Het verschil in reistijd tussen IC en sprinter van Breda naar Tilburg is 5 minuten. 9 tot 13 minuten overstaptijd in Tilburg wordt dan 14 tot 18 minuten in Breda. Of de sprinter staat zo'n 12 tot 16 minuten te wachten in Breda, wat me onwaarschijnlijk lang lijkt. Of maak ik nou een rekenfout?Daniel schreef:Daar wordt volgens mij op een totaal andere relatie gedoeld, namelijk de reizigers van de stations tussen Breda en Tilburg. Pagina 19 (hoofdstuk 5.9) heeft het immers weer over een overstap in Breda voor reizigers uit Dordrecht die met de IC verder naar Eindhoven willen.OVinspecteur schreef:Op pagina 15: "In Tilburg is de overstap van de Sprinter uit Breda op de Intercity naar Eindhoven negen tot dertien minuten."Daniel schreef:Waar kom jij die overstap in Tilburg tegen? Ik zag juist een vermelding van een overstap in Breda staan: in het weekend begint die Sprinter ook al vroeger te rijden, juist om in Breda op de eerste IC richting Eindhoven aan te sluiten schrijft men
(http://www.locov.nl/actueel/publicaties ... gelin.aspx -> Locov 2017-20534.01 Bijlage 1 adviesaanvraag dienstregeling 2017).
De combinatie van die diverse punten doet mij vermoeden dat de Sprinter uit Dordrecht in Breda wat langer stilstaat en er dus aankomt voor de IC uit Den Haag om vervolgens achter die IC aan naar Tilburg te vertrekken. Dan heb je dus vanuit Dordrecht in Breda een vrij snelle overstap richting Eindhoven, maar wordt de overstap in Tilburg (op de volgende IC naar Eindhoven) automatisch langer.
Dienstregeling 2017
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2017
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2017
De IC direct A'dam C - Schiphol - R'dam C - Breda wordt dan A'dam C - Schiphol - R'dam C - Dordrecht - Breda. Tussen Schiphol en R'dam is die trein dan nog steeds 'direct'.Moshi schreef:Juist. Maar 1 keer per uur is toch echt iets anders dan 'de IC direct A'dam - Breda via Dordrecht laten rijden'.OVinspecteur schreef:Jawel, dat mag NS in ieder geval 1x per uur zover ik kan nagaan; dan worden de maximale reistijden niet overschreden.
Dienstregeling 2017
De uren dat de nieuwe IC Dordrecht - Lelystad rijdt (tussen Schiphol en Dordrecht) blijven gelijk aan 2016 (dus dagelijks tot 22:00 m.u.v. zondagochtend). Alleen het trajectdeel Schiphol - Lelystad stopt er al om 20:00 mee en rijdt helemaal niet op zondag. Het grootste deel van de avond en het weekend blijven het dus gewoon 4 treinen per uur.OVinspecteur schreef: - R'dam - Dordrecht gaat terug naar 2x IC per uur 's-avonds en in het weekeinde wanneer Lelystad - Dordrecht niet rijdt. Nu zijn dat er nog 5.
De IC vanuit Zeeland sluit in Leiden aan op de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie], die in 2017 van aanvang dienst tot einde dienst rijden.En dan hebben we het nog niet eens over de reistijdverlenging naar Zeeland, het splitsen van de sprinters in Dordrecht en het vervallen van de verbinding Zeeland - Bergen op Zoom - Roosendaal - Dordrecht - Schiphol ''s-avonds en in het weekeinde (wanneer de mensen juist op reis gaan).
Laatst gewijzigd door IC140 op za 30 jan 2016, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2017
IC140 schreef:De uren dat de nieuwe IC Dordrecht - Vlissingen rijdt (tussen Schiphol en Dordrecht)
Dienstregeling 2017
Waar ik Vlissingen zei bedoelde ik Lelystad, stop.
Laatst gewijzigd door IC140 op za 30 jan 2016, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2017
Pest hem niet zo,
Dordrecht - Schiphol rijdt tijdens die uren neem ik aan door op een andere serie bij Schiphol?
Dordrecht - Schiphol rijdt tijdens die uren neem ik aan door op een andere serie bij Schiphol?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Zoals ik het lees:OVinspecteur schreef:Het verschil in reistijd tussen IC en sprinter van Breda naar Tilburg is 5 minuten. 9 tot 13 minuten overstaptijd in Tilburg wordt dan 14 tot 18 minuten in Breda. Of de sprinter staat zo'n 12 tot 16 minuten te wachten in Breda, wat me onwaarschijnlijk lang lijkt. Of maak ik nou een rekenfout?Daniel schreef:Daar wordt volgens mij op een totaal andere relatie gedoeld, namelijk de reizigers van de stations tussen Breda en Tilburg. Pagina 19 (hoofdstuk 5.9) heeft het immers weer over een overstap in Breda voor reizigers uit Dordrecht die met de IC verder naar Eindhoven willen.OVinspecteur schreef:Op pagina 15: "In Tilburg is de overstap van de Sprinter uit Breda op de Intercity naar Eindhoven negen tot dertien minuten."Daniel schreef:Waar kom jij die overstap in Tilburg tegen? Ik zag juist een vermelding van een overstap in Breda staan: in het weekend begint die Sprinter ook al vroeger te rijden, juist om in Breda op de eerste IC richting Eindhoven aan te sluiten schrijft men
(http://www.locov.nl/actueel/publicaties ... gelin.aspx -> Locov 2017-20534.01 Bijlage 1 adviesaanvraag dienstregeling 2017).
De combinatie van die diverse punten doet mij vermoeden dat de Sprinter uit Dordrecht in Breda wat langer stilstaat en er dus aankomt voor de IC uit Den Haag om vervolgens achter die IC aan naar Tilburg te vertrekken. Dan heb je dus vanuit Dordrecht in Breda een vrij snelle overstap richting Eindhoven, maar wordt de overstap in Tilburg (op de volgende IC naar Eindhoven) automatisch langer.
- regulier is de overstap in Tilburg (9-13 minuten)
- de eerste rit rijdt iets eerder (dus uit het patroon) om zo in Breda al de overstap op die IC te kunnen geven.
Re: Dienstregeling 2017
Je kunt natuurlijk altijd omreizen door een extra in- en uitcheck op Rotterdam C, echt prettig is anders. Maar ik zou het liever doen dan via Dordrecht te reizen met Stoppers.Moshi schreef:Niet de verkeerde kant op mogen reizen is een standaardregel waarop uitzonderingen worden gemaakt. Daar heeft de NS voor 2017 nog niets over bekend gemaakt. Je bent dus voorbarig. Als je vanaf Blaak via Centraal zou mogen reizen ben je waarschijnlijk niet langer onderweg dan nu, want daartegenover staat 9 minuten tijdswinst van de IC.
De IC direct A'dam - Breda via Dordrecht laten rijden lijkt me toch wel het minimum wat de NS zou kunnen doen om de boel weer een beetje in evenwicht te krijgen.
Er mocht wel meer niet in de concessies. Tot nu zijn heel veel dingen op verzoek en in voordeel van NS aangepast. Dat is een andere discussie. Ik vermoed dat het theoretisch gezien nu wel zou mogen, gezien HSN en HRN één concessie zijn geworden. Praktisch kan het niet, omdat je dan in elk geval de beloofde reistijden niet haalt. Er is door Mansveld ooit wel als optie benoemd om IC-Brussel via Dordrecht te laten rijden. Zoiets kan dan alleen met instemming van de Tweede Kamer, die daar weinig voor voelt vanwege de al lange reistijd. Een losse pendel IC Dordrecht - Breda heeft mijn inziens beperkte waarde, voegt alleen iets toe bij een goede aansluiting in Breda. Maar dan nog wordt ik niet heel enthousiast van een pendel IC.Moshi schreef: Dus is helemaal niet het minimum, de NS mag dat zelfs niet eens. Lees de concessie er maar op na.
Ik kreeg op Facebook een bericht van iemand die dagelijks reist tussen Zwijndrecht en Antwerpen ..... Dan wordt je ook niet blij.
Re: Dienstregeling 2017
Vlakbij Antwerpen ligt ook een Zwijndrecht hé!? B-)hkuyeren schreef:Ik kreeg op Facebook een bericht van iemand die dagelijks reist tussen Zwijndrecht en Antwerpen ..... Dan wordt je ook niet blij.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
IC-Brussel gaat alleen ten zuiden van Rotterdam via de HSL en blijft toeslagvrij. Zou wel vrij bezopen worden als één van de meest trage Benelux treinen een toeslag krijgt. In Fyra Alternatief is expres gekozen voor een toeslagvrije trein naast de Thalys, dat zou keuzevrijheid geven en volwaardig alternatief zijn voor de Fyra. Nou goed, dat laatste is inmiddels onderuit gehaald door de parlementaire enquête commissie. Maar de IC Brussel is dus toeslagvrij. Sterker nog. Reizigers mogen zelfs tussen Amsterdam en Rotterdam zonder toeslag gebruik maken van IC-Direct en in Rotterdam overstappen op IC Brussel, mits je een internationaal ticket hebt. (Ik heb nog niet vernomen dat aan deze regeling een einde komt).webguy schreef:En hoe zit dat met de IC Brussel die ook via HSL gaat?hkuyeren schreef:IC Directt / IC via HSL:
Volgensmij is het vrij duidelijk: tussen Schiphol - Rotterdam C toeslag, de rest niet. Dus IC-Direct is tussen Rotterdam en Breda toeslagvrij en IC Den Haag - Eindhoven ook. Dat lijkt mij niet verwarrend.
Re: Dienstregeling 2017
Dat zou wel een mooie oplossing zijn, maar uit zijn bericht begreep ik dat ie echt vanuit Nederland pendelt naar Antwerpen. Weet overigens niet 100% zeker meer of het vanuit Zwijndrecht was, anders was het vanuit Barendrecht.Hainje schreef:Vlakbij Antwerpen ligt ook een Zwijndrecht hé!? B-)
PS, ik heb het nagekeken. Letterlijke tekst: " Zijn er ook concrete treintijden bekend? Ik pendel tussen Nederlands Zwijndrecht en Antwerpen." ;-)
Laatst gewijzigd door hkuyeren op za 30 jan 2016, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2017
hkuyeren schreef:Sterker nog. Reizigers mogen zelfs tussen Amsterdam en Rotterdam zonder toeslag gebruik maken van IC-Direct en in Rotterdam overstappen op IC Brussel, mits je een internationaal ticket hebt. (Ik heb nog niet vernomen dat aan deze regeling een einde komt).
hkuyeren schreef:Hainje schreef:Vlakbij Antwerpen ligt ook een Zwijndrecht hé!? B-)
Dat zou wel een mooie oplossing zijn, maar uit zijn bericht begreep ik dat ie echt vanuit Nederland pendelt naar Antwerpen. Weet overigens niet 100% zeker meer of het vanuit Zwijndrecht was, anders was het vanuit Barendrecht.
PS, ik heb het nagekeken. Letterlijke tekst: " Zijn er ook concrete treintijden bekend? Ik pendel tussen Nederlands Zwijndrecht en Antwerpen." ;-)
Laatst gewijzigd door Hainje op za 30 jan 2016, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
Ik zou voor de geloofwaardigheid maar niet naar mijn eigen website (treinreiziger) linken, maar naar NS International. In genoemd artikel kun je kijken bij tabblad Tickets. Daar lees je dit:
Uw tickets is ook in Nederland geldig
Reizigers met een Intercity Brussel ticket mogen op het traject Amsterdam-Rotterdam ook gebruikmaken van de Intercity direct. U heeft dan geen Toeslag nodig, uw internationale vervoerbewijs voor Intercity Brussel is voldoende.
Re: Dienstregeling 2017
Antwerpen - Zwijndrecht is sinds de terugkeer van de Benelux niet een extreem moeilijk of vervelend traject. Reistijd is 1:11 met een overstap van 12 minuten in Dordrecht. Dat gaat er wel flink op achteruit met een extra overstap en twee sprinters. Dan zou het al behoorlijk schelen als er in Dordrecht wel doorgaand met de sprinters wordt gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Heb je gelijk in. Ik meen in 2014 (anders 2013) was het iets minder prettig, toen stond de IC Brussel lang in Roosendaal stil. Dat is nu verholpen, reizigers verder dan Antwerpen blijven door herroutering een trage trein houden. Ben erg benieuwd wat de reistijd voor deze persoon in 2017 gaat worden, ik vrees dat ie er fors op achteruit gaat. Nu zullen er waarschijnlijk niet heel veel pendelaars daar vandaan komen. Ubërhaupt begreep ik van NS International dat maar 250 mensen een Grensabonnement hebben. (Nagevraagd omdat ik een artikel overwoog er over te schreven omdat het Grensabonnement stilletjes versoberd is.)
Re: Dienstregeling 2017
Maar ja, dat niet veel mensen zo'n abonnement hebben kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat de internationale verbindingen zich m.i. op de een of andere manier niet echt lenen voor woon-werkpendel. Daarnaast is het nu ook niet echt dat NS dit abonnement actief promoot.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
Eens. Maar dan is het wel wat logischer dat een versobering niet groots wordt gecommuniceerd. Had wel logisch geweest als de groep in kwestie een bericht hadden gehad. Ze konden in het verleden zowel NS als NMBS traject in één keer regelen, nu alleen tot aan de grens en moeten ze bij NMBS het aanvullende deel regelen ... Daar heb je die Belgische OV-Chipkaart voor nodig. Hoe heet ie? Mobi-kaart?
Re: Dienstregeling 2017
MOBIB. Echter is die bij mijn weten nog lang niet in heel België voor iedereen te gebruiken. De laatste keer dat ik mij er in verdiepte was deze alleen te gebruiken voor ouderen.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
MOBIB wordt bij de NMBS nu ook gebruikt voor Trajecttreinkaarten, Nettreinkaarten en Schooltreinkaarten. Met als uitzondering dat abonnementen met een VIA-route of met een antenne in de route nog wel op papier worden verstrekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Dat zal toch wel meevallen? Sprinter naar Dordrecht, Sprinter naar Breda en dan de Benelux naar Antwerpen. Ik denk niet dat hij er ontzettend veel minuten op achteruit zal gaan. Hij kan ook altijd nog de Thalys nemen, slechts 1:05 vanaf station Zwijndrecht (wordt wel een duur grapje denk ik... Behalve als je lang van tevoren boekt )Bee schreef:Antwerpen - Zwijndrecht is sinds de terugkeer van de Benelux niet een extreem moeilijk of vervelend traject. Reistijd is 1:11 met een overstap van 12 minuten in Dordrecht. Dat gaat er wel flink op achteruit met een extra overstap en twee sprinters. Dan zou het al behoorlijk schelen als er in Dordrecht wel doorgaand met de sprinters wordt gereden.
Re: Dienstregeling 2017
Wat je zegt klopt, alleen denk ik dat het totaalplaatje voor de dienstregeling echt beter wordt als de NS de IC-direct Amsterdam-Breda via Dordrecht laat rijden. De Benelux zorgt er dan voor dat tussen Breda en Amsterdam een snelle verbinding blijft, alleen is die dus niet zo frequent. Voor die relatie is dat niet zo erg, de vervoersvraag tussen beide steden is ook niet zo groot dat het 2x per uur een hogesnelheids-verbinding rechtvaardigt. Zo'n wijziging kost ook niet meer materieel, personeel en geld, en voor bijna alle reizigers levert het een verbetering op. Dan moet je de concessieeisen daarop aanpassen.hkuyeren schreef:Er mocht wel meer niet in de concessies. Tot nu zijn heel veel dingen op verzoek en in voordeel van NS aangepast. Dat is een andere discussie. Ik vermoed dat het theoretisch gezien nu wel zou mogen, gezien HSN en HRN één concessie zijn geworden. Praktisch kan het niet, omdat je dan in elk geval de beloofde reistijden niet haalt. Er is door Mansveld ooit wel als optie benoemd om IC-Brussel via Dordrecht te laten rijden. Zoiets kan dan alleen met instemming van de Tweede Kamer, die daar weinig voor voelt vanwege de al lange reistijd. Een losse pendel IC Dordrecht - Breda heeft mijn inziens beperkte waarde, voegt alleen iets toe bij een goede aansluiting in Breda. Maar dan nog wordt ik niet heel enthousiast van een pendel IC.
Ik kreeg op Facebook een bericht van iemand die dagelijks reist tussen Zwijndrecht en Antwerpen ..... Dan wordt je ook niet blij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2017
De Benelux is tussen Breda en Amsterdam een half uur trager dan de IC direct, door het ommetje via Den Haag. Een snelle verbinding zou ik het niet willen noemen dus.
Re: Dienstregeling 2017
Dat in- en uitchecken is waarschijnlijk niet eens nodig. Zeker als het Locov er een punt van maakt lijkt me dit een logische uitzondering op het verbod om de verkeerde kant op te reizen om aan het lijstje toe te voegen.hkuyeren schreef:Je kunt natuurlijk altijd omreizen door een extra in- en uitcheck op Rotterdam C, echt prettig is anders. Maar ik zou het liever doen dan via Dordrecht te reizen met Stoppers.
Ik vermoed dat het theoretisch gezien nu wel zou mogen, gezien HSN en HRN één concessie zijn geworden. Praktisch kan het niet, omdat je dan in elk geval de beloofde reistijden niet haalt. Er is door Mansveld ooit wel als optie benoemd om IC-Brussel via Dordrecht te laten rijden. Zoiets kan dan alleen met instemming van de Tweede Kamer, die daar weinig voor voelt vanwege de al lange reistijd. Een losse pendel IC Dordrecht - Breda heeft mijn inziens beperkte waarde, voegt alleen iets toe bij een goede aansluiting in Breda. Maar dan nog wordt ik niet heel enthousiast van een pendel IC.
Ook theoretisch mag het niet; in de concessie staat specifiek dat die treinen over de HSL moeten rijden. Op de concessie kan inderdaad een uitzondering gemaakt worden, dat kan overigens ook zonder instemming van de Tweede Kamer. Die heeft daar formeel niets over te zeggen.
Re: Dienstregeling 2017
Ik ben benieuwd wat de tijdsligging gaat worden van de Sprinters tussen Woerden en Utrecht CS. Want als we er even vanuit gaan dat de tijden van de (1)6000 niet of maar een klein beetje veranderen denk ik dat de 9800 en 6100 omgewisseld gaan worden. Ik vraag me dan wel af hoe ze de tijden willen gaan doen van Utrecht naar Woerden. Als de 4000 naar Rotterdam sneller is dan de 9800 naar Den Haag dan moet er toch ergens iets met de tijden worden gedaan.
Ik vraag me trouwens wel af waarom er in december opeens wel 4x/uur gestopt kan worder in Leidsche Rijn en nu niet.
Ik vraag me trouwens wel af waarom er in december opeens wel 4x/uur gestopt kan worder in Leidsche Rijn en nu niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten