Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
OVinspecteur
Berichten: 156
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor OVinspecteur » Za 30 Jan 2016, 16:29

Daniel schreef:
OVinspecteur schreef:
Daniel schreef:Waar kom jij die overstap in Tilburg tegen? Ik zag juist een vermelding van een overstap in Breda staan: in het weekend begint die Sprinter ook al vroeger te rijden, juist om in Breda op de eerste IC richting Eindhoven aan te sluiten schrijft men

Op pagina 15: "In Tilburg is de overstap van de Sprinter uit Breda op de Intercity naar Eindhoven negen tot dertien minuten."
(http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2017-20534-adviesaanvraag-dienstregelin.aspx -> Locov 2017-20534.01 Bijlage 1 adviesaanvraag dienstregeling 2017).

Daar wordt volgens mij op een totaal andere relatie gedoeld, namelijk de reizigers van de stations tussen Breda en Tilburg. Pagina 19 (hoofdstuk 5.9) heeft het immers weer over een overstap in Breda voor reizigers uit Dordrecht die met de IC verder naar Eindhoven willen.
De combinatie van die diverse punten doet mij vermoeden dat de Sprinter uit Dordrecht in Breda wat langer stilstaat en er dus aankomt voor de IC uit Den Haag om vervolgens achter die IC aan naar Tilburg te vertrekken. Dan heb je dus vanuit Dordrecht in Breda een vrij snelle overstap richting Eindhoven, maar wordt de overstap in Tilburg (op de volgende IC naar Eindhoven) automatisch langer.

Het verschil in reistijd tussen IC en sprinter van Breda naar Tilburg is 5 minuten. 9 tot 13 minuten overstaptijd in Tilburg wordt dan 14 tot 18 minuten in Breda. Of de sprinter staat zo'n 12 tot 16 minuten te wachten in Breda, wat me onwaarschijnlijk lang lijkt. Of maak ik nou een rekenfout? :?:

OVinspecteur
Berichten: 156
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor OVinspecteur » Za 30 Jan 2016, 16:35

Moshi schreef:
OVinspecteur schreef:Jawel, dat mag NS in ieder geval 1x per uur zover ik kan nagaan; dan worden de maximale reistijden niet overschreden.


Juist. Maar 1 keer per uur is toch echt iets anders dan 'de IC direct A'dam - Breda via Dordrecht laten rijden'.

De IC direct A'dam C - Schiphol - R'dam C - Breda wordt dan A'dam C - Schiphol - R'dam C - Dordrecht - Breda. Tussen Schiphol en R'dam is die trein dan nog steeds 'direct'.

IC140
Berichten: 174
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Dienstregeling 2017

Berichtdoor IC140 » Za 30 Jan 2016, 18:14

OVinspecteur schreef:- R'dam - Dordrecht gaat terug naar 2x IC per uur 's-avonds en in het weekeinde wanneer Lelystad - Dordrecht niet rijdt. Nu zijn dat er nog 5.

De uren dat de nieuwe IC Dordrecht - Lelystad rijdt (tussen Schiphol en Dordrecht) blijven gelijk aan 2016 (dus dagelijks tot 22:00 m.u.v. zondagochtend). Alleen het trajectdeel Schiphol - Lelystad stopt er al om 20:00 mee en rijdt helemaal niet op zondag. Het grootste deel van de avond en het weekend blijven het dus gewoon 4 treinen per uur.
En dan hebben we het nog niet eens over de reistijdverlenging naar Zeeland, het splitsen van de sprinters in Dordrecht en het vervallen van de verbinding Zeeland - Bergen op Zoom - Roosendaal - Dordrecht - Schiphol ''s-avonds en in het weekeinde (wanneer de mensen juist op reis gaan).

De IC vanuit Zeeland sluit in Leiden aan op de 700 en 12700, die in 2017 van aanvang dienst tot einde dienst rijden.
Laatst gewijzigd door IC140 op Za 30 Jan 2016, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Za 30 Jan 2016, 19:47

IC140 schreef:De uren dat de nieuwe IC Dordrecht - Vlissingen rijdt (tussen Schiphol en Dordrecht)

:?:

IC140
Berichten: 174
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Dienstregeling 2017

Berichtdoor IC140 » Za 30 Jan 2016, 20:11

Waar ik Vlissingen zei bedoelde ik Lelystad, stop.
Laatst gewijzigd door IC140 op Za 30 Jan 2016, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Za 30 Jan 2016, 20:12

De IC Dordrecht - Dordrecht ja? :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Za 30 Jan 2016, 20:12

Pest hem niet zo,

Dordrecht - Schiphol rijdt tijdens die uren neem ik aan door op een andere serie bij Schiphol?

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Za 30 Jan 2016, 21:35

OVinspecteur schreef:
Daniel schreef:
OVinspecteur schreef:
Daniel schreef:Waar kom jij die overstap in Tilburg tegen? Ik zag juist een vermelding van een overstap in Breda staan: in het weekend begint die Sprinter ook al vroeger te rijden, juist om in Breda op de eerste IC richting Eindhoven aan te sluiten schrijft men

Op pagina 15: "In Tilburg is de overstap van de Sprinter uit Breda op de Intercity naar Eindhoven negen tot dertien minuten."
(http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2017-20534-adviesaanvraag-dienstregelin.aspx -> Locov 2017-20534.01 Bijlage 1 adviesaanvraag dienstregeling 2017).

Daar wordt volgens mij op een totaal andere relatie gedoeld, namelijk de reizigers van de stations tussen Breda en Tilburg. Pagina 19 (hoofdstuk 5.9) heeft het immers weer over een overstap in Breda voor reizigers uit Dordrecht die met de IC verder naar Eindhoven willen.
De combinatie van die diverse punten doet mij vermoeden dat de Sprinter uit Dordrecht in Breda wat langer stilstaat en er dus aankomt voor de IC uit Den Haag om vervolgens achter die IC aan naar Tilburg te vertrekken. Dan heb je dus vanuit Dordrecht in Breda een vrij snelle overstap richting Eindhoven, maar wordt de overstap in Tilburg (op de volgende IC naar Eindhoven) automatisch langer.

Het verschil in reistijd tussen IC en sprinter van Breda naar Tilburg is 5 minuten. 9 tot 13 minuten overstaptijd in Tilburg wordt dan 14 tot 18 minuten in Breda. Of de sprinter staat zo'n 12 tot 16 minuten te wachten in Breda, wat me onwaarschijnlijk lang lijkt. Of maak ik nou een rekenfout? :?:
Zoals ik het lees:
- regulier is de overstap in Tilburg (9-13 minuten)
- de eerste rit rijdt iets eerder (dus uit het patroon) om zo in Breda al de overstap op die IC te kunnen geven.

hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 25 Nov 2008, 01:09

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor hkuyeren » Za 30 Jan 2016, 22:56

Moshi schreef:Niet de verkeerde kant op mogen reizen is een standaardregel waarop uitzonderingen worden gemaakt. Daar heeft de NS voor 2017 nog niets over bekend gemaakt. Je bent dus voorbarig. Als je vanaf Blaak via Centraal zou mogen reizen ben je waarschijnlijk niet langer onderweg dan nu, want daartegenover staat 9 minuten tijdswinst van de IC.

De IC direct A'dam - Breda via Dordrecht laten rijden lijkt me toch wel het minimum wat de NS zou kunnen doen om de boel weer een beetje in evenwicht te krijgen.


Je kunt natuurlijk altijd omreizen door een extra in- en uitcheck op Rotterdam C, echt prettig is anders. Maar ik zou het liever doen dan via Dordrecht te reizen met Stoppers.

Moshi schreef:Dus is helemaal niet het minimum, de NS mag dat zelfs niet eens. Lees de concessie er maar op na.

Er mocht wel meer niet in de concessies. Tot nu zijn heel veel dingen op verzoek en in voordeel van NS aangepast. Dat is een andere discussie. Ik vermoed dat het theoretisch gezien nu wel zou mogen, gezien HSN en HRN één concessie zijn geworden. Praktisch kan het niet, omdat je dan in elk geval de beloofde reistijden niet haalt. Er is door Mansveld ooit wel als optie benoemd om IC-Brussel via Dordrecht te laten rijden. Zoiets kan dan alleen met instemming van de Tweede Kamer, die daar weinig voor voelt vanwege de al lange reistijd. Een losse pendel IC Dordrecht - Breda heeft mijn inziens beperkte waarde, voegt alleen iets toe bij een goede aansluiting in Breda. Maar dan nog wordt ik niet heel enthousiast van een pendel IC.

Ik kreeg op Facebook een bericht van iemand die dagelijks reist tussen Zwijndrecht en Antwerpen ..... Dan wordt je ook niet blij.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Za 30 Jan 2016, 23:03

hkuyeren schreef:Ik kreeg op Facebook een bericht van iemand die dagelijks reist tussen Zwijndrecht en Antwerpen ..... Dan wordt je ook niet blij.
Vlakbij Antwerpen ligt ook een Zwijndrecht hé!? B-)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 25 Nov 2008, 01:09

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor hkuyeren » Za 30 Jan 2016, 23:05

webguy schreef:
hkuyeren schreef:IC Directt / IC via HSL:
Volgensmij is het vrij duidelijk: tussen Schiphol - Rotterdam C toeslag, de rest niet. Dus IC-Direct is tussen Rotterdam en Breda toeslagvrij en IC Den Haag - Eindhoven ook. Dat lijkt mij niet verwarrend.

En hoe zit dat met de IC Brussel die ook via HSL gaat?

IC-Brussel gaat alleen ten zuiden van Rotterdam via de HSL en blijft toeslagvrij. Zou wel vrij bezopen worden als één van de meest trage Benelux treinen een toeslag krijgt. In Fyra Alternatief is expres gekozen voor een toeslagvrije trein naast de Thalys, dat zou keuzevrijheid geven en volwaardig alternatief zijn voor de Fyra. Nou goed, dat laatste is inmiddels onderuit gehaald door de parlementaire enquête commissie. Maar de IC Brussel is dus toeslagvrij. Sterker nog. Reizigers mogen zelfs tussen Amsterdam en Rotterdam zonder toeslag gebruik maken van IC-Direct en in Rotterdam overstappen op IC Brussel, mits je een internationaal ticket hebt. (Ik heb nog niet vernomen dat aan deze regeling een einde komt).

hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 25 Nov 2008, 01:09

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor hkuyeren » Za 30 Jan 2016, 23:07

Hainje schreef:Vlakbij Antwerpen ligt ook een Zwijndrecht hé!? B-)

Dat zou wel een mooie oplossing zijn, maar uit zijn bericht begreep ik dat ie echt vanuit Nederland pendelt naar Antwerpen. Weet overigens niet 100% zeker meer of het vanuit Zwijndrecht was, anders was het vanuit Barendrecht.

PS, ik heb het nagekeken. Letterlijke tekst: " Zijn er ook concrete treintijden bekend? Ik pendel tussen Nederlands Zwijndrecht en Antwerpen." ;-)
Laatst gewijzigd door hkuyeren op Za 30 Jan 2016, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Za 30 Jan 2016, 23:08

hkuyeren schreef:Sterker nog. Reizigers mogen zelfs tussen Amsterdam en Rotterdam zonder toeslag gebruik maken van IC-Direct en in Rotterdam overstappen op IC Brussel, mits je een internationaal ticket hebt. (Ik heb nog niet vernomen dat aan deze regeling een einde komt).

Heb je hier een bron van? Ik ken iemand die in Antwerpen woont en zijn vriendin woont in [s]FlevoGhettoAlmere. Voor hem (en haar ook) kan dit dus wellicht weer de toeslagen schelen. Laat maar, heb al gevonden met een Google zoekdinges.
hkuyeren schreef:
Hainje schreef:Vlakbij Antwerpen ligt ook een Zwijndrecht hé!? B-)

Dat zou wel een mooie oplossing zijn, maar uit zijn bericht begreep ik dat ie echt vanuit Nederland pendelt naar Antwerpen. Weet overigens niet 100% zeker meer of het vanuit Zwijndrecht was, anders was het vanuit Barendrecht.

PS, ik heb het nagekeken. Letterlijke tekst: " Zijn er ook concrete treintijden bekend? Ik pendel tussen Nederlands Zwijndrecht en Antwerpen." ;-)
Hmm, ja sowieso word je niet echt blij van reizen met de trein naar België (en v.v.), laat staan als het dagelijkse kost is.
Laatst gewijzigd door Hainje op Za 30 Jan 2016, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 25 Nov 2008, 01:09

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor hkuyeren » Za 30 Jan 2016, 23:17

Ik zou voor de geloofwaardigheid maar niet naar mijn eigen website (treinreiziger) linken, maar naar NS International. In genoemd artikel kun je kijken bij tabblad Tickets. Daar lees je dit:

Uw tickets is ook in Nederland geldig

Reizigers met een Intercity Brussel ticket mogen op het traject Amsterdam-Rotterdam ook gebruikmaken van de Intercity direct. U heeft dan geen Toeslag nodig, uw internationale vervoerbewijs voor Intercity Brussel is voldoende.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Za 30 Jan 2016, 23:19

Antwerpen - Zwijndrecht is sinds de terugkeer van de Benelux niet een extreem moeilijk of vervelend traject. Reistijd is 1:11 met een overstap van 12 minuten in Dordrecht. Dat gaat er wel flink op achteruit met een extra overstap en twee sprinters. Dan zou het al behoorlijk schelen als er in Dordrecht wel doorgaand met de sprinters wordt gereden.
Rame à l'approche

hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 25 Nov 2008, 01:09

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor hkuyeren » Za 30 Jan 2016, 23:31

Heb je gelijk in. Ik meen in 2014 (anders 2013) was het iets minder prettig, toen stond de IC Brussel lang in Roosendaal stil. Dat is nu verholpen, reizigers verder dan Antwerpen blijven door herroutering een trage trein houden. Ben erg benieuwd wat de reistijd voor deze persoon in 2017 gaat worden, ik vrees dat ie er fors op achteruit gaat. Nu zullen er waarschijnlijk niet heel veel pendelaars daar vandaan komen. Ubërhaupt begreep ik van NS International dat maar 250 mensen een Grensabonnement hebben. (Nagevraagd omdat ik een artikel overwoog er over te schreven omdat het Grensabonnement stilletjes versoberd is.)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Za 30 Jan 2016, 23:38

Maar ja, dat niet veel mensen zo'n abonnement hebben kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat de internationale verbindingen zich m.i. op de een of andere manier niet echt lenen voor woon-werkpendel. Daarnaast is het nu ook niet echt dat NS dit abonnement actief promoot.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 25 Nov 2008, 01:09

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor hkuyeren » Za 30 Jan 2016, 23:51

Eens. Maar dan is het wel wat logischer dat een versobering niet groots wordt gecommuniceerd. Had wel logisch geweest als de groep in kwestie een bericht hadden gehad. Ze konden in het verleden zowel NS als NMBS traject in één keer regelen, nu alleen tot aan de grens en moeten ze bij NMBS het aanvullende deel regelen ... Daar heb je die Belgische OV-Chipkaart voor nodig. Hoe heet ie? Mobi-kaart?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Za 30 Jan 2016, 23:53

MOBIB. Echter is die bij mijn weten nog lang niet in heel België voor iedereen te gebruiken. De laatste keer dat ik mij er in verdiepte was deze alleen te gebruiken voor ouderen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Zo 31 Jan 2016, 00:07

MOBIB wordt bij de NMBS nu ook gebruikt voor Trajecttreinkaarten, Nettreinkaarten en Schooltreinkaarten. Met als uitzondering dat abonnementen met een VIA-route of met een antenne in de route nog wel op papier worden verstrekt.
Rame à l'approche

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bjarte » Zo 31 Jan 2016, 00:09

Bee schreef:Antwerpen - Zwijndrecht is sinds de terugkeer van de Benelux niet een extreem moeilijk of vervelend traject. Reistijd is 1:11 met een overstap van 12 minuten in Dordrecht. Dat gaat er wel flink op achteruit met een extra overstap en twee sprinters. Dan zou het al behoorlijk schelen als er in Dordrecht wel doorgaand met de sprinters wordt gereden.


Dat zal toch wel meevallen? Sprinter naar Dordrecht, Sprinter naar Breda en dan de Benelux naar Antwerpen. Ik denk niet dat hij er ontzettend veel minuten op achteruit zal gaan. Hij kan ook altijd nog de Thalys nemen, slechts 1:05 vanaf station Zwijndrecht (wordt wel een duur grapje denk ik... Behalve als je lang van tevoren boekt :lol: )

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Vinny » Zo 31 Jan 2016, 09:41

hkuyeren schreef:Er mocht wel meer niet in de concessies. Tot nu zijn heel veel dingen op verzoek en in voordeel van NS aangepast. Dat is een andere discussie. Ik vermoed dat het theoretisch gezien nu wel zou mogen, gezien HSN en HRN één concessie zijn geworden. Praktisch kan het niet, omdat je dan in elk geval de beloofde reistijden niet haalt. Er is door Mansveld ooit wel als optie benoemd om IC-Brussel via Dordrecht te laten rijden. Zoiets kan dan alleen met instemming van de Tweede Kamer, die daar weinig voor voelt vanwege de al lange reistijd. Een losse pendel IC Dordrecht - Breda heeft mijn inziens beperkte waarde, voegt alleen iets toe bij een goede aansluiting in Breda. Maar dan nog wordt ik niet heel enthousiast van een pendel IC.

Ik kreeg op Facebook een bericht van iemand die dagelijks reist tussen Zwijndrecht en Antwerpen ..... Dan wordt je ook niet blij.
Wat je zegt klopt, alleen denk ik dat het totaalplaatje voor de dienstregeling echt beter wordt als de NS de IC-direct Amsterdam-Breda via Dordrecht laat rijden. De Benelux zorgt er dan voor dat tussen Breda en Amsterdam een snelle verbinding blijft, alleen is die dus niet zo frequent. Voor die relatie is dat niet zo erg, de vervoersvraag tussen beide steden is ook niet zo groot dat het 2x per uur een hogesnelheids-verbinding rechtvaardigt. Zo'n wijziging kost ook niet meer materieel, personeel en geld, en voor bijna alle reizigers levert het een verbetering op. Dan moet je de concessieeisen daarop aanpassen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

IC140
Berichten: 174
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor IC140 » Zo 31 Jan 2016, 10:12

De Benelux is tussen Breda en Amsterdam een half uur trager dan de IC direct, door het ommetje via Den Haag. Een snelle verbinding zou ik het niet willen noemen dus.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Moshi » Zo 31 Jan 2016, 13:22

hkuyeren schreef:Je kunt natuurlijk altijd omreizen door een extra in- en uitcheck op Rotterdam C, echt prettig is anders. Maar ik zou het liever doen dan via Dordrecht te reizen met Stoppers.


Dat in- en uitchecken is waarschijnlijk niet eens nodig. Zeker als het Locov er een punt van maakt lijkt me dit een logische uitzondering op het verbod om de verkeerde kant op te reizen om aan het lijstje toe te voegen.

Ik vermoed dat het theoretisch gezien nu wel zou mogen, gezien HSN en HRN één concessie zijn geworden. Praktisch kan het niet, omdat je dan in elk geval de beloofde reistijden niet haalt. Er is door Mansveld ooit wel als optie benoemd om IC-Brussel via Dordrecht te laten rijden. Zoiets kan dan alleen met instemming van de Tweede Kamer, die daar weinig voor voelt vanwege de al lange reistijd. Een losse pendel IC Dordrecht - Breda heeft mijn inziens beperkte waarde, voegt alleen iets toe bij een goede aansluiting in Breda. Maar dan nog wordt ik niet heel enthousiast van een pendel IC.


Ook theoretisch mag het niet; in de concessie staat specifiek dat die treinen over de HSL moeten rijden. Op de concessie kan inderdaad een uitzondering gemaakt worden, dat kan overigens ook zonder instemming van de Tweede Kamer. Die heeft daar formeel niets over te zeggen.

wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor wouter15 » Zo 31 Jan 2016, 13:44

Ik ben benieuwd wat de tijdsligging gaat worden van de Sprinters tussen Woerden en Utrecht CS. Want als we er even vanuit gaan dat de tijden van de (1)6000 niet of maar een klein beetje veranderen denk ik dat de 9800 en 6100 omgewisseld gaan worden. Ik vraag me dan wel af hoe ze de tijden willen gaan doen van Utrecht naar Woerden. Als de 4000 naar Rotterdam sneller is dan de 9800 naar Den Haag dan moet er toch ergens iets met de tijden worden gedaan.

Ik vraag me trouwens wel af waarom er in december opeens wel 4x/uur gestopt kan worder in Leidsche Rijn en nu niet.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten