wel eens in de plannen zien staan voor het geval de stoptrein Arnhem - Tiel het hele traject zou blijven rijden. Dat laatste gaat nu gebeuren dus ik ben benieuwd hoe het loopt zonder een gedeeld spoor. Tot april heb je spoor 6b nog als uitwijkmogelijkheid, daarna wordt dat ook heel lastig.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door evos »

Zou je spoor 9 of 10 kunnen faseren zodat de stoptreinen naar Ede en Doetinchem op hetzelfde spoor kunnen keren? Dat zou ook een hoop ruimte besparen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Je zit nog met een trein naar Doetinchem/Winterswijk hé, waar moet je die dan laten? Op spoor 6b keert de trein naar Düsseldorf al van .15 tot .44.
Die trein rijdt natuurlijk pas vanaf de zomer, dus zolang is 6b nog vrij.
Maar de Arriva-trein (want we hebben het alleen over zondags) kan ook terecht op spoor 7. Om .22 vertrekt de IC-Roosendaal, dus om .26 kan de Arrivatrein binnenkomen en om .34 weer wegrijden, waarna om .39 de sprinter uit Zutphen binnen komt (deze zou desnoods nog naar 8 kunnen, aangezien de 3000 dan alweer 5 minuten weg is). Dat past in principe allemaal.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op za 03 dec 2016, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Erno-BE schreef:De meeste reizigers uit Swalmen, Reuver, Tegelen, Venlo en Nijmegen willen naar Maastricht en niet naar Heerlen. Daarom sluit de [serie=Stoptrein|2016|Roermond - Nijmegen32200[/serie] aan op de IC-trein naar Maastricht en niet op de IC-trein naar Heerlen.
Reizigersonderzoek gedaan? Voor reizigers naar bv. Sittard (toch ook een grotere stad in die omgeving) maakt het eigenlijk al niet uit op welke IC je aansluit.
Ik heb meer het idee dat het historisch gegroeid is: er wordt aangesloten op de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] omdat dat destijds de enige IC-aansluiting in Roermond was. En in het huidige dienstregelingsmodel was een kwartier omgooien (nadat de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] erbij kwam in Limburg) niet logisch vanwege de knoop in Venlo. In een nieuwe dienstregeling zou zoiets echter wel kunnen als je er op de andere punten ook rekening mee houdt.
Het is echter niet aannemelijk omdat het gewoon niet praktisch is om op een serie met avonduitsnijdingen te gaan aansluiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Knoop Venlo gaat echt niet schuiven, de Duitser gaat echt niet schuiven om een aansluiting in Nijmegen mogelijk te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten