Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Do 04 Feb 2016, 17:58

Er wordt wel gesproken over elk kwartier een sprinter Amsterdam - Hoofddorp, dus als men een gelijkmatige kwartierdienst wil op zowel Amsterdam - Hoofddorp als Hoofddorp - Leiden dan is de enige optie dat het 4x per uur Amsterdam - Leiden wordt.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Do 04 Feb 2016, 18:58

Thom69 schreef:.Wat ik me nog afvraag: op Somda wordt gesproken over een doorgetrokken 4600 uit Zwolle naar Hoofddorp (om de vervallen 2600 tussen Schiphol en Amsterdam C op te vangen), en over de 'gewijzigde' 5800 die een stop van 11 a 12 minuten krijgt. Ik gok dat dat dus een stop te Hoofddorp wordt, gezien Leiden C - Lelylaan elk half uur een sprinter kreeg (aannemelijk dus de 5800) en in de spits twee per half uur (met de 4600 erbij). Iemand enig idee hoe dit zit?
Het ging daar over de koppelingen tussen diverse series op Amsterdam Centraal, ik neem daarom aan dat dáár die lange stop zal zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Do 04 Feb 2016, 19:23

Wat ik vermoed is dat de tijdligging van de s5800 Weesp - Amsterdam v.v. wordt aangepast door het vervallen van de lange stop in Weesp. De tijdligging op de Westtak wordt niet aangepast waardoor die lange stop op Amsterdam Centraal nodig is, zeker omdat de s5800 nu al een paar minuten op Asd staat.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Do 04 Feb 2016, 20:09

De 5800 verschuift inderdaad ongeveer een kwartier op de Gooilijn, dat kan je ook al afleiden uit het feit dat de 5600 en 5800 samen een kwartiersdienst Amersfoort Vathorst - Amersfoort gaan vormen (en gezien de 5600 muurvast zit in knoop Zwolle moet dan wel de 5800 daarvoor schuiven)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4432
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Do 04 Feb 2016, 20:30

Stiekem een voorbereiding op doortrekking naar Harderwijk?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Do 04 Feb 2016, 20:46

Naar Harderwijk past op die manier nogsteeds niet. Je komt op zich wel redelijk uit: met stops op alle stations zou zo'n doorgetrokken Sprinter in kwartierligging met de 5600 een kering van een minuut of 3 in Harderwijk hebben, dus met het overslaan van een minder drukke tussenhalte zou je het haalbaar kunnen maken.
Probleem is echter dat de IC uit Zwolle zo'n 19 minuten na de 5600 door Harderwijk heen komt, dus die zou dan achter die extra Sprinter komen te hangen t.h.v. Putten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Do 04 Feb 2016, 20:49

Of een passeerspoortje bij Harderwijk aanleggen, á la Geldermalsen?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Do 04 Feb 2016, 21:01

Zou kunnen als je onderweg voldoende stations kunt overslaan. Een kwartiersligging met de 5600 betekend bij Vathorst dat je nog redelijk ruim na de passage van de IC pas vertrekt, dus er vanaf Harderwijk achteraan rijden zou dan ook wel haalbaar zijn. Je kunt dan echter onderweg niet echt veel stops meer hebben wil je nog op tijd in Amersfoort zijn voor het Gooilijn-pad.
Nijkerk schijnt op dat stuk nog wel een drukke stop te zijn dus daar wil je wel stoppen, de vraag is dus vooral of je Putten ook kunt overslaan. De andere kant op is dat ook van toepassing trouwens: met een stop overal ben je tegelijk met de IC bij Harderwijk, dus wil je daar nog naar een kopspoortje (of gewoon de andere kant van het perron) kunnen doorwisselen dan moet je nog wel een minuut of vijf winnen ergens tussen Vathorst en Harderwijk.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Do 04 Feb 2016, 21:21

Of je laat de IC extra stoppen in Nijkerk. Dan geef je de Sprinter net even die paar minuten extra om op Harderwijk te komen. Al heb ik geen idee hoe dat verder doorwerkt op de knopen in Amersfoort en Zwolle.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Do 04 Feb 2016, 21:24

Dan kun je net zo goed de IC in Harderwijk laten stoppen, dan ben je al helemaal van het probleem af en heb je waarschijnlijk al niet eens meer 4 sprinters nodig op Amersfoort Vathorst-Harderwijk :roll:

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Do 04 Feb 2016, 21:29

Dat kan natuurlijk ook.
Had daar wel aan gedacht, maar was uitgegaan van de huidige situatie. Mijn eigen suggestie van een passeerspoor vergat ik helemaal. :')
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Do 04 Feb 2016, 23:40

Ik kwam bij het Locov nog een interessante adviesaanvraag tegen voor een extra stoptrein Antwerpen - Roosendaal. Die komt er waarschijnlijk als de Benelux via Breda gaat rijden en hangt samen met werkzaamheden aan de ring van Antwerpen. In het advies vindt men dat uiteraard een welkome aanvulling, maar tegelijkertijd ook jammer dat de IC die nu tot Essen rijdt niet gewoon tot Roosendaal door kan rijden. Het materieel waarmee die IC nu gereden is niet in Nederland toegelaten, maar zou het niet goedkoper zijn dat materieel in Nederland toe te laten dan de huidige oplossing?
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Do 04 Feb 2016, 23:41

De intercity van/naar Essen rijdt met dubbeldeksmaterieel en dat past niet onder het viaduct van de A58 in Roosendaal.

Het spoor verlagen gaat daar niet, want het spoor loopt onder dat viaduct over een brug.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Do 04 Feb 2016, 23:51

Ah, dat wist ik niet, ik dacht dat het puur papierwerk was.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4432
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Vr 05 Feb 2016, 12:30

Kan VIRM er ook niet onderdoor (niet dat je daar wat aan hebt) of zijn die Belgische dubbeldekkers gewoon erg hoog?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Z2N » Vr 05 Feb 2016, 12:47

Het M6-materieel is voor Belgische normen al buiten profiel, veel lijnen waar het materieel rijdt moesten aangepast worden vanwege de hoogte.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Vr 05 Feb 2016, 13:13

JWM schreef:Kan VIRM er ook niet onderdoor (niet dat je daar wat aan hebt) of zijn die Belgische dubbeldekkers gewoon erg hoog?

VIRM past er wel onderdoor, dat gebeurt nu al namelijk: de Zeeuwse Lijn gaat onder hetzelfde viaduct.
Rame à l'approche

renevisscher
Berichten: 37
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 10:53

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor renevisscher » Vr 05 Feb 2016, 13:16

Zou het mogelijk zijn om voor 1 spoor (of eventueel beide) de spanningssluis dusdanig te verplaatsen dat 1 spoor in Essen (B) onder Nederlandse spanning etc komt te vallen. Dit zodat je bijvoorbeeld de 3600 of een treindeel van de IC naar Vlissingen kan doortrekken tot Essen (B) om aldaar op de IC aan te sluiten.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Vr 05 Feb 2016, 13:53

Technisch kan dat prima, ik denk dat een antwoord krijgen op de vraag wie het gaat betalen een groter probleem wordt.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Vr 05 Feb 2016, 14:13

Aangezien je geen treinen op de hoofdbaan wil keren in Essen, er rijden tenslotte aardig wat goederentreinen, is het dienstregelingtechnisch praktischer om naar Roosendaal te gaan rijden.

Zelfs al doe je aanpassingen aan de bovenleiding, je kan dan niet een trein uit Nederland en een trein uit België tegelijk op spoor 3 laten keren, dus dan zal station Essen ook verbouwd moeten worden.

Een andere doorkoppeling maken in Antwerpen is waarschijnlijk interessanter en het meest eenvoudig. Maar daarvan is weer de vraag of dat wenselijk is.

Kortom, veel mogelijkheden maar alles heeft helaas haken en ogen. Ik hou er niet van, maar het is een beetje een lastig/kan niet/wil niet-post geworden.
Rame à l'approche

wouter15
Berichten: 844
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor wouter15 » Vr 05 Feb 2016, 17:03

Op LOCOV is het adviesaanvraag verschenen van hoe de IC Brussel eruit gaat zien in dienstregeling 2017. De advies van NS is hier te vinden: http://locov.nl/Images/Locov%202015-231 ... 372361.pdf en het advies van LOCOV is hier te vinden: http://locov.nl/Images/Locov%202015-239 ... 372362.pdf

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Moshi » Vr 05 Feb 2016, 17:49

Dat is een goed advies. Laat Den Haag gewoon links liggen, en als de Hagenezen dat niet bevalt dan gaan ze maar met hun LL-trein rijden.

Thom69
Berichten: 630
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Thom69 » Vr 05 Feb 2016, 19:21

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het flink eens ben met het LOCOV, maar dat vooral een 'nadeel' van NS haast lachwekkend is: het laten rijden van de IC Brussel als Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam C. Maar, echt?
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Vr 05 Feb 2016, 19:30

Inderdaad een logisch advies en het voorkomt ook een overbediening op Rotterdam - Breda via de HSL waar 5x/uur toch wat veel zou zijn. Biedt op die manier ook meer ruimte tussen Zevenbergschenhoek-aansluiting en Breda voor het eventuele alternatieve model voor de bediening van Dordrecht - Breda.

Wat me wel opvalt is dat men inzet op een overstap in Rotterdam voor de reizigers uit Den Haag. Dat zal vanaf Den Haag Centraal nooit een optimale overstap opleveren, de IC daarvandaan zou immers in een kwartiersligging met de ICd uit Amsterdam moeten komen liggen. Vanaf HS is het uiteraard wel eenvoudiger doordat daar al meer ICs rijden. Zat nog te denken of je wellicht met een iets scheve kwartiersligging nog een betere overstap in Breda zou kunnen creëren, maar het kopmaken daar ook wel niet zo lang duren dat dat mogelijk wordt.

@Thom69: gezien de verdere gevolgen valt het nog mee dat ze 'm niet als Sprinter van Amsterdam tot Leiden laten rijden :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Moshi » Vr 05 Feb 2016, 19:40

Thom69 schreef:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het flink eens ben met het LOCOV, maar dat vooral een 'nadeel' van NS haast lachwekkend is: het laten rijden van de IC Brussel als Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam C. Maar, echt?


Hoezo is dat lachwekkend? Er staan voor 2017 al 10 treinen per uur gepland over de Westtak zonder de Benelux. Waarschijnlijk past de Benelux alleen als die na een sprinter vertrekt. De Benelux kan die niet inhalen, dus dan kun je hem net zo goed ook op alle stations laten stoppen in plaats van alleen vertragen. Een sprinter laten vervallen zoals op Schiphol - Leiden kan iig in de spits niet vanwege de benodigde capaciteit Amsterdam Lelylaan <> Amsterdam Centraal.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast