Pagina 10 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 06 feb 2016, 22:42
door Zugführer
De knoop in Zwolle verschuift toch niet meer dan een minuut of 2?
De overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] is nu 6 minuten, dus zou dan minstens 4 minuten moeten blijven. Lijkt me voldoende. En anders is de verschuiving tussen Arnhem en Zwolle wellicht 1 of 2 minuten. Niet echt significant dus.
De grootste verschuiving van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] lijkt me tussen Arnhem en Roosendaal te zitten

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 00:25
door OVinspecteur
Bemined schreef:Men zegt dat de reis tussen Arnhem en ‘s-Hertogenbosch negen minuten sneller wordt, terwijl verderop staat dat Zwolle - Roosendaal 6 minuten sneller wordt. Dus klinkt als dat ergens een stop 3 minuten langer wordt ja. De knoop in Zwolle verschuift ook 2 minuten staat ergens, dus dat zo dan uitkomen op dat tussen Tilburg en Breda de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zo'n 5 minuten vroeger komt te rijden, terwijl de IC Eindhoven - Den Haag ongeveer een kwartier later komt te liggen. De ICD krijgt in Breda een directe overstap (dat is meestal 2 á 3 minuten) op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en een overstap van 7 á 8 minuten op de sprinter Dordrecht - ‘s-Hertogenbosch. Dat zou dus bijvoorbeeld kunnen resulteren in de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] aankomst :15, [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vertrek :17 en de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] vertrek :22, laatste dus vrijwel in het huidige pad. IC naar Eindhoven komt dan zo rond :37 aan in Breda en zal om :38 vertrekken.
OK, daarmee gaat de sprinter vanuit Dordrecht dus op geen enkele langeafstandsverbinding aansluiting geven in Breda. De IC Brussel (gekoppeld aan een IC direct) zal aannemelijk rond dezelfde tijd vertrekken als de sprinter aankomt. Je krijgt dan richting:
1) Eindhoven: 16 minuten overstaptijd;
2) Antwerpen - Brussel: 30 minuten overstaptijd;
3) Arnhem - Nijmegen e.v.: 27 minuten overstaptijd.
Het begint steeds ongeloofwaardiger te worden dat NS een IC-pendel Dordrecht - Breda niet rendabel zou kunnen exploiteren. Enig idee waar ze die trein willen inprikken in dit geheel?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 05:09
door SuperGhost
Zugführer schreef:De knoop in Zwolle verschuift toch niet meer dan een minuut of 2?
De overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] is nu 6 minuten, dus zou dan minstens 4 minuten moeten blijven. Lijkt me voldoende. En anders is de verschuiving tussen Arnhem en Zwolle wellicht 1 of 2 minuten. Niet echt significant dus.
De grootste verschuiving van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] lijkt me tussen Arnhem en Roosendaal te zitten
Een verschuiving van 2 minuten op Zwolle-Arnhem is zeer significant, want dan zou de IC in beide richtingen moeten kruisen op station Zutphen en dat is onmogelijk (perrontekort, ze moeten beiden langs hetzelfde perron afgehandeld worden).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 09:29
door MdJ
Dat de IC's vanuit Leeuwarden/Groningen 2 minuten later vertrekken zegt niets over de IC Zwolle-Roosendaal. Die blijft wel liggen: In Deventer kun je niet veel anders, evenals in Zutphen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 12:09
door reisthijs
We weten niet hoe laat de IC uit Groningen dan in Zwolle. We weten wel dat de aansluiting blijft bestaan.
Misschien is 1 minuut verschuiven al voldoende. En dat kan heus wel, ook in Zutphen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 20:12
door SuperGhost
Tussen die treinen zit in Zutphen nu al slechts de minimale 4 minuten verschil. Als je die in beide richtingen 1 minuut verschuift, dan wordt dat slechts 2 minuten. Dat wordt nogal lastig.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 20:34
door reisthijs
Of je schuift maar in 1 richting.Of je schuift de hele knoop den beetje. Of je maakt een uitzondering en neemt genoegen met 3 minuten ertussen. Kortom, niet zo zeuren. 't Is maar 1 minuutje. Waar een wil is is een weg.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 20:58
door SuperGhost
Het is 4 minuutjes en dat zou volgens mij in principe genoeg moeten zijn, al ben ik het met je eens dat het krap is.

Als de vertrektijd in Zwolle al iets zou verschuiven, dan komt dat eerder omdat ze een minuutje tijdwinst weten te vinden op Zwolle-Deventer v.v. en niet omdat de hele tijden op Arnhem-Zwolle v.v. verschuiven.

Geheel onmogelijk zou dat ook niet hoeven zijn, aangezien de tijden op Deventer-Zwolle nog gebaseerd zijn op het iets langzamere ICR materieel dat er destijds nog in reed. Volgens mij zou NID in principe iets sneller moeten zijn, dus wellicht kan daardoor een minuutje gevonden kunnen worden.
En wellicht kan die IC ook nog profiteren als het sneller kan binnenkomen/vertrekken in Zwolle.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 21:54
door timtrein
DDZ-zesjes (VIRM trouwens ook) zijn nou ook bepaald niet snel

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 10:01
door Klaasje
timtrein schreef:DDZ-zesjes (VIRM trouwens ook) zijn nou ook bepaald niet snel
DDZ-zesjes zijn sneller dan VIRM qua rijgedrag en met in- en uitstappen sneller dan VIRM en bij veel reizigers met in- en uitstappen zelfs 2 á 3 keer zo snel als ICM. Ze zijn in de praktijk dus een hoop sneller dan ICR.

Leuk voorbeeld van het nut van snel in- en uitstappen was in 2013 goed te zien op de Flevolijn. De IC's die naar het Noorden reden met ICM hadden structureel veel meer vertragingen én veel meer moeite om die in te lopen dan de treinen die met VIRM reden ondanks ICM veel sneller is. De reden: ICM stond op Duivendrecht en Almere C meer dan 2 minuten stil waar VIRM met een minuut weer kon rijden. Dat soort verschillen rij je met sneller materieel er niet meer uit.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 15:02
door starx
De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] kan tussen Zl en Zp makkelijk versneld worden. In de rijtijden zit nog erg veel buffertijd. Die was nodig toen de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Dv nog een knoop vormde, maar in de huidige situatie eigenlijk niet meer. En DDZ trekt dan misschien niet zo snel op als een Sprinter, maar wel veel sneller dan ICR.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 16:43
door Ardan
Nee, want je zit met enkelsporigheid op station Zutphen en Deventer-Olst.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 17:03
door Bemined
Heb je het bericht wel gelezen? Het ging om versnellen van de rijtijd tussen Zp en Zl. Nu komt de trein uit Zl om :13 in Dv aan, en vertrekt de tegenligger pas om :17 pas weer het enkelspoor op. Er zit nu dus een marge van 4 minuten op het enkelspoor. Als de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in beide richtingen met een minuut versneld wordt heb je nog altijd een marge van 2 minuten op het enkelspoor, maar voldoe je wel aan de overstaptijd van 5 minuten in Zwolle.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 17:11
door Jef400
Waardoor je dus bij geringe vertraging voor rood komt te staan en met minimaal +5 aan je broek zit. Maar goed, wat jullie willen *O*

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 17:23
door Bemined
De kering in Zwolle wordt dan juist langer, waardoor de kans dat men met vertraging vertrekt kleiner is. Alternatief is een [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] waar niemand in zit omdat de helft van de reizigers de overstap in Zwolle gemist heeft.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 17:25
door reisthijs
En 2 minuten marge is nog ruim, bij enkelsporige lijnen zit er vaak zat maar 1 minuut tussen.
Je kan ook alleen Zwolle-Deventer versnellen (daar zit nu immers ook een marge in), 1 minuut rijtijdverkorting is al genoeg en dan hou je meer marge in Deventer

Blijft de overstaptijd in Zwolle overigens wel 5 minuten, nu de tunnel klaar is? Als dat terug kan naar 4 hoeft de 3600 daar niet te schuiven.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 20:40
door SuperGhost
de tijden in Deventer kun je niet zo heel makkelijk iets verschuiven geloof ik, omdat je vast zit met de IC-Berlijn die er nog tussen moet.

Maar de reistijd op Zwolle-Deventer kan wellicht wel 1 minuut verkort worden dankzij de inzet van NID i.p.v. ICM/ICR/VIRM wat er eerder reed.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 09 feb 2016, 22:01
door timtrein
Bij gladheid word je van een DDZ-zesje helaas ook niet echt vrolijk.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 feb 2016, 11:29
door Klaasje
Nee, van een GTW ook niet. Wat is je punt?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 feb 2016, 17:23
door starx
Wat me trouwens is opgevallen is dat het verschil in rijtijd tussen de (12)500 en de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] erg groot is. Van Zwolle naar Utrecht doet de (12)500 er 53 minuten over en de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] wel 79. Een verschil van 26 minuten, terwijl de (12)500 ook nog eens langer in Amf staat te wachten. Voor 12 stops zou een extra tijd van 24 minuten toch genoeg moeten zijn. Er zijn genoeg sprinters die met minder dan 2 minuten per stop kunnen.
Zie ik iets over het hoofd, of is de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] een paar minuten uitgebogen? Tot en met 2012 pasten die NO-voortreinen er ook nog tussen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 feb 2016, 17:39
door MdJ
Nu reken je voor het gemak 2 minuten per stop. Dat kan ook wel (zolang het voor een beperkt aantal stops is), maar bij 12 extra stations hoeft het maar 2,1 minuut te zijn in plaats van 2 en je zit al op 25 minuten...

Daarnaast moeten voor 2 minuten ook de omstandigheden ideaal zijn, en dat zijn ze niet. Zo liggen de perrons van Wezep aan de verkeerde kan van de overweg en hebben alle stations wel een stop-doorschakeling. Dat kost ook tijd, omdat je met een lagere snelheid naar het station kan rijden.

Wederom +1 minuut en je zit inmiddels op 26...

De voortreinen reden de 5600 al bij Blauwkapel voorbij, de huidige [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] pas net bij de inrijder van Utrecht. (richting Utrecht gezien)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 feb 2016, 18:46
door Mikos
De [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] zit tegenwoordig inderdaad iets ruimer in zijn jasje. Toen de voortreinen nog reden, was je in principe op ieder station bij voorbaat al een minuut te laat; die dienstregeling was wel heel erg strak (maar anders paste het allemaal niet). Tegenwoordig is hij iets meer uitgebogen, zodat je beter op tijd kunt rijden. Zeker de 5600-serie is erg vertragingsgevoelig; op de Veluwe heb je erg snel last van gladheid en met de directe inschuivingen achter vertrokken IC's heb je die minuten speling vaak nodig om toch weer op tijd te kunnen rijden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 12 feb 2016, 12:48
door starx
Okee, dat is duidelijk. Ik vroeg me vooral af of de (12)500 versneld zal worden door de verschuiving van de knoop in Zwolle, bijvoorbeeld door korter te stoppen in Amersfoort. Ik hoop het eigenlijk wel, want anders zouden er heel veel series mee moeten schuiven. Maar omdat DSSU volgend jaar af is, valt daar misschien ook wel een minuutje te winnen, want dan kunnen treinen als het goed is sneller binnenkomen en vertrekken.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 12 feb 2016, 13:08
door Suus
Het grootste nadeel van het wat ruimere pad van de 5600 is dat men op weekenddagen als er een enorme toeloop naar Utrecht is, bijvoorbeeld met de 50 Plus-beurs waarbij heel Drenthe leegloopt er ook geen extra treinen ingelegd kunnen worden, hoe graag men dat ook wil. Het is in 2013 wel een keer geprobeerd maar het ging niet en is uiteindelijk nooit uitgevoerd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 12 feb 2016, 13:23
door JWM
Zeker? Bij werkzaamheden op de Hanzelijn rijden er regelmatig twee achter elkaar over de Veluwe.