Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

starx schreef:Ik vond dit kaartje over de geplande inzet van de FLIRT-stellen: http://nieuws.ns.nl/even-kijken-in-de-n ... rs-van-ns/

Dat komt neer op de volgende series:
[serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie]
14400 (spitssprinter O - Ht), waarmoedelijk krijgt die dit serienummer
Sprinter Ddt - Rsd

Echter, dat komt volgens mij niet uit qua inzet. Dan houd je geen reservestellen over, want behalve de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie], 14400 en Ddt-Rsd moeten alle series met dubbele stellen rijden. Heeft iemand een idee hoe dat wordt opgelost? Wat ik kan verzinnen is dat de 14400 met SLT gaat rijden.
De [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] kan ook wel met enkele stellen rijden (mits er viertjes worden ingezet). Op Wijchen-Arnhem dient deze trein als versterking van de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en op het stuk Arnhem-Rheden rijden ook bussen die vrij populair zijn, Dieren heeft nog zijn [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], dus alleen Brummen is echt aangewezen op deze trein.

Ik weet niet of systematisch aftrappen/bijplaatsen in Eindhoven (Tilburg-Weert) en Breda (Dordrecht-Den Bosch) tot de mogelijkheden behoort, anders kun je op deze manier ook stellen besparen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Eens kijken
Dordrecht-Roosendaal: 3 omlopen
Dordrecht-'s Hertogenbosch: 6-7 omlopen
Tilburg-Weert: 5
's Hertogenbosch-Arnhem: 6
's Hertogenbosch-Deurne 4
Zutphen-Wijchen: 6
Arnhem-Ede: 2
's Hertogenbosch-Oss: 2

35 omlopen in totaal.

Dubbele stellen Dordrecht-'s Hertogenbosch: 7 stellen extra
Dubbele stellen Tilburg-Weert: 5 stellen extra
Dubbele stellen 's Hertogenbosch-Arnhem: 6 stellen extra
Dubbele stellen 's Hertogenbosch-Deurne: 4 stellen extra

Kom je uit op 57 stellen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Erno-BE schreef: De [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] kan ook wel met enkele stellen rijden (mits er viertjes worden ingezet). Op Wijchen-Arnhem dient deze trein als versterking van de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en op het stuk Arnhem-Rheden rijden ook bussen die vrij populair zijn, Dieren heeft nog zijn [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], dus alleen Brummen is echt aangewezen op deze trein.

Ik weet niet of systematisch aftrappen/bijplaatsen in Eindhoven (Tilburg-Weert) en Breda (Dordrecht-Den Bosch) tot de mogelijkheden behoort, anders kun je op deze manier ook stellen besparen.
[serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] kan denk ik niet met enkele stellen. De viertjes hebben ongeveer dezelfde capaciteit als SGM-III. Dat is in de spits te weinig, zeker als je bedenkt dat de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] (en de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] ook) drukker zal worden doordat reizigers uit de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] over moeten stappen.

Aftrappen in Eindhoven heeft denk ik geen zin, want volgens mij komt die er dan bij de zelfde omloop weer aan. Spaart alleen bakkilometers. Aftrappen in Breda lijkt me wel mogelijk. Daar kan inderdaad één stel mee worden uitgespaard.

De maximale inzet is 52 stellen als je uitgaat van 10% onderhoud/reserve
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

Afbeelding
Dit is het kaartje met de inzetgebied van de Flirts. Worden de sprinters 5000, 5100 één trein serie of blijven ze nog steeds aparte series(wat ik heel dom vind omdat ze allebei dezelfde route met dezelfde eindpunten en dezelfde stops hebben)?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Eén serienummer voor een kwartierdienst kan niet. Dan kom je met de nummering niet uit. Overigens is volgens jaar hetzelfde aan de hand met de [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] en [serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie]. Dat was ook al zo toen de [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] en [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] officieel twee verschillende series waren.

Wat wel zou kunnen is dat de serienummers veranderen in [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] en 15000, waarbij de laatste niet rijdt in het superdal.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Zolang serienummers alleen voor interne processen binnen de spoorwegen gebruikt worden is dit een totaal niet-relevante discussie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

JWM schreef:Zolang serienummers alleen voor interne processen binnen de spoorwegen gebruikt worden is dit een totaal niet-relevante discussie.
Dat mag dan wel zo zijn. Trouwens, ik vind dat die treinseries moeten worden gebruikt voor de externe processen. Dat is naar mijn beeld veel makkelijker. Bij omleidingen en storingen wordt er dan gewoon omgeroepen;' Sprinter 7600 tussen Zutphen en Rheden rijdt niet." i.p.v. de trein van Nijmegen- Elst- Arhnem- Arnhem Presikhaaf, Velp, Rheden, Brummen, Dieren en Zutphen rijdt niet door naar Zutphen via Brummen en Dieren in verband met een.... Je kent het verder wel.

Dat is even off-topic, maar dat moest er uit.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

starx schreef:Aftrappen in Breda lijkt me wel mogelijk. Daar kan inderdaad één stel mee worden uitgespaard.
Waar laat je dat stel dan in de tussentijd? Het tailtrack wordt toch al voor de HSL treinen gebruikt en voor een logisch spoorgebruik lijkt het me niet dat Dordrecht - Tilburg en v.v. hetzelfde spoor gebruiken.
starx schreef:Eén serienummer voor een kwartierdienst kan niet. Dan kom je met de nummering niet uit.
De [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] bewijst het tegendeel :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Daniel schreef:
starx schreef:Aftrappen in Breda lijkt me wel mogelijk. Daar kan inderdaad één stel mee worden uitgespaard.
Waar laat je dat stel dan in de tussentijd? Het tailtrack wordt toch al voor de HSL treinen gebruikt en voor een logisch spoorgebruik lijkt het me niet dat Dordrecht - Tilburg en v.v. hetzelfde spoor gebruiken.
starx schreef:Eén serienummer voor een kwartierdienst kan niet. Dan kom je met de nummering niet uit.
De [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] bewijst het tegendeel :wink:
Maar die rijdt alleen in de spits.
Wat wel kan is verschillende serienummers per richting. Richting Den Haag wordt het dan de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie], richting Dordrecht de s15000.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Is de discussie over het inzetgebied van FLIRT niet al eens eerder langsgekomen hier? Ik krijg zo'n enorm déjà vu gevoel bij het lezen hiervan, inclusief de discussie over inzet van dubbele stellen of niet. Over het algemeen moet je uitgaan van een inzet van zo'n 85% van de stellen in de spits, dat is bij de huidige materieelseries het geval. Dus dat komt neer op circa 28 drietjes en 21 viertjes. Qua capaciteit hebben een drietje en een viertje samen zo ongeveer evenveel zitplaatsen als een DDZ viertje. Maar je moet niet vergeten dat de huidige materieelinzet lang niet altijd perfect is. Juist door de inzet van DDZ en DDAR is de materieelinzet weinig nauwkeurig af te stemmen op het aantal reizigers, dus het kan zijn dat met de instroom van FLIRT de ene trein juist iets korter kan worden (twee drietjes) en de ander juist iets langer (twee viertjes).

In sommige gevallen kan het ook zijn dat enkele ritten juist naar een los viertje terug kunnen. Voor men DDZ en DDAR liet rijden hier waren er ook treinen die met solo SGM reden. Zeker omdat er op enkele trajecten een hogere frequentie komt kan het best zijn dat er enkele treinen weer terug gaan naar hun oude lengte. Overigens vind ik een omloop met 7 composities voor Ddr - Ht wel erg veel, dat is maar een uurtje rijden, dan zou je aan beide kanten een kering van 45 minuten moeten hebben om op 7 uit te komen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Bemined schreef:Is de discussie over het inzetgebied van FLIRT niet al eens eerder langsgekomen hier?
Ja.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Erno-BE schreef:
Daniel schreef:
starx schreef:Aftrappen in Breda lijkt me wel mogelijk. Daar kan inderdaad één stel mee worden uitgespaard.
Waar laat je dat stel dan in de tussentijd? Het tailtrack wordt toch al voor de HSL treinen gebruikt en voor een logisch spoorgebruik lijkt het me niet dat Dordrecht - Tilburg en v.v. hetzelfde spoor gebruiken.
starx schreef:Eén serienummer voor een kwartierdienst kan niet. Dan kom je met de nummering niet uit.
De [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] bewijst het tegendeel :wink:
Maar die rijdt alleen in de spits.
Wat wel kan is verschillende serienummers per richting. Richting Den Haag wordt het dan de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie], richting Dordrecht de s15000.
De sprinters Den Haag C - Dordrecht blijven twee treinseries. Eén van de twee rijdt 18 uur per dag 7 dagen per week, de andere treinserie op de tijdstippen dat er nu ook al kwartiersdienst is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

OmniLezer schreef:Worden de sprinters 5000, 5100 één trein serie of blijven ze nog steeds aparte series(wat ik heel dom vind omdat ze allebei dezelfde route met dezelfde eindpunten en dezelfde stops hebben)?
Je kunt het dom vinden, maar een treinserie heeft nou eenmaal maximaal 99 nummers terwijl er met beide richtingen samen 133 sprinters per dag rijden op dat traject. Of je moet hexadecimale treinnummers invoeren, dan kan het wel *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:
De sprinters Den Haag C - Dordrecht blijven twee treinseries. Eén van de twee rijdt 18 uur per dag 7 dagen per week, de andere treinserie op de tijdstippen dat er nu ook al kwartiersdienst is.
Het zou trouwens wel leuk zijn als die kwartierdienst ook eens wordt uitgebreid tot zaterdag overdag (10:00 - 19:00). Er lijken me genoeg potentiële reizigers met winkelend publiek en dagjes uit enz.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Soms krijg ik wel eens het idee dat NS er liever een extra treinstel aankoppelt dan een sprinter vaker te laten rijden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Scheelt personeel, dus dat kan ik me wel voorstellen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

@JWM: Zeker weten: in de tijd dat er in de zomervakantie nog minder treinen reden was dat al zo. Men riep altijd braaf om dat er in de zomer minder mensen met de trein reisden en er daarom minder reden, maar tussen Dordrecht en Den Haag gingen die minder treinen altijd samen met verlenging van de treinen die wel bleven rijden.

@Geert: Dat ligt er weer aan hoeveel stellen je aankoppelt natuurlijk (v.w.b. de HCs), machinisten scheelt het wel altijd :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

starx schreef:Ik vond dit kaartje over de geplande inzet van de FLIRT-stellen: http://nieuws.ns.nl/even-kijken-in-de-n ... rs-van-ns/

Dat komt neer op de volgende series:
[serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie]
14400 (spitssprinter O - Ht), waarmoedelijk krijgt die dit serienummer
Sprinter Ddt - Rsd

Echter, dat komt volgens mij niet uit qua inzet. Dan houd je geen reservestellen over, want behalve de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie], 14400 en Ddt-Rsd moeten alle series met dubbele stellen rijden. Heeft iemand een idee hoe dat wordt opgelost? Wat ik kan verzinnen is dat de 14400 met SLT gaat rijden.
Sowieso Dordrecht-Roosendaal zou een mixbedrijf met SLT worden, en Dordrecht-Breda-Tilburg-Den Bosch ook dacht ik.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

dennistd schreef:Sowieso Dordrecht-Roosendaal zou een mixbedrijf met SLT worden, en Dordrecht-Breda-Tilburg-Den Bosch ook dacht ik.
Waarom denk je dit?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

Dit is verteld tijdens de mini open dag bij NS op 28 mei, waar een presentatie over de FLIRT gegeven werd en vragen van de bezoekers uitgebreid beantwoorden werden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Tussen Dordrecht en Breda zie ik liever geen SLT vanwege het ontbreken van toiletten. Het is toch een vrij lange afstand en er is ook geen (/ nauwelijks een) alternatief in de vorm van een Intercity.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Dordrecht - Breda een lange afstand? Dat is slechts 24 minuten! De [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] is een flink stuk langer en daar laat men ook SLT rijden.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door waldo79 »

Precies dat, Dordrecht - Breda lijkt me juist één van de kortere sprintertrajecten...Ik reis bijna werkdagelijks langere afstanden per SLT.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door cassie127 »

Gaat de 7900 met elektrisch materieel rijden vanaf de nieuwe dienstregeling? Is nogal zonde om nog een jaar met dieseltreinen te rijden onder de draad (die dan net af is).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Nee, omdat de lijn voorzien is van ATB-NG, en NS geen elektrisch materieel heeft dat daarmee overweg kan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten