Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Zo 31 Jan 2016, 14:07

Die stop van op Leidsche RIjn paste niet omdat de sprinter kort voor de intercity uit Rotterdam de tweesporige brug bij Utrecht over moest. Door de sprinter uit Den Haag 8 minuten in Woerden stil te zetten kunnen beide intercity's deze inhalen en kan deze vervolgens achter de intercity uit Den Haag de spoorbrug over. Dat betekent dat de sprinters van Utrecht naar Geldermalsen ook 8 minuten verschuiven, maar als de viersporigheid in gebruik genomen wordt van Utrecht naar Houten Castellum is dat geen probleem, de inhaling door de intercity naar Eindhoven zal dan ergens rond Utrecht Lunetten plaatsvinden in plaats van in Geldermalsen. Ben wel benieuwd of de 9800 dan ook nog 6 minuten in Gouda Goverwelle blijft staan zoals nu, ik ben bang van wel en dan krijg je dus twee lange stops achter elkaar voor doorgaande reizigers.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Ma 01 Feb 2016, 11:00

hkuyeren schreef:Er mocht wel meer niet in de concessies. Tot nu zijn heel veel dingen op verzoek en in voordeel van NS aangepast. Dat is een andere discussie. Ik vermoed dat het theoretisch gezien nu wel zou mogen, gezien HSN en HRN één concessie zijn geworden. Praktisch kan het niet, omdat je dan in elk geval de beloofde reistijden niet haalt. Er is door Mansveld ooit wel als optie benoemd om IC-Brussel via Dordrecht te laten rijden. Zoiets kan dan alleen met instemming van de Tweede Kamer, die daar weinig voor voelt vanwege de al lange reistijd.
De reden dat het onderzocht is, is dat het waarschijnlijk wél mogelijk is via Dordrecht te rijden én de beloofde reistijd te halen. Doe reistijd is namelijk heel erg ruim gekozen.

Moshi schreef:Ook theoretisch mag het niet; in de concessie staat specifiek dat die treinen over de HSL moeten rijden.

Er staat niet specifiek over welk deel van de HSL er gereden moet worden:
Tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal maakt de treindienst dan gebruik van de hogesnelheidsinfrastructuur.
Een Benelux die via Dordrecht rijdt, maar vanaf Breda wel de HSL op gaat, voldoet aan deze voorwaarde. Als de beloofde reistijd dus maar gehaald wordt.

Dit in combinatie met de bepaling dat er minimaal 3 treinen per uur tussen Rotterdam en Breda over de HSL rijden. Als Amsterdam-Breda + Den Haag-Eindhoven via de HSL rijden is daar aan voldaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Moshi » Ma 01 Feb 2016, 11:12

reisthijs schreef:Er staat niet specifiek over welk deel van de HSL er gereden moet worden:
Tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal maakt de treindienst dan gebruik van de hogesnelheidsinfrastructuur.
Een Benelux die via Dordrecht rijdt, maar vanaf Breda wel de HSL op gaat, voldoet aan deze voorwaarde. Als de beloofde reistijd dus maar gehaald wordt.


Ik begrijp die tekst toch echt als dat de gehele HSL gebruikt dient te worden. Er staat nota bene specifiek tussen welke steden die verplichting geldt, dat sluit het gedeeltelijk overslaan redelijkerwijs uit. Als je het zo wilt lezen als jij doet, dan had er iets als '(deels)' in die tekst moeten staan.

Libra
Berichten: 10
Lid geworden op: Do 14 Okt 2010, 20:37

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Libra » Ma 01 Feb 2016, 11:33

Op dit moment staat de stoptrein Den Haag - Utrecht al een minuut of 6 a 7 stil op het pittoreske Goverwelle, om daar door de IC's Rotterdam - Utrecht en Den Haag - Utrecht ingehaald te worden. Komt de lange stop in Woerden in aanvulling op de lange stop in Goverwelle (en krijgt deze trein daarmee een totale wachttijd van ongeveer 15 minuten, namelijk Goverwelle en Woerden samen), of komt de lange stop in Woerden in plaats van de lange stop in Goverwelle (waardoor de totale reistijd voor deze trein tussen Den Haag en Utrecht minimaal verandert)?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Ma 01 Feb 2016, 11:52

Moshi schreef:Ik begrijp die tekst toch echt als dat de gehele HSL gebruikt dient te worden. Er staat nota bene specifiek tussen welke steden die verplichting geldt, dat sluit het gedeeltelijk overslaan redelijkerwijs uit. Als je het zo wilt lezen als jij doet, dan had er iets als '(deels)' in die tekst moeten staan.
Als echt de gehele HSL gebruikt dient te worden mag de Benelux ook niet via Breda - dan sla je namelijk ook een stukje over (A)

En ik lees het dus zo omdat er ook die andere bepaling is die nu juist dat gedeeltelijk overslaan mogelijk maakt, en waarin de Benelux expliciet genoemd is:
Ten minste drie van de in het eerste lid, onderdelen b en c, en artikel 62 tezamen bedoelde treindiensten per richting per uur maken tussen Rotterdam Centraal en Breda gebruik van de hogesnelheidsinfrastructuur.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Ma 01 Feb 2016, 16:38

Libra schreef:of komt de lange stop in Woerden in plaats van de lange stop in Goverwelle (waardoor de totale reistijd voor deze trein tussen Den Haag en Utrecht minimaal verandert)?

Die lange stop in Gouda Goverwelle is lastig weg te werken, dat kan alleen door of de intercity's langzamer te maken, of door de opvolgtijd te verkorten naar 2 minuten. Aangezien ik daar niets over lees vermoed ik dat deze stop in Gouda Goverwelle gewoon blijft.

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Ma 01 Feb 2016, 16:56

Eigenlijk is het wel jammer dat ze het nu zo op moeten lossen. De situatie waarin de 9800 Utl overslaat leek mij veel beter, hoewel ook niet ideaal. Hoewel er in deze oplossing geen extra reistijd ontstaat, levert het wel extra overstappen in Wd op. Waarschijnlijk is voor deze oplossing gekozen, zodat de 6000 en de 16000 dan verschoven kunnen worden (inhaling tussen Ut en Hnc i.p.v. Gdm).

De dienstregeling van de 7400 wordt ook verre van optimaal. Boven Utrecht ligt deze als ik het goed begrijp in een kwartierligging met de 4000 en de 17400, maar onder Utrecht wordt deze waarschijnlijk asymmetrisch en niet in kwartierligging met de 17400.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Z2N » Ma 01 Feb 2016, 17:05

Bemined schreef:
Libra schreef:of komt de lange stop in Woerden in plaats van de lange stop in Goverwelle (waardoor de totale reistijd voor deze trein tussen Den Haag en Utrecht minimaal verandert)?

Die lange stop in Gouda Goverwelle is lastig weg te werken, dat kan alleen door of de intercity's langzamer te maken, of door de opvolgtijd te verkorten naar 2 minuten. Aangezien ik daar niets over lees vermoed ik dat deze stop in Gouda Goverwelle gewoon blijft.

Men heeft toch kort opvolgen geïnstalleerd op Woerden-Gouda? Dan zou er niets aan de hand moeten zijn, en kan de lange stop in Gouda Goverwelle gewoon verhuisd worden naar Woerden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2094
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Ma 01 Feb 2016, 17:14

starx schreef:De dienstregeling van de 7400 wordt ook verre van optimaal. Boven Utrecht ligt deze als ik het goed begrijp in een kwartierligging met de 4000 en de 17400, maar onder Utrecht wordt deze waarschijnlijk asymmetrisch en niet in kwartierligging met de 17400.

"Onder" Utrecht blijft het wel een nette kwartierdienst, tussen Utrecht en Breukelen komen ze juist dicht op elkaar te zitten. Een alternatief zou zijn de 7400 wél in een nette kwartierdienst tot Breukelen te laten rijden, maar dan moet er in Breukelen lang gewacht worden. Er is nu gekozen voor een situatie waarin de reistijd Maarssen - Amsterdam zo kort mogelijk blijft.
Voor mij zou een lange stop in Maarssen natuurlijk ideaal zijn, dan zijn de treinen tussen Utrecht en Maarssen netjes over het uur verdeeld én blijft de reistijd naar Amsterdam het kortst. Het lijkt me voor het totaalplaatje zelfs een beter alternatief, want dan heeft de toevoeging van een spitssprinter in ieder geval nog deels zin. Nu gaat de spitsprinter waarschijnlijk leeg achter de reguliere sprinter aan rijden
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Ma 01 Feb 2016, 17:16

Z2N schreef:Men heeft toch kort opvolgen geïnstalleerd op Woerden-Gouda? Dan zou er niets aan de hand moeten zijn, en kan de lange stop in Gouda Goverwelle gewoon verhuisd worden naar Woerden.

Er waren wel plannen voor seinoptimalisatie, maar het laatste wat ik kan terugvinden hierover is "prognose onbekend". En de vraag is of dit voldoende is, of dat ook de opvolging bij Den Haag Centraal zelf verbeterd moet worden, want met alleen korter opvolgen tussen Gouda en Woerden ben je er volgens mij nog niet.

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Milco » Ma 01 Feb 2016, 19:27

Ik ben erg benieuwd naar de tijden in Almere. In bijlage 1 van de adviesaanvraag wordt genoemd dat de 5800 met een kwartier opschuift en de 4600 met twaalf minuten. Ik ga er dus vanuit dat de 4300, 5700 en ook de 4900 zullen opschuiven met (circa) een kwartier.

Gezien de 4600 dan ergens in Almere in de knoei komt met de huidige tijden van de 700 en 12700, ga ik er vanuit dat ook deze tijden zullen opschuiven, of dat de 4600 de intercity ergens zal laten passeren, bijvoorbeeld op Almere Centrum.

Verder vraag ik me af hoe de tijden van de IC Lelystad – Dordrecht en de IC Almere – Vlissingen eruit zullen zien. Ik vraag me toch af of alles gaat passen zonder inhalingen ergens op de Flevolijn tussen Intercity en Sprinter.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Feb 2016, 19:43

Z2N schreef:Men heeft toch kort opvolgen geïnstalleerd op Woerden-Gouda? Dan zou er niets aan de hand moeten zijn, en kan de lange stop in Gouda Goverwelle gewoon verhuisd worden naar Woerden.

Als dat zo zou zijn dan had die lange stop toch nu al in Woerden kunnen plaatsvinden? Dat gebeurd niet, dus kennelijk verhindert iets dat nog :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Ma 01 Feb 2016, 19:51

Milco schreef:Gezien de 4600 dan ergens in Almere in de knoei komt met de huidige tijden van de 700 en 12700, ga ik er vanuit dat ook deze tijden zullen opschuiven, of dat de 4600 de intercity ergens zal laten passeren, bijvoorbeeld op Almere Centrum.

Men heeft het erover dat de knoop in Zl 2 minuten opschuift, waarbij over een later vertrek uit Gn en Lw gesproken wordt. Dat zou dan betekenen dat de intercity om :17/:47 vertrekt richting Lls. Met de sprinters om :07/:37 zou je dan in Almo de intercity moeten laten inhalen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Feb 2016, 20:36

Er staat toch ook ergens in de adviesaanvraag dat die trein uit de knoop in Zwolle gaat, maar juist in Lelystad in de knoop komt te liggen? Dat duidt op een inhaling in Lelystad of Almere Oostvaarders.

Overigens is het aantal overstappers richting Randstad niet echt een goed argument om de 4600 uit de knoop Zwolle te halen, gezien de kwartierdienst met ICs in Lelystad zouden je overstappen daar sowieso al verbeteren.

SuperGhost
Berichten: 1886
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Ma 01 Feb 2016, 21:05

Maar niet als je naar Amsterdam Centraal of verder (ri. Sloterdijk-Haarlem/Alkmaar) moet :wink:

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Ma 01 Feb 2016, 21:17

Bemined schreef:
Milco schreef:Gezien de 4600 dan ergens in Almere in de knoei komt met de huidige tijden van de 700 en 12700, ga ik er vanuit dat ook deze tijden zullen opschuiven, of dat de 4600 de intercity ergens zal laten passeren, bijvoorbeeld op Almere Centrum.

Men heeft het erover dat de knoop in Zl 2 minuten opschuift, waarbij over een later vertrek uit Gn en Lw gesproken wordt. Dat zou dan betekenen dat de intercity om :17/:47 vertrekt richting Lls. Met de sprinters om :07/:37 zou je dan in Almo de intercity moeten laten inhalen.

Dat lijkt mij inderdaad ook. Waarschijnlijk wordt de stop van de 4600 in Lls dan kort en volgt er een lange stop in Almo voor een inhaling en om materieel bij te plaatsen of af te trappen. De inhaling in Wp is dan niet meer nodig.

Overigens kan de 4600 niet een kwartier worden verschoven want dan zou die tegelijkertijd met de 5600 uit Zl weg moeten.

SuperGhost
Berichten: 1886
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Ma 01 Feb 2016, 23:36

De 4600 (vertrek .25/.55) vertrekt nu maar 4 minuten na de 5600 (vertrek .21/.51) uit Zwolle hoor :wink:

Roeland
Berichten: 286
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Roeland » Di 02 Feb 2016, 12:24

Misschien gaan ze in Zwolle de 4600 en de 9100 wel aan elkaar knopen? Met de nieuwe tijdligging zou dat kunnen uitkomen.
Krijgt Hoogeveen toch nog een rechtstreekse trein naar de Randstad :D

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor sneltram » Di 02 Feb 2016, 12:26

En dat met SLT naar het noorden? Nee dankje.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor baladid » Di 02 Feb 2016, 14:25

Of ICM in de 4600.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Di 02 Feb 2016, 15:14

Als je dat gaat doen kan je net zo goed gewoon geen dienstregeling maken. Dat wordt een bende.

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Di 02 Feb 2016, 15:15

sneltram schreef:En dat met SLT naar het noorden? Nee dankje.


En wat zou daar mis mee zijn. ICM is tenslotte geen materieel voor sprinters....

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4441
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Di 02 Feb 2016, 15:18

De strikte scheiding tussen Sprinter en Intercity is toch niet altijd houdbaar. De sprinter 9100 doet qua aantal stops per kilometer of de tijd dat reizigers er gemiddeld in doorbrengen niet onder voor menig Intercity.

Hoe gaat de trein Almere - Utrecht dit jaar heten, Sprinter of Intercity? Er wordt namelijk nog een extra station overgeslagen (Overvecht) en gaat niet met sprintermaterieel rijden...

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor baladid » Di 02 Feb 2016, 15:47

MetroRET schreef:
sneltram schreef:En dat met SLT naar het noorden? Nee dankje.


En wat zou daar mis mee zijn. ICM is tenslotte geen materieel voor sprinters....


Nee, maar bekijk dan even de halteafstanden:
Zwolle-Meppel: 27,2
Meppel-Hoogeveen: 19,8
Hoogeveen-Beilen: 13,9
Beilen-Assen: 15,6
Assen-Haren: 21,9
Haren-Europapark: 2,8
Europapark-Groningen: 1,6

Tot vergelijking even de 3600:

Zwolle-Wijhe: 13,9
Wijhe-Olst: 6,5
Olst-Deventer: 9,6
Deventer-Zutphen: 15,8
Zutphen-Dieren: 13,2
Dieren-Arnhem: 14,3
Arnhem-Arnhem Zuid: 4,5
Arnhem Zuid-Elst: 4,2
Elst-Lent: 5,9
Lent-Nijmegen: 2,4
Nijmegen-Oss: 24,7
Oss-Den Bosch: 18,9
Den Bosch-Tilburg: 22,3
Tilburg-Breda: 22,1
Breda-EttenLeur: ca. 9
EttenLeur-Roosendaal: 13,7

3600 en 9100 lijken me dus vergelijkbare treinen, die ook vergelijkbaar materieel verdienen: Allebei intercitymaterieel.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Feb 2016, 16:11

JWM schreef:Hoe gaat de trein Almere - Utrecht dit jaar heten, Sprinter of Intercity? Er wordt namelijk nog een extra station overgeslagen (Overvecht) en gaat niet met sprintermaterieel rijden...
Als er weer materieel met een toilet gaat rijden wordt het automatisch weer een Intercity.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast