Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Ma 15 Feb 2016, 16:49

Hainje schreef:Is het dan niet zo dat dat de 1900 ook met een kwartier verschoven gaat worden? Immers de 3600 krijgt circa een kwartier versnelling tussen Arnhem en Nijmegen, waardoor deze tussen Tilburg en Breda uiteindelijk in/heel dicht op het pad van de huidige 1900 komt te rijden. Wanneer de 1900 dan blijft rijden zoals nu, zou je in de nieuwe situatie een 25/5-frequentie krijgen. Aangezien de nieuwe 1900 Dordrecht overslaat speel je op die manier weer wat ruimte vrij tussen Tilburg en Breda.

Klopt, de 1900 komt straks in Eindhoven aan rond .15 en heeft dan een cross-platform overstap op de trein naar Venlo dus schuift inderdaad op tussen Tilburg en Breda. De 5200 moet echter wel min of meer op de huidige tijden blijven rijden, vanwege de koppeling aan de 6400 die hersteld wordt.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Ma 15 Feb 2016, 16:58

Zugführer schreef:Ik vraag me nog wat af voor de uitwerking rond Eindhoven.

De 9600 gaat in Boxtel ingehaald worden door de IC zo staat in het document. Die intercity's knallen rond :00/:14/:30/:44 door Boxtel, wat inhoudt dat de sprinter zo'n 7 minuten moet opschuiven in Eindhoven. De sprinter vanuit Deurne zou in Eindhoven aansluiting geven op de intercity naar Amsterdam (aannemelijk de 800), maar er wordt niet aangegeven hoe lang die overstap zal zijn. Het zou dus op zich net moeten kunnen om de sprinter om :02/:32 vanuit Deurne te laten vertrekken, een korte stop in Eindhoven te geven om :24/:54 (overstap 7 minuten op de IC) en dan om :11/:41 aan de kant te laten gaan in Boxtel voor de intercity.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Ma 15 Feb 2016, 18:29

starx schreef:Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om de 3100 2 minuten te versnellen (dus eerder weg uit Arnhem en later weg uit Nijmegen). De 3000 en de 3100 hebben namelijk extra buffertijd zodat de 3000 's avonds ook in Db kan stoppen. Voor de 3100 is dat eigenlijk niet nodig, maar anders heb je op Arnhem-Nijmegen geen mooie kwartierdienst. Met de komst van de 3600 als IC, is dat laatste geen probleem meer en kan de 3100 licht versneld worden. Dan krijgt Arnhem-Nijmegen een 12-13-5 verdeling van IC's. Zeker niet ideaal, maar wel beter dan 12-15-3.
Niet wenselijk en niet haalbaar.

Niet wenselijk, omdat de IC op Arnhem-Utrecht dan geen exacte kwartiersligging meer hebben én vertragingsgevoeliger worden. Die IC's zijn al vrij vertragingsgevoelig (ri. Arnhem) en 's avonds komt die 3000 juist al zeer vaak licht vertraagd aan in Ede en Arnhem, met alle gevolgen van dien voor de overstap ri. Winterswijk (in Ede overigens wel regelmatig voordelig voor reizigers vanaf de Valleilijn ri. Arnhem, want die achterlichtaansluiting blijkt in praktijk regelmatig toch haalbaar). Ook overdag zijn de IC's al vrij vertragingsgevoelig (enkel bedrijven in het WTC naast station Arnhem hebben al gedreigd te vertrekken door al de vertragingen van die IC's). Die IC heeft dus eigenlijk helemaal geen extra buffertijd op Utrecht-Arnhem (het is op dat deeltraject ook al een van de snelste IC's van Nederland)

Niet haalbaar, omdat die 3100 dan die extra 2 minuten die het wint volledig mag stoppen in het wachten op de Waalbrug voordat het station Nijmegen kan binnenrijden, omdat het perron dan nog bezet is door de 3100 richting Schiphol (die op haar beurt weer langzamer mag rijden op Nijmegen->Arnhem of op station Arnhem zelf) en/of je wellicht een onmogelijke kruising krijgt met de 7600 (Wijchen->Zutphen) te Nijmegen.

Ook niet haalbaar doordat (als ik het goed inschat dat de Tiel-express wel eens een kwartier kan gaan verschuiven, i.v.m. perronruimte in Arnhem én het mogelijk ook verschuiven van Tiel-Utrecht) de Tiel-express dan niet meer voor de 3100 uit kan rijden op Arnhem-Elst.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Ma 15 Feb 2016, 18:39

Bemined schreef:De 9600 gaat in Boxtel ingehaald worden door de IC zo staat in het document. Die intercity's knallen rond :00/:14/:30/:44 door Boxtel, wat inhoudt dat de sprinter zo'n 7 minuten moet opschuiven in Eindhoven. De sprinter vanuit Deurne zou in Eindhoven aansluiting geven op de intercity naar Amsterdam (aannemelijk de 800), maar er wordt niet aangegeven hoe lang die overstap zal zijn. Het zou dus op zich net moeten kunnen om de sprinter om :02/:32 vanuit Deurne te laten vertrekken, een korte stop in Eindhoven te geven om :24/:54 (overstap 7 minuten op de IC) en dan om :11/:41 aan de kant te laten gaan in Boxtel voor de intercity.

Klopt, maar de 6400 komt ook rond :24/:54 aan in Eindhoven, iets later misschien, maar voor een mooie verdeling over het uur zou die dan bijna een kwartier stil moeten staan voor hij verder rijdt als 5200 naar Tilburg Universiteit.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Ma 15 Feb 2016, 18:59

De 5200 zal gezien de genoemde overstaptijd van 6 minuten in Tilburg op de 3600 rond :22/:52 uit Eindhoven gaan vertrekken. Om de 6400 door te koppelen zal deze dus enkele minuten eerder moeten gaan rijden, wat zal moeten kunnen als de 3500 langer in Eindhoven gaat stoppen vanwege het combineren. Dus of de 9600 verschuift dan een kwartier, of de twee sprinters gaan achter elkaar aan rijden.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Wubbo » Ma 15 Feb 2016, 19:12

Alle ideeën voor de Benelux zijn afgesplitst.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Ma 15 Feb 2016, 20:24

De 6400 kan nauwelijks schuiven, vanwege de kering in Weert. Maar volgens mij zit de 5200 redelijk ruim in de tijd nu, dus dat moet wel gaan passen.
Je laatste zin is de kern van wat ik me afvroeg: ze moeten inderdaad vlak achter elkaar aan gaan rijden, of de 9600 moet op het andere kwartier gaan rijden, maar dat kan weer niet met de inpassing op Deurne - Eindhoven waardoor daar de doorgaande verbinding verbroken moet worden.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: RE: Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Di 16 Feb 2016, 06:06

Roeland schreef:Ik las in de aanvraag dat de sprinters rond Weesp tot 7 minuten sneller zouden worden doordat nieuwe infra beschikbaar komt. Welke infra bedoelen ze daarmee? Verdwijnt de IC-inhaling van de sprinter op Weesp?

Nee maar de IC Amsterdam-Almere neemt minder ruimte in beslag door de nieuwe keersporen in Almere.

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Widejo » Di 01 Mar 2016, 00:05

Een dikke vette verslechtering voor het OV in Zuidwest Nederland! Ik ben tegen!

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Di 01 Mar 2016, 00:08

Complimenten voor deze inhoudelijke post :pos:
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Di 01 Mar 2016, 00:14

Een argumentatie zou inderdaad op prijs gesteld worden :wink:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Z2N » Di 01 Mar 2016, 00:16

Zeeland is sneller in de Randstad, Breda krijgt een kwartiersdienst over de HSL, vanuit Brabant ben je nu 10 minuten sneller in de Randstad en Breda, een van de grote steden van Brabant, krijgt een directe verbinding met België. Wil je je mening nog beargumenteren of hoef ik niet te overtuigen?
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Widejo » Di 01 Mar 2016, 00:21

Zugführer schreef:Complimenten voor deze inhoudelijke post :pos:


Ja sorry hoor, maar dit is bij nader inzien toch geen discussie waard! Ik vraag mij af hoe ze op zo'n dienstregeling komen? Het gaat volledig tegen de geluiden in die komen vanuit de reizigers in verschillende delen van het land.

- opnieuw geen aanpassingen in de dienstregeling m.b.t. de dienstregeling in Zeeland/West-Brabant, zelfs een verslechtering door 'langer' stil te staan op Roosendaal en het uitwijken van een snelle verbinding met Brussel naar Breda zonder enige reistijdwinst Vlissingen-Breda.
- 20 minuten wachten voor een overstap in Eindhoven naar Maastricht? Trein vanuit Zuidwest Nederland naar Limburg (Zuid) is een klap volledig oninteressant.
- Nog altijd geen directe treinverbindingen Zeeland op Brabant!

En ga zo maar door. Om over Dordrecht dan nog maar niks te zeggen. De HSL is in deze heilig verklaard en komt als grote winnaar uit de bus.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Ardan » Di 01 Mar 2016, 00:44

Ik kan wel raden waar je vandaan komt :roll: Kun je ook in grotere plaatjes denken?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Di 01 Mar 2016, 08:31

De dienstregeling voor West-Brabant bevat inderdaad een aantal verslechteringen, waarbij vooral het knippen van de sprinter Roosendaal - Den Haag in Dordrecht in het oog springt. Het knippen van Breda - Den Haag is nog te verantwoorden met het behouden van een directe trein Dordrecht - Tilburg. Maar daarmee is niet direct alles kommer en kwel.

Dat de dienstregeling in Zeeland niet veranderd is al jarenlang onderwerp van discussie op dit forum, een verbetering kost geld of stations, beide zijn ongewenst dus blijft het zoals het is.

De stop van de Benelux in Breda in plaats van Roosendaal heeft voor veel mensen juist een kortere reistijd tot gevolg dan in de huidige situatie, al laat in de voorlopige planning de inpassing van de trein in de rest van Nederland te wensen over.

De verbinding tussen Breda, Tilburg, Weert, Roermond en Sittard met een snelle overstap in Eindhoven blijft gewoon behouden. Alleen naar Maastricht neemt de reistijd iets toe, maar dan spreken we niet meer over enorme dagelijkse aantallen. De verbinding naar Heerlen wordt daarentegen verbeterd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Vinny » Di 01 Mar 2016, 08:38

De dienstregeling in Zeeland kan volgens mij wel verbeteren als er een uitzondering wordt gemaakt voor de rustigste stations zodat die niet meer twee keer per uur bediend hoeven te worden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2378
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Mr-W » Di 01 Mar 2016, 09:02

Widejo schreef:
Zugführer schreef:Complimenten voor deze inhoudelijke post :pos:


Ja sorry hoor, maar dit is bij nader inzien toch geen discussie waard! Ik vraag mij af hoe ze op zo'n dienstregeling komen? Het gaat volledig tegen de geluiden in die komen vanuit de reizigers in verschillende delen van het land.

- opnieuw geen aanpassingen in de dienstregeling m.b.t. de dienstregeling in Zeeland/West-Brabant, zelfs een verslechtering door 'langer' stil te staan op Roosendaal en het uitwijken van een snelle verbinding met Brussel naar Breda zonder enige reistijdwinst Vlissingen-Breda.
- 20 minuten wachten voor een overstap in Eindhoven naar Maastricht? Trein vanuit Zuidwest Nederland naar Limburg (Zuid) is een klap volledig oninteressant.
- Nog altijd geen directe treinverbindingen Zeeland op Brabant!

En ga zo maar door. Om over Dordrecht dan nog maar niks te zeggen. De HSL is in deze heilig verklaard en komt als grote winnaar uit de bus.
Je vergeet te vermelden dat de trein uit Zeeland weer via Haarlem gaat rijden, stiekem voorstander van het SGP-model, 4x per uur een trein in Zeeland :wink: (behalve op zondag natuurlijk :P )
Ook voor Zuid-Oost Brabant zitten er een aantal verslechteringen aan te komen, door de knip in Eindhoven van de IC uit Den Haag , vooral 's avonds als de intercity vervangen wordt door een losse pendel (sprinter?) Eindhoven-Venlo.
Daarnaast duurt reizen naar Amsterdam langer vanwege het combineren in Eindhoven.
Bemined schreef: Dus of de 9600 verschuift dan een kwartier, of de twee sprinters gaan achter elkaar aan rijden.
Vermoedelijk schuift de 9600 ook een kwartier om tussen Deurne en Eindhoven geen conflict te vormen met de IC Venlo-Amsterdam

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11127
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Meltrain » Di 01 Mar 2016, 09:18

Z2N schreef:Zeeland is sneller in de Randstad,

Hoe dan? Widejo zegt juist dat de verbinding langzamer wordt doordat de trein langer stilstaat in Roosendaal.

Bee schreef:De verbinding tussen Breda, Tilburg, Weert, Roermond en Sittard met een snelle overstap in Eindhoven blijft gewoon behouden. Alleen naar Maastricht neemt de reistijd iets toe, maar dan spreken we niet meer over enorme dagelijkse aantallen. De verbinding naar Heerlen wordt daarentegen verbeterd.

Maar momenteel rijdt de IC Schiphol - Heerlen (3500) niet 's avonds. Gaat dat in 2017 wel gebeuren? Anders neemt 's avonds de overstaptijd wel enorm toe.

En wat ik nog steeds niet helemaal begrijp: waarom gaat de IC Den Haag - Eindhoven niet meer naar Venlo rijden? Heeft dat te maken met (gebrek aan) materieel of met rijtijden ofzo?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Gekko123 » Di 01 Mar 2016, 09:29

De reden van het knippen van de IC Den Haag - Venlo in Eindhoven zit hem volgens de NS in de groeiende groep reizigers die vanuit Venlo/Helmond richting Amsterdam/Schiphol willen. Dat in combinatie met gebrek aan Traxx-locs en rijtuigen ICR dat ontstaat doordat ze hem over de HSL gaan laten lopen ipv via Dordrecht.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 01 Mar 2016, 11:51

@Widejo

Punt 1: Sinds wanneer is Brussel een interessant punt uit Zeeland vandaan. Om hoeveel reizigers gaat het?
Punt 2: Kan Roosendaal-Maastricht ook niet over België heen. En weer, om wat voor groep gaat het. Vlissingen-Maastricht lijkt mij nou geen forensenafstand.
Punt 3: Dat is dus onzin. Want Roosendaal en Bergen-op-Zoom liggen toch al eeuwen lang in Brabant.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Di 01 Mar 2016, 12:00

Gekko123 schreef:De reden van het knippen van de IC Den Haag - Venlo in Eindhoven zit hem volgens de NS in de groeiende groep reizigers die vanuit Venlo/Helmond richting Amsterdam/Schiphol willen. Dat in combinatie met gebrek aan Traxx-locs en rijtuigen ICR dat ontstaat doordat ze hem over de HSL gaan laten lopen ipv via Dordrecht.
Ja, dat doet NS wel vaker. Nadelen van een wijzigingen ombuigen naar een voordeel voor een andere groep die niet per se groter is.
De echte reden is gewoon het gebrek aan geschikt materieel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Di 01 Mar 2016, 12:45

Naja.. Onderzoek toont aan dat je meer reizigers op een verbinding hebt als die rechtstreeks verloopt. Momenteel is de verhouding tussen de richtingen Den Bosch en Tilburg ongeveer 50/50 vanuit de richting Venlo. Dan snap je wel dat men verwacht groei te kunnen maken door de verbinding om te klappen. Maar voor hoeverre dat nu mede het gevolg is van het toekomstplan van 6 IC's op Ehv-Ut of de HSL-verbinding Eindhoven-Den Haag is niet helemaal duidelijk. Het zullen allemaal relatief belangrijke redenen zijn om deze keuze te maken maar ik denk dat ze los van elkaar onvoldoende doorslaggevend zijn om het te veranderen. Samen echter wel.

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Widejo » Di 01 Mar 2016, 13:38

JeffreyMeijer schreef:@Widejo

Punt 1: Sinds wanneer is Brussel een interessant punt uit Zeeland vandaan. Om hoeveel reizigers gaat het?
Punt 2: Kan Roosendaal-Maastricht ook niet over België heen. En weer, om wat voor groep gaat het. Vlissingen-Maastricht lijkt mij nou geen forensenafstand.
Punt 3: Dat is dus onzin. Want Roosendaal en Bergen-op-Zoom liggen toch al eeuwen lang in Brabant.


Punt 1, het was nog het overwegen waard om de trein te pakken naar België vanuit Zeeland. Euregio..
Punt 2, nu is de trein natuurlijk helemaal niet meer interresant. Buiten dat, mensen in een kustgebied reizen er van weg en mensen buiten een kustgebied reizen er naar toe als we spreken over binnenlands toerisme.
Punt 3, nu opeens wel? Ik lees niet anders dan Breda/Tilburg/Eindhoven/Helmond en Den Bosch als We spreken over Brabant. De reizigerstromen van Zeeland naar Breda worden onderschat.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Di 01 Mar 2016, 13:41

De verbinding Breda-Zeeland wordt toch juist beter? :X

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Michael » Di 01 Mar 2016, 13:44

De verbinding Breda-Zeeland is altijd al goed geweest. De 3600 geeft namelijk aansluiting op de 2600 en andersom ook.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten