Heb ook eens het een en ander bekeken en vergeleken tussen dienstregeling 2016 en 2017 op plekken waar ik enigszins bekend ben. Ook daar een bak inconsistentie aangetroffen. Heb het per traject gesorteerd en daarbij in diverse gevallen naar een specifieke aansluiting gekeken.
Zevenbergen - Rotterdam Centraal v.v.
- In 2016 duurt de reis 37 minuten (overstap in Dordrecht) of 40-41 min. per doorgaande Sprinter
- In 2017 duurt de reis richting Rotterdam 40-45 minuten (met overstap op de IC in Dordrecht, wisselt elk halfuur)
- In 2017 duurt de reis richting Zevenbergen 50 minuten (met overstap vanuit de IC in Dordrecht, overstaptijd 12 tot 16 minuten)
- Hoewel in de adviesaanvraag aan het Locov werd aangegeven dat reizigers sneller in Rotterdam zouden zijn door een overstap op de IC i.p.v. een doorgaande sprinter aan te bieden wordt de reis in werkelijkheid 4 tot 10 minuten trager.
Breda Prinsenbeek - Rotterdam Centraal v.v.
- In 2016 duurt de reis 34 minuten (4 min. overstap op Benelux in Dordrecht) of 43 minuten (Sprinter). Richting Prinsenbeek 40-44 minuten.
- In 2017 duurt de reis 38 minuten (bij overstap op Benelux) of 41 minuten (overstap IC) ri. Rotterdam.
- In 2017 duurt de reis 37 minuten (bij overstap vanuit Benelux) of 41 minuten (overstap uit IC). 1x/2 uur ligt de 2400 er afwijkend in en sluit daardoor niet aan naar Breda. De reistijd is dan 51 minuten.
-
Op de afwijking 1x/2 uur in één richting na hier dus weinig negatieve effecten.
Dordrecht - Rotterdam Centraal v.v.
- In 2016 duurt de reis 12-15 minuten per IC, in 2017 gaat dit naar 15-17 minuten.
- 1x/2 uur vertrekt de 2400 ca. 5 minuten eerder
Dordrecht - Gouda v.v.
- In 2016 kan dit 2x/uur (vanuit de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]) snel met een IC-IC verbinding in 39 minuten en 2x/uur met IC-Sprinter of Sprinter-IC in 45 minuten.
- In 2017 zijn de verbindingen altijd IC-IC, maar de reistijd varieert van 44-48 wat met name opgaat aan een ruimere overstap in Rotterdam.
Den Haag Centraal - Amersfoort v.v.
- In 2016 kan dit 2x/uur (omdat de overstap op de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] officieel niet haalbaar is) in beide richtingen.
- In 2017 is Den Haag -> Amersfoort 4x/uur mogelijk waarvan 2x/uur met cross-platform overstap in Utrecht Centraal
- In 2017 is Amersfoort -> Den Haag 2x/uur mogelijk doordat de overstap van spoor 8 naar 20 in Utrecht niet haalbaar is.
- In Utrecht ontstaat een suboptimale overstapsituatie in maar één richting. Bij spoor 9 hadden ze het verbrede perron net zo goed kunnen omvormen in een plantenbak want dat kan door geenenkele reizigerstrein gebruikt worden doordat het niet past met de goederenpaden tussen Amersfoort en Den Bosch :?
Amersfoort - Utrecht Centraal v.v.
- In 2016 rijden de ICs in een 14/16 interval.
- In 2017 rijden de ICs in een 18/12 interval, wel zijn ze 2x/uur liefst 1 minuut sneller.
Amersfoort Vathorst - Utrecht Centraal v.v.
- In 2016 is deze reis 2x/uur mogelijk
- In 2017 is deze reis 4x/uur mogelijk
Amersfoort Vathorst - Schiphol Airport v.v.
- In 2016 duurt deze reis 1 uur en 15 minuten, in 2017 nog maar 1 uur.
- Hoewel nogal groots aangekondigd is dit één van de slechts twee overstapverbindingen in Amersfoort waar je veel tijd wint.
Hilversum - Amersfoort Vathorst v.v.
- In 2016 kan dit 4x/uur in een 8/22 interval (ri. Vathorst) of 3/27 interval (ri. Hilversum)
- In 2017 kan dit 4x/uur in een 6/24 interval (ri. Vathorst) of 12/18 interval (ri. Hilversum)
- Hier is dus weliswaar sprake van een verbeterd interval, maar ook slechts in één richting.
Putten - Baarn v.v.
- In 2016 duurt deze reis 56 minuten waarvan 29 minuten bestaan uit overstaptijd in Amersfoort
- In 2017 duurt deze reis 38 minuten waarvan 13 minuten overstaptijd in Amersfoort
- Veruit de meest significante reistijdverkorting rond Amersfoort is dit, de vraag is alleen hoeveel reizigers er nu vanaf de Veluwelijn naar een station langs de Gooilijn reizen.