Pagina 12 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 16:49
door Zugführer
Hainje schreef:Is het dan niet zo dat dat de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] ook met een kwartier verschoven gaat worden? Immers de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] krijgt circa een kwartier versnelling tussen Arnhem en Nijmegen, waardoor deze tussen Tilburg en Breda uiteindelijk in/heel dicht op het pad van de huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] komt te rijden. Wanneer de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] dan blijft rijden zoals nu, zou je in de nieuwe situatie een 25/5-frequentie krijgen. Aangezien de nieuwe [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] Dordrecht overslaat speel je op die manier weer wat ruimte vrij tussen Tilburg en Breda.
Klopt, de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] komt straks in Eindhoven aan rond .15 en heeft dan een cross-platform overstap op de trein naar Venlo dus schuift inderdaad op tussen Tilburg en Breda. De [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] moet echter wel min of meer op de huidige tijden blijven rijden, vanwege de koppeling aan de [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] die hersteld wordt.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 16:58
door Bemined
Zugführer schreef:Ik vraag me nog wat af voor de uitwerking rond Eindhoven.
De [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] gaat in Boxtel ingehaald worden door de IC zo staat in het document. Die intercity's knallen rond :00/:14/:30/:44 door Boxtel, wat inhoudt dat de sprinter zo'n 7 minuten moet opschuiven in Eindhoven. De sprinter vanuit Deurne zou in Eindhoven aansluiting geven op de intercity naar Amsterdam (aannemelijk de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]), maar er wordt niet aangegeven hoe lang die overstap zal zijn. Het zou dus op zich net moeten kunnen om de sprinter om :02/:32 vanuit Deurne te laten vertrekken, een korte stop in Eindhoven te geven om :24/:54 (overstap 7 minuten op de IC) en dan om :11/:41 aan de kant te laten gaan in Boxtel voor de intercity.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 18:29
door SuperGhost
starx schreef:Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] 2 minuten te versnellen (dus eerder weg uit Arnhem en later weg uit Nijmegen). De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] hebben namelijk extra buffertijd zodat de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] 's avonds ook in Db kan stoppen. Voor de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] is dat eigenlijk niet nodig, maar anders heb je op Arnhem-Nijmegen geen mooie kwartierdienst. Met de komst van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] als IC, is dat laatste geen probleem meer en kan de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] licht versneld worden. Dan krijgt Arnhem-Nijmegen een 12-13-5 verdeling van IC's. Zeker niet ideaal, maar wel beter dan 12-15-3.
Niet wenselijk en niet haalbaar.

Niet wenselijk, omdat de IC op Arnhem-Utrecht dan geen exacte kwartiersligging meer hebben én vertragingsgevoeliger worden. Die IC's zijn al vrij vertragingsgevoelig (ri. Arnhem) en 's avonds komt die 3000 juist al zeer vaak licht vertraagd aan in Ede en Arnhem, met alle gevolgen van dien voor de overstap ri. Winterswijk (in Ede overigens wel regelmatig voordelig voor reizigers vanaf de Valleilijn ri. Arnhem, want die achterlichtaansluiting blijkt in praktijk regelmatig toch haalbaar). Ook overdag zijn de IC's al vrij vertragingsgevoelig (enkel bedrijven in het WTC naast station Arnhem hebben al gedreigd te vertrekken door al de vertragingen van die IC's). Die IC heeft dus eigenlijk helemaal geen extra buffertijd op Utrecht-Arnhem (het is op dat deeltraject ook al een van de snelste IC's van Nederland)

Niet haalbaar, omdat die 3100 dan die extra 2 minuten die het wint volledig mag stoppen in het wachten op de Waalbrug voordat het station Nijmegen kan binnenrijden, omdat het perron dan nog bezet is door de 3100 richting Schiphol (die op haar beurt weer langzamer mag rijden op Nijmegen->Arnhem of op station Arnhem zelf) en/of je wellicht een onmogelijke kruising krijgt met de 7600 (Wijchen->Zutphen) te Nijmegen.

Ook niet haalbaar doordat (als ik het goed inschat dat de Tiel-express wel eens een kwartier kan gaan verschuiven, i.v.m. perronruimte in Arnhem én het mogelijk ook verschuiven van Tiel-Utrecht) de Tiel-express dan niet meer voor de 3100 uit kan rijden op Arnhem-Elst.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 18:39
door Zugführer
Bemined schreef:De [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] gaat in Boxtel ingehaald worden door de IC zo staat in het document. Die intercity's knallen rond :00/:14/:30/:44 door Boxtel, wat inhoudt dat de sprinter zo'n 7 minuten moet opschuiven in Eindhoven. De sprinter vanuit Deurne zou in Eindhoven aansluiting geven op de intercity naar Amsterdam (aannemelijk de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]), maar er wordt niet aangegeven hoe lang die overstap zal zijn. Het zou dus op zich net moeten kunnen om de sprinter om :02/:32 vanuit Deurne te laten vertrekken, een korte stop in Eindhoven te geven om :24/:54 (overstap 7 minuten op de IC) en dan om :11/:41 aan de kant te laten gaan in Boxtel voor de intercity.
Klopt, maar de [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] komt ook rond :24/:54 aan in Eindhoven, iets later misschien, maar voor een mooie verdeling over het uur zou die dan bijna een kwartier stil moeten staan voor hij verder rijdt als [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] naar Tilburg Universiteit.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 18:59
door Bemined
De 5200 zal gezien de genoemde overstaptijd van 6 minuten in Tilburg op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rond :22/:52 uit Eindhoven gaan vertrekken. Om de [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] door te koppelen zal deze dus enkele minuten eerder moeten gaan rijden, wat zal moeten kunnen als de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] langer in Eindhoven gaat stoppen vanwege het combineren. Dus of de [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] verschuift dan een kwartier, of de twee sprinters gaan achter elkaar aan rijden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 19:12
door Wubbo
Alle ideeën voor de Benelux zijn afgesplitst.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 20:24
door Zugführer
De [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] kan nauwelijks schuiven, vanwege de kering in Weert. Maar volgens mij zit de [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] redelijk ruim in de tijd nu, dus dat moet wel gaan passen.
Je laatste zin is de kern van wat ik me afvroeg: ze moeten inderdaad vlak achter elkaar aan gaan rijden, of de [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] moet op het andere kwartier gaan rijden, maar dat kan weer niet met de inpassing op Deurne - Eindhoven waardoor daar de doorgaande verbinding verbroken moet worden.

Re: RE: Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 16 feb 2016, 06:06
door Klaasje
Roeland schreef:Ik las in de aanvraag dat de sprinters rond Weesp tot 7 minuten sneller zouden worden doordat nieuwe infra beschikbaar komt. Welke infra bedoelen ze daarmee? Verdwijnt de IC-inhaling van de sprinter op Weesp?
Nee maar de IC Amsterdam-Almere neemt minder ruimte in beslag door de nieuwe keersporen in Almere.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 00:05
door Widejo
Een dikke vette verslechtering voor het OV in Zuidwest Nederland! Ik ben tegen!

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 00:08
door Zugführer
Complimenten voor deze inhoudelijke post :pos:

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 00:14
door SuperGhost
Een argumentatie zou inderdaad op prijs gesteld worden :wink:

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 00:16
door Z2N
Zeeland is sneller in de Randstad, Breda krijgt een kwartiersdienst over de HSL, vanuit Brabant ben je nu 10 minuten sneller in de Randstad en Breda, een van de grote steden van Brabant, krijgt een directe verbinding met België. Wil je je mening nog beargumenteren of hoef ik niet te overtuigen?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 00:21
door Widejo
Zugführer schreef:Complimenten voor deze inhoudelijke post :pos:
Ja sorry hoor, maar dit is bij nader inzien toch geen discussie waard! Ik vraag mij af hoe ze op zo'n dienstregeling komen? Het gaat volledig tegen de geluiden in die komen vanuit de reizigers in verschillende delen van het land.

- opnieuw geen aanpassingen in de dienstregeling m.b.t. de dienstregeling in Zeeland/West-Brabant, zelfs een verslechtering door 'langer' stil te staan op Roosendaal en het uitwijken van een snelle verbinding met Brussel naar Breda zonder enige reistijdwinst Vlissingen-Breda.
- 20 minuten wachten voor een overstap in Eindhoven naar Maastricht? Trein vanuit Zuidwest Nederland naar Limburg (Zuid) is een klap volledig oninteressant.
- Nog altijd geen directe treinverbindingen Zeeland op Brabant!

En ga zo maar door. Om over Dordrecht dan nog maar niks te zeggen. De HSL is in deze heilig verklaard en komt als grote winnaar uit de bus.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 00:44
door Ardan
Ik kan wel raden waar je vandaan komt :roll: Kun je ook in grotere plaatjes denken?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 08:31
door Suus
De dienstregeling voor West-Brabant bevat inderdaad een aantal verslechteringen, waarbij vooral het knippen van de sprinter Roosendaal - Den Haag in Dordrecht in het oog springt. Het knippen van Breda - Den Haag is nog te verantwoorden met het behouden van een directe trein Dordrecht - Tilburg. Maar daarmee is niet direct alles kommer en kwel.

Dat de dienstregeling in Zeeland niet veranderd is al jarenlang onderwerp van discussie op dit forum, een verbetering kost geld of stations, beide zijn ongewenst dus blijft het zoals het is.

De stop van de Benelux in Breda in plaats van Roosendaal heeft voor veel mensen juist een kortere reistijd tot gevolg dan in de huidige situatie, al laat in de voorlopige planning de inpassing van de trein in de rest van Nederland te wensen over.

De verbinding tussen Breda, Tilburg, Weert, Roermond en Sittard met een snelle overstap in Eindhoven blijft gewoon behouden. Alleen naar Maastricht neemt de reistijd iets toe, maar dan spreken we niet meer over enorme dagelijkse aantallen. De verbinding naar Heerlen wordt daarentegen verbeterd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 08:38
door Vinny
De dienstregeling in Zeeland kan volgens mij wel verbeteren als er een uitzondering wordt gemaakt voor de rustigste stations zodat die niet meer twee keer per uur bediend hoeven te worden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 09:02
door Mr-W
Widejo schreef:
Zugführer schreef:Complimenten voor deze inhoudelijke post :pos:
Ja sorry hoor, maar dit is bij nader inzien toch geen discussie waard! Ik vraag mij af hoe ze op zo'n dienstregeling komen? Het gaat volledig tegen de geluiden in die komen vanuit de reizigers in verschillende delen van het land.

- opnieuw geen aanpassingen in de dienstregeling m.b.t. de dienstregeling in Zeeland/West-Brabant, zelfs een verslechtering door 'langer' stil te staan op Roosendaal en het uitwijken van een snelle verbinding met Brussel naar Breda zonder enige reistijdwinst Vlissingen-Breda.
- 20 minuten wachten voor een overstap in Eindhoven naar Maastricht? Trein vanuit Zuidwest Nederland naar Limburg (Zuid) is een klap volledig oninteressant.
- Nog altijd geen directe treinverbindingen Zeeland op Brabant!

En ga zo maar door. Om over Dordrecht dan nog maar niks te zeggen. De HSL is in deze heilig verklaard en komt als grote winnaar uit de bus.
Je vergeet te vermelden dat de trein uit Zeeland weer via Haarlem gaat rijden, stiekem voorstander van het SGP-model, 4x per uur een trein in Zeeland :wink: (behalve op zondag natuurlijk :P )
Ook voor Zuid-Oost Brabant zitten er een aantal verslechteringen aan te komen, door de knip in Eindhoven van de IC uit Den Haag , vooral 's avonds als de intercity vervangen wordt door een losse pendel (sprinter?) Eindhoven-Venlo.
Daarnaast duurt reizen naar Amsterdam langer vanwege het combineren in Eindhoven.
Bemined schreef: Dus of de [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] verschuift dan een kwartier, of de twee sprinters gaan achter elkaar aan rijden.
Vermoedelijk schuift de [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] ook een kwartier om tussen Deurne en Eindhoven geen conflict te vormen met de IC Venlo-Amsterdam

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 09:18
door Meltrain
Z2N schreef:Zeeland is sneller in de Randstad,
Hoe dan? Widejo zegt juist dat de verbinding langzamer wordt doordat de trein langer stilstaat in Roosendaal.
Bee schreef:De verbinding tussen Breda, Tilburg, Weert, Roermond en Sittard met een snelle overstap in Eindhoven blijft gewoon behouden. Alleen naar Maastricht neemt de reistijd iets toe, maar dan spreken we niet meer over enorme dagelijkse aantallen. De verbinding naar Heerlen wordt daarentegen verbeterd.
Maar momenteel rijdt de IC Schiphol - Heerlen ([serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]) niet 's avonds. Gaat dat in 2017 wel gebeuren? Anders neemt 's avonds de overstaptijd wel enorm toe.

En wat ik nog steeds niet helemaal begrijp: waarom gaat de IC Den Haag - Eindhoven niet meer naar Venlo rijden? Heeft dat te maken met (gebrek aan) materieel of met rijtijden ofzo?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 09:29
door Gekko123
De reden van het knippen van de IC Den Haag - Venlo in Eindhoven zit hem volgens de NS in de groeiende groep reizigers die vanuit Venlo/Helmond richting Amsterdam/Schiphol willen. Dat in combinatie met gebrek aan Traxx-locs en rijtuigen ICR dat ontstaat doordat ze hem over de HSL gaan laten lopen ipv via Dordrecht.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 11:51
door Jef400
@Widejo

Punt 1: Sinds wanneer is Brussel een interessant punt uit Zeeland vandaan. Om hoeveel reizigers gaat het?
Punt 2: Kan Roosendaal-Maastricht ook niet over België heen. En weer, om wat voor groep gaat het. Vlissingen-Maastricht lijkt mij nou geen forensenafstand.
Punt 3: Dat is dus onzin. Want Roosendaal en Bergen-op-Zoom liggen toch al eeuwen lang in Brabant.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 12:00
door reisthijs
Gekko123 schreef:De reden van het knippen van de IC Den Haag - Venlo in Eindhoven zit hem volgens de NS in de groeiende groep reizigers die vanuit Venlo/Helmond richting Amsterdam/Schiphol willen. Dat in combinatie met gebrek aan Traxx-locs en rijtuigen ICR dat ontstaat doordat ze hem over de HSL gaan laten lopen ipv via Dordrecht.
Ja, dat doet NS wel vaker. Nadelen van een wijzigingen ombuigen naar een voordeel voor een andere groep die niet per se groter is.
De echte reden is gewoon het gebrek aan geschikt materieel.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 12:45
door Klaasje
Naja.. Onderzoek toont aan dat je meer reizigers op een verbinding hebt als die rechtstreeks verloopt. Momenteel is de verhouding tussen de richtingen Den Bosch en Tilburg ongeveer 50/50 vanuit de richting Venlo. Dan snap je wel dat men verwacht groei te kunnen maken door de verbinding om te klappen. Maar voor hoeverre dat nu mede het gevolg is van het toekomstplan van 6 IC's op Ehv-Ut of de HSL-verbinding Eindhoven-Den Haag is niet helemaal duidelijk. Het zullen allemaal relatief belangrijke redenen zijn om deze keuze te maken maar ik denk dat ze los van elkaar onvoldoende doorslaggevend zijn om het te veranderen. Samen echter wel.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 13:38
door Widejo
JeffreyMeijer schreef:@Widejo

Punt 1: Sinds wanneer is Brussel een interessant punt uit Zeeland vandaan. Om hoeveel reizigers gaat het?
Punt 2: Kan Roosendaal-Maastricht ook niet over België heen. En weer, om wat voor groep gaat het. Vlissingen-Maastricht lijkt mij nou geen forensenafstand.
Punt 3: Dat is dus onzin. Want Roosendaal en Bergen-op-Zoom liggen toch al eeuwen lang in Brabant.
Punt 1, het was nog het overwegen waard om de trein te pakken naar België vanuit Zeeland. Euregio..
Punt 2, nu is de trein natuurlijk helemaal niet meer interresant. Buiten dat, mensen in een kustgebied reizen er van weg en mensen buiten een kustgebied reizen er naar toe als we spreken over binnenlands toerisme.
Punt 3, nu opeens wel? Ik lees niet anders dan Breda/Tilburg/Eindhoven/Helmond en Den Bosch als We spreken over Brabant. De reizigerstromen van Zeeland naar Breda worden onderschat.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 13:41
door Klaasje
De verbinding Breda-Zeeland wordt toch juist beter? :X

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 01 mar 2016, 13:44
door Michael
De verbinding Breda-Zeeland is altijd al goed geweest. De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] geeft namelijk aansluiting op de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] en andersom ook.