Dienstregeling 2017
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Het standaardantwoord: meld het maar in de druktemelder en hoop dat er iets mee gebeurt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
Vraag mij dan af of hoe ze de incheckgegevens dan analyseren. Aan de hand daarvan moet je toch ook een aardig beeld krijgen hoeveel bakken je per rit nodig hebt. Het blijft altijd een schatting, maar 4 bakken ICM of 8 bakken VIRM vind ik toch wel een verschil.
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Er is ook nog wel een verschil tussen de acceptabelnorm en comfortabelnorm qua plannen van de treinlengtes, dat kan een aardig verschil maken. En heb meer dan eens gehoord dat NS ook nog weleens telcijfers passend wil maken door ze even naar iets af te ronden dat voor de materieelomloop handiger uitkomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
Het is armoe troef in het Noordelijke-deel van de NoordOost. Nagenoeg alle IC's die met ICM rijden boven Zwolle rijden met 1 ICM III of IV. Terwijl de VIRM-IC's met 4 of 6 bakken rijden, moet de échte IC van/naar Leeuwarden het met 3 of 4 bakjes ICM doen. Jammer dat het probleem van het materieel tekort elders in het land nu wordt doorgeschoven naar het Noorden. Dat was vorig jaar toch stukken beter toen het merendeel gewoon met 6-8 bakken ICM reed.
Re: Dienstregeling 2017
:')Daniel schreef:Er is ook nog wel een verschil tussen de acceptabelnorm en comfortabelnorm qua plannen van de treinlengtes, dat kan een aardig verschil maken. En heb meer dan eens gehoord dat NS ook nog weleens telcijfers passend wil maken door ze even naar iets af te ronden dat voor de materieelomloop handiger uitkomt.
Over dit soort dingen worden dan weer géén kamervragen gesteld. :N
🍉
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2017
Het is geen Randstad...
Re: Dienstregeling 2017
Nu even die Calimero thuis houden. In de Randstad komen die korte samenstellingen met zijn goed voor.
Dienstregeling 2017
De gehele zondag wordt er met losse stellen gereden op Rotterdam - Groningen/Leeuwarden. Dat is niet altijd een groot succes.
Maar er komen geen kamervragen, de ambtenaren die er last van hebben gaan vanzelf wel de desbetreffende afdeling van NS chanteren.
Maar er komen geen kamervragen, de ambtenaren die er last van hebben gaan vanzelf wel de desbetreffende afdeling van NS chanteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Op trein 665 na, die rijdt met maar liefst 10 bakken ICM van Rotterdam naar Zwolle op zondagavond. Maar verder inderdaad vrijwel alles solo ICM, de [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] is zelfs integraal ICM-III op zondag. Nu heeft de NS al langer de neiging om op ongepaste momenten solo ICM in te zetten, maar de huidige dienstregeling is een nieuw dieptepunt geloof ik.
Re: Dienstregeling 2017
Groningen heeft een a-typisch vervoerspatroon. Op zondagavond keren studenten massaal terug naar hun kamer, in Noord-Oost Nederland is het dan drukker in het openbaar vervoer. De Randstad kent die vervoerspiek een stuk minder.CamilleKreemers schreef:Het is geen Randstad...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2017
Niet alleen terug, maar ook Groningse studenten die juist naar hun kamer in Enschede, Amsterdam, Delft of andere universiteitsstad gaan. En Groningen is populair als weekendbestemming. Alles bij elkaar zorgt voor een vervoerspiek op zondagavond, naar mijn gevoel zelfs drukker dan een normale ochtendspits. De planners hebben dat niet door blijkbaar.Vinny schreef:Groningen heeft een a-typisch vervoerspatroon. Op zondagavond keren studenten massaal terug naar hun kamer, in Noord-Oost Nederland is het dan drukker in het openbaar vervoer. De Randstad kent die vervoerspiek een stuk minder.CamilleKreemers schreef:Het is geen Randstad...
Re: Dienstregeling 2017
@Daniel: en de acceptabele norm ligt in het weekend nog wel wat hoger dan doordeweeks. Terwijl NS er volgens mij alles op alles lijkt te zetten om te voorkomen dat er met een tweede HC moet worden gereden.
Overigens viel het mij ook al op dat in de avondspits treinen vanuit Den Haag in de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] met solo VIRM6'jes rijden, terwijl dit in het verleden 8 of 10 bakken was.
Overigens viel het mij ook al op dat in de avondspits treinen vanuit Den Haag in de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] met solo VIRM6'jes rijden, terwijl dit in het verleden 8 of 10 bakken was.
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Zelfs nog extremer. Er rijden zelfs treinen rond die in lengte verdubbeld kunnen worden zonder dat er een extra HC nodig is.VIRM schreef:Terwijl NS er volgens mij alles op alles lijkt te zetten om te voorkomen dat er met een tweede HC moet worden gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2017
De Oude Lijn ([serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie], [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie], [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie]) heeft veel minder last van toeristen- en studentenstromen dan de Noord-Oost en Zuid-Oost ([serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie], [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie], [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]). Weliswaar verzorgen de Noord-Oostseries ook verbindingen binnen de Randstad. Probleem is gewoon dat de NS stelselmatig te kleine treinen inzet op verbindingen die met ICM rijden, op de Zuid-Oost zijn er veel minder meldingen van tekorte treinen (behalve dan de treinen die op zondagochtend vanuit Arnhem naar Utrecht vertrekken).waldo79 schreef:Nu even die Calimero thuis houden. In de Randstad komen die korte samenstellingen met zijn goed voor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2017
Het lijkt me dat je wartaal aan het :N uitslaan bent
Re: Dienstregeling 2017
Is er al wat duidelijker wanneer de s11100 en [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] fatsoenlijk gaan rijden? Sorry als het eerder is langsgekomen.
Zal blij zijn, ben ik 40min eerder thuis namelijk.
Zal blij zijn, ben ik 40min eerder thuis namelijk.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Dienstregeling 2017
Ik vrees dat daar weinig meer over bekend is dan wat er al over gecommuniceerd is door NS. Vooralsnog zie ik vanuit Den Haag nog regelmatig opleidings- en testritten vertrekken richting HSL.
Re: Dienstregeling 2017
Ik ontving er toevallig net een mail over van NS:
Geachte mevrouw,
Vanaf 23 januari heeft u een extra overstap op station Breda als u reist op het traject Den Haag / Rotterdam – Breda – Eindhoven. De nieuwe treindienst op dit traject wordt namelijk gefaseerd geïntroduceerd voor een zo betrouwbaar mogelijke start. We verwachten dat deze extra overstap in elk geval tot april 2017 nodig zal zijn.
We informeren u zodra duidelijk is vanaf welke datum u weer rechtstreeks kunt reizen tussen Den Haag en Eindhoven via de Hogesnelheidslijn. Dit levert straks een reistijdwinst op tot 11 minuten.
Hieronder vindt u de belangrijkste informatie voor uw reis vanaf 23 januari. Wat dit exact voor uw reis betekent ziet u vanaf 10 dagen voor vertrek in de NS Reisplanner.
Vanaf 23 januari 2017
Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal – Breda – Eindhoven
Extra overstap op station Breda
De extra overstap volgt direct op de werkzaamheden in de Willemsspoortunnel t/m 22 januari 2017 op het traject Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal – Dordrecht – Breda. Meer informatie vindt u op ns.nl/treinverkeer-rotterdam.
Bon voor een gratis puntzak frites
We realiseren ons dat u hier hinder van kunt ondervinden. Daarom ontvangt u een gratis puntzak frites bij Smullers op vertoon van uw persoonlijke OV-chipkaart en deze uitgeprinte e-mail waarop de bon onderaan inclusief barcode goed zichtbaar is
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Ik kreeg ongeveer dezelfde mail, maar dan over het feit dat er minder treinen stoppen op Delft Zuid en Schiedam Centrum.
Al wordt er in die mail totaal niet uitgelegd waaróm er dan minder treinen stoppen op die stations. :?
Al wordt er in die mail totaal niet uitgelegd waaróm er dan minder treinen stoppen op die stations. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2017
@Suus: eigenlijk staat er weinig nieuws in dat bericht.
Re: Dienstregeling 2017
Te korte treinen 2017
Ik ben op zoek naar treinnummers van treinen die gepland te kort zijn. Dat betekent: Er horen 6 bakken ICM te rijden, er zitten 6 bakken ICM in en tóch moeten er heel veel reizigers staan. Als er minder dan die 6 bakken ICM in die trein zitten, heeft melden bij mij geen zin, hooguit in de NS Reisplanner-app via de Druktemelder, omdat de trein dan korter rijdt dan gepland.
Waarom ben ik daar naar op zoek? In overleg met de planningsafdeling wordt er gekeken naar de bezettingscijfers. De planning geeft aan dat er vanwege het invoeren van de nieuwe dienstregeling andere reizigersstromen zijn ontstaan en daar op geanticipeerd is. Nu is de vraag of dat overal klopt. Ik ben niet op zoek naar discussie over hoe het beter of anders kan, daar heb ik geen invloed op, ik kan de informatie echter wel doorspelen.
Hoe dan?
Maak melding van de te korte trein in het topic Doorgeefluik. Ik heb het volgende aan informatie nodig:
- Treinnummer (eventueel in de Reisplanner terug te vinden door op het pijltje naar rechts te klikken naast de benaming van de treinsoort - De treindetails) en natuurlijk datum.
- Traject (tussen welke 2 of meer stations) waarop reizigers moesten staan.
- Hoeveelheid reizigers die moesten staan: 3: Er moesten veel reizigers staan. 4: Alle gangpaden stonden vol. 5: Er bleven reizigers achter op het perron.
Feedback krijgen we niet, discussie voeren heeft geen zin, maar ik zet de meldingen wel door. Niet alles kan opgelost worden, laat staan direct. Als alternatief kun je ook altijd de Druktemelder in de NS Reisplanner-app gebruiken.
Ik ben op zoek naar treinnummers van treinen die gepland te kort zijn. Dat betekent: Er horen 6 bakken ICM te rijden, er zitten 6 bakken ICM in en tóch moeten er heel veel reizigers staan. Als er minder dan die 6 bakken ICM in die trein zitten, heeft melden bij mij geen zin, hooguit in de NS Reisplanner-app via de Druktemelder, omdat de trein dan korter rijdt dan gepland.
Waarom ben ik daar naar op zoek? In overleg met de planningsafdeling wordt er gekeken naar de bezettingscijfers. De planning geeft aan dat er vanwege het invoeren van de nieuwe dienstregeling andere reizigersstromen zijn ontstaan en daar op geanticipeerd is. Nu is de vraag of dat overal klopt. Ik ben niet op zoek naar discussie over hoe het beter of anders kan, daar heb ik geen invloed op, ik kan de informatie echter wel doorspelen.
Hoe dan?
Maak melding van de te korte trein in het topic Doorgeefluik. Ik heb het volgende aan informatie nodig:
- Treinnummer (eventueel in de Reisplanner terug te vinden door op het pijltje naar rechts te klikken naast de benaming van de treinsoort - De treindetails) en natuurlijk datum.
- Traject (tussen welke 2 of meer stations) waarop reizigers moesten staan.
- Hoeveelheid reizigers die moesten staan: 3: Er moesten veel reizigers staan. 4: Alle gangpaden stonden vol. 5: Er bleven reizigers achter op het perron.
Feedback krijgen we niet, discussie voeren heeft geen zin, maar ik zet de meldingen wel door. Niet alles kan opgelost worden, laat staan direct. Als alternatief kun je ook altijd de Druktemelder in de NS Reisplanner-app gebruiken.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Dienstregeling 2017
Mikos, heeft slechte spreiding melden ook zin? Er wordt bijvoorbeeld veel geklaagd over Amersfoort - Utrecht - Den Haag, maar vaak zijn er achterin nog veel zitplaatsen terwijl men voorin opgepropt staat.
Re: Dienstregeling 2017
Exact, vanochtend een vrij rustige 2018 achterin terwijl de HC meldde dat de trein behoorlijk vol zat. Overigens zag ik in Gouda dat er voorin ook nog wel zitplaatsen waren.
Re: Dienstregeling 2017
Slechte spreiding melden kan, zal echter weinig invloed op de meldingen hebben. Er moeten meerdere meldingen over een trein gemaakt zijn wil men de cijfers nader bekijken (anders is er voor iedere scheet die dwars zit wel werk te vinden).
Ter informatie hebben we 2 soorten normen: De comfortnorm en de acceptabelnorm. Die eerste staat ervoor dat iedereen kan zitten (vooral van toepassing op Intercity's waarbij de stops meer dan 15 minuten uit elkaar liggen), die tweede staat ervoor dat er ook mensen moeten staan (vooral van toepassing op Sprinters en Intercity's waarbij de stops op minder dan 15 minuten uit elkaar liggen). Het kan dus zijn dat er trajecten zijn waarop er op de acceptabelnorm is gepland en er mensen moeten staan. Na meerdere meldingen over dezelfde trein zal er dan gekeken worden of er (veel) meer mensen moeten staan dan dat wat acceptabel is.
Bovenstaande ter informatie, niet ter discussie. Ik geef alleen maar door.
Ter informatie hebben we 2 soorten normen: De comfortnorm en de acceptabelnorm. Die eerste staat ervoor dat iedereen kan zitten (vooral van toepassing op Intercity's waarbij de stops meer dan 15 minuten uit elkaar liggen), die tweede staat ervoor dat er ook mensen moeten staan (vooral van toepassing op Sprinters en Intercity's waarbij de stops op minder dan 15 minuten uit elkaar liggen). Het kan dus zijn dat er trajecten zijn waarop er op de acceptabelnorm is gepland en er mensen moeten staan. Na meerdere meldingen over dezelfde trein zal er dan gekeken worden of er (veel) meer mensen moeten staan dan dat wat acceptabel is.
Bovenstaande ter informatie, niet ter discussie. Ik geef alleen maar door.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Dienstregeling 2017
Ik heb even een vraagje over de treindienst 6600 Dordrecht - 's-Hertogenbosch:
Weet iemand toevallig of de 2 dd-ar's en sgm sprinter die momenteel op deze lijn rijden tot april standaard op deze lijn blijven rijden of is dit tijdelijk?
Volgens de planning zouden er namelijk alleen maar DDZ-4's rijden, maar dit is nu stelselmatig anders.
Weet iemand toevallig of de 2 dd-ar's en sgm sprinter die momenteel op deze lijn rijden tot april standaard op deze lijn blijven rijden of is dit tijdelijk?
Volgens de planning zouden er namelijk alleen maar DDZ-4's rijden, maar dit is nu stelselmatig anders.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten