Dienstregeling 2017
Re: Dienstregeling 2017
Naar aanleiding van klachten van reizigers, heft de NS nog enkele wijzigingen doorgevoerd.
Zie hier voor het overzicht: NS Forum
Zie hier voor het overzicht: NS Forum
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2017
Goed dat de ongelukkig dienstregeling op zondag tussen Arnhem Centraal en Nijmegen iig verholpen is.
Re: Dienstregeling 2017
Op de site van NS staat trouwens ook dat de s1100 pas vanaf 23 januari zal rijden. Tot die tijd rijden er minder treinen tussen Rotterdam en Breda vanwege werkzaamheden en testritten.
Dat er minder treinen kunnen rijden vanwege werkzaamheden, dat kan ik begrijpen. Maar dan die testritten: dat had toch allang gebeurd moeten zijn. Die ICR-rijtuigen zijn al meer dan een jaar uit de dienstregeling gehaald. Dat hele plan om de s1100 via de HSL te laten rijden wordt echt met de dag lachwekkender. Eerst al die knip in Breda en nu dit weer. Ze hadden dit hele plan gewoon een jaar moeten uitstellen, net zoals ze dat met bijna alle verbeterplannen hebben gedaan (Benelux, 4e trein Zl-Lw, ETMET op de A2-corridor).
Dat er minder treinen kunnen rijden vanwege werkzaamheden, dat kan ik begrijpen. Maar dan die testritten: dat had toch allang gebeurd moeten zijn. Die ICR-rijtuigen zijn al meer dan een jaar uit de dienstregeling gehaald. Dat hele plan om de s1100 via de HSL te laten rijden wordt echt met de dag lachwekkender. Eerst al die knip in Breda en nu dit weer. Ze hadden dit hele plan gewoon een jaar moeten uitstellen, net zoals ze dat met bijna alle verbeterplannen hebben gedaan (Benelux, 4e trein Zl-Lw, ETMET op de A2-corridor).
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2017
De extra trein zorgt er ook voor dat de verbinding Nijmegen-Tiel ook op zondag goed is. Die was door het ontbreken van die trein Arnhem-Nijmegen erg dramatisch. Zeker nu de provincie wil bezuinigen op lijn 42 Tiel-Druten is een vlotte overstap in Elst vanuit Nijmegen op de trein naar Tiel en omgekeerd erg gewenst is.Frank schreef:Goed dat de ongelukkig dienstregeling op zondag tussen Arnhem Centraal en Nijmegen iig verholpen is.
De [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] had op zondag best ingekort kunnen worden tot Nijmegen als bezuiniging. 4 Sprinters op zondagmiddag tussen Arnhem en Nijmegen is aardig veel te noemen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2017
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom dat niet gebeurd is. 2x/uur een sprinter Zutphen - 's-Hertogenbosch (met een lange stilstand in Arnhem of Nijmegen) moet volgens mij wel te maken zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Het schijnt zelfs de vraag te zijn of ze 23 januari wel gaan halenstarx schreef:Op de site van NS staat trouwens ook dat de s1100 pas vanaf 23 januari zal rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2017
Ik denk wel dat het wenselijk is om de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] te laten rijden tussen Arnhem en Nijmegen, vanwege de overstap in Elst op de trein naar Tiel en d rechtstreekse verbinding tussen Nijmegen en Velp/Rheden/Brummen. Echter is het waarschijnlijk niet mogelijk om de Sprinter een kwartier te laten staan in Nijmegen aangezien de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] er nog langs moet en spoor 4a al in gebruik is door kerende IC's uit Utrecht. Ik weet niet of het mogelijk is om 's avonds en op zondag de IC's uit Utrecht op spoor 1a af te handelen. Dit zou het wel mogelijk maken om de Sprinters een kwartier te laten staan in Nijmegen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2017
Het is trouwens maar een redelijk korte periode dat er vier Sprinters per uur tussen Arnhem Centraal en Nijmegen rijden op zondag. Dat de Sprinter Den Bosch - Arnhem Centraal op zondag ook tussen Nijmegen en Arnhem rijdt heeft natuurlijk wel als voordeel dat er een redelijk goede overstap op de intercity naar Zwolle blijft bestaan.
Aan de andere kant, wat mij betreft mag zeker tussen Nijmegen en Den Bosch op zondag elke dertig minuten een Sprinter gaan rijden - en dan niet alleen een korte periode aan het eind van de middag. De reizigersorganisaties hadden hier ook om gevraagd, maar NS vond het nog niet nodig.
Aan de andere kant, wat mij betreft mag zeker tussen Nijmegen en Den Bosch op zondag elke dertig minuten een Sprinter gaan rijden - en dan niet alleen een korte periode aan het eind van de middag. De reizigersorganisaties hadden hier ook om gevraagd, maar NS vond het nog niet nodig.
Re: Dienstregeling 2017
Die uurdienst van de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] op zondag vind ik ook wel erg vreemd en reizigersonvriendelijk. Zelfs in de biblebelt worden de meeste stations op zondag beter bediend.
Ik begrijp trouwens ook niet waarom de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in het weekend overdag niet wordt ingekort tot Arnhem. Je kan van de rijtijd Ut-Ah namelijk makkelijk 2 minuten afhalen, zodat een overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Ah haalbaar wordt.
Ik begrijp trouwens ook niet waarom de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in het weekend overdag niet wordt ingekort tot Arnhem. Je kan van de rijtijd Ut-Ah namelijk makkelijk 2 minuten afhalen, zodat een overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Ah haalbaar wordt.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2017
Er is geen ruimte in Arnhem om 2x/uur een trein een half uur te laten keren en de NS wou de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] ook niet laten stoppen in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2017
Volgens mij is die ruimte om te keren er juist in het weekend wel (dan rijdt er immers minder naar Doetinchem, naar Ede en naar Nijmegen). Waarom zou die [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] eigenlijk versneld moeten worden tussen Utrecht en Arnhem? Die [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] haal je echt wel. Van het rijden van de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] als sprinter is volgens mij nooit sprake geweest.
Re: Dienstregeling 2017
Dat klopt ja, ik was even vergeten dat de keertijd van 5 minuten ook nog overstaptijd zou worden. Het is echter wel zo dat bij een versnelling van de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie], deze op één spoor in 6 minuten zou kunnen keren in Ah. Anders zou die lang moeten keren en daarbij continu één spoor bezet houden en dat gaat waarschijnlijk niet passen.
De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] als stoptrein laten rijden kan sowieso niet, want dan zou die de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de weg zitten.
De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] als stoptrein laten rijden kan sowieso niet, want dan zou die de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de weg zitten.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2017
6 minuten keertijd voor een Intercity is wel erg krap, 10 minuten keertijd is toch echt het minimale.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2017
Nee hoor, kijk maar eens op bijvoorbeeld Amersfoort Schothorst.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Omdat anders de overstap op de Maaslijn vervalt. De 3600 heeft daar geen overstap op, de 3100 wel. En je bespaart er ook geen treinen mee, want dan moet de 3000 lang keren in Nijmegen (25 min) en de 3100 lang in Arnhem (32 min) in plaats van dat ze kort op elkaar in Nijmegen kunnen keren (10 min).starx schreef:Ik begrijp trouwens ook niet waarom de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in het weekend overdag niet wordt ingekort tot Arnhem. Je kan van de rijtijd Ut-Ah namelijk makkelijk 2 minuten afhalen, zodat een overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Ah haalbaar wordt.
Die ruimte is er wel hoor. Die intercity kan dan afwisselend op spoor 10 of 11 keren (de IC naar Den Helder dan ook afwisselend vanaf 10 of 11 vertrekken). De ICE kan door de kwartiersverschuiving van de sprinter naar Ede van hetzelfde perron gebruik maken als die sprinter, dus die kunnen beiden op spoor 9 terecht (bovendien keert die sprinter nu juist als de 3000 niet in Arnhem is, dus zou ook eventueel spoor 8 met die trein kunnen delen). Past dus prima.Erno-BE schreef:Er is geen ruimte in Arnhem om 2x/uur een trein een half uur te laten keren en de NS wou de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] ook niet laten stoppen in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2017
Je zit nog met een trein naar Doetinchem/Winterswijk hé, waar moet je die dan laten? Op spoor 6b keert de trein naar Düsseldorf al van .15 tot .44.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2017
De suggestie was ook vooral om bakkilometers te besparen en niet zozeer treinen. In het weekend heeft NS toch geen tekort aan treinen. En zoals ik al zei kan de rijtijd op Ut-Ah 2 minuten verkort worden zodat die in Ah kort kan keren op een van de IC-sporen.SuperGhost schreef:Omdat anders de overstap op de Maaslijn vervalt. De 3600 heeft daar geen overstap op, de 3100 wel. En je bespaart er ook geen treinen mee, want dan moet de 3000 lang keren in Nijmegen (25 min) en de 3100 lang in Arnhem (32 min) in plaats van dat ze kort op elkaar in Nijmegen kunnen keren (10 min).starx schreef:Ik begrijp trouwens ook niet waarom de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in het weekend overdag niet wordt ingekort tot Arnhem. Je kan van de rijtijd Ut-Ah namelijk makkelijk 2 minuten afhalen, zodat een overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Ah haalbaar wordt.
Maar die aansluiting op de Maaslijn is wel een goede reden om de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet in te korten. Al vraag ik me eigenlijk wel af of de Maaslijn dan niet beter een kwartier kan draaien zodat die op de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] aansluit (en in Rm op de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]). Maarja, dan moet je in Limburg alles weer overhoop gooien en dat moet volgend jaar ook alweer gebeuren.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2017
De meeste reizigers uit Swalmen, Reuver, Tegelen, Venlo en Nijmegen willen naar Maastricht en niet naar Heerlen. Daarom sluit de [serie=Stoptrein|2016|Roermond - Nijmegen32200[/serie] aan op de IC-trein naar Maastricht en niet op de IC-trein naar Heerlen. Om de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in te laten korten tot Arnhem moet je spoor 4 opdelen in een A- en B-sectie, zodat de RE19 naar 4b kan (Tiel-trein naar 4b), Arriva en Breng naar 6b en de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] naar Nijmegen en de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] naar 8. De ICE's kunnen in beide richtingen spoor 9 gebruiken en de IC-treinen naar Utrecht spoor 10 en 11. Maar ik denk niet dat men blij wordt van investeringen die inkrimping van de dienstregeling tot gevolg hebben, al hoewel het opdelen van spoor 4 wel nuttig kan zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2017
Het opdelen van spoor 4 heb ik ook al wel eens in de plannen zien staan voor het geval de stoptrein Arnhem - Tiel het hele traject zou blijven rijden. Dat laatste gaat nu gebeuren dus ik ben benieuwd hoe het loopt zonder een gedeeld spoor. Tot april heb je spoor 6b nog als uitwijkmogelijkheid, daarna wordt dat ook heel lastig.
Re: Dienstregeling 2017
Zou je spoor 9 of 10 kunnen faseren zodat de stoptreinen naar Ede en Doetinchem op hetzelfde spoor kunnen keren? Dat zou ook een hoop ruimte besparen.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Die trein rijdt natuurlijk pas vanaf de zomer, dus zolang is 6b nog vrij.Erno-BE schreef:Je zit nog met een trein naar Doetinchem/Winterswijk hé, waar moet je die dan laten? Op spoor 6b keert de trein naar Düsseldorf al van .15 tot .44.
Maar de Arriva-trein (want we hebben het alleen over zondags) kan ook terecht op spoor 7. Om .22 vertrekt de IC-Roosendaal, dus om .26 kan de Arrivatrein binnenkomen en om .34 weer wegrijden, waarna om .39 de sprinter uit Zutphen binnen komt (deze zou desnoods nog naar 8 kunnen, aangezien de 3000 dan alweer 5 minuten weg is). Dat past in principe allemaal.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op za 03 dec 2016, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Reizigersonderzoek gedaan? Voor reizigers naar bv. Sittard (toch ook een grotere stad in die omgeving) maakt het eigenlijk al niet uit op welke IC je aansluit.Erno-BE schreef:De meeste reizigers uit Swalmen, Reuver, Tegelen, Venlo en Nijmegen willen naar Maastricht en niet naar Heerlen. Daarom sluit de [serie=Stoptrein|2016|Roermond - Nijmegen32200[/serie] aan op de IC-trein naar Maastricht en niet op de IC-trein naar Heerlen.
Ik heb meer het idee dat het historisch gegroeid is: er wordt aangesloten op de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] omdat dat destijds de enige IC-aansluiting in Roermond was. En in het huidige dienstregelingsmodel was een kwartier omgooien (nadat de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] erbij kwam in Limburg) niet logisch vanwege de knoop in Venlo. In een nieuwe dienstregeling zou zoiets echter wel kunnen als je er op de andere punten ook rekening mee houdt.
Het is echter niet aannemelijk omdat het gewoon niet praktisch is om op een serie met avonduitsnijdingen te gaan aansluiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
Knoop Venlo gaat echt niet schuiven, de Duitser gaat echt niet schuiven om een aansluiting in Nijmegen mogelijk te maken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten