Pagina 43 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 16:37
door Zugführer
Opvallend trouwens dat op het kaartje met meer treinen Dordrecht - Breda staat :')

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 17:41
door OmniLezer
Zugführer schreef:Opvallend trouwens dat op het kaartje met meer treinen Dordrecht - Breda staat :')
Juist, NS doet veel aan interne controle, zo te zien.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 18:04
door CamilleKreemers
gniffel griffel. Ten opzichte van het eerste plan (geen IC) is het huidige plan (1 IC) meer. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 18:09
door Chrysa
Er rijden wel meer sprinters in het weekend en 's avonds. Alleen jammer dat er in Lage Zwaluwe geen aansluitende bus rijdt, en de andere 2 stations op fietsafstand liggen van een IC-station. Ook niet heel nuttig dus.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 18:27
door Geert
CamilleKreemers schreef:meer tariefeenheden, dus duurder
Dat is irrelevant. Je mag een omweg nemen als dat sneller is of minder overstappen geeft.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 19:20
door Daniel
waldo79 schreef:Sterker nog, dit heeft vervelende consequenties voor alle overstappen vanuit het zuiden in Dordrecht. In 2017 zijn er geen doorgaande Sprinters over Dordrecht heen.
Sowieso zijn de meeste overstappen in Dordrecht erg vervelend. Als je geluk hebt zijn ze 5 minuten, maar op sommige momenten loopt dat op tot 16 minuten (dat zijn de niet cross-platform gevallen waardoor je 'm uit de volgende IC vanuit Rotterdam net niet haalt bijvoorbeeld).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 19:41
door Milco
Jammer dat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] ook op zaterdag slechts 1x/uur gaat rijden tussen Almere en Hilversum :?

Is toevallig al iets van de materieelinzet bekend of wordt dit nog uitgeplozen? Ik ben wel benieuwd of Almere eens wat anders te zien krijgt dan VIRM en SLT. :)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 19:42
door JWM
Huh? De trein Almere - Utrecht zou toch altijd 2x/u gaan rijden, waarbij de sprinter Utrecht - Weesp - Schiphol in de daluren helemaal vervalt?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 19:46
door Meltrain
Dat klopt (grotendeels), maar die trein rijdt slechts één keer per uur tussen Hilversum en Almere.
Zie ook: [wiki]Treinserie 14900 (2017)[/wiki]

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 19:48
door Daniel
@Milco: Je wordt op je wenken bediend, het schijnt DDZ te worden in de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] / s14900.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 19:50
door Ardan
Wauw. Anders maak je het even ingewikkeld met die 4900. (of lijkt het erger dan het is?)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 19:52
door MetroRET
Waar haalt men de info van het materieelinzet ?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 19:53
door Milco
Nee, hij is ingewikkeld inderdaad:

4900:
-Stopt niet te Bsmz, Hvsm, Hor en Uto
-Rijdt ma-vr overdag 2x/uur Alm - Ut
-Rijdt za/zo overdag 1x/uur Alm - Hvs, 2x/uur Hvs - Ut

14900:
-Stopt niet te Bsmz en Hvsm en rijdt tussen Hvs en Ut in een afwijkend patroon t.o.v. de 4900
-Rijdt in de avond en een enkele vroege rit voor de ochtendspits
-Rijdt 1x/uur Alm - Hvs, 2x/uur Hvs - Ut

Minder treinen dus op zaterdag tussen Alm en Hvs dan nu en een hele bak met onduidelijkheid. Goed zo, NS! -o-

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 20:00
door Bemined
De 7700 (voormalige [serie=Stoptrein|2016|Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal9700[/serie]) krijgt ook een totaal niet meer te volgen patroon vanuit Rtd richting Gdg, de ene keer om :08/:38 zoals nu, dan weer om :09/:39 en dan weer om :10/:40: http://nsdr.bemined.nl/2017/7700-ma.html

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 20:11
door Meltrain
Milco schreef: Minder treinen dus <knip> dan nu en een hele bak met onduidelijkheid. Goed zo, NS! -o-
Dat is helaas op wel meerdere trajecten het geval. :(

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 20:29
door reisthijs
Utrecht-Driebergen, als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt: vertrek om 24/25/54/55, ook zo lekker verdeeld...
Milco schreef: Minder treinen dus op zaterdag tussen Alm en Hvs dan nu en een hele bak met onduidelijkheid. Goed zo, NS! -o-
Ook minder treinen dus 's avonds tussen Utrecht en Hilversum (doordat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] dan niet meer rijdt). In een afwijkend patroon bovendien. En Weesp heeft geen directe trein meer met Utrecht meer 's avonds.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 21:20
door Daniel
Heb ook eens het een en ander bekeken en vergeleken tussen dienstregeling 2016 en 2017 op plekken waar ik enigszins bekend ben. Ook daar een bak inconsistentie aangetroffen. Heb het per traject gesorteerd en daarbij in diverse gevallen naar een specifieke aansluiting gekeken.

Zevenbergen - Rotterdam Centraal v.v.
- In 2016 duurt de reis 37 minuten (overstap in Dordrecht) of 40-41 min. per doorgaande Sprinter
- In 2017 duurt de reis richting Rotterdam 40-45 minuten (met overstap op de IC in Dordrecht, wisselt elk halfuur)
- In 2017 duurt de reis richting Zevenbergen 50 minuten (met overstap vanuit de IC in Dordrecht, overstaptijd 12 tot 16 minuten)
- Hoewel in de adviesaanvraag aan het Locov werd aangegeven dat reizigers sneller in Rotterdam zouden zijn door een overstap op de IC i.p.v. een doorgaande sprinter aan te bieden wordt de reis in werkelijkheid 4 tot 10 minuten trager.

Breda Prinsenbeek - Rotterdam Centraal v.v.
- In 2016 duurt de reis 34 minuten (4 min. overstap op Benelux in Dordrecht) of 43 minuten (Sprinter). Richting Prinsenbeek 40-44 minuten.
- In 2017 duurt de reis 38 minuten (bij overstap op Benelux) of 41 minuten (overstap IC) ri. Rotterdam.
- In 2017 duurt de reis 37 minuten (bij overstap vanuit Benelux) of 41 minuten (overstap uit IC). 1x/2 uur ligt de 2400 er afwijkend in en sluit daardoor niet aan naar Breda. De reistijd is dan 51 minuten.
- Op de afwijking 1x/2 uur in één richting na hier dus weinig negatieve effecten.

Dordrecht - Rotterdam Centraal v.v.
- In 2016 duurt de reis 12-15 minuten per IC, in 2017 gaat dit naar 15-17 minuten.
- 1x/2 uur vertrekt de 2400 ca. 5 minuten eerder

Dordrecht - Gouda v.v.
- In 2016 kan dit 2x/uur (vanuit de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]) snel met een IC-IC verbinding in 39 minuten en 2x/uur met IC-Sprinter of Sprinter-IC in 45 minuten.
- In 2017 zijn de verbindingen altijd IC-IC, maar de reistijd varieert van 44-48 wat met name opgaat aan een ruimere overstap in Rotterdam.

Den Haag Centraal - Amersfoort v.v.
- In 2016 kan dit 2x/uur (omdat de overstap op de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] officieel niet haalbaar is) in beide richtingen.
- In 2017 is Den Haag -> Amersfoort 4x/uur mogelijk waarvan 2x/uur met cross-platform overstap in Utrecht Centraal
- In 2017 is Amersfoort -> Den Haag 2x/uur mogelijk doordat de overstap van spoor 8 naar 20 in Utrecht niet haalbaar is.
- In Utrecht ontstaat een suboptimale overstapsituatie in maar één richting. Bij spoor 9 hadden ze het verbrede perron net zo goed kunnen omvormen in een plantenbak want dat kan door geenenkele reizigerstrein gebruikt worden doordat het niet past met de goederenpaden tussen Amersfoort en Den Bosch :?

Amersfoort - Utrecht Centraal v.v.
- In 2016 rijden de ICs in een 14/16 interval.
- In 2017 rijden de ICs in een 18/12 interval, wel zijn ze 2x/uur liefst 1 minuut sneller.

Amersfoort Vathorst - Utrecht Centraal v.v.
- In 2016 is deze reis 2x/uur mogelijk
- In 2017 is deze reis 4x/uur mogelijk

Amersfoort Vathorst - Schiphol Airport v.v.
- In 2016 duurt deze reis 1 uur en 15 minuten, in 2017 nog maar 1 uur.
- Hoewel nogal groots aangekondigd is dit één van de slechts twee overstapverbindingen in Amersfoort waar je veel tijd wint.

Hilversum - Amersfoort Vathorst v.v.
- In 2016 kan dit 4x/uur in een 8/22 interval (ri. Vathorst) of 3/27 interval (ri. Hilversum)
- In 2017 kan dit 4x/uur in een 6/24 interval (ri. Vathorst) of 12/18 interval (ri. Hilversum)
- Hier is dus weliswaar sprake van een verbeterd interval, maar ook slechts in één richting.

Putten - Baarn v.v.
- In 2016 duurt deze reis 56 minuten waarvan 29 minuten bestaan uit overstaptijd in Amersfoort
- In 2017 duurt deze reis 38 minuten waarvan 13 minuten overstaptijd in Amersfoort
- Veruit de meest significante reistijdverkorting rond Amersfoort is dit, de vraag is alleen hoeveel reizigers er nu vanaf de Veluwelijn naar een station langs de Gooilijn reizen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 21:27
door Bemined
Daniel schreef:Bij spoor 9 hadden ze het verbrede perron net zo goed kunnen omvormen in een plantenbak want dat kan door geenenkele reizigerstrein gebruikt worden doordat het niet past met de goederenpaden tussen Amersfoort en Den Bosch
Je moet niet overdrijven, ik heb de vetrekstaten erbij gepakt en dat spoor wordt door maar liefst twee treinen per dag gebruikt :P Op donderdag zelfs door 4 treinen!

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 21:30
door regenmaker
Ik weet nog niets voor mijn dagelijkse reis. Alleen dat ik meer reismogelijkheden heb, dat is positief natuurlijk. Alleen de ligging kon beter tussen Arnhem en Nijmegen, maar anders past het natuurlijk weer niet. Ik snap niet waarom ze Elst niet viersporig hebben gemaakt tijdens de verbouwing. Dan heb je een betrouwbaardere dienstregeling, aangezien een IC daar een sprinter in zou kunnen halen. Want met de nieuwe dienstregeling hoeft er maar een trein vertraging te hebben tussen Arnhem en Nijmegen en er wordt een ramp gecreëerd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 21:34
door Daniel
@Bemined: Knulligste is eigenlijk nog dat dat goederenpad net een luttele minuten te vroeg uitgekomen lijkt te zijn. Op het moment dat dat goederenpad bij het inrijsein van Utrecht is is spoor 8 inmiddels leeg. Echter is dat maar 2 minuten na vertrektijd van de (1)1700 waardoor de opvolgtijd door hetzelfde wissel volgens de norm te kort is.
Zonde dat dat net zo uitkomt (zal 'm wel vooral zitten in de gewenste ligging richting Geldermalsen) want had dat pad via spoor 8 gekund dan zou spoor 9 ook voor reizigerstreinen bruikbaar geweest zijn en had je Amersfoort - Den Haag in beide richtingen 4x/uur mogelijk gemaakt.

Overigens kunnen reizigers naar Rotterdam zich dan weer gerust verslapen in de trein want die hebben zowel in Utrecht als Gouda een haalbare overstap vanuit de (1)1700 op de 2800 :P

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 21:39
door VIRM
Mijn reizen voor woon-werkverkeer zijn nu gelijkmatiger over het uur verdeeld door de strakke kwartiersdienst tussen Leiden en Den Haag. Ik ben qua reistijd een paar minuten langer onderweg. Daar tegenover staat dan weer dat de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] op Schiphol en Leiden een overstap op hetzelfde perron bieden met de [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie]. :)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 21:44
door Daniel
Owja ook nog 'n leuke: de IC Den Haag - Breda via de HSL gaat pas per 23 januari 2017 rijden. In de laatste week van de huidige dienstregeling en in de eerste week van de nieuwe is namelijk één buis van de Willemsspoortunnel buiten dienst wegens spoorvernieuwing, in januari is dit nogmaals twee weken het geval met de andere buis.
Tussen de twee buitendienststellingen in wordt deze IC als proefbedrijf uitgevoerd aldus de 39e voortgangsrapportage HSL-Zuid.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 22:08
door Chrysa
En wat rijdt er tot die tijd dan?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 22:11
door JWM
De overige treinen. Ik neem aan dat de ICd vanuit Amsterdam wel gewoon blijft rijden tijdens die werkzaamheden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 22:12
door MetroRET
De gehele 1100 rijdt, indien hij maar tot Bd rijdt, alleen maar voor frequentieverdichting.

Gvc - Gv: 5000/5100
Gv - Rtd: 2200/2400
Rtd - Bd: 900