Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Do 10 Mar 2016, 18:58

Volgens mij is dit ten eerste allemaal oude informatie, en ten tweede staan er enkele slordige fouten in (zoals over de Hoekse Lijn, die stopt pas in april en gaat in september al weer rijden als metro volgens de planning).

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Do 10 Mar 2016, 19:27

Overigens heeft het LOCOV wel een hele eenvoudige oplossing gevonden voor de elektriciteitsproblemen op Zwolle-Meppel die 2 IC's en 2 sprinters nog niet mogelijk zou maken: voer de sprinterdienst dan tijdelijk met dieselmaterieel uit.

Had de NS dat zelf ook niet kunnen verzinnen? :')

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2401
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor ArrivaBas » Do 10 Mar 2016, 21:40

Hoeveel buffeltjes zijn nog inzetbaar :)
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Do 10 Mar 2016, 21:54

Als de NS bereid is om een deel van het DM'90 park dat in 2013 geen revisie heeft gehad deze alsnog te geven, dan is het een mogelijkheid.
Rame à l'approche

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Freek » Do 10 Mar 2016, 21:58

Er moet eerder aan Lint gedacht worden. De niet gereviseerde DM90-stellen worden als plukstel gebruikt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Do 10 Mar 2016, 22:03

Hmm, die reviseren en nadat ze overtollig zijn aan Duitsland verkopen zou wel kunnen idd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Do 10 Mar 2016, 23:38

Frank schreef:Advies van het locov: http://www.locov.nl/Images/Locov%202016 ... 373412.pdf

Pagina 11, Knip Sprinter Utrecht – Breda in Den Bosch: "Wij adviseren een dichtbij de perrons gelegen Stationswachtkamer op station Den Bosch"
Wacht, wat? :') :')
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Thom69
Berichten: 630
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Thom69 » Vr 11 Mar 2016, 07:02

In het advies wordt ook gesproken over een 'uitsnijding' van de serie 2100 (Asd - Gvc) op zondagochtend en in de avonduren. Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt?
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2016, 07:39

Uitsnijden is niet anders dan dat de 2100 niet rijdt in de late uren en op zondagochtend, en dat er op die momenten met de 2600 (Asd - Vs) "slechts" een halfuursdienst wordt aangeboden.
Rame à l'approche

Thom69
Berichten: 630
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Thom69 » Vr 11 Mar 2016, 07:41

Ah, dat vermoedde ik al, dank voor de bevestiging. Ik bedenk me nu dat dat inderdaad in de nieuwe opzet een logische keus is, zoals nu de 2200 uitgesneden wordt. Dus in de avond rijdt de 2600 Ledn - Hlm (met misschien de 6300 in een kwartiersdienst, advies Locov) en de 600/1800 (?) Ledn - Gvc in een halfuursdienst. Helder!
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Vr 11 Mar 2016, 11:58

Klopt bijna helemaal, alleen rijdt tussen Leiden en Haarlem dan dus de 2200.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Vr 11 Mar 2016, 13:46

Op zich zijn de aangepaste uitsnijdingen wel logisch. Momenteel zijn de 700/12700 en de 2200 's avonds uitgesneden. Deze gaan nu de hele dag rijden en bovendien op elkaar aansluiten in Leiden. De 2100 en de 2600 rijden nu juist de hele dag en volgend jaar dus niet meer.

Overigens zijn de serienummers wel wat verwarrend, want er komen flink wat aanpassingen. Zo worden 12500 en 12700 waarschijnlijk vervangen door 600 en 1800.
Ik hoop dat ze van de gelegenheid gebruik maken om alle treinseries buiten het HRN een nummer te geven in de 3xx00 reeks. Dan krijg je de volgende logica in de nummering:
xx00: NS-series
1xx00: NS-series, corresponderende vleugeltreinen/spitsversterkers
2xx00: NS-series, corresponderende vleugeltreinen/spitsversterkers
3xx00: Regionale series

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Vr 11 Mar 2016, 14:10

Ik weet niet waarom, maar Prorail is een paar jaar terug nu juist gestopt met het toepassen van die logica. Dus geen gewijzigde series meer als een concessie overgaat naar een andere vervoerder.
Ik vraag me ook af hoeveel nut zo'n onderscheid eigenlijk echt heeft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Vr 11 Mar 2016, 15:55

Dat vraag ik me ook af, volgens mij kun je de nummers beter indelen per treinsoort ('HST', IC, sprinter, LM-ritten en cargo's) en de sprinters verder onderverdelen per regio (of het nu NS is of een regionale vervoerder). Dan kun je aan het cijfertje ook meteen zijn wat voor soort trein het is (welke prioriteit heeft die?) en waar die thuis hoort.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2016, 17:24

De HST wordt toch al enigszins apart gezet, aangezien daar de reeksnummers de 900, 1000, 1100, 9200 en 9300 zijn.

Ik verwacht dat de Eurostar de serie 9100 wordt trouwens: Eurostar Londen - Brussel heeft die reeks al en de Britten hebben een afwijkend treinnummersysteem waardoor alleen 9000 (9O00) en 9100 (9I00) gebruikt kunnen worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 939
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor OmniLezer » Vr 11 Mar 2016, 17:27

ArrivaBas schreef:
Meltrain schreef:
Daniel schreef: Voor reizigers naar Rotterdam Lombardijen, ook wel een logisch uitstapstation voor werklocaties in het zuiden van Rotterdam, stapelen de nadelen al helemaal op doordat die van Sprinter naar Sprinter moeten gaan overstappen: die krijgen dus een overstap erbij maar doen net zo lang of zelfs langer over hun reis.

[Droommodus]Misschien gaan er ooit weer IC's stoppen te Rlb.[/droommodus]
Serieuzere vraag: wat zou de reden zijn van de knip van de Sprinter Roosendaal - Den Haag in Dordrecht. Dat Dordrecht - Breda wordt losgeknipt kan ik nog wel begrijpen vanwege de doortrekking naar Ht en de (vermoedelijke) inzet van andere materieel, maar wat zou de reden zijn om ook Roosendaal - Dordrecht als "eilandje" te rijden?
De enige reden die ik me kan voorstellen heeft met de inzet van materieel te maken, aangezien ten zuiden van Dordrecht kleinere eenheden ingezet (kunnen) worden dan te noorden van Dordrecht.

Dit komt simpelweg omdat die sprinters veelal gewoon lucht vervoeren, dus lange SLT's in 5000, 5100, 15100 is net als DDZ in de 5500 kapitaalvernietiging.


ArrivaBas, als jij lange sprinters op 5000/5100 kapitaalvernietiging vindt, moet je eens op Barendrecht station komen staan in de ochtendspits. Dan ga je wensen dat er een dienstregeling van 3x/uur per serie op zat. De knip vindt ik in overstandig, maar de route wordt flink vertraging proef. De meeste vertragingen ontstaan in Lage Zwaluwe door treinstellen die niet aangekoppeld kunnen worden.

De situaties op Barendrecht station zijn niet normaal. Je staat er met knap 150 man op dat station(3/5e richting Rotterdam Centraal). En als kers op de taart zitten de gekoppelde treinstellen 7 van de 10 keer ook aan hun maximum. Dus die kapitaalvernietiging is een grote NEE, vind ik.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2016, 17:49

Er wordt in Lage Zwaluwe niets bijzonders met de Sprinters gedaan, en zeker niet gesplitst en gecombineerd.
Rame à l'approche

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Vr 11 Mar 2016, 18:19

OmniLezer schreef:
ArrivaBas schreef:
Meltrain schreef:
Daniel schreef: Voor reizigers naar Rotterdam Lombardijen, ook wel een logisch uitstapstation voor werklocaties in het zuiden van Rotterdam, stapelen de nadelen al helemaal op doordat die van Sprinter naar Sprinter moeten gaan overstappen: die krijgen dus een overstap erbij maar doen net zo lang of zelfs langer over hun reis.

[Droommodus]Misschien gaan er ooit weer IC's stoppen te Rlb.[/droommodus]
Serieuzere vraag: wat zou de reden zijn van de knip van de Sprinter Roosendaal - Den Haag in Dordrecht. Dat Dordrecht - Breda wordt losgeknipt kan ik nog wel begrijpen vanwege de doortrekking naar Ht en de (vermoedelijke) inzet van andere materieel, maar wat zou de reden zijn om ook Roosendaal - Dordrecht als "eilandje" te rijden?
De enige reden die ik me kan voorstellen heeft met de inzet van materieel te maken, aangezien ten zuiden van Dordrecht kleinere eenheden ingezet (kunnen) worden dan te noorden van Dordrecht.

Dit komt simpelweg omdat die sprinters veelal gewoon lucht vervoeren, dus lange SLT's in 5000, 5100, 15100 is net als DDZ in de 5500 kapitaalvernietiging.


ArrivaBas, als jij lange sprinters op 5000/5100 kapitaalvernietiging vindt, moet je eens op Barendrecht station komen staan in de ochtendspits. Dan ga je wensen dat er een dienstregeling van 3x/uur per serie op zat. De knip vindt ik in overstandig, maar de route wordt flink vertraging proef. De meeste vertragingen ontstaan in Lage Zwaluwe door treinstellen die niet aangekoppeld kunnen worden.

De situaties op Barendrecht station zijn niet normaal. Je staat er met knap 150 man op dat station(3/5e richting Rotterdam Centraal). En als kers op de taart zitten de gekoppelde treinstellen 7 van de 10 keer ook aan hun maximum. Dus die kapitaalvernietiging is een grote NEE, vind ik.
Hij bedoeld natuurlijk dat ze ten zuiden van Dordrecht vooral lucht vervoeren volgens mij :wink:
Op Den Haag-Dordrecht is nu eenmaal veel meer capaciteit nodig dan op Dordrecht-Roosendaal/Breda

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2401
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 11 Mar 2016, 20:44

Die bedoelde ik. NS kan zo aftrappen en bijplaatsen op Ddr, als ze die dingen op het emplacement laten rangeren
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Michael » Vr 11 Mar 2016, 20:53

Laten rangeren op Dordrecht is ook niet handig gezien het vele treinverkeer bij Dordrecht. Dan is op volle sterkte door naar Breda de beste optie. En in de spits is dat soms echt wel nodig.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Vr 11 Mar 2016, 20:57

Op het emplacement laten rangeren maak je het onnodig ingewikkeld mee door het vele overkruisen (de opstelsporen liggen in Dordrecht niet zo handig immers). Ideaal gezien zou je bv. een stel op spoor 3a of 4a willen achterlaten waar de eerstvolgende trein die weer terug uit Brabant komt mee combineert. Maar dat maakt het allemaal wel wat verstoringsgevoelig en je rijwegen worden minder ideaal in sommige gevallen. Immers moet ergens daar tussendoor ook de 2200 nog ergens keren en mogelijk overkruisen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Za 12 Mar 2016, 01:31

Waarschijnlijk moest de 5000 sowieso worden geknipt vanwege de koppeling met de 13600 in Bd. Anders krijg je een wel erg lange sprinterserie. Voor de 5100 zou de inpassing van goederentreinen een reden kunnen zijn voor de knip (de 2200 had daar ook al last van..).
Overigens kan zo'n knip van een Sprinter er wel voor zorgen dat reizigers over zullen stappen op de IC. Qua reistijd kan dat zelfs positief uitpakken, ondanks de overstap.

Verder komen de Brabantse sprinters volgend jaar helemaal los te liggen van de rest. Dat maakt het dan weer makkelijker om ze uit het HRN te knippen en apart aan te besteden, zoals in Limburg. Dat zou voor NS toch een reden moeten zijn om het knippen te laten zitten.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Za 12 Mar 2016, 09:59

starx schreef:Waarschijnlijk moest de 5000 sowieso worden geknipt vanwege de koppeling met de 13600 in Bd. Anders krijg je een wel erg lange sprinterserie.

Mwoh, wat dacht je van een serie als de 5700. En Den Haag - Utrecht - Den Bosch zoals die er in 2017 wel is (of ging die nu naar Tiel) is ook nog een aardig lange.

Overigens kan zo'n knip van een Sprinter er wel voor zorgen dat reizigers over zullen stappen op de IC. Qua reistijd kan dat zelfs positief uitpakken, ondanks de overstap.

Daarvoor is het verschil in reistijd tussen Dordrecht en Rotterdam te klein, het is daar vrij lastig om echt meer tijd te winnen dan je verliest met overstappen. Voor verdere bestemmingen is het natuurlijk mogelijk wel lonend, maar die reizigers zullen toch al overgestapt hebben want dat is nu ook al mogelijk in Dordrecht.
Voor die overstap is een geknipte sprinter eigenlijk zelfs lastiger trouwens, want idealiter wil je die overstap dan cross-platform aanbieden wat een leuk puzzeltje oplevert. Als dat past qua aansluitingen tenminste zou je dan bv. moeten gaan aankomen op 3B (aansluiting op IC van 2 naar Rotterdam) en dan doorrijden naar 4A (tbv aansluiting uit Rotterdam van IC op 5), maar de aansluiting op de IC die in Dordrecht start zou je weer op een vast perron kunnen bieden.
Met doorgaande sprinters kan je gewoon achter elkaar binnenkomen/vertrekken van/naar het zuiden en dan parallel aan de IC verder naar Rotterdam. Wordt die viersporigheid tenminste ook nog ergens voor gebruikt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 134
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MarkNL » Ma 14 Mar 2016, 17:29

De kogel is door de intercity, er komt een IC tussen Dordrecht en Breda 1 keer per uur.

Treinreiziger.nl schreef:Op aandringen van de ChristenUnie meldt staatssecretaris Sharon Dijksma dat de komende twee jaar een intercity blijft bestaan tussen Dordrecht en Breda. De staatssecretaris trekt daarvoor de portomonee. Voor de lange termijn wil Dijksma op zoek naar structurele oplossingen.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Ma 14 Mar 2016, 17:52

Blijkbaar dus wel als losse pendel Dordrecht - Breda en dus bij voorbaat al redelijk kansloos lijkt me. In Dordrecht koppelen aan een IC uit Rotterdam zou bv nog een directe verbinding tussen Breda en Rotterdam Blaak opleveren...
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten