Pagina 8 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 17:58
door Bemined
Er wordt wel gesproken over elk kwartier een sprinter Amsterdam - Hoofddorp, dus als men een gelijkmatige kwartierdienst wil op zowel Amsterdam - Hoofddorp als Hoofddorp - Leiden dan is de enige optie dat het 4x per uur Amsterdam - Leiden wordt.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 18:58
door reisthijs
Thom69 schreef:.Wat ik me nog afvraag: op Somda wordt gesproken over een doorgetrokken 4600 uit Zwolle naar Hoofddorp (om de vervallen 2600 tussen Schiphol en Amsterdam C op te vangen), en over de 'gewijzigde' 5800 die een stop van 11 a 12 minuten krijgt. Ik gok dat dat dus een stop te Hoofddorp wordt, gezien Leiden C - Lelylaan elk half uur een sprinter kreeg (aannemelijk dus de 5800) en in de spits twee per half uur (met de 4600 erbij). Iemand enig idee hoe dit zit?
Het ging daar over de koppelingen tussen diverse series op Amsterdam Centraal, ik neem daarom aan dat dáár die lange stop zal zijn.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 19:23
door Suus
Wat ik vermoed is dat de tijdligging van de s5800 Weesp - Amsterdam v.v. wordt aangepast door het vervallen van de lange stop in Weesp. De tijdligging op de Westtak wordt niet aangepast waardoor die lange stop op Amsterdam Centraal nodig is, zeker omdat de s5800 nu al een paar minuten op Asd staat.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 20:09
door Daniel
De 5800 verschuift inderdaad ongeveer een kwartier op de Gooilijn, dat kan je ook al afleiden uit het feit dat de 5600 en 5800 samen een kwartiersdienst Amersfoort Vathorst - Amersfoort gaan vormen (en gezien de 5600 muurvast zit in knoop Zwolle moet dan wel de 5800 daarvoor schuiven)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 20:30
door JWM
Stiekem een voorbereiding op doortrekking naar Harderwijk?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 20:46
door Daniel
Naar Harderwijk past op die manier nogsteeds niet. Je komt op zich wel redelijk uit: met stops op alle stations zou zo'n doorgetrokken Sprinter in kwartierligging met de 5600 een kering van een minuut of 3 in Harderwijk hebben, dus met het overslaan van een minder drukke tussenhalte zou je het haalbaar kunnen maken.
Probleem is echter dat de IC uit Zwolle zo'n 19 minuten na de 5600 door Harderwijk heen komt, dus die zou dan achter die extra Sprinter komen te hangen t.h.v. Putten.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 20:49
door Hainje
Of een passeerspoortje bij Harderwijk aanleggen, á la Geldermalsen?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 21:01
door Daniel
Zou kunnen als je onderweg voldoende stations kunt overslaan. Een kwartiersligging met de 5600 betekend bij Vathorst dat je nog redelijk ruim na de passage van de IC pas vertrekt, dus er vanaf Harderwijk achteraan rijden zou dan ook wel haalbaar zijn. Je kunt dan echter onderweg niet echt veel stops meer hebben wil je nog op tijd in Amersfoort zijn voor het Gooilijn-pad.
Nijkerk schijnt op dat stuk nog wel een drukke stop te zijn dus daar wil je wel stoppen, de vraag is dus vooral of je Putten ook kunt overslaan. De andere kant op is dat ook van toepassing trouwens: met een stop overal ben je tegelijk met de IC bij Harderwijk, dus wil je daar nog naar een kopspoortje (of gewoon de andere kant van het perron) kunnen doorwisselen dan moet je nog wel een minuut of vijf winnen ergens tussen Vathorst en Harderwijk.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 21:21
door Hainje
Of je laat de IC extra stoppen in Nijkerk. Dan geef je de Sprinter net even die paar minuten extra om op Harderwijk te komen. Al heb ik geen idee hoe dat verder doorwerkt op de knopen in Amersfoort en Zwolle.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 21:24
door SuperGhost
Dan kun je net zo goed de IC in Harderwijk laten stoppen, dan ben je al helemaal van het probleem af en heb je waarschijnlijk al niet eens meer 4 sprinters nodig op Amersfoort Vathorst-Harderwijk :roll:

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 21:29
door Hainje
Dat kan natuurlijk ook.
Had daar wel aan gedacht, maar was uitgegaan van de huidige situatie. Mijn eigen suggestie van een passeerspoor vergat ik helemaal. :')

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 23:40
door Zugführer
Ik kwam bij het Locov nog een interessante adviesaanvraag tegen voor een extra stoptrein Antwerpen - Roosendaal. Die komt er waarschijnlijk als de Benelux via Breda gaat rijden en hangt samen met werkzaamheden aan de ring van Antwerpen. In het advies vindt men dat uiteraard een welkome aanvulling, maar tegelijkertijd ook jammer dat de IC die nu tot Essen rijdt niet gewoon tot Roosendaal door kan rijden. Het materieel waarmee die IC nu gereden is niet in Nederland toegelaten, maar zou het niet goedkoper zijn dat materieel in Nederland toe te laten dan de huidige oplossing?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 23:41
door Suus
De intercity van/naar Essen rijdt met dubbeldeksmaterieel en dat past niet onder het viaduct van de A58 in Roosendaal.

Het spoor verlagen gaat daar niet, want het spoor loopt onder dat viaduct over een brug.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 04 feb 2016, 23:51
door Zugführer
Ah, dat wist ik niet, ik dacht dat het puur papierwerk was.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 12:30
door JWM
Kan VIRM er ook niet onderdoor (niet dat je daar wat aan hebt) of zijn die Belgische dubbeldekkers gewoon erg hoog?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 12:47
door Z2N
Het M6-materieel is voor Belgische normen al buiten profiel, veel lijnen waar het materieel rijdt moesten aangepast worden vanwege de hoogte.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 13:13
door Suus
JWM schreef:Kan VIRM er ook niet onderdoor (niet dat je daar wat aan hebt) of zijn die Belgische dubbeldekkers gewoon erg hoog?
VIRM past er wel onderdoor, dat gebeurt nu al namelijk: de Zeeuwse Lijn gaat onder hetzelfde viaduct.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 13:16
door renevisscher
Zou het mogelijk zijn om voor 1 spoor (of eventueel beide) de spanningssluis dusdanig te verplaatsen dat 1 spoor in Essen (B) onder Nederlandse spanning etc komt te vallen. Dit zodat je bijvoorbeeld de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] of een treindeel van de IC naar Vlissingen kan doortrekken tot Essen (B) om aldaar op de IC aan te sluiten.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 13:53
door Hainje
Technisch kan dat prima, ik denk dat een antwoord krijgen op de vraag wie het gaat betalen een groter probleem wordt.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 14:13
door Suus
Aangezien je geen treinen op de hoofdbaan wil keren in Essen, er rijden tenslotte aardig wat goederentreinen, is het dienstregelingtechnisch praktischer om naar Roosendaal te gaan rijden.

Zelfs al doe je aanpassingen aan de bovenleiding, je kan dan niet een trein uit Nederland en een trein uit België tegelijk op spoor 3 laten keren, dus dan zal station Essen ook verbouwd moeten worden.

Een andere doorkoppeling maken in Antwerpen is waarschijnlijk interessanter en het meest eenvoudig. Maar daarvan is weer de vraag of dat wenselijk is.

Kortom, veel mogelijkheden maar alles heeft helaas haken en ogen. Ik hou er niet van, maar het is een beetje een lastig/kan niet/wil niet-post geworden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 17:03
door wouter15
Op LOCOV is het adviesaanvraag verschenen van hoe de IC Brussel eruit gaat zien in dienstregeling 2017. De advies van NS is hier te vinden: http://locov.nl/Images/Locov%202015-231 ... 372361.pdf en het advies van LOCOV is hier te vinden: http://locov.nl/Images/Locov%202015-239 ... 372362.pdf

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 17:49
door Moshi
Dat is een goed advies. Laat Den Haag gewoon links liggen, en als de Hagenezen dat niet bevalt dan gaan ze maar met hun LL-trein rijden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 19:21
door Daelea
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het flink eens ben met het LOCOV, maar dat vooral een 'nadeel' van NS haast lachwekkend is: het laten rijden van de IC Brussel als Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam C. Maar, echt?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 19:30
door Daniel
Inderdaad een logisch advies en het voorkomt ook een overbediening op Rotterdam - Breda via de HSL waar 5x/uur toch wat veel zou zijn. Biedt op die manier ook meer ruimte tussen Zevenbergschenhoek-aansluiting en Breda voor het eventuele alternatieve model voor de bediening van Dordrecht - Breda.

Wat me wel opvalt is dat men inzet op een overstap in Rotterdam voor de reizigers uit Den Haag. Dat zal vanaf Den Haag Centraal nooit een optimale overstap opleveren, de IC daarvandaan zou immers in een kwartiersligging met de ICd uit Amsterdam moeten komen liggen. Vanaf HS is het uiteraard wel eenvoudiger doordat daar al meer ICs rijden. Zat nog te denken of je wellicht met een iets scheve kwartiersligging nog een betere overstap in Breda zou kunnen creëren, maar het kopmaken daar ook wel niet zo lang duren dat dat mogelijk wordt.

@Thom69: gezien de verdere gevolgen valt het nog mee dat ze 'm niet als Sprinter van Amsterdam tot Leiden laten rijden :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 19:40
door Moshi
Thom69 schreef:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het flink eens ben met het LOCOV, maar dat vooral een 'nadeel' van NS haast lachwekkend is: het laten rijden van de IC Brussel als Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam C. Maar, echt?
Hoezo is dat lachwekkend? Er staan voor 2017 al 10 treinen per uur gepland over de Westtak zonder de Benelux. Waarschijnlijk past de Benelux alleen als die na een sprinter vertrekt. De Benelux kan die niet inhalen, dus dan kun je hem net zo goed ook op alle stations laten stoppen in plaats van alleen vertragen. Een sprinter laten vervallen zoals op Schiphol - Leiden kan iig in de spits niet vanwege de benodigde capaciteit Amsterdam Lelylaan <> Amsterdam Centraal.