Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Vr 14 Okt 2016, 16:37

Opvallend trouwens dat op het kaartje met meer treinen Dordrecht - Breda staat :')
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 956
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor OmniLezer » Vr 14 Okt 2016, 17:41

Zugführer schreef:Opvallend trouwens dat op het kaartje met meer treinen Dordrecht - Breda staat :')


Juist, NS doet veel aan interne controle, zo te zien.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

CamilleKreemers
Berichten: 2328
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 14 Okt 2016, 18:04

gniffel griffel. Ten opzichte van het eerste plan (geen IC) is het huidige plan (1 IC) meer. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1991
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Chrysa » Vr 14 Okt 2016, 18:09

Er rijden wel meer sprinters in het weekend en 's avonds. Alleen jammer dat er in Lage Zwaluwe geen aansluitende bus rijdt, en de andere 2 stations op fietsafstand liggen van een IC-station. Ook niet heel nuttig dus.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Geert » Vr 14 Okt 2016, 18:27

CamilleKreemers schreef:meer tariefeenheden, dus duurder

Dat is irrelevant. Je mag een omweg nemen als dat sneller is of minder overstappen geeft.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Vr 14 Okt 2016, 19:20

waldo79 schreef:Sterker nog, dit heeft vervelende consequenties voor alle overstappen vanuit het zuiden in Dordrecht. In 2017 zijn er geen doorgaande Sprinters over Dordrecht heen.

Sowieso zijn de meeste overstappen in Dordrecht erg vervelend. Als je geluk hebt zijn ze 5 minuten, maar op sommige momenten loopt dat op tot 16 minuten (dat zijn de niet cross-platform gevallen waardoor je 'm uit de volgende IC vanuit Rotterdam net niet haalt bijvoorbeeld).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Milco » Vr 14 Okt 2016, 19:41

Jammer dat de 4900 ook op zaterdag slechts 1x/uur gaat rijden tussen Almere en Hilversum :?

Is toevallig al iets van de materieelinzet bekend of wordt dit nog uitgeplozen? Ik ben wel benieuwd of Almere eens wat anders te zien krijgt dan VIRM en SLT. :)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Vr 14 Okt 2016, 19:42

Huh? De trein Almere - Utrecht zou toch altijd 2x/u gaan rijden, waarbij de sprinter Utrecht - Weesp - Schiphol in de daluren helemaal vervalt?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11152
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Meltrain » Vr 14 Okt 2016, 19:46

Dat klopt (grotendeels), maar die trein rijdt slechts één keer per uur tussen Hilversum en Almere.
Zie ook: Treinserie 14900 (2017)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Vr 14 Okt 2016, 19:48

@Milco: Je wordt op je wenken bediend, het schijnt DDZ te worden in de 4900 / s14900.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Ardan » Vr 14 Okt 2016, 19:50

Wauw. Anders maak je het even ingewikkeld met die 4900. (of lijkt het erger dan het is?)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

MetroRET
Berichten: 737
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Vr 14 Okt 2016, 19:52

Waar haalt men de info van het materieelinzet ?

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Milco » Vr 14 Okt 2016, 19:53

Nee, hij is ingewikkeld inderdaad:

4900:
-Stopt niet te Bsmz, Hvsm, Hor en Uto
-Rijdt ma-vr overdag 2x/uur Alm - Ut
-Rijdt za/zo overdag 1x/uur Alm - Hvs, 2x/uur Hvs - Ut

14900:
-Stopt niet te Bsmz en Hvsm en rijdt tussen Hvs en Ut in een afwijkend patroon t.o.v. de 4900
-Rijdt in de avond en een enkele vroege rit voor de ochtendspits
-Rijdt 1x/uur Alm - Hvs, 2x/uur Hvs - Ut

Minder treinen dus op zaterdag tussen Alm en Hvs dan nu en een hele bak met onduidelijkheid. Goed zo, NS! -o-
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Vr 14 Okt 2016, 20:00

De 7700 (voormalige 9700) krijgt ook een totaal niet meer te volgen patroon vanuit Rtd richting Gdg, de ene keer om :08/:38 zoals nu, dan weer om :09/:39 en dan weer om :10/:40: http://nsdr.bemined.nl/2017/7700-ma.html

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11152
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Meltrain » Vr 14 Okt 2016, 20:11

Milco schreef:Minder treinen dus <knip> dan nu en een hele bak met onduidelijkheid. Goed zo, NS! -o-

Dat is helaas op wel meerdere trajecten het geval. :(
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Vr 14 Okt 2016, 20:29

Utrecht-Driebergen, als de 3100 niet rijdt: vertrek om 24/25/54/55, ook zo lekker verdeeld...
Milco schreef:Minder treinen dus op zaterdag tussen Alm en Hvs dan nu en een hele bak met onduidelijkheid. Goed zo, NS! -o-
Ook minder treinen dus 's avonds tussen Utrecht en Hilversum (doordat de 5700 dan niet meer rijdt). In een afwijkend patroon bovendien. En Weesp heeft geen directe trein meer met Utrecht meer 's avonds.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Vr 14 Okt 2016, 21:20

Heb ook eens het een en ander bekeken en vergeleken tussen dienstregeling 2016 en 2017 op plekken waar ik enigszins bekend ben. Ook daar een bak inconsistentie aangetroffen. Heb het per traject gesorteerd en daarbij in diverse gevallen naar een specifieke aansluiting gekeken.

Zevenbergen - Rotterdam Centraal v.v.
- In 2016 duurt de reis 37 minuten (overstap in Dordrecht) of 40-41 min. per doorgaande Sprinter
- In 2017 duurt de reis richting Rotterdam 40-45 minuten (met overstap op de IC in Dordrecht, wisselt elk halfuur)
- In 2017 duurt de reis richting Zevenbergen 50 minuten (met overstap vanuit de IC in Dordrecht, overstaptijd 12 tot 16 minuten)
- Hoewel in de adviesaanvraag aan het Locov werd aangegeven dat reizigers sneller in Rotterdam zouden zijn door een overstap op de IC i.p.v. een doorgaande sprinter aan te bieden wordt de reis in werkelijkheid 4 tot 10 minuten trager.

Breda Prinsenbeek - Rotterdam Centraal v.v.
- In 2016 duurt de reis 34 minuten (4 min. overstap op Benelux in Dordrecht) of 43 minuten (Sprinter). Richting Prinsenbeek 40-44 minuten.
- In 2017 duurt de reis 38 minuten (bij overstap op Benelux) of 41 minuten (overstap IC) ri. Rotterdam.
- In 2017 duurt de reis 37 minuten (bij overstap vanuit Benelux) of 41 minuten (overstap uit IC). 1x/2 uur ligt de 2400 er afwijkend in en sluit daardoor niet aan naar Breda. De reistijd is dan 51 minuten.
- Op de afwijking 1x/2 uur in één richting na hier dus weinig negatieve effecten.

Dordrecht - Rotterdam Centraal v.v.
- In 2016 duurt de reis 12-15 minuten per IC, in 2017 gaat dit naar 15-17 minuten.
- 1x/2 uur vertrekt de 2400 ca. 5 minuten eerder

Dordrecht - Gouda v.v.
- In 2016 kan dit 2x/uur (vanuit de 1900) snel met een IC-IC verbinding in 39 minuten en 2x/uur met IC-Sprinter of Sprinter-IC in 45 minuten.
- In 2017 zijn de verbindingen altijd IC-IC, maar de reistijd varieert van 44-48 wat met name opgaat aan een ruimere overstap in Rotterdam.

Den Haag Centraal - Amersfoort v.v.
- In 2016 kan dit 2x/uur (omdat de overstap op de 2000 officieel niet haalbaar is) in beide richtingen.
- In 2017 is Den Haag -> Amersfoort 4x/uur mogelijk waarvan 2x/uur met cross-platform overstap in Utrecht Centraal
- In 2017 is Amersfoort -> Den Haag 2x/uur mogelijk doordat de overstap van spoor 8 naar 20 in Utrecht niet haalbaar is.
- In Utrecht ontstaat een suboptimale overstapsituatie in maar één richting. Bij spoor 9 hadden ze het verbrede perron net zo goed kunnen omvormen in een plantenbak want dat kan door geenenkele reizigerstrein gebruikt worden doordat het niet past met de goederenpaden tussen Amersfoort en Den Bosch :?

Amersfoort - Utrecht Centraal v.v.
- In 2016 rijden de ICs in een 14/16 interval.
- In 2017 rijden de ICs in een 18/12 interval, wel zijn ze 2x/uur liefst 1 minuut sneller.

Amersfoort Vathorst - Utrecht Centraal v.v.
- In 2016 is deze reis 2x/uur mogelijk
- In 2017 is deze reis 4x/uur mogelijk

Amersfoort Vathorst - Schiphol Airport v.v.
- In 2016 duurt deze reis 1 uur en 15 minuten, in 2017 nog maar 1 uur.
- Hoewel nogal groots aangekondigd is dit één van de slechts twee overstapverbindingen in Amersfoort waar je veel tijd wint.

Hilversum - Amersfoort Vathorst v.v.
- In 2016 kan dit 4x/uur in een 8/22 interval (ri. Vathorst) of 3/27 interval (ri. Hilversum)
- In 2017 kan dit 4x/uur in een 6/24 interval (ri. Vathorst) of 12/18 interval (ri. Hilversum)
- Hier is dus weliswaar sprake van een verbeterd interval, maar ook slechts in één richting.

Putten - Baarn v.v.
- In 2016 duurt deze reis 56 minuten waarvan 29 minuten bestaan uit overstaptijd in Amersfoort
- In 2017 duurt deze reis 38 minuten waarvan 13 minuten overstaptijd in Amersfoort
- Veruit de meest significante reistijdverkorting rond Amersfoort is dit, de vraag is alleen hoeveel reizigers er nu vanaf de Veluwelijn naar een station langs de Gooilijn reizen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Vr 14 Okt 2016, 21:27

Daniel schreef:Bij spoor 9 hadden ze het verbrede perron net zo goed kunnen omvormen in een plantenbak want dat kan door geenenkele reizigerstrein gebruikt worden doordat het niet past met de goederenpaden tussen Amersfoort en Den Bosch

Je moet niet overdrijven, ik heb de vetrekstaten erbij gepakt en dat spoor wordt door maar liefst twee treinen per dag gebruikt :P Op donderdag zelfs door 4 treinen!

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor regenmaker » Vr 14 Okt 2016, 21:30

Ik weet nog niets voor mijn dagelijkse reis. Alleen dat ik meer reismogelijkheden heb, dat is positief natuurlijk. Alleen de ligging kon beter tussen Arnhem en Nijmegen, maar anders past het natuurlijk weer niet. Ik snap niet waarom ze Elst niet viersporig hebben gemaakt tijdens de verbouwing. Dan heb je een betrouwbaardere dienstregeling, aangezien een IC daar een sprinter in zou kunnen halen. Want met de nieuwe dienstregeling hoeft er maar een trein vertraging te hebben tussen Arnhem en Nijmegen en er wordt een ramp gecreëerd.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Vr 14 Okt 2016, 21:34

@Bemined: Knulligste is eigenlijk nog dat dat goederenpad net een luttele minuten te vroeg uitgekomen lijkt te zijn. Op het moment dat dat goederenpad bij het inrijsein van Utrecht is is spoor 8 inmiddels leeg. Echter is dat maar 2 minuten na vertrektijd van de (1)1700 waardoor de opvolgtijd door hetzelfde wissel volgens de norm te kort is.
Zonde dat dat net zo uitkomt (zal 'm wel vooral zitten in de gewenste ligging richting Geldermalsen) want had dat pad via spoor 8 gekund dan zou spoor 9 ook voor reizigerstreinen bruikbaar geweest zijn en had je Amersfoort - Den Haag in beide richtingen 4x/uur mogelijk gemaakt.

Overigens kunnen reizigers naar Rotterdam zich dan weer gerust verslapen in de trein want die hebben zowel in Utrecht als Gouda een haalbare overstap vanuit de (1)1700 op de 2800 :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor VIRM » Vr 14 Okt 2016, 21:39

Mijn reizen voor woon-werkverkeer zijn nu gelijkmatiger over het uur verdeeld door de strakke kwartiersdienst tussen Leiden en Den Haag. Ik ben qua reistijd een paar minuten langer onderweg. Daar tegenover staat dan weer dat de 700/12700 op Schiphol en Leiden een overstap op hetzelfde perron bieden met de 3300. :)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Vr 14 Okt 2016, 21:44

Owja ook nog 'n leuke: de IC Den Haag - Breda via de HSL gaat pas per 23 januari 2017 rijden. In de laatste week van de huidige dienstregeling en in de eerste week van de nieuwe is namelijk één buis van de Willemsspoortunnel buiten dienst wegens spoorvernieuwing, in januari is dit nogmaals twee weken het geval met de andere buis.
Tussen de twee buitendienststellingen in wordt deze IC als proefbedrijf uitgevoerd aldus de 39e voortgangsrapportage HSL-Zuid.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1991
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Chrysa » Vr 14 Okt 2016, 22:08

En wat rijdt er tot die tijd dan?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Vr 14 Okt 2016, 22:11

De overige treinen. Ik neem aan dat de ICd vanuit Amsterdam wel gewoon blijft rijden tijdens die werkzaamheden.

MetroRET
Berichten: 737
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Vr 14 Okt 2016, 22:12

De gehele 1100 rijdt, indien hij maar tot Bd rijdt, alleen maar voor frequentieverdichting.

Gvc - Gv: 5000/5100
Gv - Rtd: 2200/2400
Rtd - Bd: 900


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten