Pagina 83 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 mei 2017, 22:50
door Daniel
Er kan natuurlijk ergens SLT vandaan komen door inzet van het SGM dat vrijkwam van de Hoekse lijn een maand geleden, dat was in het vorige wijzigingsblad immers nog nergens planmatig ingezet. Maar of dat genoeg is voor Vathorst - Hoofddorp?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 mei 2017, 22:51
door MetroRET
Wubbo schreef:Daar is de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] voor teruggekomen, dus dat zal het verschil niet zijn.
Dat klopt, maar SLT is wel ruimer dan SGM. En VIRM is daar natuurlijk weggehaald, dus is de capaciteit wel verminderd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 mei 2017, 22:57
door Suus
De capaciteit is met ingang van de dienstregeling 2016 natuurlijk wel uitgebreid met de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie], het kon daar waarschijnlijk wel met iets minder capaciteit af dan men vorig jaar had. Er rijden nog altijd 9 vrij toegankelijke treinen per uur tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 mei 2017, 22:59
door MetroRET
Die niet stoppen op tussengelegen stations. :wink:

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 mei 2017, 23:04
door Suus
En de doorgaande reizigers van/naar Leiden en verder en Amsterdam Centraal zitten in de trein via Haarlem. Dus wat je nu tussen Schiphol en Amsterdam Centraal hebt is voor vooral lokaal vervoer. Wat daar nu rijdt moet buiten exceptionele pieken ruim voldoende zijn, en SLT en SGM zijn ongeveer om het even als je planning voldoet.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 02 mei 2017, 23:21
door JWM
De sprinters Amsterdam - Schiphol zijn toch regelmatig overvol. Ik kan mij voorstellen dat men daar bij voorkeur toch SLT heeft rijden, met bagage gaat in/uitstappen bij een gelijkvloerse instap toch net wat sneller. Als het qua inzetnormen verder toch niet veel uitmaakt lijkt het mij logisch dat men een andere SLT-serie kiest voor de grote wisseltruc.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 07:37
door MetroRET
Het zal gaan om SLT uit de [serie=Sprinter|2017|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] (/[serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie]). Daar zal weer gedeeltelijk met SGM gereden worden.

De SGM komen waarschijnlijk van het Hoekse lijn die nu "geen werk" hebben.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 10:55
door Klaasje
Daarnaast is de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] tegenwoordig krapper gepland dan ooit. Die trein is superstrak getrokken tussen Amsterdam en Weesp en tussen Weesp en Amersfoort. SGM is qua rijden wellicht niet trager maar het halteren duurt wel langer. De [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] kan dat niet hebben.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 11:03
door reisthijs
MetroRET schreef:De SGM komen waarschijnlijk van het Hoekse lijn die nu "geen werk" hebben.
Dat zijn er niet zo veel, bovendien vallen er nu een paar in voor de stellen die door brandschade aan de kant staan.

De instroom van meer FLIRT (eindelijk) zal misschien meer SGM opleveren.
DDZ wat nu in de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] kan natuurlijk ook nog ergens in een sprinterdienst ingezet worden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 13:22
door Mikos
Okay, we gaan het helemaal anders doen. Daar waar de HSL nogal een zorgenkindje is qua uitval en verstoringen en ook NS is daar klaar mee, dus wordt er een nieuw pakket verstoringsmaatregelen geïntroduceerd om de reiziger met zo min mogelijk extra vertraging op de plaats van bestemming te krijgen bij een verstoring op de HSL. Vanaf 8 mei gaat onderstaand pakket in:

Verstoring op de HSL-Noord sectie
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] rijdt Amsterdam - Den Haag HS, biedt daar cross-platform overstap op de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie].
De [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] blijft rijden.
De [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] wordt opgeheven.

Verstoring op de HSL-Zuid sectie
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] rijden om via conventioneel spoor (via Dordrecht).
[serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] rijdt om via Dordrecht en stopt daar extra.
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] rijdt om via Dordrecht en stopt tussen Dordrecht en Breda op 3 tussengelegen stations (vervangt daarmee de 6600).
[serie=Intercity|2017|Dordrecht - Breda2300[/serie] rijdt niet.
[serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] rijdt niet tussen Rotterdam en Breda.
[serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] rijdt niet tussen Dordrecht en Breda (wordt vervangen door de 900).

Stremming op deeltraject van de 1100
Stremming richting Den Haag: [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] keert te Rotterdam C.
Stremming richting Breda: [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] keert te Rotterdam C.

Stremming Amsterdam-Schiphol
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] gaat via en met stop te Amsterdam Zuid naar Diemen Zuid en keert daar.
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] wordt opgeheven.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 13:28
door Klaasje
Dit hele verhaal heeft twee grote voordelen. De personeelslogistiek zal veel minder verstoord hoeven te raken als gevolg van een verstoring, daardoor kan de dienst sneller opgepakt worden als de storing voorbij is. Daarnaast daalt het aantal uitval registraties: Een [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] die nog wel Asd-Gv rijdt wordt namelijk als rijdend geregistreerd te Shl en Asd in plaats van niet rijdend. Op zichzelf is dat allemaal positief. Ik denk ook eigenlijk dat we over een paar maanden ronkende persberichten kunnen gaan lezen dat de uitvalcijfers enorm gedaald zijn want deze maatregelen hakken wel in die cijfers.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 13:46
door Pim-AllianceB95
Ziet er goed en klantvriendelijk uit! :pos:

Vraag me alleen wel af waarom de 900 bij een verstoring Shl-Asd niet stopt te Dvd, daar zou men immers mooi over kunnen stappen naar Asd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 14:10
door Chrysa
Ah, intercities op Lage Zwaluwe. *O*
Werd tijd dat er wat gedaan werd, tussen Rotterdam en Breda reed wel erg weinig bij verstoringen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 14:20
door Klaasje
Pim-AllianceB95 schreef:Ziet er goed en klantvriendelijk uit! :pos:

Vraag me alleen wel af waarom de 900 bij een verstoring Shl-Asd niet stopt te Dvd, daar zou men immers mooi over kunnen stappen naar Asd.
Omdat dat niet past tussen de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] en [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]. Je hebt 7 minuten tussen vertrek van de een en de aankomst van de ander nodig voor het tussenvoegen van een korte stop en dat past eigenlijk al niet aangezien er maar 6 minuten zijn. De laatste stop van een trein waarbij die ontruimd wordt kan nooit een korte stop zijn, daarmee is het kansloos.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 14:33
door Meltrain
Mooi pakket maatregelen. :pos:
Ik vraag me alleen nog af waarom bij een verstoring Shl - Asd de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] volledig wordt opgeheven. Is het niet mogelijk om die net als de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] naar Dmnz te laten rijden?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 15:50
door starx
Dat lijkt me inderdaad een prima set maatregelen. Gelukkig heeft NS ingezien dat de betrouwbaarheid van de HSL volstrekt onvoldoende was en dat wordt zo hopelijk een stuk beter.
Mikos schreef:2400 rijdt niet tussen Rotterdam en Breda.
Ik denk dat je hier tussen Rotterdam en Dordrecht bedoelt.

Ik vraag me wel of of de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] in het pad gaat rijden van de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]. Dan vertrekt die dus 6 minuten eerder uit Breda, maar het omrijden & de extra stops kost samen ongeveer een kwartier. Dat betekent dat die vanuit Rtd richting Shl minstens 10 minuten vertraagd zal rijden. En ook de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] zal door een omweg vertraging oplopen.

Maargoed, vertraging is altijd beter dan uitval.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 16:25
door Gothic-Writer
Nu maar hopen dat het zuidelijk deel van de HSL een beetje begaanbaar blijft komende zomer, met het oogpunt op de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug, anders hébben deze oplossingen niet veel nut, maar buiten dat om, prima oplossingen!!!!

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 16:30
door Klaasje
En toch nog even over op de zuurpruimmodus... Ik vind het wel bizar laat dat NS nu eindelijk een keer maatregelen neemt om bij de verstoring de gevolgen te verminderen voor zowel de statistieken als de reizigers. Je zou toch zeggen dat dat wel een keer eerder had gemogen. Zou dat iets te maken hebben met dat het ministerie heeft gezegd dat "three strikes out" ook echt betekent dat het binnen die drie keer goed moet komen?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 16:34
door CamilleKreemers
Waarom is niet eerder gekeken naar alternatieven op het spoor, zodat de klant een enigzins goed product kan verwachten? Na 1 strike hadden ze al moeten kijken ernaar. Dan hadden ze wellicht die tweede strike ook niet gehad en meer op veilig gespeeld. Kennelijk zit er een minder doordacht management achter.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 16:48
door PHS
De maatregelen zien er goed uit. Ik ben alleen wel benieuwd of er genoeg materieel paraat is in Breda om te kunnen bijsturen op de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]. Omdat de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] worden omgeleid, zal het wel dringen worden op de Moerdijkbrug. Dan wil je niet nog je sprintermaterieel in Dordrecht hebben staan. De [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] is al vaak genoeg de dupe.

Die extra stops van de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] op Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe lijken me wel een tikkeltje overdreven, hier rijdt toch ook de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie]? Een halfuursdienst moet toch wel haalbaar zijn op dit rustige traject. Tot enkele jaren terug reed er in het dal een halfuursdienst. Tussen Lage Zwaluwe en Breda is de bus een alternatief. Twee stops minder is toch circa vier minuten minder leed voor de reiziger.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 17:04
door Mikos
Dat het nu wordt ingevoerd wil natuurlijk niet zeggen dat er niet al een hele tijd aan is gewerkt. Sommige dingen hebben nu eenmaal een lange doorlooptijd voor ze kunnen worden ingevoerd.

Ik zag trouwens een melding voorbij komen dat de ingangsdatum momenteel op losse schroeven staat, dus mogelijk niet al per volgende week, maar het komt er wel aan.

Voor zowel de 900 als de 1100 wordt een extra reistijd van 30 minuten voorzien via Dordrecht.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 17:33
door reisthijs
30 minuten vertraging door een extra rijtijd van een minuut of 8: dat is wel fors.

Dat het nu wordt ingevoerd wil natuurlijk wel zeggen dat men er te laat aan gedacht heeft.
Dit maatregelenpakket had gewoon in december klaar moeten liggen, niet een half jaar later.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 17:39
door Bemined
Dat is inderdaad heel fors, de netto extra rijtijd (dus exclusief lange stops) zou voor de stoppende [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] slechts een kwartier zijn en voor de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] circa 8 à 9 minuten. Dat je enkele stops langer maakt om bestaande paden te gebruiken snap ik, zeker als je treinseries opheft, want anders krijg je in Bdpb opeens dat de trein bijvoorbeeld enkele minuten eerder vertrekt wat ongewenst is. Maar zelfs dan kom ik maar op hooguit 20 minuten extra reistijd uit, de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] gaat namelijk 5 minuten voor de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] uit Bd, en na overstap op de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] ben je enkele minuten voor de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] naar Asd vertrekt in Rtd. Eigenlijk zou je dan verwachten dat juist de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] dus opgeheven wordt en de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] verlengd wordt via Ddr naar Bd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 23:07
door Vinny
Mikos schreef:Okay, we gaan het helemaal anders doen. Daar waar de HSL nogal een zorgenkindje is qua uitval en verstoringen en ook NS is daar klaar mee, dus wordt er een nieuw pakket verstoringsmaatregelen geïntroduceerd om de reiziger met zo min mogelijk extra vertraging op de plaats van bestemming te krijgen bij een verstoring op de HSL. Vanaf 8 mei gaat onderstaand pakket in:

Verstoring op de HSL-Noord sectie
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] rijdt Amsterdam - Den Haag HS, biedt daar cross-platform overstap op de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie].
De [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] blijft rijden.
De [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] wordt opgeheven.

Verstoring op de HSL-Zuid sectie
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] rijden om via conventioneel spoor (via Dordrecht).
[serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] rijdt om via Dordrecht en stopt daar extra.
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] rijdt om via Dordrecht en stopt tussen Dordrecht en Breda op 3 tussengelegen stations (vervangt daarmee de 6600).
[serie=Intercity|2017|Dordrecht - Breda2300[/serie] rijdt niet.
[serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] rijdt niet tussen Rotterdam en Breda.
[serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] rijdt niet tussen Dordrecht en Breda (wordt vervangen door de 900).

Stremming op deeltraject van de 1100
Stremming richting Den Haag: [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] keert te Rotterdam C.
Stremming richting Breda: [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] keert te Rotterdam C.

Stremming Amsterdam-Schiphol
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] gaat via en met stop te Amsterdam Zuid naar Diemen Zuid en keert daar.
[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] wordt opgeheven.
Ik mis eigenlijk de optie: Stremming tussen Schiphol en Riekerpolder Aansl., in dat geval kan de ICD natuurlijk ook niet richting Diemen-Zuid rijden. Wordt er dan op Schiphol gekeerd?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 03 mei 2017, 23:10
door Klaasje
Nee, dan zal die er wel uit gaan.