Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Di 02 Feb 2016, 16:12

Roeland schreef:Misschien gaan ze in Zwolle de 4600 en de 9100 wel aan elkaar knopen? Met de nieuwe tijdligging zou dat kunnen uitkomen.
Krijgt Hoogeveen toch nog een rechtstreekse trein naar de Randstad :D


Ik denk niet dat het voor de punctualiteit goed zal zijn, het doorgaande belang is zeer beperkt en ze rijden niet met hetzelfde materieel. Bovendien is het pleasen van Hoogeveen wel de laagste prioriteit van NS.

SuperGhost schreef:De 4600 (vertrek .25/.55) vertrekt nu maar 4 minuten na de 5600 (vertrek .21/.51) uit Zwolle hoor :wink:

Dat klopt, maar het patroon wordt twee minuten verschoven, dus de tijdligging vanuit Zl wordt als volgt:
IC Lelystad: .17/.47
IC Amersfoort: .20/.50
Spr Amersfoort: .23/.53
Spr Lelystad: .37/.07

De 4600 kan dus maximaal 11 minuten eerder weg uit Zl, maar waarschijnlijk rijdt die dan de 2600 in de weg. Dan zou die in Lls een lange stop moeten maken en daarna alsnog in het pad terecht komen van het huidige voorstel. Een kwartier eerder weg uit Zl (en na Almere het pad van de 4300 volgen) kan ook niet want dan wordt de 5600 gehinderd. Vandaar deze oplossing, lijkt me. Bovendien denk ik dat de verbeteringen voor Kpnz en Dron ruimschoots opwegen tegen de verslechteringen.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Di 02 Feb 2016, 17:02

Dat het maar ongeveer 10 minuten wordt klopt ook met wat NS zegt in de adviesaanvraag:
adviesaanvraag NS schreef:De Sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal krijgt een gewijzigde tijdligging, om ruim 600 reizen van en naar Kampen Zuid en Dronten een snellere reistijd van ongeveer 15 minuten met Schiphol en de westelijke Randstad te geven. Om dit te realiseren, is de tijdligging tussen Lelystad en Zwolle aangepast. Ongeveer 300 reizen per dag van en naar Kampen Zuid en Dronten die in Zwolle overstappen, krijgen een langere reistijd van tien minuten.
De sprinter wordt dus 10 minuten verschoven ten opzichte van de knoop Zwolle (dus 10 minuten verschuiving excl. de lichte verschuiving van die knoop zelf).
Ik denk dat je de tijden door elkaar hebt gehaald, dat kwartier is niet de verschuiving, maar de reistijdversnelling Dronten/Kampen Zuid <-> Amsterdam/Schiphol (zoals je in de quote kunt lezen). :wink:

Dat hij in Lelystad lang zou moeten stoppen klopt ook, want daar gaat die sprinter ingehaald worden door de IC Groningen/Leeuwarden-Den Haag :wink:
Die inhaling zou overigens ook op Oostvaarders kunnen, maar ik hoop dat NS slim is en die op Lelystad plant, want dan verkort je ook meteen de reistijd Almere Buiten<->Zwolle en verder en ook Lelystad<->Almere Buiten omdat er anders lang op Oostvaarders gestopt wordt (die groepen lijken me groter dan de groep Dronten/Kampen-Zuid<->Oostvaarders).

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Di 02 Feb 2016, 18:02

Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat de 4600 een kwartier verschoven wordt t.o.v. van de huidige situatie. Ik zeg alleen dat die niet een kwartier verschoven kan worden in het nieuwe plan om hem in Zl alsnog in de knoop te krijgen.

De verschuiving is ook ingegeven door het plan dat de 5800 en de 4600 niet meer ingehaald worden in Wp. De 4600 wordt in Almo ingehaald door de 700/12700. Dat betekent dat de stations in Almere en aan de Gooilijn een reistijdwinst van 6 minuten krijgen richting Asd.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Di 02 Feb 2016, 18:03

Inhaling in Lelystad is het gunstigste qua overstappen, maar zou een erg lange stop opleveren. De tijden van :07/:37 voor de sprinter in Zwolle worden genoemd in het document, intercity :17/:37 is een aanname aan de hand van de verschuiven van 2 minuten. Met de huidige rijtijden komt de sprinter dan om om :07/:37 in Lelystad aan en de intercity om :12/:42. Dan zou de sprinter een stop van 9 minuten moeten krijgen om daar ingehaald te worden. Op zich doet men dat elders in het land ook, maar of het een echte goede ontwikkeling is om sprinters massaal lang stil te laten staan weet ik niet.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4479
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Di 02 Feb 2016, 18:15

Waarom geen sprinter Groningen - Lelystad en Lelystad - Amsterdam?

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 02 Feb 2016, 18:48

Bemined schreef:Inhaling in Lelystad is het gunstigste qua overstappen, maar zou een erg lange stop opleveren. De tijden van :07/:37 voor de sprinter in Zwolle worden genoemd in het document, intercity :17/:37 is een aanname aan de hand van de verschuiven van 2 minuten. Met de huidige rijtijden komt de sprinter dan om om :07/:37 in Lelystad aan en de intercity om :12/:42. Dan zou de sprinter een stop van 9 minuten moeten krijgen om daar ingehaald te worden. Op zich doet men dat elders in het land ook, maar of het een echte goede ontwikkeling is om sprinters massaal lang stil te laten staan weet ik niet.
Dit zie je nu overal gebeuren, omdat de ruimte op het spoor te krap is geworden om daadwerkelijk de ideale dienstregeling te gaan rijden. Wellicht in de hele randstad 4 sporen krijgen? Dan kun je de IC's en sprinters losleggen qua spoor.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Di 02 Feb 2016, 19:30

Op zich hoeft zo'n inhaling niet zo lang te duren, met seinverdichting en gunstigere plannormen kan een inhaling veel sneller. Een inhaling door een doorrijdende intercity kan in theorie binnen een minuut, een trein die met 140km/u legt namelijk meer dan 2 kilometer per minuut af en heeft een remweg van circa 1,5 kilometer. In theorie kan een trein dus een minuut achter je rijden en nog steeds op remafstand zitten. Dus als je plant dat 90 seconden na het tot stilstand komen van de sprinter de intercity voorbij stuift heb je al een marge ingebouwd. Vervolgens kan de conducteur de deuren vrijwel direct sleutelen want tegen de tijd dat deze gesloten zijn is de intercity al weer een blok verderop.

Uiteraard moet het wel allemaal juist uitkomen in de dienstregeling, is de seinverdichting nodig en moet men minder vaak op hele minuten gaan afronden. Viersporigheid is dan ook gemakkelijker, maar ook flink duurder. Dan zie ik liever een vliegende inhaling in 90 seconden dan miljarden naar een spoorverdubbeling.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MdJ » Di 02 Feb 2016, 19:42

Je moet alleen zorgen dat je steeds groen kan zien als machinist. Het is vrij vervelend als je met redelijke snelheid steeds op een geel sein af moet rijden (die dan net op groen springt als je er bij bent.)

1.26 seconden; afronden naar 2 minuten is minimum voor vliegende inhaling.
Bij twijfel: gebruik beton.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Di 02 Feb 2016, 20:18

Die gele seinen krijg je natuurlijk pas zodra de sprinter gaat afremmen, op de vrije baan rijden beide treinen minstens 4 kilometer uit elkaar en staan de seinen gewoon netjes op groen, maar dat verschil loopt terug vlak voor de inhaling omdat de sprinter remt en de intercity niet. Bij vertraging loop je dat risico wel, maar dat is nu niet anders, de 9700 rijdt van Rotterdam Noord naar Rotterdam Alexander zo kort op de 500/12500 dat deze regelmatig (als in 40% van de ritten die ik maak met deze trein) enkele seconden snelheidsafbouw naar 80km/u krijgt om vervolgens weer op te mogen trekken.

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bartjk » Wo 03 Feb 2016, 19:57

Een stop van 9 minuten is toch niet zo'n probleem meer als doorgaande reizigers uit Dronten en Kampen-Zuid kunnen overstappen op de IC voor Almere en verder. Dan is er tijd om af en aan te koppelen, is de overstap bijna verzekerd en kan personeel ook op en af stappen.

Persoonlijk denk ik dat het handiger is trouwens om de sprinter op de nieuwe IC aan te sluiten, dan is de tijdswinst wel minder voor Dronten en Kampen-Zuid, maar kun je wel de kwartierdienst Lelystad - Zwolle behouden die er nu is. Ook vanuit Schiphol/Amsterdam-Zuid heb je dan een kwartierdienst met Zwolle door de overstap op de sprinter in Lelystad. Ik denk dat daar meer reizigers bij gebaat zijn dan bij een overstap op de (12)700. De sprinter hoeft dan ook minder lang te halteren op Lelystad omdat er geen trein achter rijdt :wink:

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Wo 03 Feb 2016, 20:09

Alleen heeft die nieuwe IC in Almere geen overstap op een IC naar Amsterdam Centraal :wink:
En nog belangrijker: op Zwolle-Hattem past het niet met de sprinter van/naar Utrecht.

sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor sneltram » Wo 03 Feb 2016, 20:26

Die nieuwe IC Ddr - Lls rijdt een kwartier voor / na de (12)700. Als je die trein doortrekt naar Zl via Dron en Kpnz, dan kom je daar 15 + 6 (3 minuten per stop vanwege ic-materieel) = 21 minuten na de (12)700 aan, oftewel, je komt exact 9 minuten voor de knoop aan, precies zoals de 4600 nu.

Laten we die niewe IC Ddr - Lls de 2400 noemen

Nieuwe knoop Zl wordt dan:
Aankomst 2400: 04 / 34
Aankomst 5600: 07 / 37
Aankomst (12)500: 10 / 40
Aankomst (12)700: 13 / 43

Andere richting:
Vertrek (12)700: 17 / 47
Vertrek (12)500: 20 / 50
Vertrek 5600: 23 / 53
Vertrek 2400: 26 / 56

Rijtijd IC Zl - Lls: 25 minuten
Rijtijd Spr Zl - Lls: 30 minuten
Afgaande op de huidige rijtijden komt de (12)700 uit Zl om 12 / 42 aan in Lls, de daaropvolgende 2400 om 27 / 57. Dat zou een exacte kwartiersligging zijn. De enige reden dat het niet zou kunnen, die ik kan bedenken, is dat de stop van de 2400 in Almb en Dvd voor een scheve ligging zorgt, waardoor doortrekken naar Zl geen optie meer is.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4479
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Wo 03 Feb 2016, 21:36

Leuk en aardig allemaal, maar die nieuwe Intercity rijdt niet na 20u en op zondag. Daarnaast hebben die treinen in de spits waarschijnlijk wel dubbel VIRM nodig. Dat is luchtvervoer in de polder.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Wo 03 Feb 2016, 23:53

sneltram schreef:Die nieuwe IC Ddr - Lls rijdt een kwartier voor / na de (12)700. Als je die trein doortrekt naar Zl via Dron en Kpnz, dan kom je daar 15 + 6 (3 minuten per stop vanwege ic-materieel) = 21 minuten na de (12)700 aan, oftewel, je komt exact 9 minuten voor de knoop aan, precies zoals de 4600 nu.

Laten we die niewe IC Ddr - Lls de 2400 noemen

Nieuwe knoop Zl wordt dan:
Aankomst 2400: 04 / 34
Aankomst 5600: 07 / 37
Aankomst (12)500: 10 / 40
Aankomst (12)700: 13 / 43

Andere richting:
Vertrek (12)700: 17 / 47
Vertrek (12)500: 20 / 50
Vertrek 5600: 23 / 53
Vertrek 2400: 26 / 56

Rijtijd IC Zl - Lls: 25 minuten
Rijtijd Spr Zl - Lls: 30 minuten
Afgaande op de huidige rijtijden komt de (12)700 uit Zl om 12 / 42 aan in Lls, de daaropvolgende 2400 om 27 / 57. Dat zou een exacte kwartiersligging zijn. De enige reden dat het niet zou kunnen, die ik kan bedenken, is dat de stop van de 2400 in Almb en Dvd voor een scheve ligging zorgt, waardoor doortrekken naar Zl geen optie meer is.
Je vergeet echter dat de reistijd op Schiphol-Lelystad niet gelijk is aan die (12)700. Die 3e/4e IC stopt immers ook nog in Duivendrecht en Almere Buiten, waardoor die trein minder dan een kwartier na de (12)700 vertrekt uit Lelystad ri. Den Haag.

Daarnaast wil NS ook niet met onnodig lange treinen rijden op Lelystad-Zwolle natuurlijk, dus moet je ook een langere stop in Lelystad plannen om een treinstel af te koppelen/bij te plaatsen aldaar. En in zijn geheel doorrijden is wellicht ook niet mogelijk, omdat je in Zwolle een perron moet delen met de sprinter uit Utrecht en het perron daar wellicht te kort voor is.

Daarnaast heb je twee andere problemen:
- die trein rijdt 's avonds en zondags niet (zoals JWM zegt), waardoor je op die momenten een losse trein krijgt die in Lelystad nergens op aansluit.
- die trein heeft géén overstap richting Amsterdam Centraal, waardoor die verbinding er op achteruit gaat in plaats van vooruit.

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Do 04 Feb 2016, 01:19

Ik vermoed dat de 700/12700 en de 2600 tussen Shl en Ld geen exacte kwartierdienst krijgen. De 700/12700 moet namelijk met de 2200 kruisen in Ld, terwijl de 2600 dat niet hoeft met de 2100. Dan kan de 700/12700 voor de 2200 langs.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4479
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Do 04 Feb 2016, 01:23

Geen touw aan vast te knopen dit bericht :N

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Do 04 Feb 2016, 07:13

Valt wel mee, maar dan moet je wel weten waar hij het over heeft.

Thom69
Berichten: 631
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Thom69 » Do 04 Feb 2016, 07:16

Het ligt er ook aan welke series je aanduidt met die nummers. In onderstaand bericht ga ik uit van 2100 Gvc - Hlm - Asd, 2200 Ddr - Shl - Lls, 2600 Vs - Hlm - Asd en (12)700 Gvc - Shl - Gn / Lw.

Als ik me niet vergis, spreekt de NS in de adviesaanvraag over een volledige intercityknoop te Ledn, wat dus zou betekenen dat de 700/12700 en de 2600 samen aankomen en vertrekken, evenals de 2200 en 2100. Opzich kan dit inderdaad niet met strak elk kwartier aankomen en vertrekken, want dan kruisen twee paden elkaar voor of na Leiden, maar door een van de twee een paar minuten eerder aan te laten komen, lukt dat natuurlijk wel :)
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

Thom69
Berichten: 631
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Thom69 » Do 04 Feb 2016, 07:23

En om het duidelijker te maken (excuses) zie ik nu dat welingelichte bronnen op Somda de volgende series melden:

2100 Gvc - Hlm - Asd
2200 Vs - Hlm - Asd
2400 Ddr - Shl - Lls
2600 Asd - Alm (materieel komt van en gaat over te Asd op 4500 Asd - Ekz).
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 04 Feb 2016, 08:34

oke, en nu snap ik er ook niks meer van.

Thom69, klopt onderstaande:
2100: IC Den Haag - Haarlem - Amsterdam
2200: IC Vlissingen - Haarlem - Amsterdam
2400: IC Dordrecht - Schiphol - Lelystad
2600: IC Amsterdam - Almere Centrum

Welke IC-bundels krijgen we dan en hoe wordt het over het uur verdeeld? Er rijden straks 6 of 8 IC's naar Almere en dit moet toch op een manier verdeeld zijn? Hiervan gaan er 4 naar Schiphol en 2 naar Amsterdam CS. Ik weet dat vanuit Gooi ook twee IC's naar Schiphol gaan aldus plaatje.

Houd dit dan in dat er een 10-minutendienst geboden gaat worden van de IC's?

Thom69
Berichten: 631
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Thom69 » Do 04 Feb 2016, 08:45

Voor zover ik weet, kloppen de series zoals jij ze geeft - dus voor zover nu bekend op Somda. Wat ik begreep, is dat er vanaf Leiden gezien in alle richtingen (behalve Alphen) een kwartierdienst aan IC's geboden wordt. Dus even ter illustratie:

:05 IC 2100 Den Haag C
:05 IC 2400 Dordrecht
:15 IC (12)700 Groningen / Leeuwarden
:15 IC 2200 Amsterdam C
:20 IC 2200 Vlissingen
:20 IC (12)700 Den Haag C
:30 IC 2400 Dordrecht

En dat ook het volgende half uur.

Door Almere Poort razen dan de volgende IC's:

(12)700 Groningen/Leeuwarden - Den Haag Centraal (via Schiphol)
2400 Lelystad - Dordrecht (via Schiphol)
2600 Almere - Amsterdam (- Enkhuizen)

Aannemelijk dat er een (nagenoeg) strakke kwartierdienst gereden wordt op Leiden - Schiphol, plus dat de (12)700 niet op Duivendrecht stopt waar de 2400 dat wel doet, zal je wellicht iets van een 13-17 interval krijgen tussen de (12)700 en de 2400 in Almere. Hoe het verder ingepast wordt, weet ik echt niet. Logischerwijs komt er te Almere C een aansluiting van de (12)700 of 2400 op de 2600 om Lelystad-Amsterdam nog aantrekkelijk te houden, maar dat is giswerk.

Ik hoop dat dit in elk geval iets verduidelijkt heeft :)
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Do 04 Feb 2016, 09:10

Logischerwijs komt er in Almere een cross-platform overstap tussen (12)700 en 2600. Voor een snelle verbinding Zwolle-Amsterdam.

4500 wordt overigens een losse serie volgens de berichten op Somda.
2600 zou mogelijk gaan keren op 1500 Ansterdam-Deventer.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom69
Berichten: 631
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Thom69 » Do 04 Feb 2016, 09:17

Excuus, ik was iets te snel inderdaad. De 2600 wordt qua materieel aan de 1500 gekoppeld (Almere - Amsterdam - Amersfoort (- Deventer)), maar exploitatief niet gezien het twee losse treinseries blijven. En zeker eens met je idee van de (12)700//2600.

Wat ik me nog afvraag: op Somda wordt gesproken over een doorgetrokken 4600 uit Zwolle naar Hoofddorp (om de vervallen 2600 tussen Schiphol en Amsterdam C op te vangen), en over de 'gewijzigde' 5800 die een stop van 11 a 12 minuten krijgt. Ik gok dat dat dus een stop te Hoofddorp wordt, gezien Leiden C - Lelylaan elk half uur een sprinter kreeg (aannemelijk dus de 5800) en in de spits twee per half uur (met de 4600 erbij). Iemand enig idee hoe dit zit?

Een sprinter Den Haag C - Schiphol - Amsterdam - Amersfoort vind ik interessant, maar als die dus 11-12 minuten op Hoofddorp of Amsterdam C stil gaat staan, wordt het erg onaantrekkelijk. Trouwens, de andere verbinding is dan ook interessant: (Leiden C -) Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam C - Almere C - Zwolle :)
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Do 04 Feb 2016, 09:39

Wat natuurlijk ook kan is Zwolle-Amsterdam-Den Haag en Hoorn-Leiden.

Thom69
Berichten: 631
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Thom69 » Do 04 Feb 2016, 12:29

Mee eens, ik heb de adviesaanvraag nog maar een keer gelezen en er wordt inderdaad alleen gesproken over de verbinding Leiden - Lelylaan. Zou de vervoersvraag Hoorn - Purmerend - Leiden (- Den Haag) groot genoeg zijn om ook te wensen dat de 3300 doorrijdt? Ik kan me voorstellen dat - ook in het kader van corridordenken - elk kwartier een sprinter Leiden - Schiphol - Amsterdam C dan aantrekkelijker is.
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten